www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 27. dubna 2024, Svátek má Jaroslav, zítra Vlastislav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Zásadní změny v mistrovství světa v rally již od příštího roku

28. února 2024 • 21:30

Světová rada motorsportu FIA má za sebou klíčové jednání, na kterém byly odhlasovány změny týkající se mimo jiné nejbližší budoucnosti mistrovství světa v rally. Ty vzešly z několikaměsíční diskuze expertních skupin FIA s účastníky seriálu a vynechán nebyl ani názor široké veřejnosti.

speciály Rally1, Central European Rally 2023

Změny se v blízké budoucnosti mají projevit snad ve všech oblastech, ať už jde o sportovní stránku a podobu řádů, tak o způsoby mediálního pokrytí a v neposlední řadě o technické předpisy, které se v poslední době staly velmi horkým tématem. Světová rada nyní posvětila vytyčený směr v těchto oblastech a koncem června by měl být předložen konkrétní návrh sportovních a technických řádů pro sezonu 2025. Co tedy seriál WRC čeká za novinky?

Pořadatelé rally dostanou větší svobodu, co se týče počtu soutěžních dní i kilometráže. Jedinou podmínkou zůstává zakončení rally v neděli prostřednictvím bodované Power Stage. Sezona tak může obsahovat kratší rally spritového typu, ale také náročné a dlouhé podniky s vytrvalostním charakterem jako někdejší Safari rally. Záměrem je docílit za celou sezonu průměrné kilometráže jako u dnešních soutěží, i nadále se počítá s asfaltem, šotolinou i sněhem.

Změny se dotknou servisního zázemí. Tovární týmy, v posledních letech mnohdy využívající ohromné montované haly, se budou muset uskromnit co do rozlohy. Cílem je také snížení logistické náročnosti při stavbě týmových zázemí prostřednictvím zapojení místních dodavatelů. To má také zajistit větší flexibilitu v případě, že by se místo servisu během rally měnilo. Rozšíření se také mají dočkat vzdálené servisní zóny, do kterých by mohly mít týmy přístup i s doprovodnými vozidly a náhradními díly. U týmů se třemi či více vozy má být v rámci úspor omezen počet mechaniků.

Největší průvan nastává v oblasti techniky. Pro hybridní speciály Rally1 bude sezona 2024 ve stávající podobě tou poslední. Vozy budou moci startovat i v letech 2025 a 2026, ale již bez hybridního ústrojí. Takto odlehčené vozy budou mít snížený výkon pomocí menšího restriktoru a omezení se dočkají i aerodynamické prvky. Od příštího roku se na tratích MS také mohou objevit dlouho diskutované speciály vycházející ze současných vozů Rally2. Tato kategorie i nadále zůstává tou hlavní pro regionální a národní šampionáty, v mistrovství světa ale tyto vozy budou moci být vybaveny větším restriktorem, větším výfukem, řazením „pádly“ pod volantem a modifikovaným zadním křídlem, které bude mít společnou podobu pro vozy Rally1 i „světové“ Rally2.

V roce 2026 pak vejde v platnost nový předpis pro kategorii Rally1, který umožní postavit závodní vůz nejen oficiálním automobilkám, ale také soukromým týmům. Předpis bude vycházet ze současné podoby pro vozy Rally1, avšak v rámci nákladových úspor bude základem prostorový rám jednotný pro všechny týmy. Za účelem zajištění srovnatelné výkonnosti pak budou muset být dodržena přísná kritéria týkající se aerodynamiky nebo rozložení hmotnosti. Výkon vozů má být omezen na 330 koní, přičemž má být dodržena jednotná křivka průběhu točivého momentu. Na motor a transmise bude určen cenový strop a použité technologie těchto komponent mají odpovídat kategorii Rally2. Cenový strop na celé auto má být 400.000 EUR a týmy mají být schopné zajistit prodej těchto vozů soukromým klientům ihned po skončení soutěže.

Vodíková Toyota GR Yaris

Kromě toho se začíná uvažovat o zavedení čistě elektrických vozidel odpovídající kategorii Rally1, a to za použité výše zmíněné jednotné rámové konstrukce. Technické oddělení FIA nyní začíná pracovat na konceptu, který by zajistil výkonnostní srovnatelnost se současnými vozy využívajícími spalovací motory. V oblasti alternativních paliv FIA také zintenzivňuje svůj dosavadní výzkum vodíkového pohonu pro použití v různých disciplínách a soutěžích, kde se bude soustředit zejména na implementaci zkapalněného vodíku (LH2). Ten je pro použití v motosportu vhodnější než plyn stlačený v tlakové nádrži (CGH2), neboť celkový koncept pohonu na zkapalněný vodík je celkově bližší současným konvenčním automobilům. Důkazem budiž vodíkový Yaris GR, který automobilka Toyota představila již v roce 2021 a od té doby jej experimentálně nasadila do několika rally.

A co se mediálních aktivit týče, FIA se rozhodla zřídit vlastní Promotion Team, jehož cílem je doplnit a podpořit práci stávajícího promotéra. Hlavním úkolem je nyní určení prostředků, jak ještě více zpřístupnit seriál WRC širšímu publiku mimo současnou fanouškovskou základnu.

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist