www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 3. srpna 2020, Svátek má Miluše, zítra Dominik

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Jezdci skupiny B - 3. díl

29. září 2006 • 14:00

Nedávno se na našich stránkách objevil článek o jezdkyni skupiny B Michele Mouton a také o speciálech z osmdesátých let. Jelikož tyto informace u Vás vzbudily zájem, rozhodli jsme se, že Vám nyní nabídneme třídílný seriál článků o jezdcích z tehdejší doby. Dnes vychází poslední, tedy třetí díl.

Henri Toivonen

Henri Toivonen

Henri Toivonen byl jedním z nejtalentovanějších jezdců světa. Díky své obrovské schopnosti koncentrace dokázal na každé rychlostní zkoušce na své soupeře najet neskutečné množství času. Toivonenova kariéra ve skupině B začala za volantem Opelu Ascona, kde dělal partnera Walteru Röhrlovi. Toivonenovo první „světové“ vítězství přišlo v roce 1980, když vyhrál britskou RAC Rally. Bylo mu tehdy pouhých 24 let, což je nejnižší a dodnes nepřekonaný věk vítěze závodu MS. Poslední rok u Opelu byl 1984, kdy už začínalo být jasné, že vozy s bleskem ve znaku proti čtyřkolkám nemají moc šancí. V roce 1984 jsme mohli Toivonena vídat ve dvou vozech. V evropských soutěžích sedlal Porsche 911 v barvách Rothmans, na světových soutěžích se objevoval v tovární Lancii 037, se kterou však dosahoval jen dílčích úspěchů.

Rok 1985 znamenal pro Toivonena pokračování angažmá a týmu Lancia po boku Markku Alena. Sportovním náčiním byla opět Lancia 037, která byla kupodivu schopna ještě relativně držet krok s vozy Audi a Peugeot více, než tomu bylo v předchozí sezoně. Inženýři italského týmu se však již plně soustředili na vývoj vlastní čtyřkolky, kterou byla asi největší „bestie“ celé skupiny B – Lancia Delta S4. Při premiéře tohoto vozu na RAC Rally 1985 Toivonen s Alenem totálně rozdrtili konkurenci a tým rázem patřil mezi největší favority pro nadcházející ročník. Sezona 1986 začala tak, jak naznačila britská soutěž - „es čtyřka“ s Toivonenem za volantem trvale ukazovala všem soupeřům záda, bohužel tuto triumfální cestu přerušila havárie, která bezprostředně znamenala zásadní zlom ve vývoji celé rally. Na 18. rychlostní zkoušce rally Korsika Toivonen v plné rychlosti vylétl ze silnice. Vůz se zřítil do rokle, po dopadu chytil a během chvilky totálně lehl popelem. Henri Toivonen a jeho spolujezdec Sergio Cresto bohužel zůstali uvězněni uvnitř a na místě zemřeli. Nedlouho po této tragické události FISA zakázala provoz vozů skupiny B a zmrazila veškeré přípravy nové skupiny S, v rámci které měly startovat vozy ještě brutálnější, než byla už tehdy přemotorovaná „béčka“.

Ari Vatanen

Ari Vatanen

Ari Vatanen je mistrem světa pro rok 1981 a během své kariéry patřil díky svému jezdeckému stylu k nejoblíbenějším pilotům. Vatanen byl prvním továrním jezdcem Peugeotu. Poprvé se za volantem „dvěstěpětky“ objevil na Tour de Corse 1984. Pro nový francouzský vůz to byla první soutěž a díky Vatanenovi si málem připsal své první vítězství! Dalším legendárním kouskem byl Finův výkon na Rally Monte Carlo 1985. Vatanen tehdy vedl soutěž, ale kvůli předčasnému příjezdu do jedné z časových kontrol obdržel penalizaci osm minut. Fin se nicméně nevzdal a po neskutečné stíhací jízdě se vrátil zpět do čela a celou soutěž vyhrál.

V roce 1985 byl Vatanen na nejlepší ceste za titulem, avšak kvůli vážné havárii na trati rally Argentina se musel s rally na několik měsíců rozloučit. Finův Peugeot tehdy skončil v divokých kotrmelcích, horší fakt byl fakt, že se během havárie z podlahy vozu utrhla Vatanenova sedačka a jezdec tak volně létal kokpitem. Na rozdíl od spolujezdce, který utrpěl jen lehká zranění, musel skandinávský pilot absolvovat náročnou léčbu svých mnohočetných zranění.

Vatanen se do soutěžního vozu vrátil až po zákazu vozů skupiny B a lepší comeback si sám jezdec přát nemohl - vítězství na rally Paříž - Dakar za volantem Peugeotu 205 netřeba více komentovat. Legendární je i jeho jízda na Pikes Peak s Peugeotem 405, kterou překonal rekord Waltera Röhrla, vytvořeného s Audi Quattro. Pouštním soutěžím zůstal Vatanen věrný i v 21. století, kdy se na africkém kontinentu několikrát objevil v kokpitu speciálu Nissan. Soutěžácká legenda je dnes reprezentantem Finska v Evropském parlamentu.

Timo Salonen

Timo Salonen

Timo Salonen se stal mistrem světa v roce 1985 a bylo to zároveň poprvé, kdy titul získala značka Peugeot. I přes tento úspěch je však Salonen často přehlížen, možná proto, že většinou jezdil ve stínu známějšího Ariho Vatanena, jedničky Peugeotu.

Salonen by za normálních okolností titul pravděpodobně nezískal, avšak Vatanenova havárie v Argentině a bezchybná jízda mu otevřely cestu k prvenství. Před získáním angažmá u francouzského týmu Fin jezdil převážně s vozy Datsun a Nissan.

Na svém kontě má celkem 11 výher ze soutěží MS a také několik prvenství z Rally Paříž - Dakar, které se účastnil po zákazu vozů skupiny B. Timo Salonena jsme mohli vidět v roce 2003 i u nás - na Pražském rallysprintu startoval s vozem Nissan Almera Kit Car.

Okno do historie - přehled

-hof- ; -ric- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist