www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. června 2025, Svátek má Leoš, zítra Květa

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Ostatní soutěže 2010

Přehled národních šampionátů - 16. týden

29. dubna 2010 • 10:30

Doslova rallyová smršť se odehrála během minulého víkendu, kdy se závodilo doslova po celém světě - od Evropy přes Asii, Austrálii až po Ameriku. Z pohledu českého fanouška byl nejzajímavější start polského šampionátu, který byl ale kvůli nedávným tragickým událostem o týden posunut.

Argentina - Rally de los Alerces

Po mezinárodní Rally Argentina pokračoval jihoamerický šampionát novou soutěží Rally de los Alerces. Do soutěže vstoupil nejrychleji Nicolas Madero, který se ale rychle uklidil z cesty Gabrielu Pozzovi, který se rychle zabydlel na čele. Prvně jmenovaný se ještě pokusil kontrovat na prvních vložkách druhé etapy, avšak někdejší účastník MS si svou pozici uhlídal. Souboj po celou rally zezadu sledoval Marcos Ligato, který se ale posunul na druhé místo poté, co Madero opustil trať. Na stupně vítězů mířil Ligatův týmový kolega Alejandro Cancio, který ale v závěru ztratil několik minut kvůli defektu; třetí místo tak ve finále připadlo Christianu Confettimu. Federico Villagra odstoupil v první etapě po poruše motoru.

Rally de los Alerces
1.Gabriel Pozzo-Daniel StilloRASubaru Impreza STI1:40:29.4
2.Marcos Ligato-Ruben GarciaRAMitsubishi Lancer Evo X+48.0
3.Cristian Confetti-Luis AllendeRASubaru Impreza STI+2:31.7
4.Raul Martinez-Fernando MussanoRASubaru Impreza STI+3:49.2
5.Alejandro Cancio-Santiago GarciaRAMitsubishi Lancer Evo X+3:55.7
6.Claudio Menzi-Diego CagnottiRASubaru Impreza STI+4:05.1
7.Miguel Baldoni-Jose DiazRAMitsubishi Lancer Evo X+5:05.8
8.Juan Gil de Marchi-Mauro AlbornozRAMitsubishi Lancer Evo X+5:13.8
9.Agustin Elvira-Oscar TagleRAMitsubishi Lancer Evo IX+5:25.8
10.Pablo Cacopardo-Javier MonterosRASubaru Impreza STI+5:59.0

Belgie - Rallye de Wallonie

Pieter Tsjoen pošesté vyhrál Rallye de Wallonie, další díl mistrovství Belgie. Opět za sebou nechal Patricka Snijerse. Ten byl nejrychlejší na šesti RZ, Tsjoen testů vyhrál šestnáct. Jako třetí skončil Matthias Boon, který se poprvé představil s vozem kategorie WRC; imprezu si pronajal od Huberta Deferma. Při debutu se zbrusu novou Fabií S2000 skončil Freddy Loix čtvrtý a úspěšně tak vstoupil do své další soutěžní sezony. Samotné soutěži však předcházely poměrně velké technické problémy při testech a Loix tak do soutěže vstupoval s jen minimálně ozkoušeným vozem. Rally by se dala popsat jako pohřebiště vozů WRC – Gert Huzink s imprezou havaroval, Berta de Jonga na lanceru a Erica Brunsona na další impreze vyřadily poruchy převodovek, Bernd Casier dlouho bojující o medailové umístění skončil po kolapsu turba.

Rallye de Wallonie
1.Pieter Tsjoen-Eddy ChevaillierBFord Focus RS WRC 081:57:25.1
2.Patrick Snijers-Cindy CokelaereBSubaru Impreza WRC S12+1:11.4
3.Matthias Boon-Daniel SonckBSubaru Impreza WRC S10+3:24.4
4.Freddy Loix-Frederic MiclotteBŠkoda Fabia S2000+4:29.1
5.Melissa Debackere-Bruno BrissartB/FToyota Corolla WRC+5:29.4
6.Mark van Eldik-Robin BuysmansNL/BMitsubishi Lancer WRC05+6:22.0
7.Eric van Loon-Harmen ScholtalbersNLFord Focus RS WRC 08+6:56.9
8.Alexandre Romain-Nicolas GilsoulBMitsubishi Lancer Evo X+7:02.9
9.David Bonjean-Andre LeyhBSubaru Impreza WRC S9+7:05.9
10.Piet van Hoof-Niels LeermakersNLMitsubishi Lancer Evo IV+8:39.4

Bulharsko - Rally Trajanovi Vrata

Podruhé v řadě Krum Dončev vyhrál Rally Trajanovi Vrata, která zahájila letošní soutěžáckou sezonu v Bulharsku. Stejné bylo i druhé místo, které obsadil Jasen Popov. Novou Fabii S2000 představil Dimitar Iliev; na prvních vložkách se s vozem spíše sžíval, na začátku druhé sekce ale pravým zadním kolem trefil skálu, což odnesl jak ráfek, tak tlumič, což byla hlavní příčina následného odstoupení. Dončeva trápily přehřívající se brzdy, přesto se stal hlavní hvězdou rally; pomohly mu i potíže Popova s levou rukou, která po zranění několik dní před startem prodělala operaci, takže pilot musel místy řídit pouze pravačkou. Další soutěží bulharského šampionátu měla být Rally Stari Stolici, ta se ale předběžně odsouvá na září.

Rally Trajanovi Vrata
1.Krum Dončev-Petar JordanovBGPeugeot 207 S20001:14:59.2
2.Jasen Popov-Dilian PopovBGMitsubishi Lancer Evo IX+13.8
3.Plamen Stajkov-Rafi KadirBGMitsubishi Lancer Evo VIII+54.9
4.Ignat Isajev-Stefan KordevBGMitsubishi Lancer Evo IX+2:13.1
5.Todor Slavov-Petar NikolovBGRenault Clio R3 Maxi+4:08.9
6.Tihomir Stratjev-Dobrin BorisovBGCitroen C2 R2 Max+7:21.1
7.Kiril Todorov-Edi SivovBGRenault Clio+7:53.7
8.Petar Giošev-Dimitar SpasovBGMitsubishi Lancer Evo IX+8:40.0
9.Tural Metkov-Teodora PopovaBGPeugeot 206 RC+8:46.0
10.Ivan Gančev-Atanas NikolovBGFiat Punto+8:56.0

Francie - Rallye Terre de l'Auxerrois

I přes drobné potíže s motorem byl Jean-Marie Cuoq na Peugeotu 206 WRC nejrychlejší na sedmi z celkových desíti rychlostních zkoušek Rallye Terre de l’Auxerrois a po zásluze druhý podnik šotolinového šampionátu Francie vyhrál. O necelou minutu za sebou nechal Jéroma Jacquota na novější 207 S2000, dalších 30 sekund ztratil celkově třetí Laurent Carbonaro. O bronzový stupeň se během rally strhla velká bitva, kterou ale z velké části vyjasnily technické potíže Richarda Douxe a Dominica Bruyneela. Přímý souboj se pak nakonec omezil na Carbonara a Claudia Tangheho, jehož celica nakonec podstatně modernějšímu focusu podlehla.

Rallye Terre de l'Auxerrois
1.Jean-Marie Cuoq-Pascal DuffourFPeugeot 206 WRC1:39:56.4
2.Jérome Jacquot-Max NouvionFPeugeot 207 S2000+57.6
3.Laurent Carbonaro-Thierry LeonFFord Focus RS WRC 07+1:27.6
4.Claudie Tanghe-Denis SquedinBToyota Celica GT-Four+2:16.6
5.Richard Doux-Gilles ThimonierFPeugeot 207 S2000+2:32.3
6.Arnaud Morel-Sylvain FaverjonFSubaru Impreza STI+2:53.5
7.Hervé Guignard-Didier MeffreFMitsubishi Lancer Evo IX+3:59.7
8.Nicolas Riviére-Antoine PaqueFMitsubishi Lancer Evo IX+5:18.5
9.Dominique Bruyneel-Jean-Charles DescampsB/FŠkoda Octavia WRC+5:33.1
10.Cédric Tevelle-Florent CoudercFMitsubishi Lancer Evo IX+6:11.7

Itálie - Rally 1000 Miglia

Domácí jezdci zcela zdominovali první podnik nejvyššího italského šampionátu CIR, který byl zároveň úvodním dílem mistrovství Evropy FIA. Až na desátém místě se umístil první neitalský jezdec, byl jím náš Jan Kopecký, který letos v barvách italského importéra Škody absolvuje kompletní seriál. Podnik vyhrál Paolo Andreucci, jenž tak úspěšně vstoupil do druhé sezony v barvách Peugeotu. Bližší informace o průběhu celé rally si můžete přečíst ZDE.

Rally 1000 Miglia
1.Andreucci Paolo-Andreussi AnnaIPeugeot 207 S20002:58:38.6
2.Rossetti Luca-Chiarcossi MatteoIFiat Grande Punto S2000+45.0
3.Travaglia Renato-Granai LorenzoIPeugeot 207 S2000+1:43.9
4.Chentre Elwis-Pogliano EricaIPeugeot 207 S2000+3:30.2
5.Basso Giandomenico-Dotta MitiaIFiat Grande Punto S2000+3:46.9
6.Perico Alessandro-Carrara FabrizioIPeugeot 207 S2000+4:55.8
7.Michelini Rudy-Biondi CristianaIPeugeot 207 S2000+5:33.7
8.Betti Luca-Scalvini PierangeloIPeugeot 207 S2000+6:09.0
9.Fontana Corrado-Casazza RenzoIPeugeot 207 S2000+6:26.2
10.Kopecký Jan-Starý PetrCZŠkoda Fabia S2000+6:36.9

Jihoafrická republika - Sasol Rally

Po odstoupení Conrada Rautenbacha a Hergena Fekkena vyhrál Enzo Kuun již pošesté Sasol Rally, další podnik mistrovství Jihoafrické republiky. Zároveň se posunul do čela průběžné klasifikace, když přeskočil Marka Cronjeho z konkurenčního týmu Castrol Toyota. V první etapě se prosadil Rautenbach, který sváděl bitvu s Fekkenem. Kuun tuto dvojici sledoval s půlminutovým odstupem. Rautenbach svůj náskok výrazně zvýšil na první sobotní vložce, v cíli té další ale musel odstoupit, když na RZ trefil pařez a poškodil chladič. Fekken zůstal stát pro změnu na RZ 11 poté, co po nárazu do kamene vypověděl službu motor jeho pola. Do čela se tak posunul Kuun následovaný Janem Habigem a Johnnym Gemmelem. Ten se dvě zkoušky před cílem probojoval na druhé místo, které pak udržel až do konce.

Sasol Rally
1.Enzo Kuun-Guy HodgsonZAVolkswagen Polo Playa S20001:48:04.4
2.Johnny Gemmell-Philip ArchenoulZAToyota Auris S2000+30.5
3.Jan Habig-Ralph PitchfordZAVolkswagen Polo Playa S2000+48.7
4.Mark Cronje-Robert PaisleyZAToyota Auris S2000+2:13.0
5.Heinrich Lategan-Johan van der MerweZAToyota Auris S2000+3:39.9
6.Jean-Pierre Damseaux-Carolyn SwanZAToyota RunX S2000+3:52.8
7.Fernando Rueda-David LewkowiczZAToyota RunX S2000+8:09.3
8.Leeroy Poulter-Henry DearloveZAToyota RunX+15:12.1
9.Tjaart Conradie-Tiaan RabeZAToyota Auris+16:25.1
10.Joos Stassen-Danie StassenZASubaru Impreza STI+20:37.2

Maďarsko - Miskolc Rally

György „Asi“ Aschenbrenner zvítězil i v druhém dílu maďarského mistrovství, Rally Miskolc. O těsných 1,9 sekund porazil Jánose Tótha, před kterým rovněž vede průběžnou klasifikaci. Soutěž začala v pátek večer prologem na ploché dráze v Miskolci, pravé rychlostní zkoušky pak přišly v sobotu ráno. Už od začátku si „Asi“ budoval náskok před Tamásem Turim a Tóthem, v druhé sobotní sekci už mu ale nefungovaly pneumatiky optimálně a začal ztrácet. Druhá část rally se jela přes noc, RZ 8 startovala o půl jedenácté, poslední vložka se jela v neděli nad ránem. Potemnělé vložky sedly jezdcům na vozech S2000, po dvou testech vyhráli Tóth a Herczig. Před poslední osmnáctikilometrovou RZ byl „Ashiho“ náskok před Tóthem už jen necelé čtyři vteřiny, nakonec však svou vedoucí pozici těsně ubránil.

Miskolc Rally
1.'Asi'-Zsuzsa PikoHMitsubishi Lancer Evo IX58:30.9
2.János Tóth-Robert TagaiHPeugeot 207 S2000+1.9
3.Norbert Herczig-Laszlo BaranyaiHŠkoda Fabia S2000+6.7
4.Tamás Turi-Nandor PerczeHMitsubishi Lancer Evo IX+23.4
5.Frigyes Turán-Gabor ZsirosHMitsubishi Lancer Evo IX+56.4
6.Andras Hadik-István JuhaszHSubaru Impreza STI+1:03.5
7.János Balogh-Lászlo NeméthHMitsubishi Lancer Evo IX+1:39.4
8.Miklos Kazar-Tamás SzökeHMitsubishi Lancer Evo IX+1:47.0
9.Krisztian Hideg-Endre KismödiHMitsubishi Lancer Evo IX+2:24.8
10.Robert Bútor-Daniel HolczerHCitroën C2 S1600+2:46.0

Malajsie - Malaysian Rally

V Malajsii odstartoval letošní ročník Asijsko-Pacifického mistrovství FIA. Na specifické soutěži se měl odehrát velkolepý návrat Protonu, do jehož dvou vozů letos budou usedat Alister McRae a Chris Atkinson. Prvně jmenovaný měl skutečně našlápnuto k velkému úspěchu, vedl od začátku rally přes celou první etapu, avšak šest vložek před cílem celé rally chladič Satrie Neo S2000 nepřežil tvrdý náraz do nerovnosti na trati a McRae musel odstoupit. Atkinson si vybral smůlu hned zkraje rally, kvůli problémům s elektroinstalací se už na prvním testu musel na téměř dvacet minut zastavit. Ani v dalším průběhu se Australanovi nevyhnuly problémy, alespoň je ale střídaly hodně nadějné dílčí výsledky v některých RZ. Z týmového double v cíli soutěže se nakonec radoval indický Team MRF Tyres, když Japonec Katsušito Taguči porazil Gaurava Gilla z Indie. Velký favorit, domácí Karamjit Singh, odstoupil kvůli poruše svého Lanceru Evo VIII už na úvodím testu.

Malaysian Rally
1.Katsu Taguchi-Mark StaceyJ/AUSMitsubishi Lancer Evo X3:19:07.7
2.Gaurav Gill-Glen MacneallIND/AUSMitsubishi Lancer Evo X+1:24.1
3.Rifat Sungkar-Scott BeckwithRISubaru Impreza STI+26:58.6
4.Muhammad Rafiq Udhaya-Sean GregoryMALSubaru Impreza STI+29:22.5
5.Chris Atkinson-Stéphane PrévotAUS/BProton Satria Neo S2000+46:32.7

Polsko - Rajd Elmot

Polský šampionát pro letošní sezonu sliboval řadu změn, kvůli tragické havárii letadla s polskými politickými špičkami u ruského Smolenska se ale úvodní Rajd Elmot o týden posunul a to způsobilo několik škrtů v očekávané startovní listině. Nové datum se totiž dostalo do kolize například s italskou Rally 1000 Miglia, které dal logicky přednost domácí Luca Rossetti; ten se měl účastnit pěti z osmi letošních polských soutěží, avšak další neúčast nakonec odradila tovární tým Abarthu od jakýchkoliv startů v Polsku. Rovněž Jasper van den Heuvel se na Elmotu neukázal. I přesto se odehrála premiéra řady novinek – Leszek Kuzaj vyjel s Fabií S2000, Michal Solowow pro změnu s novou Fiestou, Michal Bebenek po letech v produkčním lanceru přesedl do Citroënu C2 R2. Tempo v samotné rally od začátku až do cíle udával Tomasz Kuchar; ze začátku mu dýchal na záda Kajetan Kajetanowicz se subaru, ten ale brzy odpadl z boje o čelo kvůli defektu. Několik desítek sekund ztratil i Kuzaj, když mu na jedné vložek zůstal v ruce volant. Po rychlé opravě mohl pokračovat, ale ztrátu už nesmazal, spíše bojoval s nastavením nového vozu. V druhé etapě to byl ale právě on, kdo zle dotíral na Solowowa jedoucího na druhém místě. Oba dostali v průběhu dne po deseti sekundách za nesprávně projetý retardér, bez ohledu na ně byl ale ve finále přeci šťastnější jezdec na fiestě.

Rajd Elmot
1.Tomasz Kuchar-Daniel DymurskiPLPeugeot 207 S20001:20:03.5
2.Michal Solowow-Maciej BaranPLFord Fiesta S2000+58.0
3.Leszek Kuzaj-Craig ParryPL/GBŠkoda Fabia S2000+1:11.1
4.Sebastian Frycz-Jacek RathePLMitsubishi Lancer Evo IX+2:47.2
5.Maciej Rzeznik-Przemyslaw MazurPLŠkoda Fabia S2000+2:49.5
6.Kamil Butruk-Maciej WilkPLMitsubishi Lancer Evo IX+3:44.6
7.Kajetan Kajetanowicz-Jaroslaw BaranPLSubaru Impreza STI+4:18.2
8.Marcin Beltowski-Pawel DrahanPLSubaru Impreza STI+5:13.6
9.Michal Bebenek-Grzegorz BebenekPLCitroën C2 R2+5:42.7
10.Robert Kujawski-Rafal RzemienPLRenault Clio R3+6:19.1

USA - Olympus Rally

Travis Pastrana zvítězil v dalším dílu seriálu Rally America, kterým byla Olympus Rally. Jezdec Subaru Rally Teamu USA vyhrál osm ze třinácti vložek a o necelou minutu a tři čtvrtě porazil Kanaďana Antoina L’Estage, který i nadále vede průběžnou klasifikaci seriálu. První stupně vítězů seriálu Rally America v kariéře vybojoval Dave Mirra, nejrychlejší pětku doplnil Ramana Lagemann, vítěz Olympus Rally z roku 2007. Ken Block ani při dalším startu s Fiestou kategorie Open cíl nespatřil, tentokrát jej na RZ 5 zastavila porouchaná převodovka.

Olympus Rally
1.Travis Pastrana-Christian EdströmUSA/SSubaru Impreza STI1:23:50.8
2.Antoine L'Estage-Nathalie RichardCDNMitsubishi Lancer Evo X+1:42.0
3.Dave Mirra-Martin HeadlandUSASubaru Impreza STI+3:56.7
4.William Bacon-Peter WattUSAMitsubishi Lancer Evo IX+4:24.6
5.Ramana Lagemann-Christine BeavisUSASubaru Impreza STI+6:52.5
6.Patrick Moro-Ole HolterUSASubaru Impreza STI+10:45.5
7.Timothy Rooney-Jake BlattnerUSASubaru Impreza STI+10:45.5
8.Jimmy Keeney-Jason GrahnUSASubaru Impreza STI+10:51.6
9.Joseph Burke-Alexander KihuraniUSAMitsubishi Lancer Evo VIII+11:06.7
10.Nathan Conley-Brandye ConleyUSASubaru Impreza STI+12:41.3

Velká Británie - Pirelli International Rally

Keith Cronin smolně nezopakoval loňské vítězství v Pirelli International Rally, když se jeho vůz zastavil s defektem poškozenou elektroinstalací několik stovek metrů před cílem poslední vložky. V poslední sekundě celkový triumf spadl do klína Gwyndafu Evansovi, jenže zde vyhrál naposled v roce 1998 s kitovou ibizou. Smůlu měl Craig Breen, který do soutěže nastoupil po úmorné několikadenní cestě autobusem z Turecké rally; v závěru soutěže ještě ohrožoval Evanse, ale defekt jej nakonec zbrzdil o dvě a půl minuty, což znamenalo propad na konečné třetí místo za Jonathana Greera. Ten se tak stal novým vedoucím mužem průběžné klasifikace British Rally Championship. Zajímavou akci sliboval souboj malorážek třídy R2, kde Finy Rantanena a Nikaru na Renaultech Twingo doplnil P.G. Andersson jednorázově angažovaný přes tovární tým M-Sport. Start s fiestou ale nedopadl šťastně, Švéd na RZ 6 vyletěl ve vysoké rychlosti do lesa a po několika kotrmelcích musel odstoupit. Mimo trať skončil i Rantanen, ze zmíněného trojlístku tak „nejlíp“ dopadl Nikara, jenž se musel vypořádat se stávkující spojkou a defektem.

Pirelli International Rally
1.Gwyndaf Evans-Chris PattersonGBMitsubishi Lancer Evo X1:27:58.0
2.Jonathan Greer-Dai RobertsGBMitsubishi Lancer Evo IX+2:33.2
3.Craig Breen-Gareth RobertsIRL/GBFord Fiesta S2000+2:48.1
4.Daniel Sigurdarson-Asta SigurdardottirISMitsubishi Lancer Evo X+3:48.1
5.Owen Murphy-James O'BrienIRL/GBMitsubishi Lancer Evo IX+5:35.4
6.Jason Pritchard-Robbie DurantGBSubaru Impreza STI+5:44.6
7.Jarkko Nikara-Jarno OttmanFINRenault Twingo R2+7:04.0
8.Alan Cookson-Julian WilkinsonGBSubaru Impreza STI+8:58.0
9.Elfyn Evans-Andrew EdwardsGBFord Fiesta ST+9:10.0
10.Mikko Pajunen-Janne PeralaFINSuzuki Swift Sport+11:25.7

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist