www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 17. srpna 2025, Svátek má Petra, zítra Helena

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Star Rally Historic a příběh jedné lancie

11. srpna 2025 • 11:00

Letošní Star Rally Historic nabídne v rámci demonstrační jízdy jeden docela unikátní vůz. Jde o bílou Lancii Deltu HF Integrale, se kterou se startovním číslem 51 na dveřích nastoupí Jiří Záruba. Hranaté delty jsou obecně ikonickými vozy, neboť se koncem osmdesátých a začátkem devadesátých let nesmazatelně zapsaly do historie rallysportu na světové úrovni. Tento konkrétní vůz má navíc zajímavý rodokmen s úzkou vazbou na region zlínské barumky. Jde totiž o exemplář po Jiřím Sedlářovi.

2025 ZARUBA - (J. ZARUBA)

Delty se na světových tratích zabydlely nejprve v podobě kevlarového monstra typu S4, leč po zákazu skupiny B v roce 1986 se na ně vydaly i v civilnějších verzích vycházejících ze sériové produkce. A v několika evolučních stupních a s řadou úprav v rámci skupiny A excelovaly natolik, že italská automobilka dokázala mezi lety 1987 a 1992 vyhrát titul ve značkách bez jediné pauzy šestkrát za sebou!

Na rané úspěchy přeplňované čtyřkolky se nechal zlákat i Jiří Sedlář, který v osmdesátých letech v barvách Podhoranu Lukov patřil mezi nejužší špičku domácích rally. Sedlář po několika sezonách strávených ve Škodě 130 LR a zákazu skupiny B hledal novou cestu a byla to právě Lancia, která se nakonec zabydlela v lukovských dílnách. Kamenem úrazu ale bylo, že se jednalo o vůz skupiny N, a jak byly „áčkové“ delty s dostatečnými úpravami odolné a spolehlivé, prakticky sériová verze snášela soutěžní nasazení jen velice těžce. Lukovský jezdec vyhrál první podnik sezony 1988, kdy byla delta ještě funkční a ve stavu nového vozu. Brzy začalo být jasné, že jedna vlaštovka jaro nedělá, a na jeho kontě začal přibývat jeden neúspěch za druhým. Udržet ve formě zejména poddimenzované sériové díly podvozku, brzdy i dostatečnou zásobu pneumatik by od týmu vyžadovalo doposud nepoznanou míru úsilí i peněz, a po mnoha úspěšných sezonách tak ročník 1988 pro Sedláře skončil velkým zklamáním a nakonec i odchodem z týmu.

Samotná delta v Lukově vydržela o rok déle, po československých tratích ji vodil Lubomír Březík. Tehdy se dočkala i prvních úprav pro skupinu A. V roce 1990 se za jejím volantem objevil kroměřížský Petr Zedník, který s ní závodil až do konce roku 1991, to už bývalá Sedlářova delta vozila barvy púchovských gumáren. Byl to také poslední vítězný vůz Rallye Valašská zima, jejíž historie se uzavřela právě v roce 1990. Před sezonou 1993 vůz koupil ASK Moravský Krumlov, pod jehož hlavičkou s ním po dvě sezony jezdil Jiří Záruba společně s bratrem Petrem. Na konci roku 1994 tým ale lancii prodal, a tím se jeho stopa na téměř dvě dekády ztratila.

1988 SEDLAR - CASTULIK (F. DUSEK)

„Někdy v roce 2013 nebo 2014 jsem narazil na zubožený skelet, který jsem podle VIN identifikoval jako původní,“ vypráví Jiří Záruba. „Zahájili jsme renovaci z původních dílů, které nám zůstaly, i z nově nakoupených, na náhradní díly jsme pořídili i další jednu celou Deltu 4WD. Na vozidle jsou původní díly skelet, blok motoru, doma jsme pak ještě měli hliníkovou podlážku spolujezdce, panel spolujezdce místo odkládací schránky s kontrolkami a tripmasterem Halda, budíček tlaku turba vyrobený z měřáku na pneu, držáky přileb na rám a červená anatomická sedadla. Ty jsme koupili s autem, ale museli jsme je podle tehdy platných předpisů vyměnit za nová. Vozidlo odpovídá dobové homologaci A-5355. Rozhodl jsem se deltu nestavět do skupiny N, jak ji jel Jiří Sedlář, zejména z důvodů finančních, vzhledem k ceně interiéru a dalších „enkových“ dílů,“ popisuje návrat svého vozu zpět k životu Jiří Záruba.

Vůz se spletitou historií tedy dostal druhý dech, zrenovovaná delta se poprvé ukáže v akci na městské speciálce ve Zlíně. Comeback na soutěžní tratě to po dlouhých jedenatřiceti letech bude i pro Jiřího Zárubu, který naposledy závodil na Horácké rally na podzim roku 1994.

Jakub Hofbauer
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist