www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 22. května 2024, Svátek má Emil, zítra Vladimír

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

SOUHRN: Dramatickou bitvu o vítězství v Rally Hungary vyhrál Tempestini

15. dubna 2024 • 20:00

Mistrovství Evropy v automobilových soutěžích začíná ve stejné zemi, kde vloni končilo - v Maďarsku. Letošní ročník Rally Hungary se však premiérově uskuteční na šotolinových rychlostních zkouškách v okolí Veszprému. A jak slibuje nabitá startovní listina, bude se co dívat. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Diskuse k soutěži - Základní informace k Rally Hungary

Simone Tempestini - Sergiu Itu (Škoda Fabia RS Rally2) - Rally Hungary 2024

Překvapivým vítězem letošního zahajovacího podniku mistrovství Evropy v automobilových soutěžích, Rally Hungary, se stal rumunský jezdec Simone Tempestini za volantem Škody Fabie RS Rally2. I když to tak zpočátku nevypadalo, na stupně vítězů jej doprovodili další piloti na vozech české značky Mathieu Franceschi a Miklós Csomós.

Po řadu let se maďarský díl evropského šampionátu jezdil na specifických asfaltových tratích v okolí Nyíregyházy a vinařské oblasti Tokaj. Pro letošní rok se však organizátoři po dohodě s promotérem rozhodli přemístit svou soutěž na šotolinové cesty vedoucí z velké části vojenským prostorem nedaleko Balatonu. Jako centrum soutěže bylo vybráno největší regionální město Veszprém, odkud mimo jiné pochází i hlavní lobbista získávající dotace na podnik od maďarské vlády.

Městečko ležící na jižních svazích Bakoňského lesa přivítalo účastníky i fanoušky skutečně nádherným letním počasím, kdy se teploty po všechny sluncem zalité soutěžní dny blížily místy až ke třicítce. Na startovní listině se nakonec objevila spousta špičkových pilotů, kdy minimálně o stupních vítězů mohla uvažovat minimálně patnáctka z nich.

Bohužel, těsně před samotným startem soutěž přišla o jednoho z největších favoritů. Mads Østberg se již od počátku soutěžního týdne potýkal se zdravotními problémy, v úterý dokonce vyhledal doktora, kterému se podařilo norského jezdce dostat do pořádku. Bez problémů odtrénoval, v pátek před začátkem free practice se situace opět zhoršila. Následovala tedy další návštěva nemocnice. A tak zatímco jeho soupeři bojovali na free practice a kvalifikaci, Østberg podstupoval různá vyšetření. Ta nedokázala odhalit přesnou příčinu problémů. Nabízela se tedy otázka, zda se na start postavit či ne. Mads to chtěl zkusit, doktor doporučoval nestartovat. Rozhodnutí nakonec padlo po zveřejnění startovní listiny, ve které byl na kvalifikaci absentující Østberg uveden jako první startující. Tím prakticky přišel o šanci na alespoň slušný výsledek a tak se tým rozhodl zbytečně neriskovat Madsovo zdraví a na start se nepostavit.

Už kvalifikace naznačila, že to bude boj jako řemen. Vítězství si připsal Miko Marczyk, první patnáctka se vešla do pěti vteřin. Při zrušení volby startovního pořadí se tak do sobotní etapy startovalo podle pořadí z kvalifikace, kdy bylo prvních sedmnáct dle kvalifikace otočeno. Ještě předtím se ale v pátek uskutečnila superspeciální paralelní rychlostní zkouška na autokrosovém závodišti nedaleko města Királyszentistván, kterou vyhrál trochu překvapivě nešotolinový specialista Erik Cais.

Mathieu Franceschi - Andy Malfoy (Škoda Fabia RS Rally2) - Rally Hungary 2024

Závodit se však začalo až v sobotu, kdy na posádky čekalo šest zkoušek na tratích, které byly mixem úzkých šotolinových cest v lesích a poté po planinách vojenského prostoru včetně více než 27 km dlouhého úseku Kislőtér. Vzhledem k prachu, spoustě vytahaných či různě vyčuhujících kamenů a řadě zrádných skoků bylo jasné, že to bude nejen o rychlosti, ale také o tom, kdo se vyhne jezdecké chybě, technickým problémům s autem či defektům. Důležitou roli hrála také schopnost správné taktiky ohledně pneumatik, které se na zdejší šotolině hodně rychle sjížděly a přehřívaly, což některé z pneumatikářů vedlo ke snahám navýšit počet z předepsaných šestnácti kusů, leč marně.

Začalo se bojovat o každou vteřinku a pořadí se různě promíchávalo. A začaly přicházet i první ztráty. Na RZ 3 odstoupil bývalý mist Evropy Efren Llarena, jenž na předchozí rychlostní zkoušce poškodil zadní křídlo své Fabie, které nejspíš přispělo k tomu, že se při dopadu po jednom ze skoků jeho vůz dostal příliš na čumák a poškodil chladič. V té době vedoucí Mathieu Franceschi si zažil horkou chvilku na RZ 3, když poslal svůj vůz přes střechu. S relativně nepoškozeným vozem se mu podařilo pokračovat, ztráta však znamenala propad z předních příček. Každopádně, postupně se pořadí vykristalizovalo - na čele se po první etapě usadily dvě Toyoty, které se v závěrečných zkouškách přetahovaly i vedení, šťastnější byl nakonec Heikkilä o dvě vteřiny před Sesksem. O pouhé čtyři vteřiny za ním se držel Simone Tempestini, dalších šest pak ztrácel úřadující evropský šampion Hayden Paddon. Další jezdci už byli přes dvacet vteřin, ale ani to nebylo nehratelné.

Přišla nedělní druhá etapa, která byla neméně náročná. A bylo jasné, že s postupujícím opotřebením těžce zkoušených aut i pneumatik se budou dít zajímavé věci. A také se děly. Hned na prvním testu dostal defekt Marczyk, Cais minul odbočku, Sesks se nemohl dostat do tempa a klesnul za Tempestiniho. Podobně špatně zajel Sesks i následující úsek a propadl se za Paddona. Hned na další zkoušku ale Sesks upravil nastavení, zatáhl a své soupeře deklasoval na poměry soutěže nevídaným způsobem - o víkendu neskutečně letícímu Franceschimu nadělil šest vteřin, Paddonovi a Tempestinimu dokonce sedm a posunul se ze čtvrtého místa přímo do čela. Kalich hořkosti si však připsal do té doby celkem bezpečně vedoucí Mikko Heikkilä. Krátce před cílem zkoušky mu praskl ráfek levého předního kola, které odletělo pryč a po pár desítkách metrů jízdy bez kola jej následoval i tlumič se zavěšením. Z krásně rozjetého závodu tak nebylo nic a zklamanému Heikkilovi to muselo připomenout loňský defekt na Powerstage ve Fafe, který jej také připravil o vedení.

Po polední přestávce přišla na řadu odpolední sekce. Aby se to nepletlo, defektem ji začal Miko Marczyk a propadnul se za Caise. Další vyhranou zkouškou se před Csomóse posunul Mathieu Franceschi, byť jen o 1,8 vteřiny. Zato vedoucí Sesks navýšil své vedení o dalších sedm vteřin. Další zvrat však přišel na další, předposlední zkoušce. Lotyšský mladík byl v jedné z levotočivých zatáček příliš divoký a šel do smyku. Při snaze tento smyk korigovat se dostal levou zadní částí mimo trať a měl tu smůlu, že v tom místě byl velký kámen či pařez, o který urazil kolo. Z původně zvažovaného suverénního double Toyoty najednou bylo fiasko... Do čela se tak dostal Simone Tempestini. Souboj mezi Csomósem a Franceschim tak byl najednou o třetí místo na stupních vítězů. Oba zajeli předposlední zkoušku stejně, takže rozdíl před závěrečnou Power Stage zůstal 1,8 vteřiny. Sám Csomós říkal, že by byl nejradši, kdyby soutěž už skončila, že je se čtvrtým místem spokojený než riskovat dalších osmnáct kilometrů závěrečné zkoušky.

Přichází Power Stage, 18 km dlouhý úsek Nagylőtér. A dějí se skutečně velké věci. První souboj probíhá o páté místo mezi Caisem a Marczykem. Oba volí shodné tempo někde mezi rychlostí a spolehlivostí, oba na stejném místě dostávají defekt. Oba poté na defektu letí co to dá a cílovou fotobuňku protínají jen s dvoudesetinovým rozdílem. Je tedy rozhodnuto, pátý zůstává Erik Cais. Souboj o bronz rozhoduje famózním výkonem Mathieu Franceschi. Csomósovi nakládá neuvěřitelných jedenáct vteřin a suverénně si udržuje pozici před ním, navíc získává plné body za vítězství na Power Stage. A jak se nakonec ukazuje, zatímco před zkouškou z toho byl boj o bronz, na stupně vítězů se dostávají oba. Hayden Paddon totiž dostal dokonce dva defekty, na zkoušce ztratil více než padesát vteřin a propadl se na bramborovou čtvrtou příčku. Franceschi i Csomós tak mohli slavit stupně vítězů. Jednoznačně největší důvod slavit měl Simone Tempestini, který se po celý závod vyvaroval jakýchkoliv excesů či problémů, po celou dobu jel rychle a spolehlivě a po zásluze získal své historicky první vítězství v mistrovství Evropy. Návdavkem získal i body za třetí místo na Power Stage, kterou i přes celkem slušný náskok ve vedení projel svižným tempem. Za výše zmíněnou šesticí dojeli Andrea Mabellini, Jon Armstrong a Simon Wagner. První desítku pak uzavřel Filip Mareš. Ten jistě od svého startu očekával víc, změna techniky a dodavatele pneumatik byla evidentně zásadnější, než by se mohlo zdát. Přesto jsou body za desáté místo slušným základem.

Dlouhodobě je výkladní skříní mistrovství Evropy juniorský šampionát. Letos se na startu objevilo dokonce sedmnáct pilotů! Bohužel, maďarské tratě byly pro malé dvoukolky příliš náročným soustem a tak se řada jezdců potýkala s defekty, technickými problémy všemožného rázu a po skocích častokrát zničenými chladiči. Spousta vozů během soutěže odpadla či dojížděla v hodně zbědovaném stavu. Vítězství si připsal Max McRae, který se asi jako jediný vyhnul výraznějším problémům. Druhý dojel po většinu víkendu nejrychlejší sedmnáctiletý estonský mladík Jaspar Vaher s Fordem Fiesta Rally4, kterého však zbrzdil defekt a jeho nutná výměna. Celou neděli bojovala o bronz irská juniorská reprezentace Raftery a Brennan, aby je na poslední zkoušce přeskočil Mille Johansson, který se na stupně vítězů dokázal probít i přes devítiminutovou ztrátu po dvojitém defektu v první etapě. Soutěže se zúčastnil i český zástupce Daniel Polášek, bohužel už na druhé rychlostní zkoušce musel odstoupit s vylomeným kolem. V neděli se do soutěže vrátil, potrápilo jej několik defektů, nakonec však dojel devátý mezi juniory, takže získal nějaké body. Výsledky kategorie ERC4 kopírovaly ty juniorské, jen na druhé místo se probojoval maďarský jezdec Márton Bertalan.

V rámci kategorie ERC3 je letos vypsána Fiesta Rally3 Trophy. M-Sportu se však příliš nepodařila propagace, oznámení seriálu přišlo příliš pozdě a propozice seriálu vyšly až týden před uzávěrkou přihlášek na Maďarsko. Na startu se nakonec objevily čtyři posádky. Suverénně kraloval Filip Kohn, na kterého nikdo ze soupeřů neměl a nakonec z toho bylo nejen suverénní vítězství, ale také šestnácté místo absolutně. O druhé místo sváděli boj syn bývalého tureckého šampiona Ercana Kazaze Kerem a polský navrátilec Igor Widlak. Šťastnější byl nakonec Widlak, Kazaz se po problémech na poslední zkoušce propadl až na čtvrtou příčku za chorvatského jezdce Martina Ravenščaka.

Druhou soutěží mistrovství Evropy bude ka začátku května Rally Islas Canarias, která se letošním ročníkem minimálně na následující dva roky se seriálem ME rozloučí.

Konečné výsledky V-Híd Rally Hungary

- - - - - - - - - - - - - kvalifikace - - - - - - - - - - - - -

Výsledky kvalifikace

- - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - -

Mistrovství Evropy v automobilových soutěžích začíná ve stejné zemi, kde vloni končilo - v Maďarsku. Letošní ročník Rally Hungary se však premiérově uskuteční na šotolinových rychlostních zkouškách v okolí Veszprému. A jak slibuje nabitá startovní listina, bude se co dívat. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Mads Ostberg - Patrik Barth (Citroën C3 Rally2) - Rally Hungary 2023
-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist