www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 13. listopadu 2024, Svátek má Tibor, zítra Sáva

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

SOUHRN: Tänak 'nechtěně' vyhrál Rally Italia Sardegna

2. června 2024 • 15:30

Naprosto nezvykle až v pátek ráno startuje shakedownem šestý díl letošního mistrovství světa v automobilových soutěžích, Rally Italia Sardegna. Italští organizátoři zkouší 'sprintový' formát, kdy se celá soutěž odehraje během pouhých 48 hodin. Průběh soutěže, jenž má letos centrum v Algheru, můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Diskuse k soutěži - Další informace k Rally Italia Sardegna

Ott Tänak - Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) - Rally Italia Sardegna 2024

O pouhopouhé dvě desetiny vyhrál Ott Tänak letošní rallysprintový ročník Rally Italia Sardegna. Dopomohl mu k tomu defekt na poslední rychlostní zkoušce do té doby celkem suverénně vedoucího Sébastiena Ogiera. Na stupně vítězů pak tuto dvojici doprovodil Dani Sordo.

Organizátoři letošní Rally Italia Sardegna přišli s experimentem sprintového formátu, kdy se celý závod odjede během 48 hodin. Shakedown se tak jel nezvykle až v pátek ráno a to na naprosto nereprezentativní zkoušce v autokrosovém areálu v Ittiri. Páteční etapa měla na programu jen čtyři zkoušky o délce českého rallysprintu, tradičně slabá neděle byla ještě o skoro polovinu kratší. Situaci tak alespoň trochu zachraňovala stopadesátikilometrová neděle. I tak se tento formát nesetkal s příliš pozitivním ohlasem, a to jak od fanoušků, tak i soutěžících, kteří měli během celé soutěže pouze dva servisy.

Na Sardínii bývá vždy důležité čištění trati, první startující tak jsou v nevýhodě. To se potvrdilo i letos, Neuville a Evans příliš nestíhali, naopak později startující Tänak s Ogierem toho dokázali naplno využít a dostat se do čela. Neuvillovi pomohlo, že byla páteční etapa tak krátká a tak se v sobotu dokázal celkem bezpečně dostat na třetí pozici, která byla v rámci daných možností maximem. Bohužel na ní vydržel jen do RZ 8, kde udělal chybu a po havárii přišel o spoustu cenných bodů.

To na čele se situace trochu uklidnila, Ott Tänak dostal po Neuvillově odstoupení pokyn shora, aby myslel i na týmové body a zbytečně na Ogiera netlačil. I proto zvolil opatrnější jízdu a francouzská soutěžácká legenda svůj náskok pomaloučku navyšovala až k úspěšnému vítězství po sobotní etapě a tedy zisku bodů za první místo. Nedělní ultrakrátká etapa pak nikoho z nich nezajímala, naplno ji jel v podstatě jen Thierry Neuville a tak přesto, že jel na trati první a čistil, tak nedělní bodovanou sekci bezpečně vyhrál. Pořadí mezi Ogierem a Tänakem se zdálo jasné a nikdo nečekal žádný zvrat. Ten nakonec přišel na extrémně rozbité závěrečné zkoušce, na které dostal Ogier defekt. Ve finále tak prohrál souboj o vítězství o pouhé dvě desetiny. Ty rozhodly ve prospěch Tänaka, kterému tak prvenství spadlo z ničeho nic do klína.

Tato trojice byla odskočená zbytku startovního pole. Po zmíněných eskapádách Neuvilla a odstoupení Katsuty s porouchanou převodovkou v průběhu sobotní etapy se na bronz vyšplhal Dani Sordo a na třetí příčce zůstal až do cíle. Čtvrtý dojel po dalším nevýrazném výkonu Elfyn Evans. Pátou příčku bere poslední bez problémů dokončivší vůz kategorie Rally1 řízený Grégoirem Munsterem, který ani tentokrát nepředvedl žádný zázračný výkon a spíš bojoval o to, aby porazil alespoň všechny vozy Rally2, což se mu nakonec s vypětím všech sil podařilo. Poslední dosud nezmíněný vůz kategorie Rally1 řízený Adrienem Fourmauxem přišel o jakékoliv naděje už v první etapě kvůli problémům s elektrikou.

Druhou polovinu první desítky obsadily vozy Rally2. Vítězství si téměř stylem start cíl připsal Sami Pajari. Nejrychlejším jezdcem s vozem Rally2 však byl po celý víkend trochu překvapivě Yohan Rossel. První den měl nevýhodu brzké startovní pozice, navíc si situaci zkomplikoval ještě defektem a nutnou výměnou pneu. Díky tomu se propadl hlouběji do výsledkové listiny i startovního pořadí do druhé etapy, kdy tak měl výhodnější pozici při stíhají jízdě. Tu se mu podařilo dotáhnout až na sedmou příčku absolutně a druhou ve WRC. Bronz pak bere po dalším solidním výkonu Jan Solans, který měl několikrát během soutěže na mále, každou z krizovek však se štěstím ustál. Teprve na čtvrtém místě ve WRC2 dojela nejlepší Škodovka. A neřídil ji nikdo jiný než Martin Prokop, který až do samotného závěru bojoval o toto umístění umocněné zároveň bojem o devátou příčku absolutně s Kajetanem Kajetanowiczem. Pro českého jezdce nakonec v cíli rozhodly necelé čtyři vteřiny. Pro jezdce Škody to jinak bylo celkem fiasko, Oliver Solberg odstoupil ještě před startem kvůli alergické reakci, Pierre-Louis Loubet i Josh McErlean dokázali zajíždět časy v popředí, ale nevyvarovali se problémům. Z rychlejších jezdců skončil v sobotu i Nikolay Gryazin.

V rámci WRC3 i JWRC je Rally Italia Sardegna tradičně o tom, kdo dokáže překonat nástrahy celé tratě bez úhony v podobě technických problémů či defektů. Nejinak tomu bylo i letos a povětšinou ti nejrychlejší do cíle nedojeli. Z vedení postupně odpadli Romet Jürgenson a Bruno Bulacia. Posléze se dostal do čela Ali Türkkan, ale v závěru sobotní etapy dojel o devět minut později do ČK a propadl se za Diega Domingueze, který už v pátek musel měnit kolo po defektu. V cíli nakonec bylo pořadí Dominguez - Türkkan - Smart. Zato doposud nejlepší junioři Jürgenson, Gill, Maior či Kelly zůstali v poli poražených.

Další soutěží mistrovství světa v automobilových soutěžích bude na konci června Rally Poland.

Konečné výsledky Rally Italia Sardegna

- - - - - - - - - - - - - SHAKEDOWN - - - - - - - - - - - - -

Výsledky shakedownu

- - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - -

Naprosto nezvykle až v pátek ráno startuje shakedownem šestý díl letošního mistrovství světa v automobilových soutěžích, Rally Italia Sardegna. Italští organizátoři zkouší 'sprintový' formát, kdy se celá soutěž odehraje během pouhých 48 hodin. Průběh soutěže, jenž má letos centrum v Algheru, můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Thierry Neuville - Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) - Rally Italia Sardegna 2023
-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist