|
www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 7. listopadu 2025, Svátek má Saskie, zítra Bohumír |
||||||
|
||||||
|
||||||
|
Anketa Kdo vyhraje Rally Japan? Reklama |
Hořkosladký závěr hořkosladké sezonyDvanáct startů, stoprocentní spolehlivost a rovná desítka medailových výsledků. Po této stránce se na letošní sezoně Filipa Mareše a Radovana Buchy těžko hledají slabiny. Na samý závěr roku si navíc troufli pozlobit světovou elitu a desátým místem na Central European Rally, vyšperkovaným o stříbro v kategorii WRC2, jim to vyšlo měrou vrchovatou. Přesto se nelze zbavit dojmu, že štěstěna byla v jejich případě trochu unavená. Jako letos již poněkolikáté. Soutěžácký podzim Filipa Mareše a Radka Buchy odstartovala závěrečná soutěž Mistrovství ČR, kterou hostila pačejovská Invelt rally. Karty byly před startem rozdány jasně a jen příznivá shoda okolností mohla posádce Toyoty GR Yaris Rally2 pomoct k vylepšení jejich třetí pozice v tabulce šampionátu. Navzdory tomu se Filip s Radkem prali o každý metr tratě a během první etapy vyhráli polovinu rychlostních zkoušek. Jejich jediným nepřítelem byla nejdelší „erzeta“ Cehnice – Kuřimany, na které v obou průjezdech na nejrychlejší nestačili. Nasbíraná ztráta se s nimi táhla po celý zbytek závodu, a přestože i v neděli vyhráli nejvíce „erzet“, na vyrovnaného Jana Kopeckého jim v celkovém součtu chybělo 6,4 sekundy. Nejrychlejší reprezentanty značky Toyota mohl alespoň těšit skalp rakouského šampiona Simona Wagnera, se kterým srovnali letošní skóre na poměr 3:3. Na straně Rakušana však bylo lepší umístění na štědře ohodnocené Barum Czech Rally Zlín, což definitivně přiřklo titul prvního vicemistra republiky právě jemu. „Do soutěže jsme nastupovali už bez šance na titul, ale to nic neměnilo na našem plánu bojovat o příčky nejvyšší. I když to na tu úplně nejvyšší bohužel nevyšlo, za mě to byl super víkend. Každý článek týmu fungoval fantasticky, naše Toyota ve spojení s pneumatikami Hankook taky a moc jsme si užívali i diváckou kulisu u trati. Co se týče Cehnické RZ, jeli jsme tam na maximum jako na jiných „erzetách“ a rozhodně bych tam nedokázal najít sedm sekund, které nám nakonec chyběly. Nedokážu říct, proč jsme tam tolik ztráceli,“ vrátil se k tvrdě vybojovanému pačejovskému stříbru Filip. Pačejov byl zároveň tím nejlepším možným testem před Central European Rally, která potřetí a zřejmě na nějakou dobu naposledy přivedla na naše území piloty světového formátu. Reprezentanti stáje ACCR Toyota Dolák nechtěli po loňském nečekaném úspěchu vyklidit pole a napjatě se těšili na srovnání s předními účastníky mistrovství světa. Když se jim v pátek při prvním průjezdu svatým Jánem podařilo zajet devátý čas absolutně a druhý ve třídě RC2, čeští fanoušci byli u vytržení. Filip se přesto držel nohama pevně na zemi: „Když vidíme čas Olivera Solberga, vidíme, jaký je potenciál,“ tvrdil skromně. Do hry navíc začaly vstupovat defekty, z nichž se jeden bohužel nevyhnul ani nejvýše postavené české posádce. Výměna kola přímo na trati „erzety“ znamenala skoro dvouminutovou ztrátu a dosti pošramocené vyhlídky na medaili v kategorii WRC2. „Nemám si co vyčítat, protože to byl pomalý defekt a nejsme si vědomi, že bychom něco trefili,“ hájil se 34letý pilot, který okamžitě odstartoval usilovnou stíhací jízdu. Desáté místo absolutně a vítězství ve třídě při druhém průjezdu RZ Keply bylo dalším skvělým počinem a ve spojení se smůlou řady konkurentů se Filip s Radkem rázem posunuli na jedenácté místo absolutně, třetí příčku ve třídě RC2 a na stříbrnou pozici v kategorii WRC2 (z účastníků RC-dvojek se sem nepočítal Oliver Solberg). Poslední den už zásadní změnu pořadí nepřinesl a po havárii Neuvilla se reprezentanti lokálního týmu Toyota Gazoo Racing dokonce posunuli do první desítky absolutního hodnocení. Rozporuplné pocity přinesl snad jen „hratelný“ půlminutový odstup od vítěze kategorie WRC2 Jana Černého, kterého na jednotlivých „erzetách“ porazili poměrem 13:4. Vše rozhodl již zmíněný defekt z páteční etapy, ale i taková může být rally… „Vzhledem k defektu pneumatiky a ztrátě skoro dvou minut má pro nás malá ztráta na vítěznou pozici kategorie WRC2 hořkosladkou příchuť. Honza Černý s Ondrou Krajčou si každopádně zaslouží gratulaci, protože jeli skvěle. V poslední etapě jsme to na ně ještě chtěli zkusit, ale svou pozici si pohlídali. I s odstupem delšího času musím říct, že mnohem větší hodnotu, než druhé místo ve WRC2 má pro mě výkon, kterým jsme s Radkem na Central European Rally podali. Hlavně pět vyhraných „erzet“ ve WRC2 (z toho čtyři mezi všemi speciály Rally2) a další časy na bedně nás dost těší. Popravdě, ani jsme nedoufali, že porovnání s Oliverem ve stejném autě pro nás dopadne tak dobře a dokazuje nám, že jsme za poslední rok udělali krok správným směrem,“ dodal Filip. Návštěvou mezi „velkými kluky“ se hlavní část sezony Filipa Mareše a Radka Buchy přiblížila ke svému konci. Jak sám Filip opakovaně zmínil, jednalo se pravděpodobně o nejlepší sezonu jeho dosavadní kariéry, a to i přesto, že několik nešťastně nakumulovaných detailů (prohra o 0,1 sekundy na Šumavě, ulitý start o 0,03 sekundy v Hustopečích, defekt na Bohemii) výrazně ovlivnilo konečný výsledek v tabulce českého šampionátu. Nicméně, i taková může být rally a oba členové posádky cítí o to větší motivaci před následující sezonou. Jako důstojnou oslavu letošních úspěchů si tým ACCR Toyota Dolák naplánoval účast na Global Assistance setkání mistrů 2025, které se uskuteční v sobotu 15. listopadu na autodromu v Sosnové. „Na setkání mistrů nebudu chybět poprvé od roku 2018, takže se opravdu těším. Pro všechny fanoušky navíc chystáme jedno velké překvapení, kterého se sám už nemůžu dočkat,“ láka k návštěvě sobotní show Filip. -pr-
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|
||||