www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 5. května 2024, Svátek má Klaudie, zítra Radoslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2010

Preview: Finsko letos opět výjimečné

21. července 2010 • 15:00

Začněme trochu z jiného konce. Nedávná Bulharská rally nakonec nebyla zase tak rychlou asfaltovou soutěží, jak se čekalo. Retardéry, omezení ohledně pneumatik a špatné počasí soutěžní vozy notně zpomalily. Padající déšť v Bulharsku všechny a všechno ochladil, ale ve Finsku se můžeme těšit na vysoké rychlosti a žhavé souboje. Vítejte do země zaslíbené rally!

Všechno je tu extrémní. Extrémní konkurence, extrémní rychlost na šotolině, extrémní napětí, extrémní nasazení - a samozřejmě, nejrychlejší soutěž v celém šampionátu! Letos přibude další extrém, i když ne všemi úplně vítaný.Celá soutěž se musí vejít do 48ti hodin. Novináři budou mít na svou práci místo tří dnů jenom dva, diváci neuvidí soutěžní vozy tolikrát, mediální pokrytí bude o den kratší. Ale všechno má svůj důvod. Letos se totiž jede jubilejní 60. 'Velká cena Jyväskylä', jak se soutěži říká ve Finsku a nikdo nezastaví jejího promotéra Jarmo Mahonena na cestě k obrovské oslavné sobotní noční párty. Extrémní párty, jak jinak.

Největší změnou letošního osmého podniku mistrovství světa je dvoudenní formát. Nový bude také shakedown blízko Muurame, cca 15 km od Jamsä a nově bude chybět divácká superspeciálka na klusácké dráze v Killeri. Namísto toho se první zkouška pojede okolo lyžařského skokanského areálu Laajavuori, kde se bude začínat na asfaltu. Chybět bude i slavnostní start. Zahajovat se bude přímo vedle servisního areálu v Jyväskylä na výstavišti Paviljonki. Plány na revoluční systém startovního pořadí do prvního dne podle výsledků čtvrtečního večerního testu sice vzaly za své, ale bude tu přeskupení před poslední sobotní televizní zkouškou Himos u Jamsä, na kterou se soutěžící vydají v novém startovním pořadí.

Z pohledu startovní listiny je jasné, že půjde o výjimečnou soutěž. Uzávěrka se zastavila na počtu 102 přihlášených posádek, největším v mistrovství světa za poslední tři roky, když muselo být požádáno o výjimku kvůli plánovanému maximálnímu počtu 90. posádek. Naposledy startovalo v mistrovství světa více než sto posádek v Německu v roce 2007. A vůbec poprvé překročil na soutěži mistrovství světa počet přihlášených vozů kategorie Super 2000 počet vozů kategorie WRC. Změny nastaly i u posádek. Oproti Bulharsku si Sebastien Ogier navzájem prohodí tým s Danim Sordem, Henning Solberg se vrátí za volant Focusu WRC a P-G Andersson bude opět pilotovat Fabii S2000.

Bojovat se bude i o body do SWRC a PCWRC, včetně jezdců programu Pirelli Star Drivers. Jezdci PSD se utkají letos potřetí a Peter Horsey se představí s novým navigátorem Calvinem Cooledgem. Po Turecku a Portugalsku, které se nepočítaly do PCWRC, si budou moci jezdci PSD naplno změřit své síly s protagonisty tohoto šampionátu, když ze špičky chybět bude Armindo Araújo. Jeho absence tak dává šanci Patriku Flodinovi k posunu do čela průběžné klasifikace. V SWRC bude chybět Xevi Pons, Eyvind Brynildsen a Bernardo Sousa. Pons má nicméně takový náskok, že jej momentálně nemůže nikdo přeskočit.

Za zmínku stojí rovněž premiérový start Toniho Gardemeistera a Antona Aléna s Fiestami Super 2000, zatímco loňský účastník projektu Pirelli Star Driver Jarkko Nikara usedne za volant Peugeotu 207 S2000. Hostovat budou celkem čtyři jezdci. V PCWRC to budou na Mitsubishi Lancer Juha Salo a Jukka Ketomäki, v SWRC pak na škodovkách Juho Hänninen a Matti Rantanen. Z pohledu lídra seriálu IRC Hänninena, který bude muset vyměnit pneumatiky BF Goodrich za Pirelli, tedy půjde o opravdovou výzvu k souboji s nejlepšími jezdci SWRC.

A pak je tu opravdu někdo s velkým N, tedy někdo opravdu výjimečný. Čtyřnásobný mistr světa Juha Kankkunen se letos ve Finsku poprvé od roku 2002 vrací na trať světového šampionátu s Focusem WRC od M-Sportu a spolujezdcem Juhou Repem. Kankkunenovi je již 51 let, což bychom u finských soutěžáků mohli s nadsázkou označit za krizi středního věku. V roce 2003 se po pětileté pauze vrátil ve svých 51. letech Ari Vatanen a skončil jedenáctý, o rok dříve skončil Timo Salonen čtrnáctý, když mu bylo 51 a pauzíroval rovných deset let. A pak jsme tu měli ještě další legendu, šestinásobného vítěze 1000 Lakes Rally. Ano, byl jím Hannu Mikkola a v roce 1983 skončil na své poslední soutěži MS sedmý, když mu bylo ... 51 let!

Třešničkou na dortu bude pro všechny diváky výstava veteránů v Jyvaskylä, které by se měly šestkrát předvést i na trati, když nejstarším exponátem má být soutěžní Volvo PV444 z roku 1957. Čeští fanoušci budou letos ve Finsku moci držet palce hned čtyřem našim posádkám a kromě nich budou určitě fandit i již výše zmíněnému Hänninenovi.

Letošní Neste Oil Rally Finland startuje ve čtvrtek 29. července 2010 v 18:00 místního času (17:00 SELČ) a končit bude v sobotu v 19:45 (18:45 SELČ), kdy své 30. narozeniny oslaví Mikko Hirvonen. Soutěž drží rekord v počtu nepřetržitých zápisů v kalendáři mistrovství světa FIA rally, kde figuruje pravidelně od roku 1959, a tak pokud plánujete osobní účast, určitě nebudete zklamáni!

-mah- , -jav- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist