www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 15. července 2024, Svátek má Jindřich, zítra Luboš

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

SOUHRN: Rally Estonia ovládli domácí jezdci, napínavou bitvu vyhrál Georg Linnamäe

7. července 2024 • 16:00

Závody v Lotyšsku a Estonsku si letos prohodily své zařazení do šampionátů. Delfi Rally Estonia se tak do kalendáře mistrovství Evropy vrací po dlouhých sedmi letech. Opět nachází své centrum v Otepää, přičemž startovní i cílová rampa a uzavřené parkoviště jsou v Tartu. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Diskuse k soutěži - Základní informace k Delfi Rally Estonia

Georg Linnamäe - James Morgan (Toyota GR Yaris Rally2) - Delfi Rally Estonia 2024

Neskutečnou bitvu o vítězství na Delfi Rally Estonia sváděli domácí jezdci Georg Linnamäe a Robert Virves. Jak se říká, každou chvilku tahal za kratší konec někdo jiný. Rozhodnutí přinesla až závěrečná deštěm promočená Power Stage, kde se po heroickém výkonu vytáhl k vítězství Georg Linnamäe.

Po Royal Rally of Scandinavia se posádky evropského šampionátu vydaly na další rychlé šotolinové tratě do Estonska. Estonští pořadatelé si totiž pro letošní rok vyměnili své místo v kalendáři MS s Lotyši. Centrum soutěže i se servisní zónou tentokrát našlo zázemí v biatlonovém areálu v Otepää, v Tartu zůstala jen rampa, uzavřené parkoviště a speciálka.

Že na rychlých šotolinových tratích hraje roli startovní pořadí, to věděli všichni. A poprvé si se závodníky zahrálo počasí právě na kvalifikaci. Zatímco obě free practice se odehrály kompletně za sucha, těsně před startem kvalifikace začalo pršet. To byla velká nevýhoda pro první vozy, naopak ti později startující již měli příležitost na to zareagovat vhodnějšími pneumatikami. Mezi nejrychlejšími na kvalifikaci tak byli výhradně jezdci s dvoucifernými čísly, jediný, kdo se mězi ně dokázal vměstnat, byl Mikko Heikkilä. Ostatní ztratili a takoví Franceschi, Paddon či Larsen dojeli až kolem patnáctého místa a bylo jasné, že jejich šance na dobrý výsledek razantně klesají. Nejhůře pak dopadl úřadující finský šampion Teemu Asunmaa, který dostal defekt a bylo jasné, že v sobotní etapě pojede úplně první.

Tím byly karty pro sobotu rozdané. Hned od začátku bylo jasné, že hlavními kandidáty na prvenství budou domácí Georg Linnamäe a Robert Virves. Oba letěli na každé z rychlostních zkoušek, přetahovali se doslova o každou vteřinku. Nakonec byl po sobotní etapě první Virves o pohou jednu vteřinu. V nedělní etapě pak začal Virves Linnamäemu odjíždět, před poslední zkouškou už měl relativně bezpečný náskok 9,3 vteřiny. Před závěrečnou Power Stage však začalo tak hustě pršet, že musela být dokonce o 15 minut opožděna. Hodně náročných podmínek nakonec dokázal nejlépe využít Linnamäe a životní jízdou vyhrál o 2,2 vteřiny.

Ostatní jezdci bojovali až o třetí příčku. Dlouhou dobu se o tyto příčky přetahovali Mikko Heikkilä, Nikolay Gryazin, Mikko Marczyk a Martins Sesks. Nejlépe z toho dopadl nakonec Gryazin, který se hlavně ze začátku potýkal s nastavením vozu tentokrát zapůjčeném z francouzské stáje PH Sport. Nakonec ze všech soupeřů dokázal nejlépe ustát nástrahy tratě a připsal si bronzovou příčku.

To jeho přímým soupeřům se příliš nedařilo. V sobotu se nejblíže držel Mikko Heikkilä, který však neděli neustál psychicky. Hned na úvodní zkoušce lehce ztratil, na druhé pak po jednom ze skoků zhasl motor jeho Yarisu. Vůz se po čase podařilo restartovat, frustrovaný Fin pak i ve zbytku zkoušky ztratil spoustu času v následném servisu zklamaně odstoupil. O moc lépe nedopadl ani Martins Sesks, kterého v sobotu trápily jezdecké chyby i technické problémy s autem, na jedné zkoušce se mu pop-off otevřel dokonce 26x! Nakonec jej o jakékoliv šance na slušné umístění připravil defekt. Čtvrtý z tohoto kvarteta Marczyk pak v neděli nedokázal navázat na sobotní časy a po obzvlášť nepovedené power stage se propadl až na sedmé místo. Čtvrtý dojel po konzistentním výkonu Mads Ostberg, který se ani tentokrát nevyhnul občasným technickým problémům, spolehlivou jízdou si připsal čtvrtou příčku absolutně.

Pátý nakonec dojel Hayden Paddon, pro kterého to nebyla příliš úspěšná soutěž. O nepovedené kvalifikaci už byla řeč, ještě větší horor nastal na úvodní sobotní zkoušce. Na jednom ze skoků totiž dopadl příliš na čumák a poškodil chladič svého vozu. Naštěstí byla zkouška relativně krátká, takže dokázal dojet do cíle se čtyřicetivteřinovou ztrátou, přičemž motor toto zacházení přežil. Na následujícím přejezdu se podařilo závadu opravit a vodu doplnit. Začala stíhací jízda. Paddon zajížděl i vzhledem ke své startovní pozici velmi dobré časy, nahoru však stoupal i kvůli chybám či problémům soupeřů. O některých již byla řeč, do této skupiny můžeme doplnit i Bejnamina Korholu, který trefil ve stopě kámen a zničil zavěšení či Jona Armstronga, který v sobotu na předposlední zkoušce trefil strom a jen se štěstím mohl pokračovat. Nakonec to stačilo na šesté místo za Paddonem a těsně před sedmým Marczykem. Osmý dojel Mabellini, který se také dlouho držel před Paddonem, ale v sobotu začal víc chybovat a v neděli už si jel v klidu svoje.

Komu se soutěž vůbec nepodařila, tak byli průběžně druhý a třetí pilot v šampionátu. Začněme dosud bronzovým Simone Tempestinim, který zahájil sezónu překvapivým vítězstvím v Maďarsku. I v Estonsku chtěl být rychlý, své účinkování v soutěži však ukončil na RZ 2 havárií. Nedařilo se ani největšímu překvapení letošní sezóny Mathieu Franceschimu. Na něm havárie na Power Stage ve Švédsku evidentně zanechala velké psychické následky, bývalý francouzský šotolinový mistr se v Estonsku vůbec nechytal a byl jen stínem sebe sama. I přes věčné úsměvy v cílích rychlostních zkoušek bylo na sympatickém Francouzi vidět, že to tentokrát není jeho víkend a bude na něj chtít co nejdříve zapomenout.

Estonskou soutěž se rozhodla vynechat řada pilotů, kromě Efrena Llareny také obě české posádky Filipa Mareše a Erika Caise. Nejvýše tak v Estonsku mířil Filip Kohn startující opět v rámci ERC3 a Fiesta Trophy. Nakonec i jemu se stala osudná RZ 2, na které dostal kousek po startu defekt, který musel na zkoušce měnit a bylo po nadějích. Dokázal sice přeskočit Widlaka s Ravenščakem a největší soupeř z předchozí soutěže Tristan Charpentier musel odstoupit, na lepší než páté místo v hodnocení ERC3 to nestačilo. Přední čela totiž opanovali domácí jezdci. Podobně jako se v čele prali Linnamäe a Virves, obdobné souboje sváděli v ERC3 host z JWRC Romet Jürgenson a Patrick Enok. Rozhodující se nakonec ukázala RZ 6, na které udělal teprve osmnáctiletý Enok hodiny a ztratil drahocenný čas. Třetí příčku si v závěru už poklidnější jízdou připsal Josep Ralf Nögene.

V Estonsku pokračoval i juniorský šampionát. A i zde kraloval domácí jezdec, ještě stále neplnoletý Jasper Vaher, který zvítězil celkem přesvědčivě. Očekávaný souboj nejrychlejších pravidelně startujících juniorů, tedy Mille Johanssona a Maxe McRae, skončil stejně jako ve Švédsku, tedy havárií Maxe McRae. Johansson se tak soustřetil spíš na boj s Calle Carlbergem a domácím Karl-Markusem Sei. Nakonec byl i díky výkonu na poslední zkoušce nejlepší Carlbeg, šest vteřin za ním Johansson a vteřinu a půl Sei. Soutěže se zúčastnil i Daniel Polášek, štěstěna mu však příliš nepřála. Hned na páté zkoušce totiž zapadl v pomalé zatáčce ve vyjetých kolejích a ztratil téměř tři minuty. Obdobnou ztrátu si pak připsal i na RZ 9, kde musel měnit defekt. Protože však i ostatní soupeři měli problémy, nakonec z toho bylo osmé místo v ERC4 a sedmé mezi juniory.

Při Delfi Rally Estonia se jela také národní soutěž, kde se v rámci testu na další závody MS představil i Ott Tänak za volantem Hyundai i20 N Rally1 Hybrid. I jemu se stala osudnou RZ 2, na které poslal svůj vůz do spektakulárních kotrmelců, přičemž video z této nehody obletělo svět.

Evropský šampionát se nyní již naplno přesune na asfaltový povrch. Dalším závodem bude na konci července italská Rally di Roma Capitale.

Konečné výsledky Delfi Rally Estonia

- - - - - - - - - - - - - kvalifikace - - - - - - - - - - - - -

Výsledky kvalifikace

- - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - -

Závody v Lotyšsku a Estonsku si letos prohodily své zařazení do šampionátů. Delfi Rally Estonia se tak do kalendáře mistrovství Evropy vrací po dlouhých sedmi letech. Opět nachází své centrum v Otepää, přičemž startovní i cílová rampa a uzavřené parkoviště jsou v Tartu. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Mikko Heikkilä - Kristian Temonen (Toyota GR Yaris Rally2) - Delfi Rally Estonia 2024
-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist