www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 20. června 2025, Svátek má Květa, zítra Alois

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2010

Co přineslo jednání Světové rady motorsportu?

12. března 2010 • 23:45

Oproti všeobecnému očekávání Světová rada motorsportu při svém včerejším jednání v Bahrajnu neschválila finální verzi kalendáře pro sezonu 2011 mistrovství světa, ale namísto toho určila 16. duben jako datum, kdy se tak stane.

Za zdržením s největší pravděpodobností nestojí žádné zásadní problémy, ale spíše jen relativně méně významné záležitosti jako především vyjádření respektu k nadšení představitelů Abu Dhabí, kteří si přejí uspořádat svoji vlastní světovou soutěž. V současné době je tento emirát hlavním investorem ve světě rally, a právě proto by chtěl mít šanci pořádat svůj vlastní podnik mistrovství světa, ovšem možnost, že se tak stane se zdá být značně omezená místními podmínkami.

Jasnější obrysy doznaly předpisy týkající se specifikace nové generace vozů WRC, která současné vozy nahradí počínaje rokem 2011. FIA potvrdila, že vozy mohou být osazeny alternativními pohonnými jednotkami. Buď tyto přímovstřikové přeplňované motory o objemu 1,6 litru mohou být odvozeny ze sériového modelu motoru, který se nachází v kterémkoli voze dané automobilky, nebo mohou být postaveny jako účelové závodní motory na základě přesně specifikovaných parametrů v předpisech FIA. Vozy WRC musí být od příštího roku postaveny na bázi speciálů Super 2000, u nichž ale lze použít některé více či méně zásadní modifikace. Jednou z nich je větší zadní křídlo, jehož přesné rozměry již byly schváleny. Další možnou změnou je použití větších vodou chlazených brzd, řazení pádly na volantu či jiného materiálu nárazníků. Dále lze použít lehčí setrvačník, plastová boční okna či rozšířené prostředky pro sběr dat. Použití takto modifikovaných vozů není povinné. Týmy mohou startovat s vozy odpovídajícími současným předpisům Super 2000.

Na schválení stále čeká návrh, aby homologaci nového vozu WRC, respektive modifikace vozu Super 2000, nemusela předcházet registrace výrobce do mistrovství světa. Očekává se, že všechny ostatní procedury předcházející homologaci zůstanou zachovány. FIA tak pokračuje ve snaze učinit rallysport z hlediska nákladů efektivnější i na úrovni WRC.

Další novinka se týká bezpečnosti posádek. Těm, které mají prioritu P1 a P2, FIA nově povolila používat špiony na všech asfaltových podnicích mistrovství světa. Je bez diskuze, že použití špionů má pozitivní přínos k bezpečnosti, nicméně je poměrně diskutabilní umožnit tento „luxus“ pouze prioritám 1 a 2. V praxi to totiž znamená, že posádky soutěžící v šampionátech SWRC, PWRC a JWRC špiony používat nadále nemohou.

-mah-, -fri- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
14.03.2010 16:02
Mirekfric
Ono to "pouze" by mělo být v uvozovkách, potože i těch 20% dělá z VW největšího akcionáře. Navíc se očekává posílení vlivu VW na 33%. V podstatě ani moc nejde o Suzuki jako takové, ale jimi vlastněnou značku Maruti, která drží většinový podíl na velmi rychle rostoucím indickém trhu.
14.03.2010 15:19
Gurun
Zatím pouze 20% tam mají...
14.03.2010 13:00
Mirekfric
Do Suzuki už také vstoupil VW, takže to nehrozí...
14.03.2010 12:13
slonikyta
Samozřejmě, rád bych Protůnek-Satrii, již kvůli estetičnosti, ale oni, pyjové, se shlédli v F1!
14.03.2010 10:50
Walach
Peugeot ne, tam je to jasně dané. Suzuki je myslím taky passé (pamatuju ty zprávy, podle kterých už nejméně rok a půl měla jezdit SX4 S2000, tehdy o tom hodně mluvili.) Ale možná ji jenom stále ladí a příští rok nás překvapí :-D
O Subaru se mluví celkem hodně, VW ještě víc a dlouhodobě. Osobně těmto dvěma projektům bych věřil nejvíce, spolu s BMW/Mini.
Ale kdo ví, třeba přijde i Proton kýto :-)
14.03.2010 10:48
blaha48
jj těžko říct,VW asi ano,jinak by mohli udělat motor do fabie,to by se mi líbilo :-),jinak na to jak se propracují k WRC se těžko ohlížet když chceš říct esi bude lepší DS3 nebo Fiesta,M-Sport udělal s2000 hlavně proto že vědel ze jich hromadu prodá,což už se taky stalo :-)
14.03.2010 10:29
mpb2
Třeba Subaru ? Suzuki ? VW ? Peugeot asi těžko,že ? :-D ...
14.03.2010 10:09
JHvP
Přidá se Prodrive s Minim, jinak těžko říct
14.03.2010 08:16
slonikyta
takže kdo bude lepší: DS nebo Fiesta? Gdo další se přidá?
13.03.2010 21:30
Mirekfric
Ano, je to tak. Jsou dvě možnosti. Buď homologovat S2000 a později homologovat modifikace zmíněné v článku a nebo postavit rovnou WRC (tj. jakoby využít hned od počátku změny nad rámec homologace samotné S2000). Nicméně obě cesty musí proběhnout podle stejných předpisů. To je důležité.
toplist