www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 15. února 2025, Svátek má Jiřina, zítra Ljuba |
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Reklama Nejčtenější články |
Rallye Monte-Carlo: Ogierovo přelomové vítězství znamená první a druhé místo pro ToyotuSoutěžní tým Toyota Gazoo Racing World Rally Team hned v úvodu světového rallyového šampionátu FIA 2025 vybojoval na Rallye Monte-Carlo první dvě místa a získal maximum možných bodů. Sébastien Ogier z Toyoty si v tomto legendárním podniku dojel pro své desáté vítězství, čímž posunul svůj dosavadní rekord. Nejnovější úspěch je již třetím Ogierovým vítězstvím na Rallye Monte-Carlo v barvách týmu TGR-WRT, resp. druhým s navigátorem Vincentem Landaisem po boku. Počet vítězství Toyoty v rámci všech ročníků tohoto podniku se tímto zároveň zvýšil na šest Během víkendu zde tradičně panovaly pestré a proměnlivé podmínky, od suchých asfaltových úseků ve francouzských Alpách přes zledovatělé vozovky až po bahno, štěrk a nečistoty zavlečené na trať. Pro týmy a jezdce používající revidovaný technický paket pro rok 2025 to hned na úvod roku znamenalo mimořádně náročné změny, neboť vozy v nejvyšší kategorii Rally1 nově nejsou vybaveny hybridní jednotkou a vůbec poprvé obouvají pneumatiky Hankook. I přes tyto výzvy byl souboj o vítězství po celý víkend velmi těsný, a pokračoval dokonce až do poslední etapy v podobě přejezdu kultovního Col de Turini v neděli odpoledne. Do posledního dne nastupoval Ogier s náskokem 20,3 sekundy před Evansem, ale v těsném závěsu byli i Adrien Fourmaux a Ott Tänak z týmu Hyundai, kvůli brzkému startu v kombinaci s nízkými teplotami a vlhkem však bylo těžké zvolit správné obutí pro poslední úsek. Ogier i Evans se rozhodli pro čtveřici zimních pneumatik s hroty plus dvě hladké pneumatiky se super měkkou směsí, což se vyplatilo v první etapě na zledovatělém povrchu před východem slunce. Díky kompletnímu obutí s hroty byli Ogier s Evansem přibližně o 20 sekund rychlejší než Fourmaux, ale tato výhoda rychle přešla v nevýhodu během druhé sušší etapy, kdy Fourmaux mohl nasadit čtveřici slicků, a tak snížit ztrátu na Evanse na pouhé 4 sekundy, resp. 22,2 sekundy na Ogiera. Závěrečná Power Stage přinesla rozmanité podmínky v podobě převážně suchých cest ve výjezdech a sjezdech, ale též zledovatělého povrchu na samotném vrcholu proslulého Col. Trojice jezdců na čele se nakonec shodně rozhodla pro kombinaci slicků a pneumatik s hroty. Právě zde zaznamenal Ogier nejlepší čas s náskokem pouhých 0,215 s před Evansem – ten během rychlého sjezdu do cíle vzal jednu ze zatáček příliš zeširoka a zavadil o násep. Ogierovo vítězství je současně 15. úspěchem tohoto druhu v barvách týmu TGR-WRT, čímž tento jezdec srovnal skóre se stájovým kolegou Kallem Rovanperou, resp. dvojnásobným mistrem světa Carlosem Sainzem – tato trojice jezdců vybojovala pro Toyotu ve světovém rallyovém šampionátu FIA nejvyšší počet podniků. Evans s navigátorem Scottem Martinem zahájili sezónu v úspěšném duchu, neboť díky nejlepšímu výsledku v klasifikaci Super Sunday získali pět bonusových bodů. Posádka dojela 1,1 sekundy před Rovanperou, resp. 1,8 s před Ogierem. Rovanperä s navigátorem Jonnem Halttunenem díky odlišné strategii obutí předvedli poslední den stabilní výkony za všech podmínek, a tak jako celkově čtvrtí odsunuli Otta Tänaka a zároveň za víkend posbírali do šampionátu solidních 18 bodů. Takamoto Katsuta a Sami Pajari během uvedeného podniku získávali nové zkušenosti a sebejistotu. Katsuta vyhrál etapu a byl třetím nejrychlejším v rámci sobotního programu, zatímco Pajari získával cenné zkušenosti při své první účasti na Rallye Monte-Carlo s vozem kategorie Rally1. Uvedení jezdci v neděli vyjížděli v pozici šestého, resp. sedmého v celkovém pořadí, ale bohužel v první nedělní etapě vyjeli z tratě. Jari-Matti Latvala (šéf týmu): „Mám opravdovou radost. Sezónu jsme snad ani nemohli začít lépe: získali jsme maximálních 60 bodů jako tým, byli jsme celkově první a druzí, a ještě je tu 10. vítězství Sébastiena Ogiera na Rallye Monte-Carlo, což je opravdu úžasný a jedinečný úspěch. Podmínky byly až do konce hodně těžké a dnes ráno bylo dost stresující vybrat ty správné pneumatiky, protože když týmy připravující rozpis tratě prohlédly trasu, silnice byla zmrzlá. Sami a Taka bohužel vyjeli z tratě, a tak jsem je možná mohl více nutit do bezpečnější varianty, ale tato rallye pro ně byla hlavně o získávání zkušeností. U zbytku našich jezdců to nakonec vyšlo dobře, takže jim patří dík. Zároveň to byla hodně atraktivní rallye a myslím si, že nás čeká zajímavá sezóna.“ Elfyn Evans: „Bylo to typické Rallye Monte-Carlo, trochu více extrémní než v minulých letech, takže tento víkend byl opravdu náročný. Mám velkou radost, že jsem zde nakonec vybojoval solidní body. Dnes jsme vyjížděli za docela zrádných podmínek, na poslední chvíli jsme se rozhodli kompletně obout na pneumatiky s hroty, ale nebyl jsem si jist, zda je to správná volba. Zdá se, že nakonec mezi oběma možnostmi zas takový rozdíl nebyl, a v závěru jsme si užili docela napínavou Power Stage: několik zatáček před cílem jsme měli namále, ale naštěstí se nám podařilo se z toho vymotat.“ Kalle Rovanperä: „Rallye Monte-Carlo je vždy těžké, ale pro letošní rok to platí dvojnásob. Pro mne osobně to byl dost náročný víkend. Nezajeli jsme takový výsledek, jaký bychom si přáli, ani jsme neměli tempo, jaké jsme chtěli, ale musíme mít nakonec radost, že jsme nasbírali celkem slušné body. Dnes to pro nás nebylo tak špatné: jednoduše jsme se hodně snažili, jeli konzistentně, a to se nám vyplatilo. Velké díky patří týmu. Nyní jsme zvědaví, jak nám to půjde ve Švédsku.“ Sébastien Ogier: „Je úžasné vyhrát tuto rallye již podesáté: mám z toho neuvěřitelnou radost a jsem na to hrdý. Právě na této rallye se zrodil můj sen stát se rallyovým jezdcem, takže pokud bych si měl vybrat pouze jedno vítězství během sezóny, tak by to určitě bylo tady. Letos to byla ohromná bitva až do úplně poslední etapy. Museli jsme se vypořádat se změnami podmínek, těžkým výběrem obutí a tlakem až do samotného konce, takže jsem šťastný, že jsme to dokázali udržet pod kontrolou. Určitě jsme měli světlé chvíle, ale myslím si, že k vítězství v této rallye potřebujete i trochu štěstí. Pro tým je to dokonalé zahájení roku, nic lepšího jsme si ani nemohli přát.“ Takamoto Katsuta: „Dnes ráno při první etapě jsme věděli, že podmínky mohou být dost zrádné, ale stejně jsme najeli do jedné pravotočivé zatáčky, kde byl namrzlý povrch, ovšem tuto informaci jsme v rozpisu neměli. Přestože jsme najížděli celkem pomalu, vůz dostal smyk a uvízli jsme v mělkém příkopu, ze kterého jsme se už nedokázali dostat. Až do té chvíle to byla celkem dobrá rallye, zejména v sobotu, kdy jsme měli dobré tempo. Je to škoda, ale nyní se již musím soustředit na příští podnik ve Švédsku, kde se pokusím pro tým odvést co nejlepší práci.“ Sami Pajari: „Strategie pro dnešek byla stejná jako předtím; neměli jsme v plánu příliš tlačit na pilu. Nachytalo nás bohužel jedno brzdné místo, kde se překvapivě objevil led. Byl to nešťastný konec naší rallye, protože až do té chvíle všechno šlo podle plánu. Zejména v sobotu jsme zaznamenávali stále lepší časy, zlepšoval se i náš pocit a rostla sebejistota. Cítili jsme, že máme vše pod kontrolou, takže je škoda zakončit rallye tímto způsobem, ale musíme se z toho poučit a již se těšit na Švédsko.“ -pr-
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|