www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 13. listopadu 2025, Svátek má Tibor, zítra Sáva

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Ján Kundlák přijel, viděl a zvítězil

12. listopadu 2025 • 13:00

V rámci testování před nadcházející sezónou MČR v rally se posádka týmu Rallypossible ve složení Ján Kundlák a Peter Baran s vozem Škoda Fabia RS Rally2 zúčastnila 46. ADAC Rallye Köln-Ahrweiler 2025, se zázemím na legendárním Nürburgringu.

Ján Kundlák - Peter Baran (Škoda Fabia RS Rally2) - ADAC Rallye Köln-Ahrweiler 2025

O uplynulém víkendu se uskutečnila v rámci YoungtimerRallyTrophy soutěž ADAC Rallye Köln-Ahrweiler 2025 s dvanácti měřenými úseky v celkové délce 149,06 kilometrů. Na startu se sešly čtyři posádky startující s vozy třídy RC2. Konkurence sice nebyla nejsilnější, v případě posádky Rallypossible šlo ale především o další najeté ostré kilometry. Vzhledem k tomu, že se délkou německá soutěž plně vyrovnala českým závodům velkého mistrovství, jednalo se o ideální volbu.

„V Pačejově jsme ke konci závodu začali cítit, že to už začíná být ono. Že jdeme správným směrem. A tak jsme dali s Jirkou Bryndou z Brynda racing hlavy dohromady a začali vymýšlet, kde bychom mohli pokračovat v dalším progresu. Vzhledem k vytíženosti Brynda racingu a také mým možnostem nebylo příliš na výběr. Volba tak padla na sice slabší závod co do startovního pole, ale jinak zde nemělo nic chybět – dlouhé a náročné rychlostní zkoušky, jízda za tmy, v mlze a na uklouzaných silnicích. To bylo přesně to, co jsme hledali,“ řekl úvodem Ján Kundlák.

Páteční etapa zahrnovala dva měřené úseky, oba se jely za tmy. Již od začátku bylo jasné, že pokud se nestane nic neobvyklého, dojedou si Janko s Peterem pro premiérové vítězství. Dvě vyhrané RZ a náskok přes 24 vteřin to jen potvrdily. „Servisní zóna a zázemí byly situovány v paddocku legendárního Nürburgringu, hned za boxy, kde dříve stávaly formule 1. Areál i okolí měly neuvěřitelnou atmosféru, která se jen tak nezapomíná. Z každého kousku asfaltu jsme cítili motorsport. Jen stát u okruhu je fascinující – a mít možnost se zde i svézt, to je skvělý pocit. Navíc pokud vás čeká naprosto ojedinělý závod, něco, na co nejsme z českého šampionátu zvyklí. Soutěž začala čtvrteční večerní administrativní přejímkou a pokračovala pátečními seznamovacími jízdami. Na všechny RZ jsme ale měli pouze šest a půl hodiny, přičemž osm z nich bylo zcela unikátních – času tedy nebylo mnoho. To vše bylo okořeněno zvláštností, že se některé úseky nesměly v rámci seznamovacích jízd vůbec najíždět. Jednalo se o větší část RZ 1, 3, 6, 8 a 9. Pátá RZ, která se jela po Nordschleife, se nenajížděla vůbec. To byl celkem mazec. Poprvé jsme museli psát rozpis z onboardů a až při ostré jízdě jsme zjišťovali, co nás skutečně čeká. Musím uznat, že jsme měli velké štěstí na počasí. Slunečné počasí nám určitě pomohlo, i když vzhledem k večerní vlhkosti (až 95 %) se rozhodně nejednalo o procházku růžovou zahradou. Když řeknu, že to všude klouzalo, myslím tím opravdu klouzalo – někdy jsem si připadal spíš na ledu než na asfaltu. I tak jsme úvod závodu zvládli. Na první RZ jsme měli dvě krizové situace, kdy nám ustřelila zadní část vozu, a raději jsme zvolnili. Přesto jsme o necelé dvě vteřiny zvítězili. Zřejmě jsme tím překvapili zejména Dennise Rosteka, který zde chtěl vyhrát. Před druhou RZ nevěřícně kroutil hlavou. Chtěl nám to vrátit, ale bohužel havaroval, což nás samozřejmě mrzelo, protože nám odpadl největší soupeř. My jsme RZ zvládli a vybudovali si více než čtyřiadvacetivteřinový náskok. To, že jsme šli spát jako vedoucí posádka, bylo pro mě něco nového. Cítil jsem se nesmírně šťastný a už se nemohl dočkat sobotního rána,“ zhodnotil úvod jezdec Rallypossible týmu.

V něčem by se čeští pořadatelé mohli od našich sousedů učit. Při seznamovacích jízdách mají posádky v mobilu nainstalovanou GPS, která ukazuje předepsanou rychlost, a v případě překročení limitu vydá zvukové upozornění. Během závodu měla posádka ve Fabii RS Rally2 stejnou GPS, jaká se používá při závodech MS nebo ME. Výhodou je, že posádka může požádat dvojici před sebou, aby ji v případě dojetí na RZ pustila. Janko s Peterem této možnosti využili třikrát a pokaždé zafungovala perfektně. „Chtěl bych všem třem posádkám poděkovat – pustily nás okamžitě, což se tak často nevidí,“ dodal Ján.

Jak Kundlák s Baranem zakončili úvodní etapu, tak i začali v sobotní části. Nic na tom nezměnila ani třicetivteřinová penalizace za neprojetí retardéru na páté RZ, která se jela po Nordschleife, přezdívané „Zelené peklo“. „Přáli jsme si hezké počasí i v sobotu. To se sice vyplnilo, ale nijak zvlášť nepomohlo. Opět přes 90 % vlhkost znamenalo jediné – bude to klouzat. A taky že ano. Tak uklouzanou trať jsem za slunečného počasí ještě nezažil. Ale k této soutěži to patří a stejné to měli i ostatní. V pátek jsme jeli na měkkém obutí, které nám sedlo, a stejnou volbu jsme zvolili i v sobotu. První dvě ranní RZ jsme zvládli bez problémů a pak přišlo na řadu Zelené peklo. A že je to peklo, mohu jen potvrdit. Klouzalo to jako sviňa. Na okruhu byl jeden jediný retardér na nejdelší rovině. Začal jsem brzdit mnohem dřív než obvykle, přesto mi bylo jasné, že se Kateřina do retardéru nevejde. Ten byl navíc dost bytelný. A než riskovat větší poškození, raději jsem ho objel a vyfasoval třicetivteřinovou penalizaci. Peterovi to bylo asi líto, a tak aby mě v tom nenechal samotného, dostali jsme ještě deset vteřin navíc za pozdní příjezd do časové kontroly. Díky našemu dostatečnému náskoku jsme z toho nemuseli být nervózní a mohli pokračovat dál v klidu. Každopádně Nordschleife v protisměru byl zážitek jako hrom,“ zavzpomínal jezdec Škody Fabia RS Rally2.

Kateřina nebyla pokořena ani na zbývajících sedmi rychlostních zkouškách. Z dvanácti RZ dokázali Ján Kundlák s Peterem Baranem vyhrát všech dvanáct a s náskokem bezmála tří minut porazili druhého v cíli, Christophera Gerharda se Škodou Fabia R5, který zde dominoval v loňském roce. „Pár dní po zaslání přihlášky mi napsala Natalie Solbach-Schmidt. Nejdřív jsem nevěděl, o koho jde. Až na eWRC jsem zjistil, že se jedná o velmi zkušenou německou spolujezdkyni, která dokonce loni na tomto závodě vyhrála po boku Christophera Gerharda. Natalie mi napsala, protože chtěla vědět, co mě ke startu vede a jestli vím, do čeho jdu. Nejdřív jsem netušil, co tím myslí, ale pak mi to došlo. Jak se dá zvládnout za 6,5 hodiny najet všechny RZ v délce téměř 150 kilometrů? Natalie mě a Petera zasvětila do toho, jak to na této soutěži chodí – co si máme připravit, jak pracovat s úplně jiným jízdním výkazem, kde jsou zrádná místa atd. Stala se tak naším „špionem na dálku“. S Peterem jsme si ji nesmírně oblíbili a z celého srdce jí chceme poděkovat za její starostlivost a obrovskou pomoc,“ vzdal díky vítěz ADAC Rallye Köln-Ahrweiler 2025 a dodal: „Místní nepočítali s tím, že budeme takhle rychlí. Rozhodně nečekali, že bychom mohli při našem prvním startu tady vyhrát. Na druhou stranu se sem ještě rád vrátím – skvělá atmosféra, milí lidé, dobrá organizace, zkrátka nebylo co vytknout. Vyzkoušeli jsme si rychlou jízdu, velké smyky, jízdu na šotolině, na kluzkém povrchu, jízdu na oči, za tmy… Co dodat. Příprava před sezónou, jak má být. Moc nás potěšilo, že se fanouškům naše jízda líbila a měla pozitivní ohlas. Všichni byli opravdu úžasní. Na cílové rampě jsme si s Peterem poprvé mohli přiťuknout skleničkou vína. Od našeho fanklubu jsme navíc dostali lahve šampaňského a mohla vypuknout ta pravá oslava. Kateřina už je na vítězství zvyklá – v poslední době vyhrává všude, kde startuje, ať už jde o závody na Slovensku, v mistrovství světa nebo nyní na třetiligovém německém závodě. Byl to pro nás skvělý zážitek a další cenné zkušenosti. Víme, že zde nebyla silná konkurence, ale je třeba si uvědomit, že Česko má nadstandardně silný šampionát, který nám okolní státy závidí. Nejeli jsme sem nikoho zesměšňovat, sbírat vavříny ani si poměřovat pindíky. Chtěli jsme si zkrátit pauzu před začátkem nové sezóny a získat další cenné zkušenosti – a to se, myslím, podařilo na výbornou. Závěrem bych chtěl poděkovat všem našim partnerům, bez kterých bychom zde nemohli startovat, našemu fanklubu, který nás doprovázel i na tak dalekém závodě – moc si toho s Peterem vážíme – a v neposlední řadě velký dík všem z Brynda racing v čele s Jirkou Bryndou za precizní přípravu,“ uzavřel německou misi Ján Kundlák.

Marek Felt
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist