www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 24. července 2025, Svátek má Kristýna, zítra Jakub

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

SOUHRN: Delfi Rally Estonia vyhrál trochu překvapivě Oliver Solberg

20. července 2025 • 15:30

V polovině prázdnin se kolotoč mistrovství světa v automobilových soutěžích tradičně přesouvá na rychlé šotolinové tratě na severu Evropy. Nejinak je tomu i letos, kdy se do kalendáře po jednoroční odmlce vrátila Delfi Rally Estonia. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Diskuse k soutěži - Další informace k Delfi Rally Estonia

Oliver Solberg - Elliott Edmondson (Toyota GR Yaris Rally1) - Delfi Rally Estonia 2025

Přišel, viděl a zvítězil. Takto jednoduše by se dal popsat návrat Olivera Solberga za volant soutěžního speciálu nejvyšší kategorie při letošní Delfi Rally Estonia. V pátek dokázal naplno využít výhodné startovní pozice a ve zbytku soutěže si dokázal vítězství udržet před dvojicí Hyundaiů s Ottem Tänakem a Thierry Neuvillem za volanty.

Po jednoroční odmlce v ME, kdy je v kalendáři mistrovství světa nahradilo Lotyšsko, se estonská soutěž opět naplno vrátila do nejvyšší kategorie. Pořadatelé připravili pro soutěžící tradiční extrémně rychlé šotolinové úseky na jihovýchodě Estonska, centrem soutěže bylo opět Tartu. Oproti předchozím hrozbám nakonec téměř po celou dobu soutěž provázelo pěkné letní počasí, až v neděli došlo i na dešťové přeháňky.

Jednoznačně největším tématem byl návrat Olivera Solberga do vozu nejvyšší kategorie. Již v minulosti odjel více než deset závodů za volantem speciálu WRC od Hyundai, příliš však nezazářil. Poté se přesunul o kategorii níž do WRC2, kde po řadu let patřil k nejrychlejším. Před začátkem letošní sezóny přestoupil od Škody do Toyoty s primárním cílem vyhrát titul ve WRC2, zároveň měl příslib startu se speciálem Toyota GR Yaris Rally1. Od začátku roku tak veškerou přípravu i testy směřoval hlavně směrem k závodům v Estonsku a Finsku. A tato příprava se naplno vyplatila. Dalo se očekávat, že na estonských extrémně rychlých šotolinových tratích mu to bude sedět a bude schopen jet rychle, nikdo ale asi nečekal, s jak velkou převahou to bude. Samozřejmě, hodně mu v tom pomohla páteční startovní pozice, kdy jeho největší soupeři startující vepředu museli čistit trať. Solberg však dokázal jet rychle i v dalších etapách a hlavně se nedopouštěl chyb, takže si připsal byť trochu překvapivé, tak zároveň naprosto zasloužené vítězství.

Při neúčasti Ogiera ostatní Toyoty překvapivě příliš nestíhaly. Druhé místo nakonec vybojoval Ott Tänak, který se svým domácím vystoupením vyhoupl do čela šampionátu a na dalším závodě ve Finsku bude čistit trať. Bronzový stupínek pak patří Thierry Neuvillovi, který předvedl jeden ze svých nejlepších výkonů na rychlé šotolině. Za nimi skončil těsně pod stupni vítězů Kalle Rovanperä, který opět nepředvedl nijak oslnivý výkon a spíše se trápil, že si vůbec nevěří. Nakonec to stačilo na čtvrté místo bezpečně před pátým Fourmauxem, který ztratil veškeré šance na lepší umístění už v pátek ráno a šestým Evansem, který byl demotivovaný z čištění tratě jakožto první startující.

Jak již bylo naznačeno, estonské tratě jsou hodně rychlé, takže tentokrát nedělaly jezdcům ani vozům vážnější problémy. Dlouhou dobu to vypadalo, že bude letošní Estonsko po dlouhé době první soutěží, kterou dokončí všechny speciály nejvyšší kategorie. Nakonec to pokazil Takamoto Katsuta, který odstoupil ze sedmé pozice na přejezdu na závěrečnou power stage. Tím na toto místo postoupil Sami Pajari, který ztratil veškeré naděje na slušný výsledek kvůli technickým problémům v pátek ráno. Samostatnou kapitolou jsou jezdci M-Sportu, kteří obsadili poslední pozice mezi vozy Rally1. Až osmé místo je zklamáním v podání Martinse Seskse, který po celou soutěž nepředvedl žádný zázračný výkon a pouze jednou se svým časem dostal do top 5. Od devátého McErleana ani desátého Munstera se na tomto typu tratí nic zázračného čekat nedalo.

Po hodně dlouhé době tak do top ten nepronikl žádný ze speciálů WRC2. Tato kategorie byla tentokrát obsazena hodně slabě a tak se dalo čekat, že si to o vítězství rozdají Fini a Estonci. Největší favorit a jediný rychlý jezdec mimo tyto země Nikolay Gryazin odstoupil hned na začátku s poškozeným zavěšením. Zastoupil jej ale jeho týmový kolega ze Škody Robert Virves, který si zopakoval loňský souboj o absolutní prvenství s Georgem Linnamäem. Zatímco vloni vedoucího Virvese připravil déšť na závěrečné zkoušce o prvenství, letos se naopak na power stage počasí umoudřilo a jen potvrdilo Virvesovo vítězství. Na stupně vítězů je doprovodil Roope Korhonen, který ustál závěrečný tlak Mikka Heikkily.

Kategorie WRC3 byla tentokrát hodně slabě obsazena, nejrychlejší jezdci Abramowski, Kazaz, Pelamourgues či Bruun se vyřadili z boje o vítězství vlastními chybami. Zvítězil tak člen japonské talentové squadry Takumi Matsushita, druhý dojel polský host Grzegorz Bonder a bronz bral André Martinez, přičemž s výjimkou dvokolkáře Pärse byli poslední dva zmínění nejpomalejší, kteří soutěž dokončili bez superally.

Mistrovství světa v automobilových soutěžích bude pokračovat na začátku srpna na další rychlé šotolinové soutěži Secto Rally Finland.

Konečné výsledky Delfi Rally Estonia

- - - - - - - - - - - - - SHAKEDOWN - - - - - - - - - - - - -

Výsledky shakedownu

- - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - -

V polovině prázdnin se kolotoč mistrovství světa v automobilových soutěžích tradičně přesouvá na rychlé šotolinové tratě na severu Evropy. Nejinak je tomu i letos, kdy se do kalendáře po jednoroční odmlce vrátila Delfi Rally Estonia. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Adrien Fourmaux - Alexandre Coria (Hyundai i20 N Rally1) - Delfi Rally Estonia 2025
-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist