www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 14. září 2024, Svátek má Radka, zítra Jolana

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Rally Possible splnil na Barumce všechny cíle

3. září 2024 • 13:00

Ti, kteří sledují Rally Possible jistě vědí, že jej primárně tvoří dva jezdci. Týmovou jedničkou je Janko Kundlák, kterého v aktuální sezóně doplňoval jen občasným svezením Jirka Rybák. Ale jelikož soutěž Barum Czech Rally Zlín patří k oslavám motorsportu nejen v národním, ale i mezinárodním významu, padlo jedno zásadní týmové rozhodnutí - postavit na start oba jezdce. Zatímco v prvním případě šlo o již standardní sestavu, tedy Jan Kundlák - Peter Baran, ale tentokrát opět s vozem Opel Corsa Rally4, druhou dvojici vytvořil Jirka Rybák - David Matyáš a Renault Clio Rally4. Obě posádky i obě vozidla tak startovali ve stejné kategorii RC4.

Ján Kundlák - Peter Baran (Opel Corsa Rally4) - Barum Czech Rally Zlín 2024

Stejná kategorie, různé cíle. U týmové jedničky bylo vzhledem k výsledkům probíhající sezóny jasné, že legendární Barumka může přinést jak rozuzlení, tak dramatizaci v boji o titul ve třídě i v kategorii. Klasické slovenské „postupové kalkulačky“ mluvily jasnou řečí. Jedině vítězství v rámci hodnocení českého šampionátu dává naději postavit se na konci sezóny na nejvyšší příčku. Všechno ostatní by znamenalo, že do Pačejova by se cestovalo pouze za obhajobou druhého místa a čekáním na zázrak. A co na to konkurence? Co na to tratě jedné z nejtěžších soutěží v Evropě? Co na to počasí, technika, podmínky? Co na to Janko Kundlák?

Janko je závodník tělem i duší, což se ukazuje už nějaký ten rok. A potvrdilo se to i ve Zlíně. Hlavní pozornost sice věnoval českému mistrovství, ale nechat si uniknout možnost porovnat se v jezdci z evropského pole? To by nebyl sám sebou. Už první divácky nejatraktivnější městská rychlostní zkouška potvrdila to, co se někde v zákulisí dlouho pošuškává. Ján Kundlák v současnosti jednoznačně patří mezi nejrychlejší předokolkaře v Čechách. I když mu bratrská dvojice Talašových nedala nic zadarmo, vstup do soutěže se povedl a kluci se uchopili vedení jak v národním, tak v absolutním hodnocení RC4.

Druhý den soutěže, osm měřených úseků o celkové délce přes 80 kilometrů a zcela nová rychlostní zkouška s dlouhým šotolinovým úsekem - Bunč. Že to nebude lehké, to věděl asi každý. Ale že to bude tak náročné? To se dalo jen těžko předpokládat. K náročnosti tratí se přidaly i vrtochy počasí a fakt, že evropská pravidla omezují množství použitých pneumatik na 12 kusů. Opět přišla na řadu „týmová kalkulačka“ a týmová strategie, která mohla rozhodnout o všem. Co obout na auto? Co dát do rezervy? Co ušetřit do dalšího průběhu soutěže? Zde je třeba říci, že sledování všech možných aplikací s předpovědí počasí tentokrát vůbec negarantovalo, že se opravdu povede trefa do správně zvoleného obutí. Tyto podmínky ale byly pro celou špičku kategorie RC4 víceméně stejné a tak nerozhodovalo to, že někdo „to měl lepší, horší“, ale skutečné řidičské umění. A že je rally nevyzpytatelná? Ano, je. Krásný, náročný, ale zároveň i obávaný Bunč byl jednou pro nehodu, podruhé pro nesjízdnost a popadané stromy po bouři zrušen. Poslední rychlostní zkouškou prvního dne tak byly Rajnochovice, které byly celé pod vodou. Postavit se na start mokré zkoušky na suchých pneumatikách? Ano, i to se v rally někdy musí. Janko ale ukázal, že „čím hůře, tím lépe“. V těchto podmínkách dokázal vyjet 14. místo absolutního pořadí a urvat si plné body za vítězství prvního dne. Plán se tedy naplňoval.

Druhý den začal tak jako končil ten předešlý. Vítězstvím prvního měřeného úseku navýšili Janko s Peťem své vedení na 27.1 sekundy před druhým Kubou Talašem. Ale i když se téměř 30 vteřinové vedení jeví jako komfortní polštář, jedna chybička, jediná ztráta koncentrace a vše může být jinak. A to si vedoucí posádka Rally Possiblu dovolit nemohla. Soustředěným a koncentrovaným výkonem přivedla svůj Opel do cíle druhé etapy i díky dokonalému servisu Brynda Racing týmu s náskokem bez mála 50 vteřin, což znamenalo plný bodový zisk i z druhé etapy a celkové prvenství v RC4 a 2WD. A to vše nejen v českém, ale také v mezinárodním, tedy absolutním, hodnocení vozů s přední poháněnou nápravou na Barum Czech Rally Zlín.

Jiří Rybák - David Matyáš (Renault Clio Rally4) - Barum Czech Rally Zlín 2024

S jiným cílem nastupoval na start Jirka Rybák s Davidem Matyášem. Jejich primární cíl bylo užít si Barumku a dostat auto do cíle. Ten sekundární se zaměřoval na Renault Clio Rally4, které se v rukou „Brynďáků“ změnilo na jeden fungující celek, který však bylo třeba prověřit. A jaká je nejlepší prověrka? Samozřejmě v těch nejtěžších podmínkách. Tím, že Jirka měl nějaký čas pauzu se dalo předpokládat, že do bojů o přední místa zasahovat nebude. Neznamená to však, že to bude „výprodej“. Opatrnější začátek soutěže, osahání vozidla s novým nastavením, získání sebedůvěry. Přesně tak, jak to má být, tak, jak to bylo v plánu. V tomto znamení se nesla páteční městská a stejně tak první den soutěže. Umístění na 12. místě po prvním dni lze vzhledem ke krátkému testu před soutěží považovat za pěkný výsledek. Ale jak už to u závodníků bývá, s jídlem roste chuť. A s chutí se upravují i cíle. Tedy v tomto případě možná ne upravují, ale spíše doplňují. Tím doplňujícím bylo umístit se do 8. místa v hodnocení RC4 I.

Boj s časem a hlavně podmínkami mohl začít. Právě podmínky byly jedním z hlavních aspektů, které ovlivňovaly výsledek. V týmu je známo, že Jirka má po nepříliš dobrých zkušenostech z vody respekt. Jak se ukázalo až příliš velký. Mokré Rajnošky zvládl bez jakýchkoliv problémů i přesto, že okolnosti startu nebyly úplně ideální. Příchod do časové kontroly přesně na svůj čas, zamlžené okno, které nabízelo jenom „tankový výhled“ a k tomu komunikační interkom, který se právě rozhodl, že přenos informací mezi jednotlivými členy posádky může doplnit o šum, v jiném případě zase na malý čas komunikaci úplně přerušit. Odhodlanost, cílevědomost a soustředěnost. Tři klíčová slova, která klukům zajistila průjezd cílovou fotobuňkou. Druhá etapa se podařila. Jirka s Davidem nabírali každým kilometrem větší jistotu a splnění doplňkového cíle na Barumce bylo už jen malou třešničkou za dobrým výkonem.

Suma sumárum, Rally Possible bude na Barum Czech Rally Zlín 2024 vzpomínat pouze v tom nejlepším. Jankovi Kundlákovi se podařilo tuto soutěž na třetí pokus konečně dokončit a to hned na nejvyšším stupínku, Peťo Baran to popsal jako největší úspěch ve své rally kariéře, u Jirky Rybáka za vše mluvil úsměv od ucha k uchu od prvního servisu až po cílovou rampu a David Matyáš si užíval kilometry rychlostních zkoušek úplně stejně.

A jak to teď vypadá v „postupovej kalkulačke“ Mistrovství České republiky v rally? Janko Kundlák se dostal opět do vedení v RC4 i v hodnocení 2WD. Na titul to však stále stačit nemusí, a tak o všem rozhodne až závěrečná soutěž sezóny Rally Pačejov 2024. Ještě před tím se ale Rally Possible představí na domácí soutěži Rally Vyškov již 6. - 7. 9. 2024. Za volant týmového Renaultu se opět posadí Jirka Rybák a čeká ho velmi náročná soutěž. Proč je Vyškov označen jako náročný poté, co Jirka úspěšně absolvoval Barumku? Protože na horkém sedadle spolujezdce si roli navigátora poprvé vyzkouší jeho dcera Eliška. A s rodinou, s tou to je vždy náročné.

Držme tedy nově složené posádce palce a vidíme se ve Vyškově!

Rally Possible
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist