www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 25. dubna 2024, Svátek má Marek, zítra Oto

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Jezdci skupiny B - 2. díl

28. září 2006 • 14:00

Nedávno se na našich stránkách objevil článek o jezdkyni skupiny B Michele Mouton a také o speciálech z osmdesátých let. Jelikož tyto informace u Vás vzbudily zájem, rozhodli jsme se, že Vám nyní nabídneme třídílný seriál článků o jezdcích z tehdejší doby. Dnes vychází druhý díl.

Juha Kankkunen

Juha Kankkunen

Tento finský jezdec prožil éru skupiny B za volantem Peugeotu 205 T16, se kterým v roce 1986 vybojoval svůj první titul mistra světa. Tento titul získal ještě třikrát - v letech 1987 a 1991 s „áčkovou“ lancií, v roce 1993 pro změnu v barvách Toyoty. V devadesátých letech získal Fin angažmá u týmu Ford, jelikož však nebyl spokojen s pozicí týmové dvojky, a proto odešel k týmu Subaru, kde jej doplnili Richard Burns a Bruno Thiry.

Svou aktivní kariéru zakončil v týmu Hyundai, i dnes jej však občas můžeme vidět při občasných startech se soudobými i historickými automobily. S celkovými 21 výhrami na soutěžích MS je Kankkunen po Sébastienu Foebovi a Carlosu Sanizovi třetím nejúspěšnějším jezdcem historie rally.

Hannu Mikkola

Hannu Mikkola

Hannu Mikkola byl stěžejní osobou při vývoji vozu Audi Quattro. S německým vozem jezdil od roku 1980, kdy bylo Quattro poprvé vypuštěno do světa. Mikkola pak působil jako jednička týmu řadu následujících let. V MS vyhrál celkem 18 podniků, první vítězství přišlo při třetím světovém startu Quattra na Švédské rally 1981.

V tomto roce neměl Fin mnoho štěstí, radost týmu působila alespoň Michelle Moutonová (o které se více dočtete ZDE), která měla blízko k zisku titulu. Díky přispění obou jezdců se však Audi mohlo radovat z prvenství mezi značkami. Pro Mikkolu mnohem lépe vyzněla sezona 1983, kdy si konečně dojel pro titul mezi jezdci (Audi skončilo mezi značkami na druhé pozici).

Walter Röhrl

Walter Röhrl

Walter Röhrl je patrně nejlepším pilotem v historii rally. Svůj první titul získal v roce 1980 v barvách Fiatu. Druhý triumf na sebe nenechal dlouho čekat, Röhrl se opět radoval o dva roky později, kdy mu k dalšímu titulu pomohl Opel Ascona. V následující sezoně německý jezdec přestoupil do lancie. Premiérová sezona v italském týmu skončila třetím místem za týmovým kolegou Alenem a celkovým vítězem Mikkolou. Rok 1984 byl pro Röhrla i přes angažmá u Audi spíše trápením, Němec musel často odstoupit kvůli technickým problémům. Následující sezona už pro Röhrla vypadala slibněji, to se však nedalo říct o Audi, které čím dál častěji podléhalo rychlým „dvěstěpětkám“ od Peugeotu. I přes technické problémy však německý pilot zakončil sezonu na třetím místě.

Walter Röhrl byl velice oblíben mezi inženýry a mechaniky, neboť měl neskutečný cit pro vůz a vždy dokázal naprosto přesně popsat, jak se vůz chová a co od něj pilot očekává. Byl také velice univerzálním jezdcem, který dokázal jet rychle na jakémkoliv povrchu. Na svém kontě má celkem 14 výher v MS, legendární je i jeho výkon v závodě Pikes Peak 1987. Dnes se německý pilot věnuje soutěžím historických automobilů.

Okno do historie - přehled

-hof- ; -ric- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist