www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. března 2024, Svátek má Taťána, zítra Arnošt

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Pravda o výměně McRaeho převodovky ?

7. června 2007 • 12:00

Hned na úvod musím říci, že jsem si vědom toho, že o Colinově odstoupení ze třetího místa na Australské rally v roce 2005 toho bylo napsáno již mnoho, ale snad nikdy a nikde jsem nečetl přesně to, o co v týmu Škoda Motosport tehdy přesně šlo.

Z velmi důvěryhodného zdroje se ke mně dostalo pár informací a po delším zvažování jsem se rozhodl, že je zveřejním. Vše totiž začalo již na testování Colina McRae ve Velké Británii, kde se připravoval na start s Fabií WRC ve velké Británii a Austrálii.

Do Anglie tehdy přiletěl Dietmar Metrich a znovu, tak jako již mnohokráte v minulosti, nutil Colinu McRaeovi setup vozu, který na šotolině v minulosti používal také Armin Schwarz. Jenže Colin McRae mu na to řekl, že nepotřebuje radit se setupem a že si Fabii WRC doladí pro svůj styl jízdy sám, dle vlastního úsudku. Metrich byl tehdy natolik znechucen, že odjel domů hned první den testování a s Colinem již dále na toto téma nekomunikoval.

Colin McRae při svých zkušebních jízdách rozpoznal, že něco není v pořádku se zadní nápravou, jelikož mu neustále praskaly stabilizátory. Nakonec byl k testu přizván také člověk od Reigeru (dodavatel tlumičů) a ten následně poradil s nastavením tlumičů tak, aby se předešlo neustálému praskaní stabilizátorů. Poté již vše fungovalo bez větších problémů.

A co tehdy Colin McRae po testech řekl? „S Fabií WRC 05 jsem opravdu spokojený. Velmi snadno se ovládá a záhy jsem byl schopen dosahovat plné rychlosti. Dobře reaguje a vše, co jsme testovali, měnilo její chování přesně tak, jak jsme očekávali. Věřím tedy, že na samotnou soutěž budeme mít dobré nastavení. Nejnovější tlumiče Reiger zlepšily stabilitu vozu za všech podmínek a nové pneumatiky Michelin BTO byly pokaždé rychlejší a vyrovnanější, než jejich starší konstrukce.“

„Stále ještě nemohu říci, jaký výsledek se dá od nás očekávat. Neměli jsme k dispozici žádné časy, se kterými bychom se mohli během testů srovnávat. Každý tedy bude jistě sledovat stopky na konci první páteční rychlostní zkoušky. O hodnotu počátečních dosažených časů se příliš nebojím, ale chtěl bych, aby byl během soutěže znatelný posun k lepším hodnotám. Pár opravdu dobrých časů bych chtěl zajet nejpozději v neděli.“

A co se posléze stalo v neděli v servisu v Austrálii již všichni víme... Důvodem ale nebyla špatná převodovka, jak se uvádělo v oficiální zprávě, ale nařízení Dietmara Metricha, který přikázal výměnu a chtěl se tak Colinovi pravděpodobně pomstít za testy ve Velké Británii. Přitom převodovka měla podle svých motohodin vydržet ještě další celou rally.

O tehdejších vztazích a fungování v týmu si tak můžete udělat obrázek sami a dle mého názoru je snad i lepší, že tato éra již skončila...

Okno do historie - přehled

Richard Vlček ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
08.06.2007 13:50
Acom
Vy jste muj vulgarni prispevek smazali! Proc? Vzdyt je pravda ze Metrich je gauner a Schwarz kokot. A to ze nas nemci maji za culaky je taky pravda.
08.06.2007 20:28
Ricardo - moderátor
Ja nic nemazal.... Pis si co ches...
08.06.2007 13:44
Ramon
škodovka hlavně měnila převodovku u které se spojka měla vyměnit během pár vteřin
08.06.2007 11:02
notorick
Myslím si to už od oné události, a nikdo mi nevymluví, že to byl záměr, aby náhodou nevzrostla cena, nebo aby snad ŠM nepokkračoval s Fabiemi dále.
08.06.2007 06:10
ajaj
Mara, to byly právě ty rozklepaný kolena z výsledku snů, který byl na spadnutí. Chtěl mít jistotu, že stroj vydrží, tak nařídil preventivní výměnu. Bohužel to rozhodnutí přišlo později, než obvykle, tak bylo míň času na přípravu, ale i tak se to dalo stihnout. Mechanici to už dokázali i rychleji. Tentokrát to nevyšlo. Byla to obrovská škoda a dodnes vidím slzy v jejich očích. Ti kluci by si zasloužili metál, protože pro Colina by dejchali a konečně měli pocit, že jejich práce má smysl a někam vede. Ale jak už jsem napsal vedení urazilo během celé sezony "Rallyboha" a on v Austrálii zasáhl. Bohužel, spolu s pány, kteří za to mohli, to odnesli i kluci co leží pod autem i my fanoušci.
07.06.2007 22:04
Mara
ajaj, proč teda dával vyměňovat díl, který měl podle všech předpokladů bez problémů vydržet ještě několik stovek kilometrů?
07.06.2007 21:40
ajaj
Ježíšmarjá Richarde, ani slovem jsem se nezmínil o tom, že bys lhal, nebo bulvařil a hledal senzace. To v tom mým textu určitě není. Spousta věcí samozřejmě sedí, jen úhel pohledu se časem změnil a ne u tebe, ale třeba u tvého zdroje. Já chtěl vlastně jen říct, že výměna převodovky, nebo spojky, nebyla sabotáž ze strany Metricha, ale spíše zásah osudu. Metricha nemíním hájit a sám jsi napsal proč (část o testech před Austrálií), to sedí, ale v samotném konci Colina je možná nevinně. Ty rozklepaný kolena byly zřejmě jeho.
07.06.2007 20:32
ajaj
Nic proti Richarde, ale čas spoustu vzpomínek mění. Výměna byla preventivní a tehdá se mluvilo o spojce. Úmysl bych v tom pokynu k výměně nehledal, ale spíš to, co jsem napsal už tehdy, tedy to, že se někomu rozklepala kolena a nechtěl riskovat, že se spojka rozsype, když je na spadnutí výsledek snů a proto nařídil výměnu. Ta nevyšla, ale za to obertechnik již nemohl. Stane se i špičkovým mechanikům, kteří u toho tenkrát byli. Nebo zasáhla vyšší moc, protože škodovka si tehdy za celé své vystupování a mediální fujtajbl prostě výsledek nezasloužila. Smetanu za super succes by slízli ti, kteří se o něj nezasloužili a proto Colinovi nebylo dáno servis opustit.
07.06.2007 21:14
Ricardo - moderátor
Co jsem napsal, jsem si rozhodně nevymyslel, to mi věř. Samozřejmě, že čas to mění, ale tohle je prostě pravda a to dokonce potrvzená. Nejsem žádný redaktor Blesku a senzace nehledám. Psát jsem to původně ani nechtěl, ale je dobře, když se lidé dozví pravdu.

Klidně zveřejním i prohlášení Škodovky, pokud mi napíše, že to bylo jinak.... A uznám svou vinu, jenže já vím, že to tak bylo...

Richard Vlček
07.06.2007 20:18
gannet
Pluto je to tak. Po oné sezóně odešel od ŠKODY MOTORSPORT s prohlášením, že končí v motosportu proto, aby se mohl více věnovat rodině, kterou po celou tu dobu tzv. zanedbával. A ani ne do měsíce bylo oznámeno že má nastoupit jako šéfinženýr u RBB. To jsou ale náhodičky - co? (asi ho už rodina přestala bavit :-D )
07.06.2007 19:08
Pluto - moderátor
Nechci vynášet nepodložené informace, ale naposledy byl zaměstnán v týmu BRR Raimunda Baumschlagera.
07.06.2007 17:31
radek
Kdo toho odborníka Metricha zaměstnává dnes?
toplist