www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 15. října 2024, Svátek má Tereza, zítra Havel

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

SOUHRN: Vítězem Barum Czech Rally Zlín domácí Dominik Stříteský

21. srpna 2024 • 12:00

Vrchol české soutěžácké scény je tady. Po dopolední kvalifikaci odstartuje ve večerních hodinách tradiční noční městskou rychlostní zkouškou třiapadesátý ročník Barum Czech Rally Zlín, který je i letos součástí mistrovství Evropy. Průběh celé soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Výsledky Barum Czech Rally Zlín ON LINE --- Výsledky Star Rally Historic ON LINE --- Základní informace o Barum Czech Rally Zlín --- Diskuze k Barum Czech Rally Zlín

Dominik Stříteský - Jiří Hovorka (Škoda Fabia RS Rally2) - Barum Czech Rally Zlín 2024

- - - - - - - - - - - - - - 2. etapa - - - - - - - - - - - - - -

Král je sesazen, ať žije král! Těmito slovy by se dala zakončit 53. Barum Czech Rally Zlín 2024. Dlouholetý vládce zlínské rally Jan Kopecký, který od roku 2015 vyhrál soutěž osmkrát v řadě a celkem jedenáctkrát, je poražen. Absolutním vítězem se stala česká posádka Dominik Stříteský, Jiří Hovorka na voze Škoda Fabia RS Rally2 z týmu Auto Podbabská Škoda Mol Team. Po dlouhých osmnácti letech Barum rally ovládl opět regionální jezdec. Naposledy se to stalo v roce 2006 při triumfu Romana Kresty. Se ztrátou 19,2 vteřiny skončila na druhém místě rakousko-německá dvojice Simon Wagner, Jara Hainová. Třetí pozici pak brala česko-slovenská posádka Erik Cais, Igor Bacigál s odstupem 24 vteřiny. Nejlepší posádky jely shodně ve vozech Škoda Fabia RS Rally2.

Barumka začala jako vždy úvodní diváckou Super RZ v nočních ulicích města Zlína. Ta sice nerozhoduje soutěž, ale jedná se o atraktivní předehru. V pátečním večeru byl nejrychlejší Rakušan Wagner. Velmi podstatná byla pro další vývoj soutěže chyba posádky Cais, Bacigál. Ti vinou pozdního příjezdu do časové kontroly před RZ 1 obdrželi dvacetivteřinovou penalizaci.

V dalším průběhu právě Cais hodně makal na tom, aby chybu odčinil. V sobotním dopoledni ovládl tři ze čtyř měřených úseků a dostal se na druhou pozici (celkem Cais vyhrál osm měřených testů). Zlomový pro vývoj soutěže byl právě první průjezd Bunčem. Na ní dostal defekt jedenáctinásobný vítěz barumky Jan Kopecký a ztráta více než dvě a čtvrt minuty nenávratně vzala šanci na další vavřín.

Druhé průjezdy Březovou a Kateřinicemi opět patřily Caisovi a zdálo se, že o první místo povedou boj dva regionální jezdci: Cais po RZ 7 ztrácel na Stříteského 4,2 vteřiny. Jenomže déšť na druhém průjezdu Rajnochovicemi vzal barumce dalšího adepta na výhru. Cais na suchých pneumatikách neměl příliš možností a do cíle RZ dojel se ztrátou více než čtyřiceti vteřin na vítězného Stříteského. Po dobře zajeté zkoušce se na druhé pozici usadil Wagner. Druhý průjezd Bunčem byl kvůli nepřízni počasí z bezpečnostních důvodů zrušen a Stříteský přenocoval na vedoucí pozici s pohodlným náskokem 21,1 vteřiny.

V průběhu neděle si rodák z Kelče i s trochou štěstí udržoval vypracovaný náskok. Stříteský sice nevyhrával RZ, ale svými časy dokázal udržet více než dvacetivteřinový náskok na Wagnera. Na úvodních dvou erzetách nedělní etapy dojel do cíle s pomalými defekty. Vzrušení přinesl i závěr RZ 13, kde se vůz Stříteského dostal do hodin, průjezd cílovou fotobuňkou však čtyřiadvacetiletý lídr českého šampionátu zvládl.

Úspěšně si vedoucí jezdec vedl také na druhém průjezdu RZ Pindula, a tak měl před Wagnerem náskok 25,1 vteřiny. Na dalších místech se předpokládal ještě velký boj. Cais díky dalším vyhraným zkouškám v Halenkovicích a na Pindule, kde zajel o 6,6 vteřiny, resp. o 5,2 vteřiny lepší čas než jeho konkurent, se dostal právě na třetí pozici před Březíka. A možná mohl pomýšlet i na druhou příčku.

Vše se rozhodlo na závěrečné Power Stage Halenkovice. Stříteský dojel v poklidu do cíle poslední rychlostní zkoušky a stvrdil triumf na letošním ročníku barumky. Druhou pozici uhájil Wagner, když Cais i přes vyhranou erzetu skončil třetí se ztrátou 4,8 vteřiny na stříbrnou pozici. Čtvrtý skončil Březík a obhájce Kopecký dojel až devátý.

Kategorie ERC3 patřila česko-britské posádce Filip Kohn, Tom Woodburn, kteří vyhráli o půldruhé minuty před Keremem Kazazem z Turecka (oba Ford Fiesta Rally3). Hodnocení ERC4 zvládli nejlépe Maďaři Patrik Herczig s Kristófem Vargou, kteří s Peugeotem 208 Rally4 byli rychlejší o 48,1 vteřiny než česká posádka Daniel Polášek, Zdeněk Omelka na stejném voze. Herczig byl zároveň nejrychlejší dvoukolkou.

Dominik Stříteský (CZE, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 15): „Je to fantastické si takhle splnit sen, a ještě před domácím publikem v náročné barumce. Jsme rádi, že se to takhle povedlo. Děkujeme všem, co nás podporovali, jak tým, partneři tak fanoušci a rodiny. Nebylo to nic jednoduchého.“

Simon Wagner (AUT, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 10): „Je skvělé být tu potřetí v řadě na pódiu. Jsem rád i za Jaru a celý tým, kterému moc děkuji, stejně jako Michelinu a Škodě Motorsport. Byl to úžasný víkend, mladí čeští jezdci jedou jak blázni, ale moc jsme si to užili. Doufáme, že se vrátíme i příští rok.“

Erik Cais (CZE, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 11): „Mám radost, ale i trochu hořko na jazyku, protože vím, jakou jsme měli rychlost, mohlo to na vítězství padnout. Ale bereme třetí místo a jsme rádi.“

Adam Březík (CZE, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 17): „Něco se povedlo, něco ne. Spíš nyní vnímám negativa, pozitiva najdu až za týden.“

Filip Mareš (CZE, Toyota GR Yaris Rally2, startovní číslo 12): „Spokojenost je úměrná. Není to sice vítězství, ale na druhou stranu, když budeme hledat pozitiva, tak je určitě máme. Dnes jsme vyhráli dvě rychlostní zkoušky, v etapě jsme druzí. Startovní pole bylo plné dobrých domácích jezdců. Všichni jeli skvěle. To, že jsme v první pětce určitě není ostuda.“

Efrén Llarena (ESP, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 2): „Myslím, že dobré. Celkově jsme měli tempo na lepší umístění, ale po včerejší chybě jsme ztratili všechny možnosti. Dnes jsme se více zapojili do boje o pozice, ale když nemáte prostor udělat více, je těžké tlačit. Příští rok se určitě vrátíme.“

Miko Marczyk (POL, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 7): „Je vždy dobré dokončit Barum rally, bereme sedmé místo. Určitě by bylo lepší jednoho dne bojovat o pódiové pozice, ale zatím uznávám, že více v našich silách nyní není. Jsem rád, že jsme dobře bodovali v ERC.“

Hermann Neubauer (AUT, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 25): „Mám radost. Byl jsem zde třikrát a nikdy jsem nedojel do cíle. V poslední RZ jsem jel dobře, trochu jsem zrychlil. Ovšem chyby skrze víkend znamenaly, že jsem už neměl, jak dostihnout ostatní. Děkuji moc všem, kteří mi pomohli se dostat až do cíle zlínské rally.“

Jan Kopecký (CZE, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 16): „V první řadě chci pogratulovat Dominikovi, letos podává opravdu skvělé výkony a jednoznačně si vítězství na barumce zaslouží. To samé Jirka Hovorka, což je vlastně skoro můj soused, protože pochází z vesnice pár kilometrů od Kostelce nad Orlicí. I pro něj to dnes musí být sváteční den. Jsme rádi, že jsme jim stačili a na začátku jsme se s nimi tahali o první místo. Pak bohužel přišel defekt a na mokrých Rajnochovicích přemíra snahy. Tím jsme se vyřešili sami.“

Václav Pech (CZE, Škoda Fabia R5, startovní číslo 18): „Snažili jsme se co nejvíce naučit, jak ovládat vůz kategorie R5. Je před námi ještě dlouhá cesta.“

Martin László (HUN, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 14): „Neděle nebyla lehká. Boj s Albertem byl těsný. Přeskočil nás, ale myslím, že to byla naše pozice, tak jsme si ji vzali zpět. A příští rok? Snad se vrátíme.“

Hayden Paddon (NZL, Hyundai i20 N Rally2, startovní číslo 1): „Byla to velmi náročná soutěž. Škoda těch čtyř minut, které jsme včera ztratili, jinak bychom mohli bojovat o nejlepší pětku. Dnes jsme ale na Power Stage vybojovali pár bodů a jsme úspěšně v cíli, což je fajn.“

Albert von Thurn und Taxis (GER, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 24): „Užili jsme si spoustu zábavy, hlavně dnes ráno jsem se na náročných erzetách cítil opravdu skvěle. Byl jsem spokojený s našimi časy. Odpoledne jsem udělal pár chyb, za které se omlouvám. Byla to cool barumka, auto je v cíli bez jediného škrábance, za což jsem taky moc rád. Jsem rád, že jsem v cíli, a že jsme našli tempo, které jsme včera neměli, takže jsme skončili na pozitivní vlně.“

Aleš Jirásek (CZE, Škoda Fabia R5, startovní číslo 19): „Mám rozporuplné pocity. Udělal jsem chyby, které jsem si mohl odpustit. Ty pak poznamenaly naše tempo. Ráno na Semetíně jsem udělal chybu a celý den jsem říkal, že jen dojedu do cíle. Výkon šlo zlepšit jen tak, že dojedeme do cíle. Ono nebylo kam se hnát. O Evropu nám nešlo a kluci v českém šampionátu byli daleko za námi. Chyby mě mrzí, ale měli jsme štěstí, že jsme tady.“

Andrea Mabellini (ITA, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 8): „Jsme v cíli, což je skvělé. Soutěže, jako je tato, jsou vždycky hlavně o získávání zkušeností. Nemůžete přijet z Itálie a závodit tu proti domácím jezdcům a myslet si, že vyhrajete. Věděli jsme, co je naším cílem a snažili jsme se ho dosáhnout, a to neudělat chybu a dovézt auto do cíle v kuse. To se povedlo, což je skvělé, protože chybovat je tu velice jednoduché. Zvlášť když začne pršet jako včera, to je vždycky velký hazard. Pro letošek jsme spokojení a uvidíme, jak se nám tu bude dařit příště.“

Filip Kohn (CZE, Ford Fiesta Rally3, startovní číslo 27): „Děkuji moc týmu, a hlavně mému tátovi. Jsem šťastný, že jsme v cíli. Získali jsme dobré body, porazili skvělé jezdce.“

Dan Polášek (CZE, Peugeot 208 Rally4, startovní číslo 35): „Úžasné pocity, jsme hlavně rádi že jsme v cíl, protože to bylo jak psychicky, tak fyzicky náročné. Já jsem si jenom tak cvičně včera doma stoupl na váhu, a už včera jsem měl o tři kila méně než minulý týden. Podmínky byly náročné, včerejší bouřka s tím dost zamíchala. Jsme spokojeni.“

Jon Armstrong (IRL, Ford Fiesta Rally2 MKII, startovní číslo 9): „Sobota nešla podle plánu, pokazil to dvojitý defekt. Dnes jsme se pokusili užívat si jízdu a úžasné, ale těžké cesty. Nejlepší cesty, na kterých se dá jezdit. Celkově si myslím, že jsme byli rychlí. Ano, rádi bychom byli blíže k nejlepším, ale čeští jezdci neuvěřitelně letí. Musíme se dál učit a snad budeme příští rok rychlejší.“

---

Lídrem 53. Barum Czech Rally Zlín 2024 je před závěrečnými třemi rychlostními zkouškami český jezdec Dominik Stříteský. Ten se svým spolujezdcem Jiřím Hovorkou na voze Škoda Fabia RS Rally2 sice v sobotním dopoledni nevyhráli ani jednu RZ, i tak ale navýšili náskok na čele. Na rakousko-německou posádku Simon Wagner, Jara Hainová mají náskok 21,4 vteřiny. Třetí místo drží posádka Adam Březík, Ondřej Krajča s mankem 33,8 vteřiny na lídra soutěže.

Ranní zkouška Semetín se odvíjela na mokrém povrchu od obutí jednotlivých soutěžních speciálů. Více než jedenácti kilometrový úsek zvládl nejlépe Filip Mareš, s naprosto minimálním odstupem za ním se pak umístili Erik Cais a Jan Kopecký. V celkovém pořadí druhý Rakušan Wagner obsadil dělené čtvrté místo s Adam Březíkem se ztrátou 1,9 vteřiny na prvního. Lídr Stříteský i vinou pomalého defektu sice průjezd zakončil až na dvanácté pozici, ale ve velmi vyrovnaných časech to znamenalo ztrátu na Mareše jen 8,5 vteřiny. Dokonce dvojitý defekt pak na Semetíně zažil Francouz Mathieu Franceschi.

Obávaná RZ 11 Pindula patřila českým posádkám, které obsadily hned prvních šest pozic. Nejúspěšnější byl za volantem sedící Adam Březík, který byl před Dominikem Stříteským rychlejší o 4,2 vteřiny. O další dvě vteřiny pak zaostal Erik Cais, čímž se v celkovém pořadí sesunul mimo stupně vítězů právě za Březíka. Průjezd vůbec nevyšel o prvenství bojujícímu Rakušanovi Wagnerovi, jenž dojel desátý s odstupem 14,7 vteřiny na vítěze. Smolařem byl Ital Mathieu Franceschi, který dojel opět s defektem a barumka pro něj předčasně skončila.

Rychlostní zkouška Halenkovice se nesla v krásném slunečném počasí. Druhé vítězství na RZ zaznamenal Simon Wagner, jehož Škoda Fabia Rally RS2 byla o 1,4 vteřiny rychlejší než stejný vůz Erika Caise. Třetí pozici obsadil úřadující evropský šampion a lídr průběžného pořadí ERC Hayden Paddon, lídr Stříteský obsadil páté místo se ztrátou 3,6 vteřiny na Wagnera.

Jedno je tři měřené testy před závěrem téměř jisté: poprvé od roku 2015 nevyhraje suverén zlínské rally Jan Kopecký, jehož defekt v sobotní etapě sesunul až na aktuální devátou pozici. Naopak Dominik Stříteský je blízko tomu, aby po necelých dvaceti letech vyhrál zlínskou soutěž regionální jezdec. Do cíle však zbývá ještě čtyřicet náročných kilometrů.

Albert von Thurn und Taxis (GER, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 24): „Bylo to opravdu skvělé, z dnešní první sekce jsem nadšený. V noci jsem se dobře vyspal, znovu nastartoval hlavu a probudil se se skvělým pocitem. Můžu tak jet volně, beze strachu a pořádně si to užít. Zafungovalo to skvěle, máme dobrou startovní pozici, což nám také pomohlo zajet pěkné časy. Dostali jsme ze sebe všechno a z toho mám velkou radost.“

Jaroslaw Koltun (POL, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 23): „Všechno bylo dobré.“

Martin László (HUN, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 14): „Bylo trochu mokro, takže na Semetíně a Pinduli to trochu klouzalo. Bylo to ale v pohodě, měli jsme mokré pneumatiky, poprvé jsem jel se suchými a mokrými do kříže. Všechno je v pohodě, neměli jsme žádné větší krizovky, takže to jde dobře.“

Václav Pech (CZE, Škoda Fabia R5, startovní číslo 18): „Docela se nám to povedlo, i minule jsme na Halenkovicích byli rychlí, takže jsem spokojený. Nebyla žádná krizovka, takže je všechno v pořádku.“

Jan Kopecký (CZE, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 16): „První dvě RZ byly těžké. První byla vlhká, na druhé jsme pouze projeli bez snahy tlačit na tempo. Nemáme už co ztratit, vše jsme ztratili včera.“

Hermann Neubauer (AUT, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 25): „Snažím se netlačit a dostat se do cíle bez chyb. Na Halenkovicích jsme zkusili divoký mix pneumatik, což nefungovalo a bylo složité udržet se na trati. Hloupá chyba.“

Miko Marczyk (POL, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 7): „Na Semetíně se nám dařilo, měli jsme čtyři mokré pneumatiky a trať byla čistá, možná jen v pár zatáčkách bylo bahno. Na Pindule už bylo větší sucho, ve stínu byla ale trať stále navlhlá a klouzala. Vzali jsme to pomaleji, ale bez problému a na Halenkovicích to bylo podobné. Testujeme nějaké nové věci a jsem s nimi spokojený.“

Efrén Llarena (ESP, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 2): „Jsem spokojený, udělali jsme kompromis, co se týká pneumatik. Trať na Semetíně byla mokrá, na Pinduli to bylo 50 na 50 a Halenkovice byly suché.“

Filip Mareš (CZE, Toyota GR Yaris Rally2, startovní číslo 12): „Souboj o bednu je pořád ve hře, ale máme tam ty nejtěžší soupeře v podobě Adama a Erika, kteří jezdí opravdu skvěle a znaji terén. Oba jsou tu opravdu silní. Mezičasy ukazují, že jsme na ně ztratili čas v lese, kde se třeba Adam nebojí riskovat a pro nás se tím pádem stává souboj o bednu komplikovanějším. Ale zabojujeme, Semetín se nám podařilo vyhrát, což nás potěšilo a pokusíme se to zopakovat i v druhém průjezdu.“

Adam Březík (CZE, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 17): „Bylo to dobré, trochu jsme ztratili na Semetíně. Na Pinduli jsme taky hodně poztráceli na začátku kvůli volbě pneumatik. V Halenkovicích jsme to svým způsobem zvládli. Každopádně nechceme házet flintu do žita, odpoledne to zkusíme dohnat. Erik bude samozřejmě další komplikace.“

Erik Cais (CZE, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 11): „Bylo to dost náročné. Věděl jsem, že Adam na Pinduli pojede skvěle. Byli jsme rychlejší, než jsme dojeli do lesa, ale Adam měl mokré gumy. Byl ve výhodě a následně nám uletěl. Nebyla to jednoduchá volba pneumatik. Budu dělat maximum, abych byl na třetím místě.“

Simon Wagner (AUT, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 10): „Ráno to byl trochu hazard s výběrem pneumatik a na prvních dvou erzetách to bylo hodně zajímavé. Nakonec se to ale úplně nevyplatilo, Halenkovice byly pořád trochu zablácené, ale dovezli jsme auto bezpečně do cíle, a to je hlavní. Myslím, že odpoledne to bude ještě hodně zajímavé.“

Dominik Stříteský (CZE, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 15): „Nedělní ráno bylo náročné, hlavně kvůli defektu na první rychlostní zkoušce, následně na Pinduli, takže jsme rádi že jsme to dotáhli bez třetího defektu. Jsme rádi, že se nám povedlo náskok udržet, když už ne navýšit.“

Andrea Mabellini (ITA, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 8): „Ráno bylo složité, na Semetíně bylo hodně bláta a vlhkých míst na trati. Měl jsem strategii, ale vyletěla oknem v první RZ. Opět jsme měli defekt a jeli jsme na něm čtyři nebo pět kilometrů. Uvidíme, jaké to bude odpoledne. Bude sucho, ale v zatáčkách je stále spousta bláta.“

Hayden Paddon (NZL, Hyundai i20 N Rally2, startovní číslo 1): „Bláto všude, zvláště s naší startovní pozicí. Asi bychom měli správnou volbu pneumatik, kdybychom startovali výš, ale takhle to je. Odpoledne pojedeme v klidu a pokusíme se dovézt auto do cíle.“

Konečné výsledky Barum Czech Rally Zlín

---

I letos se uskutečnila v rámci Barum Czech Rally Zlín 16. Star Rally Historic 2024, součást seriálu Mistrovství České republiky v rally historických automobilů. Vítězem se stala posádka Jaroslav Vančík, Jan Tománek na voze BMW M3, druhé místo získali Martin Černý, Jiří Haferník na stejném voze s odstupem 3:41,7 minuty, třetí pozici vybojovala bratrská dvojice Petr Jurečka, Martin Jurečka s vozem Subaru Impreza 555, která měla na vítěze ztrátu 5:36,1 minuty. Lídr soutěže a trojnásobný vítěz zlínské rally historiků Vlastimil Neumann (Mitsubishi Lancer Evo III) odstoupil ze soutěže při prvním průjezdu úsekem Pindula kvůli technické závadě palivového čerpadla.

Letošní barumka proběhla pro lukovskou stáj Vančík Motorsport jako z říše snů. Nejdříve šéf týmu Jaroslav Vančík usedl po roce opět za volant závodního vozu a počtvrté vyhrál ve Zlíně mezi historiky. Za necelé dvě hodiny poté slavil mezi soudobými vozy velký triumf Dominik Stříteský na voze Škoda Fabia RS Rally2.

Předehrou pro víkendové souboje se stala páteční Super rychlostní zkouška v ulicích krajského města. Vyhrál ji těsně Neumann o 2,1 vteřiny před Vančíkem, třetí byl Černý. Na městské super speciálce skončily naděje Lumíra Vyorálka při premiéře s Lancií Delta HF Integrale, když stopku vystavilo ulomené kolo. Sobotní dopoledne provázelo v první etapě slunečné počasí. V úvodní RZ Březová pokračovali Neumann s Vančíkem v těsném souboji, přičemž do čela se s náskokem pouhých 4 desetin vteřiny dostal druhý jmenovaný. Dále v soutěži nepokračoval Pavel Omelka (Ford Escort RS Cosworth), z pátého místa odstoupil kvůli technické závadě. Trend výměny prvního a druhého místa pokračoval i na třetí RZ Kateřinice, kde opět vyhrál Neumann o 1,4 vteřiny před Vančíkem. I čtvrtou RZ Rajnochovice dokázal Neumann v těsném souboji s Vančíkem vyhrát, ale kvůli desetivteřinové penalizaci za předčasný start klesl na druhé místo.

Odpolední pátou RZ Bunč ovlivnila silná bouřka, se kterou se lépe popasoval Neumann, jenž na Vančíka najel náskok minuty a 15 vteřin. Na druhé místo na mokré trati dosáhl Ford Escort RS 1600 Jindřicha Štolfy. V celkovém pořadí si upevnil Neumann své vedení. Černý se díky dobrému času přiblížil na pouhých 5 vteřin k druhému Vančíkovi. Déšť provázel i druhý průjezd na Březové, kde se z vítězství opět radoval Vančík. Možnost atakovat druhé místo celkově prováhal Černý a v celkovém pořadí ho na čtvrté místo posunul Martin Klepáč (Peugeot 306 Maxi). Sobotní část završil druhý průjezd RZ Kateřinice, který podobně jako předešlé odpolední RZ ovlivnila velmi mokrá trať. Vančík zde navázal na vítěznou Březovou. V celkovém pořadí po sobotní etapě držel první místo Neumann s náskokem jedné minuty na druhého Vančíka. Na třetí místo se po Kateřinicích opět dostal Černý, kterého dělila od čtvrtého Klepáče pouhá jedna vteřina.

Pořadí po 1. etapě: 1. Neumann (Mitsubishi Lancer Evo III), 2. Vančík + 1:03,4 min, 3. M. Černý 2:05,0 min, 4. Klepáč (Peugeot 306 Maxi) + 2:06,0, 5. P. Pavlát + 4:26,0, 6. P. Jurečka + 4:29,9 min, 7. Janouch (Mitsubishi Lancer Evo III) + 4:47,9 min, 8. Knížek + 5:07,9 min, 9. Štolfa (Ford Escort RS 1600) + 5:09,5 min, 10. Kašpar + 6:21,6 min.

Nedělní dopoledne 2. etapy se neslo ve znamení stahování ztráty Vančíka na vedoucího Neumanna. Jezdec na bavoráku vyhrál úvodní dvě nedělní erzety a snížil ztrátu na lídra soutěže na rozdíl 32 vteřin. Neumann však do cíle klasického testu Pindula nedorazil, nejdříve ho postihl defekt a poté kvůli závadě palivového čerpadla na erzetě zastavil a ze soutěže odstoupil. Vančík měl cestu ke čtvrté výhře na Star Rally Historic zcela otevřenou, jeho pronásledovatelé v čele s Černým ztráceli téměř čtyři minuty. Hned na první nedělní RZ vyklidili pozice z elitní desítky pro technické závady sedmý Janouch a devátý Štolfa. Kvůli ulomenému kolu na Semetíně odstoupil ze třetího místa Klepáč. Náročnost tratě dala posádkám pořádně zabrat. Na třetím místě nakonec dojel do cíle Petr Jurečka, těsně pod stupni vítězů skončil Knížek.

Do letošního 16. ročníku Star Rally Historic odstartovalo celkem 39 posádek z České republiky, Polska, Švédska, Slovenska a Španělska z původně 42 přihlášených (jeden vůz byl před startem přeřazen do legend). Na cílovou rampu dojelo 21 posádek.

Hlasy nejlepších jezdců v cíli:

Jaroslav Vančík: „Byl to těžký závod, hlavně kvůli počasí. V sobotu jsme vypadli ven z trati, ale fanoušci nás vrátili na cestu a díky nim jsme mohli pokračovat. Závody byly pěkné, škoda Vlasty Neumanna, že jsme si to nemohli rozdat na trati, ale to je motorsport. Na dálku jsme ještě stíhali sledovat Dominika, je to určitě náš dosud největší úspěch.“

Martin Černý: „Byla to klasická Barum rally. Bylo to dlouhé, počasí proměnlivé, náročná barumka. S druhým místem v cíli jsme spokojeni. Měli jsme problémy s technikou, defekty, ale povedlo se a jsme rádi, že jsme v cíli.“

Petr Jurečka: „Jednoduché to nebylo. Počasí si s námi v sobotu hrálo, ale byla to krásná soutěž. Škoda Vlasty Neumanna, i když nám jeho odstoupení pomohlo v šampionátu.“

Velkou show předváděli divákům účastníci demonstrační jízdy Rally legend. Fanoušky přiváděli během pátečního večera a sobotního dne do varu především slovenští hosté, a to Jozef Béreš mladší na voze Opel Ascona 400 nebo bratři Spišákovi a jejich Lada VFTS. Diváky bavil rovněž Josef Urban navigovaný svým otcem Jaroslavem se Škodou 130 LR, Maďar Ferenc Molnár na žigulíku a spousta dalších. Fanoušci mohli obdivovat vozy Audi Quattro A2, Porsche 924 Turbo, Fiat Ritmo Abarth a další krásné vozy. Rallye legend se zúčastnily celkem 44 posádky, vedle České republiky přijeli do Zlína dále účastníci ze Slovenska, Maďarska, Rakouska, Polska, Německa a Belgie.

Konečné výsledky Star Rally Historic

- - - - - - - - - - - - - - 1. etapa - - - - - - - - - - - - - -

Druhými průjezdy čtyř rychlostních zkoušek pokračoval odpoledne sobotní program úvodní etapy 53. Barum Czech Rally Zlín 2024. Do soubojů o čelní pozice průběžného pořadí tentokrát významně promluvilo počasí, v průběhu odpoledne se zlínským regionem prohnal přívalový déšť. Rychlostní zkouška Rajnochovice se odjela takřka kompletně na vodě, druhý průjezd Bunčem byl kvůli neprůjezdnosti příjezdových cest zrušen. Průběžným lídrem soutěže po 1. etapě zůstává česká posádka týmu Auto Podbabská Škoda Mol Team Dominik Stříteský, Jiří Hovorka na voze Škoda Fabia RS Rally2.

V brzkých odpoledních hodinách to přitom vypadalo, že ve své velké stíhací jízdě bude pokračovat Erik Cais, který vyhrál šestou i sedmou rychlostní zkoušku a ztrátu na vedoucího Stříteského stáhl už na čtyři vteřiny. Rychlý byl i Rakušan Simon Wagner, který si držel svou třetí pozici a také Jan Kopecký, jenž se po dopoledním defektu propadl mimo elitní desítku.

Jenže při druhém průjezdu rychlostní zkouškou Rajnochovice se situace dramaticky změnila. Slunečné počasí nahradil náhlý přívalový déšť, který zejména posádkám bez pneumatik do mokra zadělal na velké problémy. Nejvíce na změnu povětrnostních podmínek doplatil právě domácí oblíbenec Cais, který na osmé RZ ztratil přes čtyřicet vteřin. Problémy na extrémně kluzké trati měli i zkušení matadoři. Velké štěstí měl Jan Kopecký, který po výletu mimo trať trefil balík sena, což se naštěstí obešlo bez většího poškození jeho Fabie RS Rally2. Hůře dopadl průběžný lídr mistrovství Evropy Hayden Paddon (Hyundai i20 N Rally2), který musel přímo na trati měnit defekt a podobně jako dopoledne Kopecký nabral několikaminutovou ztrátu.

Hustý přívalový déšť se snášel nad zlínským regionem přibližně hodinu, což způsobilo záplavy na řadě míst a příjezdových cest k deváté rychlostní zkoušce Bunč. Vinou toho rozhodlo ředitelství soutěže o jejím zrušení a sobotní etapa barumky tak skončila předčasně. Na vedoucí pozici bude přenocovat Dominik Stříteský, který bude v neděli bránit jednadvacetivteřinový náskok před druhým Simonem Wagnerem. Těsné rozestupy panují mezi třetím a šestým místem, kde jsou v rozmezí pouhých dvanácti vteřin seřazeni Adam Březík, Erik Cais, Filip Mareš a Mathieu Franceschi.

V hodnocení kategorie ERC3 vede po první etapě lídr šampionátu Filip Kohn z České republiky (Ford Fiesta Rally3). Na poslední rychlostní zkoušce dne havaroval z druhého místa polský jezdec Hubert Kowalczyk (Renault Clio Rally3). V kategorii ERC4 je po sobotním dnu v čele Maďar Patrik Herczig, který má náskok 25 vteřin před ambasadorem zlínské rally Danielem Poláškem (oba Peugeot 208 Rally4). Herczig je zároveň nejrychlejším jezdcem na voze s jednou poháněnou nápravou.

Letošní ročník barumky vyvrcholí v neděli 18. srpna závěrečnou druhou etapou. Na programu je celkem šest rychlostních zkoušek na třech úsecích s názvy Semetín, Pindula a Halenkovice. Posádky čeká ještě porce 81 ostrých kilometrů. První vůz se objeví na cílové rampě na náměstí Míru před radnicí krátce před osmnáctou hodinou.

Erik Cais (CZE, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 11): „Ze začátku to bylo skvělé, pak jsme bohužel udělali špatné rozhodnutí, které nás stálo spoustu drahocenného času. Zítra to bude hodně těžké.“

Simon Wagner (AUT, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 10): „Rozhodně to nebylo nic jednoduchého, podmínky byly zrádné. Být druhý na trati na mokrých Rajnochovicích bylo opravdu velké dobrodružství, ale zvládli jsme to. Mít u sebe dvě pneumatiky do deště byla správná strategie a nakonec jsme s průběžným druhým místem spokojení. Přes noc by mohlo ještě zapršet, takže to zítra bude opět náročné. Uvidíme, my se nikdy nevzdáme.“

Miko Marczyk (POL, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 7): „Nebylo to špatné. Rozhodně jsme zrychlili po problémech v dopolední sekci. Během druhého průjezdu Rajnochovic jsme zajeli dobrý čas, ale bylo to bláznivé, upršené a klouzavé. Poté se zrušil Bunč, viděl jsem nějaké záběry, nebylo to moc bezpečné. Kdyby se něco stalo, tak nevím, jak by se tam dostali záchranáři. Nakonec jsme osmí a boj o lepší pozice je otevřený.“

Filip Mareš (CZE, Toyota GR Yaris Rally2, startovní číslo 12): „Pocity jsou smíšené, bylo to opravdu náročné a jsem rád, že jsme to celé projeli bez výraznější chyby. Spousta lidí měla problémy, ani my jsme pneumatiky a nastavení nezvolili úplně ideálně, ale tak to je. Na to, jak mizerný pocit mám ze svého výkonu, jsme pořád v kontaktu v souboji o bednu, což není vůbec špatné.“

Efrén Llarena (ESP, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 2): „Bylo to složité, ale snažili jsme se. I když jsme měli dvě pneumatiky do deště, tak jsme hodně klouzali. Bunč museli zrušit, v takových podmínkách tam nejde jet. Myslím, že měli zrušit i Rajnochovice. Ano, dá se jet pomalu, ale i když jedete jako babička, můžete mít nehodu.“

Mathieu Franceschi (FRA, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 4): „Jsme spokojení, byl to opravdu dlouhý den. Hlavně osmá erzeta byla šílená, obrovský déšť, všude hladký černý asfalt, absolutně žádná přilnavost, spousta aquaplaningu. Snažili jsme se jen přežít a hlavně dojet do cíle. To se podařilo, jsme šestí a zítra to bude dobrý souboj o pódium, což jsme na barumce ani nečekali, protože je to náročná soutěž a domácí jezdci jsou extrémně rychlí. Je to skvělé.“

Dominik Stříteský (CZE, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 15): „Šlo to parádně, vyhráli jsme etapu, za což jsme vzhledem k podmínkám velice rádi. Ráno bylo strašné vedro a sucho a nakonec nám zapršelo. Nebylo to nic příjemného, ale vydařilo se nám to.“

Jan Kopecký (CZE, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 16): „Pro druhou sekci jsme zvolili správné pneumatiky, auto fungovalo skvěle. Bohužel v jednom místě jsem to přehnal, vletěli jsme do louky, přerazili přední disk a nechali tam dalších čtyřicet vteřin. Dnešní den nám vůbec nevyšel, ale mám radost z toho, jak skvěle naše auto funguje.“

Adam Březík (CZE, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 17): „Mohlo to být určitě lepší, udělali jsme spoustu chyb a prokaučovali dost času, takže spokojení nejsme. Krizové situace nenastaly, ale pár hloupostí bohužel ano. Zítra musíme začít naplno a postupně zrychlovat.“

Hermann Neubauer (AUT, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 25): „Zažil jsem už mnoho, ale tohle je pro mě úplně nová zkušenost. Předpověď byla trocha deště na poslední rychlostní zkoušce. Vzali jsme šest slicků, žádné pneumatiky do mokra. No a pak jsme stáli před Rajnochovicemi a začalo pršet jako v deštném pralese. Nikdy jsem tohle nezažil. I tak jsem spokojený s časem, jaký jsme zajeli. Určitě by se ale hodilo lepší obutí.“

Hayden Paddon (NZL, Hyundai i20 N Rally2, startovní číslo 1): „Na osmé erzetě jsme dostali dva defekty. Vzal jsem cut úplně stejnou stopou jako ráno, ale bohužel tentokrát to levá přední nevydržela. Pak přišel druhý defekt a museli jsme zastavit a vyměnit to. Byla to trochu katastrofa. Věděli jsme ale, že to bude náročné. Uvidíme, co bude zítra, možná se ještě naskytne šance získat body.“

Martin László (HUN, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 14): „To že byla poslední erzeta zrušena je pro nás nejlepší zpráva z celého dne. Nebyl to vůbec jednoduchý den, ještě s tím počasím. Neměli jsme žádné pneumatiky do mokra, takže to v Rajnochovicích byl spíš boj o přežití. Jsme opravdu rádi, že jsme tady. Máme před sebou další den závodění, pokud bude sucho, tak se pokusíme zrychlit. Na mokru jsem toho s tímto autem moc nenajel, takže by to bylo těžké.“

Andrea Mabellini (ITA, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 8): „Ráno jsme ztratili dvě minuty, protože jsme měli defekt na prvním Bunči. Do druhé sekce jsme šli na tvrdých suchých pneumatikách a začalo hustě pršet. Na Rajnochovicích jsme se snažili prostě zachránit se a vyváznout bez zranění. V takových podmínkách to prostě není správná rally, když jedete na takovém mokru a nemáte správné pneumatiky. Ztratili jsme hodně, ale je to, jak to je. Jsme teď uprostřed ničeho, zítra se pokusíme si to více užít. Uvidíme, jaké nové zkušenosti se nám podaří získat.“

Albert von Thurn und Taxis (GER, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 24): „V noci jsem se moc nevyspal a během první sekce jsem byl docela unavený. Necítil jsem se moc dobře. Během odpoledního servisu jsem se na chvíli prospal, což ale nebylo úplně nejlepší rozhodnutí, protože jsme během toho nepřezuli na mokré pneumatiky. Už když jsme odjížděli ze servisu, tak jsem měl takový zvláštní pocit. Když jsem se podíval na oblohu, viděl jsem černý mrak přesně ve směru, kam jsme jeli. Byla to zajímavá zkušenost, erzeta je velmi zrádná a kluzká i na suchu a na slickách to nebylo úplně příjemné. Vůbec jsem netlačil, byla tam stojatá voda, takže jsme jeli opatrně. S časy moc spokojený nejsem, ale jsme víceméně na stejné pozici, jen nás přeskočil Aleš, který na mokru zajel dobrý čas. Teď si dáme pivko a uvidíme, co nás čeká zítra.“

Václav Pech (CZE, Škoda Fabia R5, startovní číslo 18): „Byly tam krizové situace, párkrát jsme byli venku. Jsme hodně spokojení, že jsme vůbec tady. Vůbec mi nevadí, že se Bunč zrušil, protože ty podmínky nebyly vůbec dobré. Cesta nebyla vůbec sjízdná, popadané stromy taky nejsou ideální, takže rozhodnutí zrušit bylo správné.“

Filip Kohn (CZE, Ford Fiesta Rally3, startovní číslo 27): „Bylo to extrémně náročné. Čekal jsem od závodu hodně, ale to, co se nám na erzetách přihodilo rozhodně ne. Odpoledne jsme na úplně mokré erzetě jeli na slickách. Byl to spíše boj o přežití než kdovíjaký zážitek z řízení. Jsme v cíli, což byl hlavní úkol. Zítra musíme pokračovat a dokončit soutěž. Pojedeme své tempo a uvidíme, na co to bude stačit.“

---

Soutěžní posádky 53. Barum Czech Rally Zlín 2024 mají za sebou pět rychlostních zkoušek. Po páteční městské superspeciálce soutěž pokračovala sobotní dopolední sekcí, kteráčítala celkem čtyři rychlostní zkoušky na úsecích Březová, Kateřinice, Rajnochovice a Bunč. Právěposlední zmiňovaná erzeta způsobila problémy mnoha předním jezdcům, více než dvouminutovouztrátu nabral obhájce prvenství český jezdec Jan Kopecký, který přímo na trati měnil defekt. Horkéchvilky si zažili Adam Březík z České republiky či Efrén Llarena ze Španělska. Na čeleprůběžného pořadí se usadil Dominik Stříteský s desetivteřinovým náskokem na Erika Caise (všichni na vozech Škoda Fabia RS Rally2), který tak stahuje ztrátu zaviněnou páteční penalizací.

Do tropické srpnové soboty nejlépe vkročil domácí jezdec Adam Březík, který ovládl rychlostní zkoušku Březová a na chvíli se ujal průběžného vedení soutěže. To mu vydrželo i po prvním průjezdu Kateřinicemi, ale na následující erzetě Rajnochovice se pořadí začalo významně měnit. Vinu na tom měl i defekt, který Březíka potkal po výletu mimo trať v samotném závěru čtvrté vložky, po němž pilot Samohýl Škoda Teamu nabral třináctivteřinovou ztrátu a propadl se na třetí místo.

Vedení se ujal průběžný lídr českého šampionátu Dominik Stříteský, který se problémům vyhnul i na zrádném Bunči a ve druhé sekci bude odrážet útoky svých soupeřů. Tím nejbližším je zatím Erik Cais, který po páteční dvacetivteřinové penalizaci zaviněné pozdním příjezdem do časové kontroly nasadil mocné tempo a v sobotu dopoledne vyhrál hned tři rychlostní zkoušky. Nejrychlejší zahraniční posádkou je zatím rakousko-německá dvojice Simon Wagner s Jarou Hainovou, kteří jsou průběžně třetí se ztrátou šestnácti vteřin na čelo.

Hned několik posádek už během první sobotní sekce na trati potkaly komplikace. Již zmiňovaný Březík po defektu v Rajnochovicích zažil další krizový moment na Bunči, kde v šotolinové části krátce vyletěl mimo trať, přesto se stále drží v dosahu elitní trojice. Svou Fabii RS Rally2 lehce očesal také Španěl Efrén Llarena, i on však v soutěži pokračuje. To bohužel neplatí o Belgičanovi Amauru Molleovi, který havaroval na Rajnochovicích. Jon Armstrong z Irska (Ford Fiesta Rally2 MkII) na stejné rychlostní zkoušce dostal dva defekty, a protože vezl pouze jednu rezervu, musel ze soutěže odstoupit. Potíže s pneumatikou potkaly také jedenáctinásobného vítěze barumky Jana Kopeckého, který na Bunči měnil defekt přímo na trati a nabral dvouminutovou ztrátu, čímž si výrazně zkomplikoval cestu za devátým triumfem v řadě. Na Bunči skončil mimo trať český jezdec Jakub Jírovec (Toyota GR Yaris Rally2).

Erik Cais (CZE, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 11): „Samozřejmě to není nic příjemného, protože když jedu první, je tam velký rozdíl v gripu oproti těm, kteří jedou později. Snažíme se s tím prát a děláme, co můžeme. Bunč byl opravdu krásný, ale na šotolině se čistilo opravdu moc.“

Simon Wagner (AUT, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 10): „Pravá barumka, vždy očekávat neočekávané. Erik a Dominik jsou velmi rychlí, ale každý může chybovat. Doufám dlouhý a napínavý souboj.“

Miko Marczyk (POL, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 7): „Řekl bych, že se pomalu zlepšujeme. Ale na Rajnochovicích jsem udělal malou chybu a pomalým defektem jsem ztratil deset vteřin. Měl jsem dobrý pocit z řízení. Na Bunči jsem se cítil dobře, ale pokazila se ruční brzda a uvolnila diferenciál. Auto tak mělo jen pohon na dvě kola. Jízdu si však užívám zkoušku po zkoušce více. Doufám, že zůstaneme v boji o dobrá místa.“

Filip Mareš (CZE, Toyota GR Yaris Rally2, startovní číslo 12): „Pocity jsou víceméně dobré. Dopolední částí jsme se protrápili, ale jsme v kontaktu. Na bednu neztrácíme tolik a budeme bojovat dál. Bunč byl těžký, šlo to zajet lépe ale nezvolili jsme ideální pneumatiky.“

Efrén Llarena (ESP, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 2): „Na Bunči jsme vyletěli z tratě a měli jsme trochu štěstí, že jsme se dokázali vrátit zpátky. Je to bláznivá erzeta. Byl tam cut, který jsem neměl v rozpise a když jsem do něj vjel, byl plný bláta.“

Mathieu Franceschi (FRA, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 4): „Mezi mnou a Haydenem je rozdíl kolem devíti vteřin. Je to dobré pro závod i šampionát. Ale stále je před námi dlouhá cesta, musíme zůstat soustředění a upravit rozpis. Na cestě je to šílené, spousta bláta, cutů a štěrku. Nesmím chybovat.“

Dominik Stříteský (CZE, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 15): „Je to náročné, obzvlášť Bunč. Měli jsme defekt podobně jako Honza. Naštěstí pro nás byl pomalý, asi čtyři kilometry před cílem. Erik je velmi rychlý, ztratili jsme více než bychom chtěli, ale soutěž je celá před námi a nic není jasné.“

Jan Kopecký (CZE, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 16): „Dopoledne bylo za mě dobré, bojovali jsme s mladými střelci, ale v rychlých zatáčkách, kde se jede 140, opravdu nechci riskovat. Na Bunči bylo něco ve stopě a dostali jsme defekt. Výměna byla z naší strany pomalá, asi bychom ji měli více trénovat. Na odpolední sekci asi nic měnit nebudeme, na rychlé kluky vepředu nic nezískáme. Možná zkusíme riskantní volbu pneumatik.“

Adam Březík (CZE, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 17): „Na Trojáku jsem trefil kus betonu, zkusil jsem to dát za takovou zabetonovanou tyč, možná moc brzo a dostal jsem defekt. Moje chyba. Na Bunči jsem to po další chybě přetočil, takže tak dopadla první sekce.“

Hermann Neubauer (AUT, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 25): „Výkon dobrý, dlouho jsem zde nebyl. V zatáčkách bych mohl jet rychleji. Na Bunči jsem byl opatrnější, neboť na předchozí RZ jsem měl defekt a vezl jsem pouze jednu náhradní pneumatiku. Bojuji trochu s rozpisem, někdy je pomalý, jindy rychlý. Pokusíme se najít balanc.“

Hayden Paddon (NZL, Hyundai i20 N Rally2, startovní číslo 1): „Popravdě ani nevím, jaké máme časy, prostě jedeme. S naší startovní pozicí nemáme moc dobré podmínky, tratě jsou hodně zaprášené, ale snažíme se užít si to.“

Martin László (HUN, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 14): „Bylo to lepší, než jsem očekával. Na Bunči se předpověď nevyplnila, uvidíme, jak bude večer. Auto nefunguje dobře, je moc měkké na tento typ asfaltu. Uděláme pár změn v servisu. Budu muset upravit rozpis. Díval jsem se na onboard od Erika, jak projížděl zatáčky, asi se budu muset inspirovat.“

Andrea Mabellini (ITA, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 8): „Od třetí zatáčky na šotolinové části jsme jeli na pomalém defektu. Tak to prostě je. Vracíme se do servisu s tím, že jsme mimo hru. Je to smůla, omlouvám se všem. Na vnitřku jedné ze zatáček byl kámen, který jsem neviděl a už jsme nemohli nic dělat.“

Albert von Thurn und Taxis (GER, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 24): „Počasí je skvělé, na to si nemůžu stěžovat, ale nejsem ve formě. Od první rychlostní zkoušky nejsem, jak se říká v zóně. Neodvažuji se tlačit na pilu. Ale možná je to dobře, zůstat na té bezpečnější straně. Sice nejsem spokojený s časy, ale snažíme se užívat si rychlostní zkoušky.“

Václav Pech (CZE, Škoda Fabia R5, startovní číslo 18): „Bunč byl krásný, než jsme udělali defekt na šotolině, ale zjistili jsme to až ve sjezdu a už nemělo cenu měnit. Ve škodovce se jede dobře, ale startovní pozice není dobrá, je tam hodně písku a klouže to.“

---

I letos je součástí Barum Czech Rally Zlín 16. Star Rally Historic 2024, součást seriálu Mistrovství České republiky v rally historických automobilů. V letošním startovním poli jsou k vidění soudobé vozy jako Mitsubishi Lancer Evo III, Ford Escort RS 1600, Škoda 130 LR či Seat Ibiza Gti. Tyto vozy a jejich posádky absolvují 13 rychlostních zkoušek rozprostřených do všech tří dnů soutěže.

Než odstartovaly soudobé rally speciály, rozezněly se v ulicích Zlína burácející motory historických vozidel v rámci páteční městské zkoušky. Za hlasitého povzbuzování diváků okolo trati vyhráli Vlastimil Neumann a Martin Hlavatý s vozem Mitsubishi Lancer Evo III. Těsně za nimi se ztrátou 2,1 vteřiny se umístili Jaroslav Vančík s Janem Tománkem ve voze BMW M3. První trojici doplnila posádka Martin Černý a Jiří Haferník na stejném voze. Sobotní dopoledne provázelo slunečné počasí. V úvodní RZ Březová pokračovali Neumann s Vančíkem v těsném souboji, přičemž do čela se s náskokem pouhých 4 setin vteřiny dostal druhý jmenovaný. Třetí příčku stále držel Černý.

Trend výměny prvního a druhého místa pokračoval i na třetí RZ Kateřinice, kde opět vyhrál Neumann o 1,4 vteřiny před Vančíkem. Třetí v Kateřinicích skončili Martin Klepáč s Ivanem Říhánkem ve voze Peugeot 306 Maxi. V celkovém pořadí však stále ztrácel 21,7 vteřin na třetího Černého. I čtvrtou RZ Rajnochovice dokázal Neumann v těsném souboji s Vančíkem vyhrát, ale kvůli desetivteřinové penalizaci spadl na druhé místo. Krásným časem se na RZ blýskl i Miroslav Janouch s Josefem Králem ve voze Mitsubishi Lancer Evo III.

Odpolední pátou RZ Bunč ovlivnila silná bouřka, se kterou se lépe popasoval Neumann, jenž na Vančíka najel náskok minuty a 15 vteřin. Na druhé místo na mokré trati dosáhl Ford Escort RS 1600 s posádkou Jindřich Štolfa a Zdeněk Hawel. V celkovém pořadí tak upevnil Neumann své vedení. Černý se díky dobrému času přiblížil na pouhých 5 vteřin k druhému Vančíkovi. Déšť provázel i druhý průjezd na Březové, kde se z vítězství opět radoval Vančík. Možnost atakovat druhé místo celkově prováhal Černý a v celkovém pořadí ho na čtvrté místo posunuli Martin Klepáč s Ivanem Říhánkem v Peugeotu 306 Maxi. Sobotní část 16. ročníku Star Rally Historic završil druhý průjezd RZ Kateřinice, který podobně jako předešlé odpolední RZ ovlivnila velmi mokrá trať. Vančík zde navázal na vítěznou Březovou.

V celkovém pořadí po sobotní etapě drží první místo Neumann s náskokem jedné minuty na druhého Vančíka. Na třetí místo se po Kateřinicích opět dostal Černý, jehož dělí od čtvrtého Klepáče pouhá 1 vteřina.

- - - - - - - - - - - - - - Super RZ Zlín - - - - - - - - - - - - - -

53. ročník Barum Czech Rally Zlín 2024 tradičně odstartovala divácky atraktivní Super rychlostní zkouška v ulicích krajského města Zlína. Na trati dlouhé 9,57 km zajel nejrychlejší čas Simon Wagner z Rakouska navigovaný spolujezdkyní Jarou Hainovou a zlepšil o 2,2 vteřiny traťový rekord. Na druhém místě skončila s odstupem 0,8 vteřiny česká posádka Samohýl Škoda Team Adam Březík, Ondřej Krajča, třetí příčku obsadil jedenáctinásobný vítěz barumky Jan Kopecký se spolujezdcem Janem Hlouškem z Agrotec Škoda Rally Team se ztrátou 1 vteřiny, všichni nejlepší jeli na vozech Škoda Fabia RS Rally2.

Vedle Březíka a Kopeckého se dostali do nejlepší desítky z českých jezdců dále čtvrtý Dominik Stříteský (Škoda Fabia RS Rally2) a pátý Filip Mareš (Toyota GR Yaris Rally2). Lídr evropského šampionátu a loňský šampion Hayden Paddon z Nového Zélandu (Hyundai i20N Rally2) obsadil desáté místo.

Další český jezdec Erik Cais zajel shodný čas s druhým Březíkem, ale srazila ho ve výsledkové listině 20 vteřinová penalizace za pozdní příjezd do časové kontroly až na sedmnácté místo. Do nejlepší desítky se dále dostali pátý Ital Andrea Mabellini, sedmý Efrén Llarena ze Španělska, osmý Miko Marczyk z Polska a devátý Mathieu Franceschi z Francie, všichni na vozech Škoda Fabia RS Rally2.

Polák Hubert Kowalczyk (Renault Clio Rally3) vede kategorii ERC3 s náskokem 5,6 vteřiny před lídrem šampionátu Filipem Kohnem z České republiky (Ford Fiesta Rally3). V kategorii ERC4 a mezi dvoukolkami byli nejrychlejší maďarští jezdci Márton Bertalan (Peugeot 208 Rally4) at 208 Rally4). Ambasador barumky Daniel Polášek zajel třetí nejrychlejší čas. Do letošního ročníku barumky odstartovalo celkem 98 posádek ze 17 států, v rámci hodnocení seriálu Mistrovství Evropy v rally jede 62 soutěžících.

Ciprian-Daniel Lupu (ROU, Renault Clio Rally5, startovní číslo 39): „Je to skvělé, snažíme se hlavně získat zkušenosti na těchto rychlostních zkouškách.“

Ekaterina Stratieva (BGR, Opel Corsa Rally4, startovní číslo 38): „Mám to velmi ráda ve Zlíně, jsem tady po patnácté a nejsem si jistá jestli zvládnu i dvacáté výročí, ale uvidíme.“

Patrik Herczig (HUN, Peugeot 208 Rally4, startovní číslo 37): „Bylo to celkem v pohodě, na začátku jsem byl až příliš opatrný a na startu jsem měl studené pneumatiky.“

Márton Bertalan (HUN, Peugeot 208 Rally4, startovní číslo 36): „Na začátku to bylo dost nebezpečné, téměř jsem nedobrzdil v první zatáčce, ale rally začíná až zítra.“

Daniel Polášek (CZE, Peugeot 208 Rally4, startovní číslo 35): „Vždycky je to tady skvělé, opravdu to tady zbožňuji, minulý rok jsem tu byl jako divák a dnes jsem závodil. Mám trošku riskantní strategii s výběrem pneumatik, tak uvidíme, jak se bude dařit.“

René Dohnal (CZE, Peugeot 208 Rally4, startovní číslo 34): „Bylo to dobré, jedu tady popáté nebo i víc a užívám si to. Auto jede v pořádku, je připravené.“

Róbert Kolčák (SVK, Ford Fiesta Rally3, startovní číslo 33): „Bláznivá zkouška, jeli jsme bez chyby.“

Aleksandar Tomov (BGR, Renault Clio Rally3, startovní číslo 32): „Myslím že tato rally je super, uvidíme co nám přinese zítřek. Děkujeme organizátorům.“

Hubert Kowalczyk (POL, Renault Clio Rally3, startovní číslo 31): „Cítím se dobře, uvidíme zítra.“

Martin Ravenščak (HRV, Ford Fiesta Rally3, startovní číslo 30): „Bylo to v pořádku, žádné chyby a zítra to opravdu začíná. Pojedeme opatrně, protože se soustředíme na pořadí ve Fiesta throphy.“

Igor Widłak (POL, Ford Fiesta Rally3, startovní číslo 29): „Jsem po vážné nehodě v Římě vážně unavený, tuto rally jedu, abych opět získal sebevědomí v autě.“

Kerem Kazaz (TUR, Ford Fiesta Rally3, startovní číslo 28): „Vůbec jsem netlačil, ale není to dobré, jenom jsem projel dokola.“

Filip Kohn (CZE, Ford Fiesta Rally3, startovní číslo 27): „Tahle rychlostní zkouška je zrádná, zítra se budeme soustředit na dobrý výsledek, abychom získali body do ERC a to je to nejdůležitější.“

Jakub Jirovec (CZE, Toyota GR Yaris Rally2, startovní číslo 26): „Tahle rychlostní zkouška je vždy obsazená diváky a je super. Rally začíná zítra.“

Hermann Neubauer (AUT, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 25): „Udělal jsem pár chyb, ale čas se nám povedl. Hodně jsem si to užil.“

Albert von Thurn und Taxis (DEU, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 24): „Je to super, skvělá zahajovací zkouška, je tady opravdu hodně diváků a to se mi líbí!“

Jarosław Kołtun (POL, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 23): „Je to rychlostní zkouška pro diváky, náš čas není až tak důležitý.“

Amaury Molle (BEL, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 22): „Upřímně řečeno, jsem rád že jsem se vrátil zpět do Zlína, mám rád tuto rally a těším se na diváky zítra, i kdyby mělo pršet.“

Martin Vlček (CZE, Hyundai i20 N Rally2, startovní číslo 20): „Jede se nám dobře a jsme celkem spokojení. V autě je hodně horko.“

Aleš Jirásek (CZE, Škoda Fabia R5, startovní číslo 19): „Chtěl jsem se vyhnout chybám, ale jednu jsem bohužel udělal. Je to škoda.“

Václav Pech (CZE, Škoda Fabia R5, startovní číslo 18): „Všechno je v pořádku, první městská rychlostní zkouška byla pro nás bez problému.“

Adam Březík (CZE, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 17): „Snažil jsem se zajet nejlépe, jak jen to šlo, ale trochu jsem se bál, abych nepřišel o kolo. Výsledný čas je velmi dobrý.“

Jan Kopecký (CZE, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 16): „Bylo to dobré, tato zkouška je zejména pro diváky a já už se těším na zítřek.“

Dominik Stříteský (CZE, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 15): „Nezajel jsem dobře první kolo, protože jsem měl chladné pneumatiky. Rally začíná až zítra.“

Martin László (HUN, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 14): „Na začátku zkoušky jsem měl studené pneumatiky a udělal jsem chybu. Ale je to dobré.“

Filip Mareš (CZE, Toyota GR Yaris Rally2, startovní číslo 12): „Každá soutěž je pro mne důležitá, ale ta domácí je ta nejdůležitější. Uvidíme zítra.“

Erik Cais (CZE, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 11): „Je to náročné, na této zkoušce jsem měl hodně nedotáčivé auto, ale když vidíte tolik diváků, tak se snažíte.“

Simon Wagner (AUT, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 10): „Je neuvěřitelné kolik je tady diváků, já jsem bohužel udělal několik chyb.“

Jon Armstong (IRL, Ford Fiesta Rally2 MkII, startovní číslo 9): „Nebylo to špatné. Je to zrádné, protože začínáte na studených pneumatikách, a pak se auto pořádně rozjede. Těším se na zítřek.“

Andrea Mabellini (ITA, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 8): „Bylo to v pořádku, ale je to teprve začátek soutěže. Bude to velká výzva.“

Miko Marczyk (POL, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 7): „Bylo to dobré, ale myslím že se snažím až příliš. Neudělali jsme žádnou velkou chybu. Rally začíná až zítra.“

Mathieu Franceschi (FRA, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 4): „Je to městská rychlostní zkouška, takže na začátku jedete se studenými pneumatikami, auto proto nedrží v zatáčkách. Uvidíme jak se nám bude dařit zítra.“

Efren Llarena (ESP, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 2): „Bylo to v pořádku, každý rok se snažím jet co nejrychleji, ale nikdy nezajedu slušný čas.“

Hayden Paddon (NZL, Hyundai i20 N Rally2, startovní číslo 1): „Zabralo mi jedno celé kolo, abych dostatečně zahřál pneumatiky. Tato rychlostní zkouška je pro diváky, tak se snažíte aspoň předvést.“

- - - - - - - - - - - - - - kvalifikace - - - - - - - - - - - - - -

Kvalifikační rychlostní zkouška Oldřichovice zahájila v pátek dopoledne program 53. Barum Czech Rally Zlín 2024. Na 2,7 kilometru dlouhé trati s cílovým výhledem na město Otrokovice se rozhodovalo o startovním pořadí soutěžních posádek pro sobotní etapu. Nejrychlejší čas mezi jezdci s prioritou ERC1 zajel domácí favorit Erik Cais, který tak do sobotní etapy vyrazí z první startovní pozice. Těsně za ním se seřadili Rakušan Simon Wagner a Polák Miko Marczyk (všichni Škoda Fabia RS Rally2).

Pětadvacetiletý Cais ukázal, že na letošní ročník barumky dorazil ve skvělé formě a je připraven se v domácím regionu opět rvát o nejvyšší příčky. „Jsem nadšený a uvidíme, jestli bude první pozice na startu výhoda nebo nevýhoda. Doufejme, že i vzhledem k počasí nám to pomůže,“ usmíval se pilot po dojetí do cíle kvalifikace.

Sedm desetin sekundy na Caise ztratil druhý v pořadí Simon Wagner z Rakouska, který se ve Zlíně pokusí navázat na předchozí dva ročníky, v nichž vždy obsadil pódiové příčky. Třetího v pořadí na trati v sobotu uvidí fanoušci Poláka Mika Marczyka, který v kvalifikaci zůstal o další tři desetiny pozadu.

Soutěžní posádky čeká v pátek 16. srpna nabitý program, od 16 hodin na zlínském náměstí Míru budou projíždět startovní rampou a ve večerních hodinách absolvují populární městskou rychlostní zkoušku v Baťovském areálu.

Hayden Paddon (NZL, Hyundai i20 N Rally2, startovní číslo 1): „Loni to tu pro nás neskončilo tak, jak jsme si představovali, ale získané zkušenosti nám letos mohou hodně pomoci, abychom byli na tuto velice unikátní soutěž lépe připravení. Bude hodně záležet na počasí. Uvidíme, co přijde.“

Mathieu Franceschi (FRA, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 4): „Pocity jsou dobré, je to zajímavá kvalifikace. První část je jako městská RZ, v tom nejsem úplně dobrý, ale čas máme dobrý. Zítra to bude zajímavé, má být chladněji a jsou tam i štěrkové úseky. Přijeli jsme pro nejlepší výsledek.“

Miko Marczyk (POL, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 7): „Jsem spokojený, oproti soutěži v Římě jedu v dobrém tempu. Startovní pozice na zítřek je důležitá, protože se počasí může velmi rychle měnit. Těším se také na večerní městský okruh.“

Andrea Mabellini (ITA, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 8): „Jsem velmi šťastný, že jsem opět ve Zlíně. Večerní rychlostní zkouška bude zábavná. V kvalifikaci jsem udělal menší chybu na začátku, je tam trochu nečistot a klouže to. Ztratil jsem tam čas, ale je to jen kvalifikace a důležité je, jak zvládneme celou soutěž.“

Jon Armstrong (IRL, Ford Fiesta Rally2 MKII, startovní číslo 9): „Upřímně, nebylo to špatné, jelo se nám dobře. Do samotné soutěže se musíme ještě trochu zlepšit, ale myslím, že podmínky budou zítra trochu jiné. Tempo pořád není ideální, takže musíme zjistit, kde můžeme zrychlit.“

Efrén Llarena (ESP, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 2): „Jsme šťastní. Během volného tréninku jsme se trochu trápili, nedařilo se nám dostat do správného tempa. Udělali jsme ale pár změn v nastavení auta a teď už to vypadalo dobře.“

Simon Wagner (AUT, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 10): „Doufal jsem, že ještě pár jezdců bude rychlejších, abychom měli zítra lepší startovní pozici. Každopádně mám z jízdy a auta dobrý pocit, kvalifikaci jsme si užili a jsme připravení na start.“

Erik Cais (CZE, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 11): „Jsem samozřejmě nadšený, uvidíme, jestli bude první pozice na startu výhoda nebo nevýhoda. Doufejme, že i vzhledem k počasí nám to pomůže.“

Filip Mareš (CZE, Toyota GR Yaris Rally2, startovní číslo 12): „Jsem rád, že to konečně začalo, jsem tu už od pondělí a ten týden už byl docela dlouhý. Teď konečně přišly ty dny, kdy budeme sedět v závodním autě. Kvalifikaci jsme si užili, nenastal během ní žádný problém, takže se jdeme připravovat na pravé závodění, které začíná dnes večer.“

Martin László (HUN, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 14): „Udělal jsem menší chybu v první křižovatce, jinak auto funguje skvěle.“

Dominik Stříteský (CZE, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 15): „Užili jsme si to, byl to takový krásný rozjezd před večerní vložkou ve městě. S pozicí jsme spokojení, nechtěli jsme být zbytečně vepředu, protože je otazníkem, co bude zítra. Poháry se ale rozdávají až v neděli a my se těšíme, až to konečně vypukne.“

Jan Kopecký (CZE, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 16): „Jsme osmí, což není ideální, ale na druhou stranu, pokud bude zítřejší Bunč na suchu, tak by nám to na šotolině mohlo pomoct. Uvidíme, jaké bude počasí, od toho se to bude celé odvíjet.“

Adam Březík (CZE, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 17): „Mohlo to být lepší, na druhou stranu devátá startovní pozice může být zítra určitá výhoda hlavně na šotolinovou část na Bunči. Zároveň ale může přijít déšť, je to tu celý týden takové nevyzpytatelné a předpovědi se hodně mění, takže stát se může cokoliv. Pokud zaprší, tak budeme lehce znevýhodnění, ale co se dá dělat.“

Václav Pech (CZE, Škoda Fabia R5, startovní číslo 18): „Na první ostré kilometry v tomhle autě to bylo dobré, upřímně řečeno jsem to čekal horší. S každou zatáčkou se učím, nebyla to ode mě ještě ideální jízda, jakou bych si představoval, ale v rámci toho, že s fabií jedeme poprvé, jsem spokojený.“

Albert von Thurn und Taxis (DEU, Škoda Fabia RS Rally2, startovní číslo 24): „Nemůžu se dočkat, až soutěž začne, opravdu se moc těším. Auto funguje skvěle, v kvalifikaci jsem sice udělal malou chybu a ztratil trochu času, ale myslím, že vzhledem ke startovní pozici to není zas tak důležité. Jsem prostě rád, že jsem zase tady.“

Kompletní výsledky kvalifikační zkoušky naleznete zde.

- - - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - - -

Vrchol české soutěžácké scény je tady. Po dopolední kvalifikaci odstartuje ve večerních hodinách tradiční noční městskou rychlostní zkouškou třiapadesátý ročník Barum Czech Rally Zlín, který je i letos součástí mistrovství Evropy. Průběh celé soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Hayden Paddon - John Kennard (Hyundai i20 N Rally2) - Barum Czech Rally Zlín 2023
-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist