www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 15. února 2025, Svátek má Jiřina, zítra Ljuba |
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Reklama Nejčtenější články |
Tomáš Štuksa: Rád nemyslím na časy a zatáhnu za ručkuMladý, nadějný závodník, syn mnohem zkušenějšího otce Marka, se svým spolujezdcem Ondřejem Novákem tvoří roky sehraný tým. Vloni jedenadvacetiletý jezdec startoval s vozem Rally5. Pro letošní sezonu se chystá změna a na dílně nebude sama. Tome, gratuluji k vítězství ve třídě. Ostatně… celá tvá sezona byla jako z říše snů… „Mockrát děkuji, je to má první kompletní sezona ve velkém mistráku a zároveň mé první vítězství ve třídě, takže z toho mám velkou radost, nicméně nás jelo letos málo, takže to pochopitelně na radosti trochu ubírá. Nízká účast mne samozřejmě mrzí, ale myslím si, že jsme ukázali rychlost, kdy jsme stíhali i některé Rally4, a hlavně vytrvalost, protože jsme dojeli do cíle všechny závody. Pouze Barumku jsme po malé nehodě dokončili v rámci super rally.“ Takže vítězství díky technice? „Myslím si, že Clio Rally5 má velký potenciál na skvělý cupový pohár, je to moderní technika, turbína, sekvence a na údržbu není tak finančně náročná. Kdyby se jelo něco podobného jako Opel Adam cup, Rally pětky by nalákaly více lidí. A jako slabinu malé účasti ve třídě vidím velké pořizovací náklady na auto.“ Začněme od začátku…Tvůj první závod byl mimo republiku… „Na začátku sezony jsme se opět vydali na Jänner s přáním sněhu po sněhově nevydařeném roce 2023 a konečně jsme se sněhu alespoň v poslední etapě dočkali. Splnil jsem si tak sen svézt se na hřebíkách. Následně jsme jeli v rámci testu před sezonou do Německa na ADAC Oster-Rally, krásný závod, kde se odjedou seznamovačky i závod s délkou erzet kolem 65 km během jednoho dne a ještě k tomu na krásných tratích.“ Při tak úspěšné sezoně se nemůžu nezeptat, proč jsi dojel Barum rally v rámci super rally? „Napoprvé se Barumka přeci nedojíždí ne? To je samozřejmě vtip, který u nás ale platil. Už na Bohemce jsem se s Cliem dost rozjel a jezdil často na hraně a pramenily z toho velké krizovky, takže jsem tak trochu i čekal, že Barumka nebude jen start a cíl. Je to velmi náročná soutěž, je znát, že je to Evropa. Byla zde spousta zrádných míst, těžké podmínky a hodně velmi náročných úseků, které jsem ještě nikdy nejel. Myslím si, že jsme jeli dobře, jak časem, tak i hlavou. Ovšem postupně jsem posouval hranice, až z toho vznikla chybka na zrádném místě a hned jsme byli venku. Barumka neodpouští, ale byl to jeden z nejhezčích závodů, co jsem kdy jel, a další splněný rallyový sen.“ V rámci velkého mistráku ses objevil i v Pačejově. Jak je možné, že po třech sezonách v rally jsi jel Pačejov poprvé? „Pačejov byl poslední závod, který mi chyběl. Předloni nebyl Adam po havárii v Krumlově ještě opravený, a loni zkrátka už nebyly finance. Překvapil mě profilem tratí a moc se mi líbil. Zde jsme měli ve třídě i konkurenci v podobě Martina Končala, z čehož jsem měl radost. Na některých rychlostkách jsme zajížděli velmi podobné časy, ale projevila se moje neznalost tratě a na těžkých Čečelovicích jsme dost ztratili. Další den jsem naše šance vyřešil svou nepozorností, kdy jsem si zajel o kolo navíc, alespoň jsme si krásný Pačejov o kousíček prodloužili. Ondra moc šťastný nebyl a moc nechápal, co dělám, ale pak jsme se tomu už zasmáli. Martin Končal byl velmi rychlý a doufám, že si někdy boj zopakujeme!“ Který závod byl pro tebe nejtěžší a který jsi odjel takzvaně na pohodu? „Nejtěžší závod byl Jänner, chvílemi to byl vyloženě boj o dojetí a udržení se na trati. A na pohodu? Žádný závod není lehký, ale pokud mám nějaký říct, tak z těch velkých to byla nejspíše Bohemka, kde jsem jel opravdu tak, abych si to jen užíval a díky tomu se mi jelo lépe, protože jsem nemyslel na časy, ale jen na to, kde můžu zatáhnout ručku.“ V jednu chvíli jsi vyměnil levou sedačku za pravou… Jak se sedí na opačné straně? „Můj první klasický závod v roli spolujezdce byl super. Už mám dost okoukáno od Ondry, takže to pro mě nebylo těžké. S tátou jsem si závod na Labertal Rallye užil, byl to super rodinný víkend. Táta si chtěl vyzkoušet Clio, a já si rád pravou sedačku zase někdy zopakuji.“ Jsi se sezonou spokojený? „Určitě byla spoustu chvil, kdy jsem si řekl, že jsem mohl jet lépe, ať už rychleji nebo bez chyb. Ale to jsou zkušenosti, které se musí sbírat hodně let. Také jsme měli spoustu okamžiků, kdy jsme si řekli, že to bylo už zase moc a zbytečně riskantní. Myslím, že už jsem jel s Cliem rychle, ale snažím se jet hlavně hlavou, nezahodit to, a sbírat zkušenosti.“ Tvoje plány do nové sezony – co se týká sedaček, spolujezdce, techniky… Máme čekat nějakou změnu? „V roce 2025 budu určitě v roli jezdce a rozhodně neplánuji se přesunout doprava. Ale rád se zase svezu s tátou jako mitfára. Je to fajn to občas vidět i z té druhé strany. Clio Rally5 je prodané, rád bych přesedl do vozu Rally4, uvidíme zda-li se nám ho podaří zajistit, vše záleží samozřejmě na financích, a pravděpodobně opustíme český mistrák a vyrazíme na zahraniční tratě, láká nás Alpe Adria rally cup. Na dílně se chystá Lancer Evo VI do historiků, do kterého bych v budoucnu chtěl usednout a táta se snad sveze někde opět s Favoritem. Vloni upřednostnil repasi dvou kitových Felicií, které má na dílně. Jedna patří tátovi a druhá Ondrovi, a určitě se s nimi v budoucnu také ukážeme na českých i zahraničních závodech.“ Kam bude na závěr směřovat tvoje poděkování? „Na závěr bych chtěl poděkovat hlavně svému tátovi, bez kterého bych závodil jen doma na simulátoru. Vedl mě k autům odmala a dopřál mi to, o čem jiní kluci jen sní. Upřednostnil mé závodění před svým a já jsem mu za to moc vděčný. Dále chci poděkovat svému spolujezdci Ondrovi Novákovi, který mě naviguje už od mých 13 let, kdy jsem začal jezdit amatérské rally. Myslím, že už jsme dokonale sehraná dvojka. A také musím poděkovat našemu mechanikovi Tomášovi Paldusovi, který s námi jezdí už několik let a bez něj bychom už spoustukrát předčasně odstupovali ze závodu. Děkuji tedy celému týmu a všem fanouškům, že vás naše závodění baví a těším se, že se uvidíme na dalších závodech!“ Jarmila Hrachovcová
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|