www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. října 2020, Svátek má Michaela, zítra Vendelín

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Italská rally v kostce

17. května 2007 • 23:00

Italská rally, přesněji řečeno soutěž odehrávající se na italském ostrově Sardinie, uprostřed nádherného Středozemního moře, patří v současném seriálu světových rally mezi soutěže, které kladou extrémní nároky, pokud jde o pneumatiky. A to nejen vzhledem k jejich opotřebení, ale i počtu, který mohou prioritní jezdci použít. Společně s Mexickou rally jde totiž o nejmenší počet pneu.

Letos je to již potřetí, co se soutěž mistrovství světa FIA v rally odehraje právě na Sardinii. Dějištěm Italské rally bývalo po dlouhá léta tradičně Sanremo, které je nyní součástí nového seriálu IRC. Změna místa konání soutěže v rámci MS tak s sebou přinesla nejen novou lokaci, ale rovněž zbrusu nové rychlostní testy, které se jedou místo na asfaltu na šotolině. Nutno však připomenout, že k Italské rally v minulosti patřily i nádherné šotolinové tratě v okolí toskánského Arezza.

Motoristický sport poprvé výrazněji zasáhl Sardinii v roce 1922 při volném závodě z na jihu ležícího Cagliari do Sassari na jihu (v obou městech se dnes odehrávají také soutěže italského šotolinového mistrovství). V roce 1951 se na Sardinii jela soutěž na bázi populární Mille Miglia , nazývaná Cagliari – Sassari – Cagliari, ovšem její krátká historie skončila v roce 1957. Ve stejném roce se zrodila Rally di Sardegna s centrem v Cagliari.

V roce 1964 na Sardinii debutovala jedna z legend světových rally. Tehdy se totiž, ovšem v roli spolujezdce, do soutěžního speciálu poprvé posadil pozdější čtyřnásobný vítěz Rallye Monte Carlo, Sandro Munari. V roce 1967 pak dominoval s Lancií Fulvia na soutěži ostrově jako pilot.

V roce 1978 spatřila světlo světa populární rally s příznačným názvem Costa Smeralda, což znamená v češtině smaragdové pobřeží. Finančně dobře zajištěná soutěž měla své centrum v populárním Porto Cervo a měla lví podíl na popularizaci rallysportu na Sardinii. Rychlostní testy vedly z pobřežního střediska Aga Khan až daleko na sever ostrova. Postupem času začali pořadatelé rally spolupracovat organizátory soutěže MS a od loňského roku byly do Italské rally zařazeny některé tradiční zkoušky rally Costa Smeralda.

V současné době je Sardinie hojně navštěvovaným místem za účelem testování. Můžete zde totiž najít šotolinové tratě, které svým charakterem odpovídají Mexiku, Argentině, Portugalsku a Řecku. Tovární týmy tuto výhodu ostrova objevily v roce 2004, když zde navíc mohou testovat prakticky bez přítomnosti diváků a také zástupců médií. V pozadí všeho pak stojí jeden z nejznámějších spolujezdců, pocházejících ze Sardinie, Nicola Imperio, který v polovině 80. let minulého století navigoval Maura Pregliasca s Lancií 037.

Italská rally

Sedmá soutěž MS FIA 2007, třetí podnik ze sedmi soutěží juniorského šampionátu JRC.

Oficiální název soutěže: 49th Rally d'Italia-Sardegna

Datum: 18. – 20. května 2007

Časový rozdíl vůči ČR: není

Novinky v roce 2007

Centrum soutěže bylo přesunuto do nových prostor, stejně tak se změnila trať testovací zkoušky, která se přesunula do blízkosti Olbie.

Žádný z rychlostních testů není stejný jako v loňském roce, i když dvě zkoušky sobotní etapy jsou velmi podobné těm loňským.

Ředitelem rally se namísto Simo Lampinena stal Lucio de Mori.

Závěrečná etapa soutěže bude poněkud extrémní záležitostí a volným dnem pro mechaniky. Po ranním desetiminutovém servisu totiž následuje šest rychlostních testů a následně cíl soutěže v Porto Cervo.

Pneumatiky

Počet servisních zón s výměnou pneu: 6

Počet povolených dezénů pneumatik: 1

Maximální počet použitých pneumatik pro soutěž (vč. shakedownu): 33 (24 pro JRC)

Maximální počet pneumatik určených pro soutěž: 50

Nejdelší kilometráž RZ odjetá na jedné sadě pneu: 70.70 km (RZ 1/3 a 4/6)

Základní informace o trati

Celková délka: 1061.84 km

Počet rychlostních testů: 18

Počet úseků: 9

Opakované průjezdy: dvakrát

Celková délka RZ: 342.86 km

Počet nočních zkoušek: 0

Povrch RZ: šotolina

Nejdelší zkouška: 29.31 km (RZ 8/11)

Nejvyšší nadmořská výška na trati RZ: 1020 metrů (RZ 8/11)

Servisní zóna: nákladní přístav v Olbii

Shakedown: 2.95 km, 12 km na severozápad od servisní zóny

Slavnostní start: čtvrtek 17. května ve 20:00, Marina Vecchio, Porto Cervo

Superspeciální RZ: není

Etapy

Pátek: 6 RZ, 145.40 km, start 08:30, cíl poslední RZ 17:30

Sobota: 6 RZ, 142.72 km, start 08:00, cíl poslední RZ 17:15

Neděle: 6 RZ, 54.74 km, start 07:00, cíl poslední RZ 13:30

Cíl rally: neděle, 14:30, Porto Cervo

Týmové zprávy

Citroen Total WRC (M)

Sébastien Loeb bude útočit na další hattrick. V loňském roce se navíc jeho navigátor Daniel Elena právě na Sardinii stal historicky nejúspěšnějším spolujezdcem v mistrovství světa.

BP-Ford WRT (M)

Ford na italské půdě zatím nedokázal nikdy vyhrát, tedy alespoň pokud jde o tovární tým. V roce 1993 se totiž radoval z prvenství jako soukromník Gianfranco Cunico na Escortu RS Cosworth s podporou italského importéra a na pneumatikách Pirelli.

OMV Kronos Citroen WRT (MT)

Oproti původnímu plánu se týmová dvojka Daniel Carlsson postaví s Xsarou WRC pouze na start soutěže, aby dostál svým závazkům vůči týmu.

Subaru WRT (M)

Nový Atkinsonův spolujezdce Stéphane Prévot startoval v Itálii celkem dvanáctkrát a pouze jednou nespatřil cíl soutěže. Bylo to v roce 1997 a s vozem Subaru Impreza …

Stobart VK M-Sport Ford RT (MT)

Jarri-Matti Latvala má na Itálii dobré vzpomínky. V roce 2003 se díky své účasti v italském Subaru Cupu prosadil do popředí.

Munchi’s Ford WRT (MT)

Zatím stále bez bodu. Zlepší se tato tragická týmová bilance alespoň po Sardinii?

Junior Rally Championship (JRC)

Italská rally je jedinou soutěží seriálu, kde se sejdou všichni zaregistrovaní jezdci.

Oproti přihlášce s vozem kategorie S1600 se nováčci Stefano Benoni a Rafael Auquier postaví na start opět s vozy Citroen C2 R2. Se stejným vozem od PH Sportu pojede i Bryan Bouffier.

Vedle Aarona Burkarta usedne jako navigátor namísto Timo Gottschalka Michael Koelbach.

Další soutěžící

Je to s podivem, ale na soutěži se neobjeví nikdo z italské špičky. Navíc, jak už bylo avizováno dříve, předčasně skončila sezona i pro Gianluigi Galliho a Francoise Duvala.

Toni Gardemeister a Juho Hanninen pojedou s poslední specifikací Lanceru WRC, která má nově homologovanou přední a zadní nápravu, což by mělo mít pozitivní dopad na geometrii zavěšení kol.

Barvy České republiky budou už tradičně hájit Jan Kopecký s Filipem Schovánkem na Fabii WRC, Martin Prokop s Janem Tománkem na Citroenu C2 S1600 a Petr Starý jako navigátor Jožky Béreše v Renaultu Clio S1600. Celkem tři juniorské vozy připravily dva další české týmy pro zahraniční piloty.

Jan Vaškovič; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist