www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 15. února 2025, Svátek má Jiřina, zítra Ljuba |
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Reklama Nejčtenější články |
Filip Kohn: Není čas ztrácet časJedenadvacetiletý Filip Kohn načal letošní sezonu na Jänner rally, což byl test na Monte. V rozhovoru se ohlédneme nejenom za rakouskou soutěží, ale i celou loňskou sezonou. Vedle startů s Fordem Fiesta Rally3 si do svého programu přibral vloni i Fabii RS Rally2. Suma sumárum evropské závody, starty v mistrovství světa a na konci roku spousta ocenění a poznatků. Letošní sezonu jsi otevřel v Rakousku při Jänner rally. Ideální test pro Monte Carlo… „Letošní Jänner rally byla hodně těžká hlavně kvůli podmínkám, které panovaly na trati. Před závodem napadlo 15 cm sněhu a ten se držel po celý závod. Každý den jsme jeli na zasněžených erzetách, kde byly místy vyjeté ledové koleje. Nám sloužila rakouská rally jako test před Monte Carlem, a proto jsme jeli široké Hankook R18 pneu s hřebíky na rozdíl od soupeřů, kteří většinou volili úzké gumy. Rozdíl mezi R18 a R15 byl hodně markantní. Pro porovnání u pneumatiky Pirelli dělá rozdíl přibližně osm vteřin na kilometr, u Hankooku to bylo o chloupek horší. S celkovým testem jsem spokojený. Musel jsem řešit hodně situací, které jsem dříve neřešil. Například aquaplaning na sněhu jsme zažili několikrát a pro Monte to byla dobrá zkouška. Dobrá škola to byla i pro naše špiony a já věřím, že na světovou soutěž si přineseme spoustu dobrých poznatků. Malou odměnou v Rakousku byla vyhraná zkouška, která se jela na roztávajícím sněhu, ale i tento malý úspěch potěšil.“ Pojďme se ohlédnout ještě za loňským rokem. Tvá loňská sezona byla poněkud pestrá, jak ji hodnotíš jako celek? „Podle mne to byla hodně dobrá sezona. Vybrali jsme z větší části závody, které jsem doposud nejel, takže jsem startoval na nových tratích, a tím jsem zdokonaloval rozpis. To je do budoucna pro mne to nejdůležitější, neboť mohu jet na soutěži, kterou neznám a vím, že se mohu spolehnout na funkční rozpis, a tudíž jet rychle. Dokázali jsme vyjet i slušné výsledky. Mám titul v ERC3, celkové vítězství v poháru Fiesta Rally3 Trophy a ze tří startů v mistrovství světa se mi podařilo být dvakrát na pódiu. K tomu jsem rozjel i několik závodů za volantem Škody Fabia RS Rally2, což je takový přechod do dalšího roku. Za mne to je tedy super sezona.“ Prioritní pro tebe byl pohár Fiesta Rally3 Trophy. Nezklamala tě poněkud nízká účast posádek? „Očekával jsem, že na jednotlivých závodech se budou přidávat i domácí jezdci, což se kromě Estonska minulo s mou představou i představou pořadatele cupu. I já samozřejmě čekal silnější konkurenci. Ale tak to někdy bývá. Nemohu ale říci, že by tady startovali slabší jezdci. S Francouzem Charpentierem, Turkem Kazazem nebo Estonci na jejich soutěži jsme sváděli pěkné souboje. Početné obsazení třídy jsme si užili ve světě, kde ve Švédsku a Chorvatsku bylo dvacet posádek s Rally3. Tady bylo důležité prokázat rychlost, ale také konzistentnost. Tyto dva faktory jsou pro mne důležité pro můj posun v rally.“ V poháru jsi dosáhl na čtyři vítězství z pěti soutěží, který podnik byl pro tebe nejtěžší? „Tady bych zařadil asi jednoznačně zlínskou Barum rally, a to hlavně kvůli podmínkám, které soutěž provázely. Navíc, tady jsem měl celkové vítězství ve Fiesta Rally3 Trophy na dosah a cítil jsem na sobě tlak. Barumka je velice populární a těžká soutěž a já ji jel poprvé. A když se toto všechno dá dohromady, tak je to hodně těžký závod. Bylo velmi náročné tuto soutěž dokončit a já jsem rád, že se nám to podařilo.“ Odměnou za celkové vítězství ve Fiesta Rally3 Trophy byl start v továrním týmu M – Sport Poland na Central European Rally. Jak sis užíval domácí světový podnik? „CER byl úžasný závod, stejně jako tomu bylo vloni. Tratě byly super a mně se tento charakter erzet líbí. Pro mne to byl tak trošku jiný závod. Startoval jsem s jiným spolujezdcem a s autem od M-Sportu. Fiesta byla zcela jinak nastavena, než na co jsem byl zvyklý a jelikož jsem neměl před rally žádný test, poznával jsem vůz až na rychlostních zkouškách. Dokázal jsem se ale přizpůsobit těmto změnám a závod úspěšně dokončil. Pro mě to byla další cenná zkušenost.“ Ty jsi kromě CER vloni startoval i na dalších dvou světových soutěžích. Tady byla slušná konkurence a dalo se porovnávat, pokud zrovna nezlobila technika… „Můj první loňský světový start byl ve Švédsku, což byl trochu smolný závod. V průběhu rally jsme měli dva defekty na noční erzetě, kde jsme ve sněhu hledali šrouby k utažení kola a tady jsme nechali spoustu času. Druhý den nám opakovaně spadla hadice od turba. Bylo to takové nahoru dolů. Rychlost jsme měli dobrou. Podařilo se nám vyhrát dvě erzety a i další časy byly hodně slušné. Ale celkově to bylo rozházené a to nás srazilo z lepšího výsledku. Druhý můj závod byl v Chorvatsku, kde jsme si spravili náladu. V průběhu závodu jsme se drželi v Top 5 a těsně před koncem závodu jsme byli dokonce i druzí. Na konci soutěže nás předstihl Francouz Chatillon s Renaultem. Já nechtěl podstupovat zbytečné riziko, kdy se jelo místy už za hranou a hrozila havárie. Přesto i tady jsme zaznamenali dvě vyhrané zkoušky a s výsledkem jsme spokojeni.“ Vraťme se ještě na skok do „Evropy“. Tady jsi díky výsledkům v kategorii ERC3 mohl zabojovat o celkový titul. Jak moc těžká byla pro tebe rally ve Walesu? „Rally ve Walesu byla pro mne hodně zajímavá soutěž. My do ní vstupovali bez testu na místních tratích. Erzety jsou v porovnání s jinými hodně odlišné. Nejvíc jsem si musel zvykat, že zde byly cesty hodně rychlé, ale hlavně byly opravdu jen na jedno auto. Zde mi pochopitelně zpočátku vůbec neseděl rozpis a až postupem času jsem si přivykl. Aby jel tady jezdec rychle, tak potřebuje jít více do rizika. To jde ale potom souběžně s případnou chybou a možnou havárií. Závod jsem musel dokončit a bylo to opět o nastavení v hlavě. Když se ty všechny faktory daly dohromady, tak to byl těžký závod. My jsme dojeli až na cílovou rampu a já jsem rád, že jsme tady potvrdili mistrovský titul.“ Zatím jsme hovořili pouze o tvých startech s Fiestou Rally3, ale ty jsi měl možnost usednout i do Škody Fabia RS Rally2. Jak došlo na spolupráci s Raimundem Baumschlagerem a jak hodnotíš tyto starty? „Tyto starty byly hlavně o získání zkušeností s Fabií. Rozdíl mezi Rally3 a Rally2 je obrovský a RS je opravdu hodně závodní auto. Díky rychlosti je ve škodovce méně času na reakce, proto je potřeba, aby jezdec mnohem důkladněji vyhodnocoval situaci dopředu. Myslím, že se nám tyto starty dařilo dobře realizovat. První start jsme měli v Chorvatsku, kde jsme jeli proti místnímu matadorovi Roku Turkovi. Škoda defektu, kde jsme ztratili nějaký čas a pak už bylo těžké Chorvata dojet. Další závod jsme jeli na Bohemce. Česko je známé tím, že je zde silná konkurence, která má velkou znalost tratí. V Mladé Boleslavi jsem si tedy vysoké ambice na výsledek nekladl. Pro mne bylo důležité, že jsem v průběhu závodu zrychloval. Další dva starty byly na rakouských tratích, kde jsme si vyzkoušeli rychlé a bahnité erzety, ale taky jízdu v noci, to vše mne posouvalo v učení vpřed. Poslední soutěž byla na francouzských asfaltových silnicích při Rallye du Var. Soutěž jsme si vybrali z toho důvodu, že se zde závodí na charakteru trati, na kterém jsem doposud moc nejel. Chybí mi zkušenosti s rychlými a technickými tratěmi na asfaltu. Jezdec, který chce být úspěšný, musí umět zajet výsledek na všech površích a já chci být úspěšný. Proto je pro mne důležité poznávat a sbírat zkušenosti. Se svým výkonem v závodě nejsem moc spokojený. Bojoval jsem sám se sebou a s nastavením auta. Rozhodně tam nebyla taková rychlost, jakou bych si představoval. Vše je o učení. To vše je příprava pro nadcházející sezonu a tyto starty mi mají pomoct lépe se adaptovat na nový vůz a tratě.“ Nedělalo ti problém přeskakování mezi Fordem a Škodou? „Určitě není optimální přeskakovat z jednoho auta do druhého. Obzvláště začátky byly pro mne těžší, než jsem si na auto přivykl. Pro každou kategorii jsou jinak tvrdé gumy a práce s nimi taky není lehká. Postupně jsem si na to přivykal. Nyní jsem rád, že se mohu soustředit pouze na jedno auto, a to na Rally2.“ Ze startů ve Fabii RS Rally2 je zřejmě patrné, kudy se budou ubírat tvé další kroky. Prozradíš nám plány pro letošní rok? „Jednání okolo mých startů ještě probíhají, ale mohu prozradit, že děláme vše pro to, abych startoval na závodech mistrovství světa a v Česku. Vše samozřejmě bude záviset na kalendáři jednotlivých podniků. Startovat bych měl s vozem Škoda Fabia RS Rally2, a tedy pokračovat ve spolupráci s Raimundem Baumschlagerem. Na letošní rok jsem domluvený s Rossem Whittockem, takže v tomto složení nás uvidíte.“ Když jsi v rally začínal, měl jsi připravený projekt s postupnými kroky. Předpokládám, že tento projekt není u konce… „My postupujeme přesně, jak jsme si předsevzali. Pro nás byl hodně důležitý loňský rok, kdy jsme potřebovali výsledky a zároveň ukázat, že jsme se někam posunuli. Nyní je potřeba jít o třídu výš. Samozřejmě jsme mohli i letos startovat opět s Fiestou a dobré výsledky by jistě byly. Ale není čas ztrácet čas. Proto jdu do Rally2, abych sbíral zkušenosti a návyky s tímto vozem. Tento přechod je potřeba udělat co nejrychleji, aby naše kroky měly smysl a posloupnost.“ Filip Kohn má svého kouče přes fyzickou a mentální přípravu Jaromíra Jiříka, proto jsme se zeptali, jak vypadá Filipova příprava před závody a v průběhu soutěže? Jaromír Jiřík: „Na každý závod se připravujeme speciálně a příprava probíhá samozřejmě i mezi závody. Organismus musí být připravený na zátěž, která v rally není jednoduchá, ani malá. Je to kontinuální práce mimo i v průběhu soutěže. Během závodu je příprava pochopitelně jiná oproti cvičení „doma“, na soutěži musí být jezdec hlavně správně soustředěný a nesmí být unavený. Při rally se tedy zaměřujeme hlavně na koncentraci a reakční dobu, kdežto mezi závody míříme přípravu na svalovou sílu a vytrvalost. Například při tréninku mezi soutěžemi běháme 15 – 20 km, ale na soutěži jen 3 km. To běhání vychází samozřejmě z možností, ale rozhodně nechybí rozcvička.“ Jak již bylo avizované, Filip s Rossem jsou připraveni na Rally Monte Carlo. Ve třídě RC2 je přihlášeno 33 posádek a Filip poveze číslo 38. Rally Monte Carlo se pojede v termínu 22.-26.1.2025. Po závodě přineseme opět postřehy, tak držme klukům palce. instagram: @filipkohnrally, facebook: Filip Kohn Miroslav Vebr ; AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|