www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 1. července 2025, Svátek má Jaroslava, zítra Patricie

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

SOUHRN: Evropskou Orlen Oil Rally Poland vyhrál Martins Sesks

16. června 2025 • 23:00

Seriál mistrovství Evropy pokračuje svým čtvrtým podnikem. Potřetí a letos naposledy se posádky vydávají na šotolinový povrch, konkrétně na písčité rychlostní zkoušky v okolí Mazurských jezer, kde se uskuteční další ročník Orlen Oil Rally Poland. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Matteo Doretto

Online výsledky - Diskuse k soutěži - Základní informace k Orlen Oil Rally Poland

Po roční pauze se do kalendáře mistrovství Evropy navrátivší Orlen Oil Rally Poland opanoval Martins Sesks, který drtivě porazil všechny soupeře. Na podniku poznamenaném předstartovní tragédií jej na stupně vítězů doprovodili domácí Miko Marczyk a irský jezdec Jon Armstrong.

Martins Sesks - Renars Francis (Škoda Fabia RS Rally2) - Orlen Rally Poland 2025

Na jeden rok si loni odskočil Rajd Polski do mistrovství světa a v rámci mistrovství Evropy jej nahradil závod s centrem v jihopolských Katovicích, letos se posádky evropského šampionátu vrátily opět na rychlé šotolino-písčité tratě na sever do okolí Mazurských jezer. Celou soutěž bohužel poznamenala tragédie, která se odehrála ve středu na privátním předsoutěžním testu. Na trase mezi obcemi Elganowo a Pasym totiž po nárazu do stromu zemřel Matteo Doretto, úřadující italský juniorský šampion, který byl letos pravidelným účastníkem Junior ERC. Tato tragédie zasáhla celé startovní pole, všechny posádky se nakonec rozhodly do soutěže odstartovat, temné myšlenky se však v hlavách všech účastníků neustále objevovaly.

Organizátoři závodu připravili obvyklou porci 190 kilometrů na rychlých tratích, na kterých se s drobnými obměnami jezdívá pravidelně. Dva týdny před startem bylo na severu Polska hodně chladné a deštivé počasí, takže podklad nebyl tak tvrdý jako obvykle a daly se čekat hluboké koleje. Naštěstí již v době závodu panovalo mnohem lepší počasí se spoustou sluníčka. Rychlé šotolinové tratě má extrémně rád Martins Sesks a tak neváhal využít nabídky od týmu SRT a pneumatikářů z MRF ke startu na svém oblíbeném podniku. Se svolením M-Sportu usedl do Škody Fabie RS Rally2 a nikoho nenechal na pochybách, kdo patří ke králům rychlých šotolin. I přes několik krizovek všechny své soupeře pobil rozdílem třídy a naprosto zaslouženě zvítězil.

Obdobně suverénně si počínal i druhý jezdec MRF a aktuální lídr mistrovství Evropy Roope Korhonen. V neděli však svou snahu přehnal a poslal svou Toyotu přes střechu. Tím přišel nejen o druhé místo absolutně, ale nejspíš i o šanci pokračovat v šampionátu. I on totiž patří k šotolinovým specialistům a s asfaltem si vůbec netykají. Jeho teoreticky možné starty v dalších závodech spočívaly právě na dobrých výsledcích ze šotoliny. Maďarsko i Švédsko se však v Polsku napodobit nepodařilo.

Na druhé místo absolutně se tak posunul miláček místních fanoušků Miko Marczyk, který se tímto výsledkem dostal do pozice největšího favorita šampionátu. Až do samotného závěru na něj však dotíral opět výtečně jedoucí Jon Armstrong. K rychlosti tentokrát přibyla i spolehlivost, jediné zaváhání přišlo na RZ 12, kde trefil retardér. Nejen, že tam ztratil nějaký čas, dostal navíc penalizaci deset vteřin. A tato penalizace jej ve finále připravila o stříbrnou příčku.

Těsně pod stupni vítězů skončili další šotolinoví specialisti Isak Reiersen, Mads Ostberg a Simone Tempestini. Za nimi dojeli Mille Johansson a Andrea Mabellini, kteří byli předsoutěžní tragédií zasaženi asi nejvíce. Na devátém místě dokončil další polský mladík Jakub Matulka, jenž je letos nejvážnějším kandidátem na titul polského šampiona, přičemž startuje také na všech závodech ME. První desítku pak uzavřelo asi největší překvapení celé soutěže Krzysztof Bubik s obstarožní Škodou Fabií R5, kterému k tomu po vyrovnaném souboji dopomohl i defekt Maxe McRae.

A jak dopadli další rychlí jezdci? Na kvalifikaci velmi rychlý Stéphane Lefebvre skončil hned na prvním pořádném testu s poškozeným zavěšením. Doslova pohromou se stala soutěž pro polské jezdce bojující o titul. Hned na RZ 2 poslal vůz přes střechu Grzegorz Grzyb a i když zkoušku dokončil, musel ze soutěže odstoupit. Tři minuty zde v příkopě nechal i Jaroslaw Koltun, což jej připravilo o šanci na dobré umístění. Dlouhou dobu se dařilo Jaroslawu Szejovi, leč na poslední rychlostní zkoušce skončil po havárii, stejně jako Jos Verstappen. Tím už se dostáváme ke kategorii Masters ERC. Ta skončila doslova pohromou největších favoritů - od začátku sváděli souboj Verstappen s Gabryśem, oba vyřadila havárie. Mimo trať skončil i maďarský vítěz Sasa Ollé, smůla potkala také dosavadního lídra šampionátu Martina Vlčka. Ten musel v sobotu skončit poté, co se mu na přejezdu k rychlostní zkoušce podařilo spustit hasící přístroj, aby jej o den později definitivně vyřadila porouchaná převodovka. Díky tomu v kategorii vyhrál András Hadik před Dariuszem Biedrzyński. Při neúčasti Dominika Stříteského, jenž dal místo šotolinového závodu přednost startu na Rally Hustopeče, se na startu kromě Vlčka představil ještě David Tomek, který dojel do cíle na 25. místě absolutně.

Tradice napínavých soubojů v rámci kategorie ERC3 pokračovala i v Polsku. Mezi nejrychlejší se tentokrát nezařadil Adrian Rzeźnik, kterému prakticky od začátku stávkovala technika. K tradičnímu triu Abramowski-Vatanen-Charpentier tentokrát přibyl jiný polský jezdec Adam Sroka. Právě on nakonec jako jediný z tohoto kvarteta nedojel, když jej v závěru zradily brzdy. Jinak skončilo pořadí stejně, jako ve Švédsku - vyhrál Abramowski, druhý v cíli Vatanen ztratil 12 vteřin, třetí Charpentier pak o dvě vteřiny více.

Napínavý souboj se odehrával také mezi juniory, kde bylo jasné, že to nebude jen o rychlosti, ale i o počtu defektů a technických problémů. Od začátku bylo jasné, že na trati jsou dva piloti, kteří mají nad ostatními převahu - Calle Carlberg a Jasper Vaher. Oba od začátku zajížděli nejrychlejší časy a ujeli všem soupeřům, i když Vahera zbrzdila penalizace za retardér. Suverénní vítězství si nakonec připsal Carlberg, Vahera totiž těsně před cílem zradila poloosa. Na druhou příčku se tak dostal Ioan Lloyd, který se jako jediný asi vyhnul nějakým problémům. Až na poslední zkoušce přišel o bronz Mark-Eger Tiits, který musel zastavit a vyčistit pískem zanesený chladič. Na bronz tak vystoupal Tuukka Kauppinen, kterého již dříve zbrzdil defekt. Za ním dojela Aoife Raftery následovaná zklamaným Tiitsem, Pérezem, Hansenem a Groganem. Opět nedojel finský mladík Leevi Lassila, kterého v sobotu zbrzdil olejový chladič, technika vyřadila i Rahilla, Sandrina či Decocka. Do Polska kvůli akutním zdravotním problémům neodcestoval ani rakouský jezdec Luca Pröglhof.

Tím skončila šotolinová část mistrovství Evropy, až do konce roku se pojede jen na asfaltu. Dalším závodem bude italská Rally di Roma Capitale, která se uskuteční v netradičním termínu na začátku července.

Konečné výsledky Orlen Oil Rally Poland

- - - - - - - - - - - - - kvalifikace - - - - - - - - - - - - -

Výsledky kvalifikace

- - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - -

Seriál mistrovství Evropy pokračuje svým čtvrtým podnikem. Potřetí a letos naposledy se posádky vydávají na šotolinový povrch, konkrétně na písčité rychlostní zkoušky v okolí Mazurských jezer, kde se uskuteční další ročník Orlen Oil Rally Poland. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Martins Sesks - Renars Francis (Škoda Fabia RS Rally2) - Orlen Rally Poland 2023
-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist