www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 15. února 2025, Svátek má Jiřina, zítra Ljuba

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

SOUHRN: Rallye Monte Carlo vyhrál již podesáté Sébastien Ogier

26. ledna 2025 • 14:00

Nová soutěžácká sezóna je konečně tady! Světový šampionát začne tím nejlegendárnějším možným závodem - slavnou Rallye Monte Carlo, která našla letošní zázemí opět ve městě Gap. A máme tu řadu novinek v čele s absencí hybridních jednotek a novým dodavatelem pneumatik Hankook. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Diskuse k soutěži - Další informace k Rallye Monte Carlo

Interaktivní analýza počasí na RZ + výběr pneu

Sébastien Ogier - Vincent Landais (Toyota GR Yaris Rally1) - Rallye Monte Carlo 2025

Zahajovací podnik letošního mistrovství světa v automobilových soutěžích, legendární Rallye Monte Carlo, již podesáté v kariéře opanoval Sébastien Ogier. Po napínavém souboji o druhé místo jej na stupně vítězů doprovodili Elfyn Evans a Adrien Fourmaux.

Je to již pravidelnou tradicí, že soutěžáckou sezónu v mistrovství světa zahajuje Rallye Monte Carlo, jenž i letos našla své centrum ve městě Gap. A bohužel ani tentokrát jsme neměli možnost zažít více sněhových podmínek, na rozdíl od seznamovacích jízd nebyla ani jedna zkouška pod sněhem a většinou soutěž provázelo pěkné jarní počasí s vyššími teplotami. O to zrádnější však byly zledovatělé pasáže či ledové plotny, které dokázaly prověřit schopnosti posádek. Navíc do toho letos výrazněji promlouvalo i vytahané bláto na místech, kde posádky katovaly zatáčky. Svou roli hrála jako vždy také volba pneumatik a startovní pořadí.

Páteční trojici nočních rychlostních zkoušek začal nejrychleji Sébastien Ogier, na třetí zkoušce však vypochodoval mimo trať a ztratil přes dvacet vteřin. Páteční etapa byla o správné volbě pneumatik a hlavně také o startovním pořadí, protože první jezdci na trati měli více zledovatělých míst, než ti pozdější. Nejvíc zledovatělý úsek RZ 5/8 se navíc v prvním průjezdu zrušil kvůli výjezdu sanitního vozu ke zraněným divákům, takže ti, co právě s ohledem na tuto zkoušku volili pneu s hroty, tak tímto výrazně tratili. Páteční etapou dokázal nejlépe projet Sébastien Ogier před Elfynem Evansem a Adrienem Fourmauxem. Do té doby velice slušně jedoucí Neuville tratil právě na volbě pneumatik a zrušené RZ 5. Na pneumatikách s hroty nezvládl jeden z vracáků na RZ 6 a po výletu mimo trať urval levé zadní kolo. S poškozeným autem dokázal dojet do cíle zkoušky a následně i do servisu, ztratil však spoustu času. A aby toho nebylo málo, při druhém průjezdu na stejném místě šel znovu mimo trať, tentokrát to způsobilo pouze defekt. Čtvrté a páté místo drželi Rovanperä s Tänakem, kteří střídali slušné časy s těmi špatnými a evidentně se trápili, stejně jako nachlazený šestý Katsuta. S výhodnější startovní pozicí překvapoval slušnými časy Grégoire Munster, nakonec však musel po poslední páteční zkoušce odstoupit kvůli poruše elektroniky.

To jej poslalo do první startovní pozice na sobotní zkoušky. A nakonec se to ukázalo jako dar z nebes, s každým dalším autem se totiž trať postupně víc a víc zanášela blátem. Díky tomu si na první ranní RZ mohl Munster připsat historicky první vítězství na rychlostní zkoušce v absolutní klasifikaci. Sébastien Ogier si bezpečně udržoval vedení, na dopoledních zkouškách začal ztrácet Elfyn Evans a přeskočil jej Adrien Fourmaux. Po zbytek odpoledně se Evans s Fourmauxem přetahovali o druhé místo, nakonec šel večer o malinko spokojenější spát Evans. Odpoledne naopak začal neskutečně letět Ott Tänak, který všem ulétl hlavně na dvojím průjezdu zkouškou Aucelon - Recoubeau-Jansac, když se večer dostal do souboje o stupně vítězů, když na třetího Fourmauxe ztrácel jen 2,5 vteřiny.

Neděle sestávala pouze z trojice rychlostních zkoušek - dvou přejezdových testů už z pátku a závěrečnou Power Stage na Col de Turini. Začínalo se ráno po šesté hodině a končilo po poledni. A posádky musely pro tuto trojici zkoušek zvolit správné obutí. Bohužel, na obou úvodních zkouškách přes noc pršelo a ani nad ránem teplota neklesla pod nulu. První dvě zkoušky tak byly vesměs mokré či vlhké jen s pár zledovatělými pasážemi. Na Turini v tu dobu bylo ještě celkem dost ledu a sněhu, příliš teplá předpověď však nasvědčovala, že toto množství bude výrazně zredukováno. Volba pneumatik se nakonec vůbec nepovedla Neuvillovi a Tänakovi, kteří tak výrazně ztratili. Naopak úvodní zkouška naznačila, že jezdci Toyoty mají nejlepší volbu pneumatik - první tři místa obsadily vozy této japonské značky. Možná by jich v popředí bylo víc, ale oba zbývající vozy po celou soutěž evidentně se trápícími Katsutou a hlavně Pajarim skončily mimo trať. Jen o zkoušku později pak ukončil havárií slušně rozjetý závod také Grégoire Munster. Zatímco Ogier si celkem bezpečně držel vedení, o stříbro sváděli souboj Evans s Fourmauxem. Nakonec i díky heroickému výkonu na závěrečné power stage dokázal být v cíli šťastnější Elfyn Evans, i Adrien Fourmaux však musel být při premiéře s Hyundaiem spokojený. Na závěrečné zkoušce pak v neděli evidentně obživlý Rovanperä přeskočil trápícího se Tänaka. Tomu vyšla jen konstantnější sobotní etapa, jakmile se začaly měnit podmínky na trati, tak hodně znejistěl a zpomalil. Šestý nakonec dojel Neuville, který po pátečních výpadcích jel jakoby bez zájmu a ani nedělní risk s hrotovými pneumatikami nevyšel. Sedmé místo pak obsadil při premiéře Josh McErlean. Od něj se asi nic moc víc na takto náročné soutěži čekat nedalo, jeho hlavním cílem bylo odjet co nejvíc kilometrů a získat zkušenosti. Nakonec bojoval alespoň o to, aby porazil všechny vozy kategorie Rally2. To se mu nakonec podařilo, byť jen o necelých dvanáct vteřin.

Zbytek první desítky obsadily vozy třídy RC2. Ta tentokrát zastiňovala kategorii WRC2, ze čtveřice nejrychlejších jezdců s vozy Rally2 Solberg, Gryazin, Rossel a Greensmith se do bojů o body přihlásil pouze Yohan Rossel. Ten také nakonec zvítězil a dojel celkově osmý, po celou soutěž však sváděli napínavé souboje s Gryazinem, jenž jel tentokrát se Škodou Fabií RS Rally2 italského týmu Delta. Nakonec tento souboj rozhodl Gryazinův defekt v sobotní etapě. Gus Greensmith také změnil tým, s vozem týmu Raceseven se celkem trápil. Ani on však nebojoval o body a tak jel hlavně kvůli získávání zkušeností. Proto jej asi nemrzelo, že jej v závěrečné power stage přeskočili borci bojující o stříbro ve WRC2. V něm jeli lonští soupeři o francouzský titul Eric Camilli a Léo Rossel. Ti od začátku sváděli vteřinkové souboje a tato bitva trvala až do závěrečné zkoušky. I proto oba zvolili oproti Gusovi výrazně riskantnější jízdu přes Col de Turini, v cíli byl nakonec šťastnější přeci jen zkušenější Camilli. Až za nimi skončil Oliver Solberg, který si pokazil soutěž hned na začátku úvodní zkoušky soutěže, když podcenil studené pneumatiky, trefil skálu a musel kvůli defektu měnit kolo. Hned za ním skončil Jan Černý, který letos startoval s Citroënem C3 Rally2. Nakonec z toho bylo sedmé místo ve třídě a čtvrté ve WRC2, když dokázal v závěrečných zkouškách přeskočit Roberta Dapru. Soutěže se účastnil také Filip Kohn, který se dlouhou dobu držel za dvojicí Černý+Dapra. Na poslední zkoušce sobotní etapy však vypochodoval do příkopy a ztratil spoustu drahocenného času. Nakonec je z toho 23. místo absolutně, čtrnácté ve třídě a desáté ve WRC2.

Kategorii WRC3 suverénním způsobem opanoval domácí Arthur Pelamourgues, který našel přemožitele jen na dvou zkouškách a své soupeře porazil téměř o pět minut. Druhý dojel italský mladík Matteo Fontana, třetí místo si připsal Ghjuvanni Rossi. Až čtvrtý dojel loňský mistr světa WRC3 Diego Dominguez, který se na asfaltu viditelně trápil a na vítěze ztratil více než 13 minut.

Taková byla letošní Rallye Monte Carlo. Druhou soutěží mistrovství světa bude v polovině února sněhová Rally Sweden.

Konečné výsledky Rallye Monte Carlo

UPDATE: Oliver Solberg nakonec dostal pětiminutovou penalizaci za to, že na přejezdu mezi cílovou rampou a uzavřeným parkovištěm projel jednu ze zatáček powerslidem pro potěchu diváků.

Grégoire Munster - Louis Louka (Ford Puma Rally1) - Rallye Monte Carlo 2025

- - - - - - - - - - - - - SHAKEDOWN - - - - - - - - - - - - -

Výsledky shakedownu

- - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - -

Nová soutěžácká sezóna je konečně tady! Světový šampionát začne tím nejlegendárnějším možným závodem - slavnou Rallye Monte Carlo, která našla letošní zázemí opět ve městě Gap. A máme tu řadu novinek v čele s absencí hybridních jednotek a novým dodavatelem pneumatik Hankook. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Rallye Monte Carlo 2025
-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist