www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. března 2024, Svátek má Taťána, zítra Arnošt

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Norská rally v kostce

14. února 2007 • 10:00

Soutěž mistrovství světa FIA rally se v Norsku jede vůbec poprvé, takže bude pro naprostou většinu soutěžících skutečnou výzvou. Oproti loňskému ročníku, kdy se při kandidatuře do světového mistrovství radoval z prvenství domácí Henning Solberg, doznala trať Norské rally řady změn. Kromě přidání povinné třetí etapy nezůstal prakticky kámen na kameni ani z ostatních rychlostních testů. Jedinou výjimkou je zkouška v Lillehameru (RZ 14 a 17), která doznala změn pouze na startu a cíli.

Tratě rychlostních zkoušek jsou situovány do nižších poloh a lépe přístupných oblastí, aby mohli pořadatelé co nejlépe reagovat v případě silného sněžení. Jednotlivé testy byly upraveny a prodlouženy tak, aby se staly co nejnáročnějšími a kromě toho se ještě více zpřístupnily fanouškům. Ti by měli mít na paměti, že norská policie bude v průběhu soutěže nekompromisně trestat překročení maximální povolené rychlosti 80 km/h.

Teoreticky by se mohlo zdát, že tato soutěž bude opakováním Švédské rally, ovšem norské rychlostní zkoušky jsou podle slov samotných jezdců užší, pomalejší a mnohem více technické. Vzhledem k tomu, že se tratě nachází ve větší nadmořské výšce a nejede se v blízkosti jezer, nemělo by tuto zimní soutěž zatím ohrozit ani globální oteplování.

Spojení se Švédskou rally, která se jela o uplynulém víkendu, je jedním z nejvýznamnějších prvků soutěže. Hamar je od Karlstadu vzdálen 250 km a tak se v organizaci obou soutěží ve vrcholných funkcích objevují stejná jména. Kromě toho mohou týmy mezi oběma podniky využít k oficiálnímu testování tratě v okolí Haslemoenu.

Norsko je paradoxně momentálně jedinou zemí, která má svého mistra světa, aniž by se na jejím území konala soutěž světového šampionátu. Přesto však má Norsko s mistrovstvím světa v rally své zkušenosti, protože norská města se v minulosti několikrát stala výchozími body hvězdicové jízdy do Monte Carla. V roce 1973 pak Rallye Monte Carlo startovala v Oslo.

Norský rallysport neměl v minulosti na růžích ustláno. V letech 1973 – 1987 se v Norsku oficiálně mistrovské soutěže nesměly konat, s výjimkou těch, které se jely v zahraničí nebo na soukromých pozemcích, a tak si Norové vysloužili v této době nejvíce úspěchů jako rallykrosaři. V současnosti jsou největšími hvězdami norského rallysportu bratři Solbergové.

Norská rally

Třetí soutěž MS FIA 2007, první podnik z osmi soutěží MS juniorů.

Oficiální název soutěže: 22. Rally Norway

Datum: 15. – 18. února 2007

Novinky v roce 2007

Norská rally je jednou ze dvou nově zařazených soutěží do MS FIA. Z pohledu statistik tak mistrovství světa navštíví již 28. zemi.

Centrum soutěže primárně sloužilo při konání zimních olympijských her v roce 1994 v Lillehameru. Jednou z dominant Hamaru a zároveň místem, kde se bude nacházet centrální servisní zóna, je takzvaná Vikingská loď. Tato budova svou střechou připomíná převrácenou vikingskou loď (tzv. Drakkar).

Asi nejzajímavějším testem soutěže bude určitě RZ 11, 15 – Mountain na východ od Lillehameru. Nádherný kopcovitý terén je v létě využíván Nory k relaxaci a zdejší kopce šplhají do nadmořské výšky 1000 metrů.

U příležitosti konání rally a jubilea 100 let existence norské motoristické federace vydává Norská pošta speciální edici známek. Objeví se na nich bratři Petter a Henning Solbergovi a úřadující norský mistr Thomas Schie.

Pozornost bude třeba věnovat nastupující generaci norských talentů na vozech WRC. Mezi ně patří teprve 17letý Andreas Mikkelsen, 19letý Mads Ostberg, 21letý Anders Kjaer a 22letý Anders Grondal. Uvidíme, jak si s nimi poradí zkušený 31letý Thomas Schie, kterého známe i ze startů na Rally Bohemia. Prosadit se bude určitě chtít také 21letý Trond Svenkerud, který pojede s Fiestou ST v rámci juniorského šampionátu (JRC) s divokou kartou.

Oficiální modro-červené logo v soutěže evokuje spojení ledu a ohně.

Párování

Převodovka a diferenciály zůstávají stejné jako při Švédské rally.

Pneumatiky

Počet servisních zón s výměnou pneu: 6

Počet povolených dezénů pneumatik: 1

Maximální počet použitých pneumatik pro soutěž (vč. shakedownu): 45 (24 pro JRC)

Maximální počet pneumatik určených pro soutěž: 66

Nejdelší kilometráž RZ odjetá na jedné sadě pneu: 58.80 km (RZ 11 – 14)

Základní informace o trati

Celková délka: 1109.57 km

Počet rychlostních testů: 18

Počet úseků: 13

Opakované průjezdy: maximálně dvakrát

Celková délka RZ: 355.99 km

Povrch RZ: šotolina pokrytá sněhem nebo ledem

Nejdelší zkouška: 44.28 km (RZ 9/18)

Nejvyšší nadmořská výška na trati RZ: 750 metrů (RZ 11/15)

Servisní zóna: Vikingská loď, Hamar (tovární týmy v hale, ostatní venku)

Shakedown: 3.71 km, 9 km severně od Hamaru

Slavnostní start: čtvrtek 15. února, centrum Hamaru

Superspeciální RZ: není, nicméně řada zkoušek je koncipována s ohledem na diváky

Etapy

Pátek: 8 RZ, 143.10 km, start 06:50, cíl poslední RZ 17:10

Sobota: 6 RZ, 115.79 km, start 06:50, cíl poslední RZ 15:40

Neděle: 4 RZ, 97.10 km, start 06:50, cíl poslední RZ 13:20

Cíl rally: neděle, 15:00, centrum Hamaru

Týmové zprávy

Citroen Total WRC (M)

Pro tým bude Norsko zcela novou zkušeností. Jediným vozem kategorie WRC, který se doposud v Norsku představil, byl rallykrosový speciál Kennetha Hansena.

BP-Ford WRT (M)

Ford bude mít na startu soutěže rekordní zastoupení. Přihlášeno je totiž celkem devět speciálů Focus WRC!

OMV Kronos Citroen WRT (MT)

Daniel Carlsson startoval v Norsku již v minulém roce a dokonce vedl s Lancerem WRC absolutní klasifikaci, ale nakonec skončil uvězněn ve sněhu. Po Švédské rally půjde o druhý Carlssonův start s Xsarou WRC.

Subaru WRT (M)

V Norsku se po 19. a zároveň naposledy představí Impreza WRC verze 2006, s nímž zatím Subaru příliš úspěchů nesklidilo. Postaveno bylo celkem 11 exemplářů, dva z nich pro testovací účely. Impreza WRC 2007 se má poprvé představit v Mexiku.

Stobart M-Sport Ford RT (MT)

Henning Solberg se v minulém roce stal vítězem soutěže na Peugeotu 307 WRC a bude patřit k největším favoritům rally. Barvy týmu bude hájit také mladíček Andreas Mikkelsen. Ten dostal udělenou výjimku k účasti od norského ministerského předsedy Jense Stoltenberga, protože teprve 17letý Mikkelsen nemůže být kvůli svému věku řídit auto v normálním provozu.

Munchi’s Ford WRT (MT)

Tým na této soutěži nestartuje.

Junior Rally Championship (JRC)

Loňský název JWRC nelze používat, protože se účastníci juniorského mistrovství budou utkávat pouze na evropské půdě.

Do JRC jsou letos přihlášeny více než dvě desítky jezdců. Maximální počet nominací tedy 21, byl začátkem února u Italské rally. Pro zajímavost, u PCWRC je nejlépe nominovaným podnikem Řecko.

V letošním roce se mohou seriálu zúčastnit vozy skupiny A s objemem motoru do 2000 ccm (mimo vozy kategorie Kit Car). Je to s ohledem na plánované zavedení kategorie R, která by měla existovat od roku 2008. V Norsku se tak mají za volanty Renaultů Clio R3 představit Patrik Sandell a Kalle Pinomaki. Pokud jde o skupinu R, číslo 2 nebo 3 u této kategorie neurčuje kapacitu motoru, ale stupeň úprav vozu! Například vozy s objemem 1400 – 1600 ccm mohou odpovídat kategorii R1 a R2, zatímco vozy s objemem 1600 – 2000 ccm kategorii R2 nebo R3.

Další soutěžící

Tým Ramsport připravil dva Focusy WRC pro Andrease Mikkelsena a Guye Wilkse, oba ve shodném designu. Bývalý jezdec týmu Suzuki Wilks doposud nestartoval s vozem kategorie WRC mimo území Velké Británie.

Andreas Mikkelsen se měl díky udělené výjimce v rámci přípravy na soutěž zúčastnit dvou národních rally. Na první z nich, Mountain Rally, se nakonec kvůli nemoci neobjevil, na následující Haddeland Rally skončil pátý. Obě soutěže vyhrál Mads Ostberg, který má v plánu sedm startů v letošním mistrovství světa.

Na soutěži se opět představí vozy Mitsubishi Lancer WRC týmu MMSP. Pilotovat je budou Toni Gardemeister, Xavier Pons a Juha Hanninen.

Francouzský tým Bozian Racing připravil vůz Peugeot 307 WRC pro domácího pilota Anderse Kjaera, který v loňském mistrovství Norska skončil třetí.

Čtyřnásobný mistr Norska z let 1990, 1992, 1993 a 1994, Roar Vannebo, si užije svůj comeback s Hondou Type R.

Oproti původním předpokladům se na start nepostaví Chalid Al Quassimi. Jezdec z Arabských emirátů se namísto toho o tomto víkendu zúčastní Katarské rally, prvního podniku mistrovství Middle East Rally Championship. Tým věří, že se nicméně postaví na start Portugalské rally.

Norská rally je první soutěží sedmidílného seriálu Fiesta Sporting Trophy Int. Challenge a ve startovní listině je celkem pět posádek tohoto seriálu. Jeho loňský vítěz Alex Bettega pojede v JRC s loňskou Fiestou S1600 Romana Kresty, kterou bude připravovat TRT Rally Team.

Jan Vaškovič; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
16.02.2007 12:03
Ramon
ok. díky za info, co takhle to sepsat a udělat na to krátký článek?
16.02.2007 08:44
John - moderátor
S těmi údaji o rozdělení R1,2 a 3 to mám od Martina Holmese, což je důvěryhodný zdroj.
15.02.2007 22:12
Ramon
dotaz: kde se vzali informace o kubatuře ve třídách R? o stupních úprav se mluví již delší dobu, ale o kubaturách se myslím zatím nikde nepsalo? je to někde oficiálně?
14.02.2007 21:30
Ramon
no Bettega to s tou Fiestou moc nevyhrál...
toplist