www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 13. května 2025, Svátek má Servác, zítra Bonifác |
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Reklama |
Spojuje nás stejné šílenství: Ján Kundlák a Jiří RybákStart Barum Czech Rally Zlín se blíží mílovými kroky. V mnoha týmech finišují s přípravami a nejinak tomu je i v RallyPossible. Hájit barvy týmu budou ve Zlíně Ján Kundlák a Jirka Rybák. Janko zde chce prolomit smůlu, Jirka prodloužit úspěšnou šňůru.
Janko, v loňském roce ses po dlouhé pauze plnohodnotně vrátil do českých soutěží a ukázal jsi, že ti rychlost nechybí, s jakými cíli jsi vstupoval do letošního roku? Ján Kundlák (dále Janko): „Loňský rok byl po mém návratu v podstatě snový. Na začátku roku bych netipoval, že můžu bojovat o celkové prvenství ve dvoukolkách. Bohužel, to nakonec byl „jenom“ titul vicemistrů. Skvělý výsledek, ale chuť to urvat byla o to větší. Na začátku letošního roku byl cíl jednoznačný, pokusit se udělat vše pro to, abych na vítězství ve dvoukolkách dosáhl a mohl se soustředit na vysněný přestup do čtyřkolky.“ Rally v Krumlově vypadala s novým vozem dobře, tam jsi byl předpokládám spokojený… Janko: „Vzhledem k tomu, že to na začátku roku vypadalo, že možná do letošní sezony ani neodstartujeme, tak narychlo zorganizovaná akce se zapůjčením Opelu od Brynda racing dopadla na výbornou. V roce 2023 mě v Krumlově zradila technika, a teď z toho byl krásný výsledek a hlavně poznání techniky, se kterou proti mně soupeři nastupují.“ Na domácích Hustopečích jsi sáhl zpět k Renaultu a přišlo trápení, kde hledat chyby? Janko: „Po Renaultu jsem sáhl z důvodu, že jsem přesvědčen, že se jedná o nejrychlejší vůz kategorie Rally4. Teď, když to porovnání mám, jsem o tom zcela přesvědčen. Chtěl jsem na rychlých domácích hustopečských tratích využít potenciál Renaultu a bohužel mi to nevyšlo. Kde hledat chyby? Já už bych se k tomu snad ani nechtěl vracet, prostě auto mělo být připraveno, ale nebylo. Třetí místo a jedna vyhraná etapa bylo maximum, co jsem byl schopen vyjezdit bez výkonu motoru. Náš Renault původně servisoval jiný tým a my ho přivezli do Hustopečí „Brynďákům“ až na samotný závod. Aby vůz jel, udělali kluci od Bryndů všechno. V jednu dobu bylo na autě a pod autem snad osm mechaniků. Neuvěřitelný koncert, nasazení a ochota-smekám klobouk a děkuji. Problém se ale povedlo najít na dílně až po závodě, škoda.“ Zatím poslední závod v Mladé Boleslavi bys patrně nejraději vůbec nevzpomínal… Janko: „Já fakt věřil, že teď už bude vše v pořádku a s Cliem znovu uděláme „díru do světa“, jenže jsme udělali jenom díru do chladiče, a to hned v první rychlostní zkoušce na nešťastném skoku do parku v centru Mladé Boleslavi. Nevím, co jsem udělal špatně, prostě kdybych jel rychleji nebo pomaleji, tak se to nestane. V ten moment jsem měl pocit, že mám déjàvu. Hustopeče vloni i letos bez výkonu, Bohemka 2023 (přehřátý motor), a teď v Boleslavi ztráta chladící kapaliny a znovu hrozící přehřátí a likvidace motoru. To jsme riskovat nemohli, a tak jsme to za cílem první rychlostní zkoušky odstavili. Druhý den jsme ale nastoupili a etapové vítězství si vyjezdili. Jenže...ono ani tohle nebylo jen tak. Po prvním Radostínu praskl spojkový váleček a do cíle soutěže jsem jel bez spojky. Každé rozjetí byl boj a trápení techniky. Třeba na startu druhého Radostína to už vypadalo na konec. Celou půlminutu jsem se snažil auto rozjet, nakonec jsem potrápil převodovku a do cíle vložky dojel se ztrátou pouhých 10 vteřin. V cíli soutěže jsem ale neudržel slzy. Tak, jak mně vytrápila Bohemka, tak mě ještě nepotrápila žádná soutěž a pocit, že se mi šance na titul vzdaluje, mě moc bolela.“ Nyní na tebe čeká Barumka, kde nemáš dobrou bilanci, s jakými cíli jdeš do soutěže? Janko: „V boji o titul není naštěstí nic ztraceno, ale už není prostor na chyby. Cíle mám tudíž ty nejvyšší, pokusím se jet, jak to umím, aby to bavilo mě i lidi kolem. Moje bilance na Barumce je tristní. Rok 2016 odstoupení na dva defekty. Zajímavostí je, že se jednalo o předposlední erzetu soutěže a první defekt jsem udělal v poslední zatáčce a druhý až za cílem zkoušky, to prostě nevymyslíš.Při mém druhém startu ve Zlíně o pět let později mi z auta svévolně upadla převodovka. Barum rally je můj dětský sen. S tátou se tam chodím dívat každý rok od roku 2001. Start na Barumce byl sen, který se mi splnil, ale dojet a třeba i vyhrát tuto populární a těžkou soutěž, to je zatím nesplněný cíl. Třeba do třetice?“ Jak jste se vlastně dali dohromady s Jirkou Rybákem a co Vás spojuje? Janko: „Poprvé jsme se s Jirkou viděli právě na Barum rally 2021, kde jsem měl to štěstí startovat jako záskok v týmu City Taxi v „enkovém“ Cliu Sport. Za tohle celé může Jirka Hlávka, který mě mezi kluky přivedl. Tehdy právě Jirka Rybák poprvé startoval s Cliem Rally4 a já kolem toho auta chodil jako hladový pes a toužil se jednou s „oturbenou dvoukolkou“ svézt. S Jirkou jsme si rozuměli od prvního setkání a sedli jsme si hlavně jako lidi. Povahově jsme skoro stejní a láska k tomuto sportu nás dokonale spojila. Akorát já možná někdy víc přemýšlím. Jirka, jak se pro něco nadchne, tak si jde za tím hlava nehlava (smích). Každopádně je to skvělý člověk a já jsem mu za jeho pomoc, podporu a důvěru moc vděčný. Naše kamarádství dokonale pasuje do myšlenky RallyPossible.“ Jiří Rybák (dále Jirka): „Poprvé Janka přivedl Jirka Hlávka jako záskok na zmíněnou Barumku. Já měl nervy z toho, že pojedu úplně novým Cliem Rally4,se kterým jsem doposud nestartoval, takže když Jirka přišel s tím, že dovedl jezdce, který si nás namaže na chleba i s „enkovým“ autem, tak jsem to moc neřešil. Viděl jsem jenom kluka ve vypůjčené kombinéze a s děravými botami. Jezdecky jsem neměl možnost ho tehdy poznat, protože se mu hned zkraje soutěže utrhla převodovka a v závodě skončil. Já měl v tu dobu jiné starosti, protože jsem boural ještě před startem závodu. Naštěstí všechno dobře dopadlo a s Jankem jsme si skvěle sedli, jak lidsky, tak i zálibou k rally. Je to nezáludný upřímný člověk, což není v dnešní době úplně normální. Až mu to někdy škodí (smích). V tomhle jsme ale asi oba stejní aoba máme nějaké špatné zkušenosti. Jak děláš nějaký koníček, který stojí moc peněz, tak… Ale to sem nepatří. Prostě jsme se dali dohromady s tím, že se nějak budeme střídat na závodech, ale když jsem viděl, jak Janko jezdí, tak mě spíš baví ho sledovat při dobývání nejvyšších příček.“ Z týmového parťáka Jirky Rybáka by si mohl brát Janko příklad – dva starty a obě soutěže dokončené. Jdeš, Jirko, ukázat Jankovi, jak dokončit Barumku? Jirka: „Jsi mě pobavil (smích). Když si vzpomenu, jaká byla moje první Barumka, kde jsem už na testu praštil s úplně novým Cliem do baráku… Je ale pravda, že takovéto příhody člověka celkem poučí. Je to ale hodně drahá škola. S Jankem se celkem dost bavíme o rally a hecujeme se, nicméně jezdecky jsme každý jiný. Abych dával Jankovi rozumy, je zbytečné, protože jak jsem někde četl na FB, tak on má od startu do cíle místo mozku silentblok. No a takovým lidem se jednoduše radit nedá (smích). Janko jede hroznou palbu a já už jsem starší člověk, tak jedu jen to, co mi hlava dovolí. Každopádně Barumka je dost těžká a já jsem opravdu pyšný na to, že jsem ji vždy dokončil. Snad Jankovi ukážu, jak se Barumka dojíždí (smích).“ Barumku v roce 2022 jsi dokončil, ale co ty divoké průjezdy mimo cestu? Jirka: „Tak diváka je potřeba bavit, ne? No je pravda, že ani jednu Barumku se mi nepovedlo jet tak, abych neměl někde nějakou krizi. Ale to k rally prostě patří. Člověk se snaží jet opravdu rychle a někdy se ty chyby stanou. Já tu největší chybu udělal bohužel jen proto, že jsem chtěl jet na jistotu a skončil na 40 vteřin ve škarpě. Měl jsem štěstí v neštěstí, neboť v tom místě nebyl nikdo s kamerou (smích). Tím jsem si ale odstřelil super výsledek, který jsem do té doby měl. Prostě při takhle náročné soutěži je pro jezdce, který v tom nesedí pořád, docela těžké udržet koncentraci.Já doufám, že se tomu letos vyhnu a dokončím Barumku v klidu.“ Letos zatím starty vynecháváš, proč? Jirka: „Tak to je celkem jednoduché. Rally je drahý koníček a náročný nejen na finance, ale i na čas. No a já letos nemám především ten čas, abych mohl jezdit, a ještě zajistil finance na sezonu. Je to prostě i tak, že když vidím, jak Janko jezdí, tak se snažíme dát dohromady nejdříve rozpočet na to, aby jezdil letošní sezonu tento slovenský „ďábel“. Schválně neříkám, na jakém místě, ale je vám jasné, kde by měl být. Takže finance, které se nám podaří zajistit, jdou primárně na náklady týmové jedničky než na moje závody. Musím říct, že mi rally schází, ale zároveň mám radost z toho, jak to Jankovi jde. Nemám z toho ani špatný pocit nebo pocit křivdy, že jsem až číslo dvě. Oba máme navíc rozdílné cíle. Janko titul a já top zážitek. Na letošek jsem si ale udělal radost jako táta dospělé dcerky Elišky. Podařilo se jí udělat licenci a pojedeme spolu Rally Vyškov, kde mě bude navigovat. To je po Barumce druhá soutěž, na kterou se strašně těším.“ S jakými cíli jdeš do zlínské rally? Jirka: „Díky tomu, že jsem se letos nedostal vůbec za volant, tak hlavní cíl je dojet do třetice Barumku. Byl bych strašně rád, aby bylo fajn počasí, protože zlínská rally má nádherné erzety, které jsou ale v dešti zrádné a těžké. No a pochopitelně bych se chtěl rozjet tak, abych neudělal ostudu. Jak jsem už říkal, pro mě je na prvním místě zážitek a když se mi navíc povede RZ tak, že si mohu říct: „Jirko, udělal jsi max, co umíš“. Moc se těším na porovnání s těmi nejrychlejšími a s kamarády, se kterými už jsem nějakou tu sezonu jel. Sám jsem navíc zvědavý, co se mnou pauza udělala. Moc se těším i na to, že konečně pojedeme oba s Jankem.“ Co se vám oběma vybaví při vyslovení pojmu „Barumka“? Janko: „Barumka je takový můj druhý domácí závod. Tím, že odmalinka jsem soutěž navštěvoval s tátou a hltal zážitek z obrovské konkurence a vozů WRC, cítím se tady jako doma. Přidává se k tomu i fakt, že rodné bydliště mojí manželky Terezky je snad 300 metrů vzdušnou čarou od servisu. Těším se, že všichni moji přátelé, partneři a rodina tam se mnou letos budou a budeme se společně prát s evropskou konkurencí. Už teď se těším, až spatřím pod rouškou tmy naše týmové světlice. A kde jich bude nejvíc, to snad ani nemusím prozrazovat… (smích)“ Jirka: „Když se vysloví Barumka, tak první, co se mi vybaví, je TOP zážitek. Když jsem poprvé vjel v noci na autobusák, úplně se mi stáhl žaludek nad tou úžasnou atmosférou. Ten dav fanoušků, to je prostě něco, co chceš zažít častěji. Ne nadarmo se říká, dokud nezažiješ, tak nevíš, o čem je řeč. A podobná atmosféra provází celou soutěž. Další, co se mi vybaví je i podpora sponzorů, kteří nám umožnili si plnit sny a spousta kamarádů, kterým normálně rally nic neříká, ale z Barumky vždy odjedou s tím, že to byl super zážitek a další rok přijdou zase.“ Vzkaz fans a pozvání na Barum rally… Janko: „Já bych všechny naše i cizí fanoušky chtěl moc pozvat na letošní Barumku. Přijďte podpořit celý náš tým RallyPossible a fanděte tak, aby Vás bylo vidět, a já, jestli stihnu, tak Vám zamávám zpátky (smích). Za sebe můžu slíbit, že určitě nechceme jet hyenu, ale budeme za to tahat jako vždycky. Jirka osedlá naše Clio a já opráším vítězný vůz z Českého Krumlova. Budeme mít připravené i podpisové kartičky, tak na nás houkněte, rádi s každým prohodíme pár slov. Ale hlavně, držte nám palce, ať tu smůlu už hodíme konečně za hlavu. Sny se mají plnit a já věřím, že s vaší i vytrvalou podporou našich partnerů, kteří nám letošní start na Barum Czech Rally Zlín umožnili, se vše podaří.“ Jirka: „Janko to řekl vlastně všechno. Přijďte podpořit celý tým RallyPossible, který konečně pojede kompletní. Na trati necháme oba, co umíme a čím vás snad budeme i bavit.“ Miroslav Vebr ; AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|