www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 22. května 2024, Svátek má Emil, zítra Vladimír

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

SOUHRN: Vítězem Vodafone Rally de Portugal se stal Sébastien Ogier

12. května 2024 • 17:00

Po asfaltovém Chorvatsku se světový šampionát přesouvá zpět na šotolinový povrch. V již skoro tradičním květnovém termínu se totiž koná jeden z nejoblíbenějších závodů mistrovství světa - Vodafone Rally de Portugal s centrem na předměstí Matosinhos nedaleko Porta. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Diskuse k soutěži - Další informace ke Vodafone Rally de Portugal

Sébastien Ogier - Vincent Landais (Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) - Vodafone Rally de Portugal 2024

Vítězem letošního ročníku Vodafone Rally de Portugal se stal Sébastien Ogier, který dokázal odolat nedělnímu ataku celkově druhého Otta Tänaka. Na bronzový stupínek pak vystoupal Thierry Neuville, který svým výsledkem navýšil svůj náskok na čele průběžného pořadí mistrovství světa.

Portugalská soutěž patří již neodmyslitelně do kalendáře mistrovství světa v automobilových soutěžích. I v letošním roce využili organizátoři osvědčeného formátu z minulých let, kdy se po slavnostním startu v univerzitním městě Coimbra a nedaleké superspeciálce uskutečnila kompletní první etapa v legendární oblasti Arganil, přičemž celý den se odjel bez servisu, jen s jedinou tyre fitting zónou. V sobotu a neděli pak na posádky čekaly tradiční rychlostní zkoušky v okolí Fafe s Power Stage zakončenou tradičním skokem nedaleko města Lagoa.

Poprvé v sezóně nasadila Toyota všechny své čtyři jezdce, třetím jezdcem Hyundaie pak byl letos premiérově Dani Sordo. Naopak velice početná a nabitá skupina se sešla ve třídě RC2 respektive kategorii WRC2 a bylo jasné, že i zde uvidíme napínavé souboje.

Zpočátku se zdálo, že budou hrát prim nepravidelně startující jezdci Toyoty, kteří v první etapě mohli využít lepší startovní pozice. Tak se také dělo a Rovanperä vedl po první etapě s jednovteřinovým náskokem na Ogiera. Rozhodnutí však přinesla jedenáctá rychlostní zkouška, ve které Rovanperä havaroval a připravil se o šance na druhé vítězství v letošní sezóně. Do čela se tak dostal Ogier, ale jen s minimálním náskokem na Otta Tänaka. Po RZ 12 se Tänak dokonce dostal do čela, hned následující zkouška přinesla zásadní rozhodnutí - Tänak dostal defekt, ztratil téměř čtrnáct vteřin a bylo po nadějích. Přestože se ve zbývajících sobotních i nedělních zkouškách snažil svou ztrátu dohnat, Sébastien Ogier si další vítězství v kariéře dokázal pohlídat. V cíli oba dělilo 7.9 vteřiny.

Prakticky od začátku se držel na dostřel stupňů vítězů aktuální lídr světového šampionátu Thierry Neuville, přestože musel v pátek čistit trať. Po havárii Rovanpery a odstoupení v té době třetího Katsuty, který na RZ 12 poškodil zavěšení své toyoty, se belgický jezdec vyšvihl na bronzový stupínek a ten si dokázal udržet až do cíle.

Zpočátku s ním držel krok Dani Sordo, jenž hlavně v pátek těžil z lepší startovní pozice. V sobotu začal trochu ztrácet, možná za tím byla i týmová strategie. Definitivní ztrátu nabral španělský jezdec na úvodní nedělní zkoušce, kdy v mlze ztratil více než 40 vteřin a propadl se až na páté místo za jinak velice dobře jedoucího Fourmauxe. Rozdíly byly veliké a tak si oba piloti své pozice v pořadí Fourmaux-Sordo pohlídali.

Až šesté místo je určitě zklamáním pro jednoho z kandidátů na titul Elfyna Evanse. Tomu se ale od začátku nedařilo držet s nejrychlejšími krok, navíc jej potkalo až příliš mnoho chyb, problémů a různých kuriózních situací. Před RZ 7 totiž jeho spolujezdec ztratil rozpis, respektive ho zapomněl na stolku u časoměřičů v předchozí stopce, takže musel následující zkoušky číst z kopie v mobilním telefonu. Na té samé RZ navíc Evans dostal defekt. Následovaly hodiny na RZ 11 a v závěru i technické problémy s autem, kdy dojížděl předposlední zkoušku jen na elektrický mód. Protrápenou soutěž dokončil na šestém místě, jako poslední z vozů Rally1 bez superally. Poslední dosud nezmíněný vůz Rally1 řízený Grégoirem Munsterem se držel mimo top ten, hlavně díky problémům s alternátorem na dlouhé RZ 12. Další jinak celkem nevýrazný výkon ukončil Munster havárii na předposlední RZ 21.

Zato v rámci třídy RC2 respektive kategorie WRC2 se děly zajímavé věci. A nutno přiznat, že drtivá většina těch nejrychlejších nakonec skončila buď úplně a nebo mimo stupně vítězů. Nejrychlejší na trati i přes drobné technické problémy byl Oliver Solberg, na RZ 11 se však nechal rozhodit havarovaným vozem Rovanpery a svou Fabii rozbil jen o 100 m dál v následující zatáčce. Do čela se tak dostal na šotolině překvapivě rychle jedoucí Yohann Rossel, na RZ 13 však přišel defekt a ztráta více než minuty. Do čela se tak dostal Gus Greensmith, který ale vydržel jen do následující zkoušky, kde to pro změnu rozbil on. Rossel tak začal cítit šanci na dobré umístění a začal stahovatsvou ztrátu. Po sobotní etapě mu však sportovní komisaři udělili minutovou penalizaci za to, že po výměně defektu na RZ 13 odjeli nedostatečně připoutaní. Frustrovaná posádka si navíc v neděli ráno píchla ještě jednu minutu předčasnou... Nejrychlejším jezdcem s vozem kategorie Rally2 se tak stal trochu překvapivě Nikolay Gryazin, který se po celý víkend spíše trápil a nedařilo se mu najít vhodné nastavení. Protože si však tento závod nevybral jako nominovaný do WRC2, bral jen body za sedmé místo absolutně a vítězství ve WRC2 týmech. O prvenství ve WRC2 tak naprosto překvapivě bojovali Jan Solans a Josh McErlean. Bojoval až do úplně poslední rychlostní zkoušky, nakonec byl o tři vteřiny rychlejší Solans. První desítku pak uzavřel ve finále tedy bronzový ve WRC2 Lauri Joona. Na frustrovaného Rossela zbylo dvanácté místo celkově a páté ve WRC2. Jen o dvě příčky níže skončil při premiéře s vlastní Fabií RS Rally2 Martin Prokop.

Naopak řada dalších se trápila. Sami Pajari trefil patník už na úvodní supespeciálce a protože nenásledoval servis, při přejezdu na úvodní ranní zkoušku ztratil při opravě šest minut, což znamenalo minutovou penalizaci. Po zbytek soutěže zajížděl časy na čele kategorie, další ztráty na RZ 8 a 13 jej však odsoudily do propadliště dějit. Definitivně své trápění ukončil v příkopě těsně před koncem předposlední rychlostní zkoušky. Kvůli haváriím skončili i další rychlíci - Pepe Lopez, Teemu Suninen, Pierre-Louis Loubet, Kris Meeke či Yuki Yamamoto.

Kategorie WRC3 tentokrát měla velmi slušné zastoupení, i při absenci JWRC se na startu sešlo devět posádek. V úvodu se dostal do čela francouzský mladík Mattéo Chattilon, ale všechno si zkazil předčasným příjezdem do ČK 4. Do čela se tak vyhoupl další Francouz s Renaultem Clio Rally3 Tom Pieri, vydržel tam však jen do RZ 6. Na sedmém testu totiž neustál atak Bruna Bulacii a Domingueze a havaroval. Na čele se tak objevila dvojice Bulacia-Dominguez, která si to rozdávala prakticky až do RZ 16, kte dostal Bulacia více než dvě minuty, což znamenalo pád na třetí příčku. Od té doby si Dominguez udržoval bezpečné vedení, které mu zůstalo až do cíle. Druhý dojel Mattéo Chattilon, třetí Bruno Bulacia. Čtvrtý pak dojel Jan Černý, který výše zmíněným jezdcům povětšinou nestačil a tak je brambora asi maximem možného.

Taková byla letošní Vodafone Rally de Portugal. Dalším závodem mistrovství světa bude na přelomu května a června šotolinová Rally Italia Sardegna.

Konečné výsledky Vodafone Rally de Portugal

- - - - - - - - - - - - - SHAKEDOWN - - - - - - - - - - - - -

Výsledky shakedownu

- - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - -

Po asfaltovém Chorvatsku se světový šampionát přesouvá zpět na šotolinový povrch. V již skoro tradičním květnovém termínu se totiž koná jeden z nejoblíbenějších závodů mistrovství světa - Vodafone Rally de Portugal s centrem na předměstí Matosinhos nedaleko Porta. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist