www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 21. března 2025, Svátek má Radek, zítra Leona

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Dominik Stříteský: Plánujeme tříletý program v evropském šampionátu

7. února 2025 • 18:30

Dominik Stříteský bude vstupovat do sezony 2025 s novými cíli. Prioritou budou pro pětadvacetiletého moravského jezdce evropské závody, ale v plánu jsou i tři starty v Česku. Novinkou je i to, že se „Stříťa“ stal tátou.

Dominiku, tebe bývalo v minulých letech přes zimní pauzu docela těžké zastihnout, ale letos je tomu jinak. Jak to?

Dominik Stříteský - Barum Czech Rally Zlín 2024

„Je pravdou, že v předchozích letech jsem v této době býval v Itálii a připravoval mladé motokáristy na blížící se sezonu. Letos je tomu jinak. Tím hlavním důvodem je, že máme ke konci ledna termín porodu (rozhovor jsme dělali v polovině ledna). Potom se taky i já a celý tým připravujeme na novou sezonu, kde se posuneme o krok dál. Je proto potřeba zajistit finance, připravit vůz a podobné věci. Do konce ledna jsme si dali termín v týmu vše zvládnout, takže na tom všichni makáme.“

Motokáry jdou trošku stranou?

„Právě díky programu, který jsme si pro rok 2025 určili, jdou motokáry trochu stranu. Jedná se o náročný program a sedět zadkem na dvou židlích by nebylo správné. Musíme se soustředit na jednu věc a tu dělat s maximálním nasazením. Nastal tedy čas motokáry stáhnout a plně se věnovat našemu programu závodění.“

Predikce o tom, jak dopadneš na konci sezony 2024, hovořila jasně: rok 2022 – třetí, rok 2023 druhý a rok 2024 - to je jasné. Viděl jsi tento postup stejně i ty?

(smích) „Vypadá to logicky, ale určitě to nebylo nic lehkého. Takový postup díky té predikci by byl krásný, ale všichni jsme nohama na zemi. V každé sezoně jsme stáli proti silným soupeřům. V té loňské jsme začali věřit v titul až na Barumce, a to i díky koeficientu za body. Sezona 2024 pro nás nebyla nijak jednoduchá a byla plná otazníků. Vstupovali jsme do ní se zcela novým autem a novými partnery.“

Když vezmeme poslední tři sezony, byl nějaký jiný přístup k závodům z tvé strany nebo ze strany týmu?

„Podle mne jiný přístup nebyl. Všichni víme, čeho chceme dosáhnout a co pro to musíme udělat. Jediný rozdíl byl v tom, že do loňského roku jsme šli s novým autem, které nás hodně posunulo dopředu. Já mám špičkový tým. Jsme banda kluků, kteří držíme pospolu a díky tomu nám to perfektně šlape. Na kluky se mohu plně spolehnout. Rozdíl mezi sezonami byl tedy hlavně v autě a s tím spojeným testováním. I proto jsme na začátku roku odjeli dva sprinty, abychom Fabii RS lépe poznali. Příprava tedy byla o něco větší. Přece jen se starým autem jsme er pětku znali a věděli, co od ní čekat.“

Loňská sezona pro vás byla, jak sám avizuješ, s přestupem do Fabie RS Rally2 náročnější. Tam bych předpokládal, že Honza Kopecký bude mít díky vývoji lehce navrch…

„Závody jsou trochu i o štěstí a Honza ho v potřebný moment neměl. Z jeho strany přišly drobné chyby, byly tam nějaké hodiny nebo smolný defekt na Barumce. My jsme měli štěstíčko na naší straně. Ono je totiž potřebné ho mít nejen v motorsportu, ale všeobecně v každém sportu.“

Pojďme rychle proletět mistrovskou sezonu. Na úvod to byly dva sprinty, a to byl záměr nevyhrát?

„To nebyl záměr. Spíše to byly sprinty, kde jsme se soustředili na nastavení auta a kde jsme testovali pneumatiky Hankook. Například na Kopné jsme dostali vývojovou směs pneumatik. První dva závody tedy byly pojaty jako testy. Samozřejmě, že jsem soutěživý a chci vyhrávat. Celá sezona se jede od začátku do konce na samém limitu, a i při testech musíme jet v tomto tempu. Soupeři na Valašce i Kopné byli lepší. My jsme měli prioritní test, a to jsme si splnili.“

Jak se ti líbila těsná vítězství? Jsi člověk, co vyhledává rozhodnutí do posledního kilometru?

(smích) „Musím říct, že loňská vítězství, pokud pominu Barum rally, byla hodně těsná. Krumlov 0,8 vteřiny, Bohemka 3,4 vteřiny a jen zlínská soutěž utekla na necelých dvacet vteřin. Je to super. Jezdec musí od začátku nasadit ostré tempo a nesmí povolit. Už i velký závod je sprint. Jsme závodníci a závodit nás prostě baví. Pokud by jezdec uskočil o půl minuty, pak si už postavení hlídá a vyhýbá se možným rizikům. Když byly rozdíly těsné, tak mohu říct s klidem i za své soupeře, že nás ta sezona opravdu hodně bavila. Do poslední chvíle nebylo jasné, zda to lídr ustojí nebo udělá chybu. Všichni jsme jeli naplno.“

Osm desetin vteřiny, předloni to byl Kopecký, vloni Pech. Z kterého vítězství nad silnými soupeři jsi měl větší radost?

Dominik Stříteský - Jiří Hovorka (Škoda Fabia RS Rally2) - Bohemia Rally Mladá Boleslav 2024

„Krumlov versus Bohemka? Tady bych asi zařadil soutěž v Mladé Boleslavi. Byla to má první vyhraná soutěž, navíc se starým autem. Tady jsem získal i skalp Honzy Kopeckého a porazit jezdce, který pravidelně vyhrával soutěže, to je vždy bonus. Samozřejmě, že mne velice těší i skalp Vaška Pecha na loňském Krumlově. Oba to jsou velcí a zkušení jezdci. Ale přece jen na první vítězství se jednoduše nezapomíná.“

Tři celková vítězství, předpokládám, že nejsladší bylo ve Zlíně, mám pravdu?

„Je to tak. Vítězství na Barumce pro nás bylo něco opravdu wow, něco neskutečného a splnění velkého snu. I ta atmosféra, která byla v průběhu celé soutěže a potom i při vyhlášení ve Zlíně na náměstí Míru, to bylo neskutečné. Tím, že jsme domácí, tak pro nás toto vítězství znamená hodně. Já jsem si na vítězství na Barumce po pravdě moc nevěřil. Je to dané tím, že tato soutěž není vyloženě oblíbená. Ani po loňském vítězství neumím říct, že bych věděl, jak Barumku zvládnout. Nám se vloni podařilo několik erzet zajet velmi dobře, a tím jsme soupeřům odskočili. To se nakonec ukázalo jako nejdůležitější. Je to strašně náročná soutěž. Tady do soutěže promlouvá víc faktorů, je zde omezený počet pneumatik, víc soupeřů, větší počet ostrých kilometrů, které jsou mnohem náročnější.“

Tam už jsi věřil, že by to mohlo cinknout?

„Po zlínské rally jsem věřil, že by to opravdu mohlo být na nejlepší cestě k titulu. Před Barumkou to nebylo zdaleka rozhodnuté. Jak už jsem vzpomínal, Barum rally je těžká soutěž a stát se může cokoli. Velkou roli tady hraje koeficient na body. Stačilo, kdybych dojel třetí a Honza vyhrál a pak bychom byli bodově v nule. Výsledkem na Barumce se nám podařilo výrazněji bodově uskočit. Tento závod prožívali velice emotivně i mechanici. Po závodě mi říkali, že to je pro ně hodně těžké, protože auto je přece jen technika a stát se může cokoli.“

Pokud se podíváme do tvé historie, tak v Krumlově i na Barumce jsi měl velké havárie. Jak moc je pro jezdce těžké pak tyto soutěže vyhrát?

„Je to těžké. Ale mnohem důležitější je po velké havárii co nejdřív sednout do auta a opět si začít věřit. Já nějak nemám havárie spojené s danou soutěží. Samozřejmě vím, že se odehrála, ale pro mě je důležité vyhodnotit, proč se udála. Je potřeba získat důvěru právě tím usednutím do auta. Pokud jezdci utkví havárie v hlavě, tak se těžko odbourává. Já měl to štěstí, že jsem byl v autě rychle zpět. Jsou situace, kdy si jezdec vzpomene na nepříjemný moment, ale pokud vyřeší pár krizových momentů, je na dobré vlně. Když vezmu zpětně Krumlov, tak jsem věděl, že to byla zbytečná chyba a vloni jsem si dal na toto místo pozor. Barumka se jela od mé havárie pouze v opačném směru.“

Pačejovskou soutěž sis po zisku titulu užíval. I tak mne překvapilo tvé vysoké tempo…

„Pokud bych zvolnil, tak by hrozila chyba z nepozornosti. V sobotu jsme díky správné volbě pneumatik dokázali odskočit a celkově nám etapa sedla. Honza nás celý den stahoval a jel taky hodně dobře. Já ale věděl o místech, kde by se mohlo něco stát, a proto jsem si zde dával větší pozor. Do poslední erzety jsem šel s tím, že pokud bych to někde zahodil, tak bych byl za největšího pitomce. Proto jsem tuto zkoušku projel v klidu a Honza nám zde naložil nejvíc z prvního dne. V tu chvíli to bylo ale úplně jedno. Pro nás bylo důležité dojet druhé Čečelovice a titul jsme měli v kapse. Poslední erzeta je hodně náročná, ale já měl největší obavu, abych neudělal nějakou zbytečnou chybu. Nesmím si říct ještě kilometr a bude to v pohodě. Musím být pořád až do poslední fotobuňky v naprostém soustředění. Pak přišla obrovská úleva. Ve chvíli, kdy jsme dokončili erzetu, to z nás všech spadlo. Bylo jasné, že i kdyby se druhý den nepovedl, tak je titul náš. A co se týká toho tempa, tak jsme chtěli urvat vítězství i v Pačejově. Jsme závodníci…“

Jaké to je být mistrem?

„Těžko říct, ono záleží, z jakého pohledu se na to díváte? Určitě to je krásný pocit. Obzvláště, když víte, že jste porazili někoho, kdo tady kraluje dlouhou dobu. Honza Kopecký je pro spoustu jezdců vzorem, ke kterému se snažíme přibližovat. Nemohu říct, že jsem rychlejší než on nebo mám víc zkušeností. Ale nám se to podařilo, tak proč se nepokusit o další triumfy znovu.“

Jaké to je z pohledu popularity? Máš spočítané, kolik jsi rozdal rozhovorů a byl na různých promo akcích?

„Byla spousta povinností a člověk je najednou hodně známý. Je důležité, aby člověka sláva nesežrala a aby zůstal soustředěný na svůj výkon. Těch rozhovorů a různých akcí byla spousta. Obzvláště po Pačejovu byly dva týdny doslova hektické, kdy skoro každý den byla nějaká akce. A aby toho nebylo málo, tak akce byly rozházené - něco v Praze, něco v Boleslavi, takže i ježdění jsem si užil. Bylo toho dost, ale patří to k tomu.“

Dovedu si představit, že to bylo i hodně „únavné“ odpovídat na stejné otázky…

„Je to ke konci docela ohrané a člověk si uvědomuje, že na podobný typ otázky odpovídal třeba dvacetkrát. Já si vždy snažil daný rozhovor oživit, aby diváci a čtenáři měli trochu jiné odpovědi.“

Na letošní rok jsi avizoval starty v Evropě a vybrané soutěže v Česku. Znamená to, že nebude obhajoba titulu?

Dominik Stříteský - Jiří Hovorka (Škoda Fabia RS Rally2) - Barum Czech Rally Zlín 2024

„Nebude. V tuto chvíli mohu říct, že obhajobu titulu nemáme v plánu. Na druhou stranu, ale nemohu vyvrátit, že pokud by se český mistrák nějak dobře vyvíjel v náš prospěch, tak bychom mé starty přehodnotili. Pro nás jsou v tuto chvíli prioritní starty v mistrovství Evropy. My jsme si na začátku spolupráce s Jaroslavem Vančíkem udělali pětiletý projekt a jeho součástí byly postupné kroky. Absolutním vítězstvím jsme úkol splnili a je potřeba se posunout zase dál. Dál bychom chtěli odjet celý seriál mistrovství Evropy kromě Švédska. Do toho bychom chtěli být na třech českých soutěžích, a to v Krumlově, na Bohemce a na Barumce. To jsou typické české závody, a navíc nám v minulosti velmi dobře vyšly. Nechceme se z Česka úplně stáhnout. Závody v Evropě, to bude pro nás nultá sezona, kdy budeme sbírat zkušenosti. Bude pro nás důležité nasát atmosféru dané soutěže a poznat jednotlivé podniky tak, abychom v dalším roce mohli stavět na dobrých výsledcích. I tady plánujeme projekt na delší čas, v tomto případě to je tříletá akce. Takto vystupujeme i vůči partnerům a já mám velkou radost, že partneři jsou z našeho kroku nadšeni. Jednoletá akce by rozhodně neměla žádný smysl.“

Na závodech za hranicemi budeš využívat podporu Orsák rally týmu, můžeš přiblížit, o co se jedná?

„Já jsem nadále jezdcem týmu Vančík motorsport a na tomto se nic nemění. S Jarkem Orsákem došlo na dohodu z důvodu, že pronajímá auta na evropské závody a s těmito soutěžemi má bohaté zkušenosti. Jeho tým má místa testů a logistiku perfektně zvládnutou. Ví, kam mají zavolat a na koho se obrátit. Nemyslím si, že bychom toto sami nezvládli, ale bylo by to pro nás nesmírně vyčerpávající. Proto jsem rád, že došlo na tuto domluvu, která je výhodná pro obě strany. Znamená to, že náš tým i partneři zůstávají stejní, a my budeme využívat zázemí a logistiku Orsák rally týmu.“

Ty sis nadělil opožděně velký vánoční rallyový dárek, prozradíš?

„Není tajemstvím, že nám v únoru přijde nová Fabie RS. A proč nová? Na letošní sezonu jsou v autě nějaké žolíky a upgrady. Navíc je to úplně nové auto, kde nemusíme řešit repase a podobné výměny a inovace. Tyto repase bychom museli v průběhu roku řešit, takto začínáme s čistým štítem.“

Jak se prodávalo mistrovské auto a prozradíš, kam putovalo?

„Naše loňské mistrovské auto šlo do Itálie a prodávalo se dobře. O tato nová auta je zájem, protože pořád se jedná o poslední evoluci. Zatím těch aut není tolik, aby se nacházely na každém rohu, jako tomu bylo ve své době třeba při staré R5. Těch RS zatím tolik není, takže prodej šel rychle.“

Musím se samozřejmě zeptat i na horkou novinku z konce roku. Už víte, zda bude nový jezdec nebo spolujezdkyně?

„O tom, že očekáváme s partnerkou Lucií miminko, se ví a není to úplně tajná informace. Pohlaví dítěte víme a mohu prozradit, že budeme mít holčičku. Pro nás bude a je nejdůležitější, aby bylo zdravé a čile se mělo k světu. Na dceru se oba moc těšíme.“

Vzkaz fanouškům…

„Určitě patří všem naše obrovské díky. Loňská sezona nebyla jenom o nás, ale taky o partnerech, mechanicích a fanoušcích, kteří vloni vytvářeli skvělou atmosféru. Co bylo v průběhu roku okolo rychlostních zkoušek a potom, co předvedli ve Zlíně na náměstí na rampě, to bylo něco neskutečného. Za to vše jim patří naše velké děkuji, protože i když je špatné počasí, tak dorazí a podporují nás. I proto chci jet Barumku i letos a rád bych ten krásný pocit z vítězství zažíval opět spolu s nimi.“

Nebudou ti tví fanoušci chybět, když se vydáváš do Evropy?

„Určitě budou. Ti skalní se ale za námi na některé soutěže vydají. Kluci už plánují výlety do Maďarska a okolních států. A na třech závodech v Česku budeme, takže už nyní se na ně moc těšíme.“

Dominikova a Luciina dcera pozdravila své rodiče poprvé na začátku února. Za redakci přejeme hodně zdraví a štěstí.

Miroslav Vebr ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist