www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. dubna 2024, Svátek má Robert, zítra Blahoslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2010

Vítězství na Finské rally ukořistil Latvala

31. července 2010 • 21:30

Letošní Neste Oil Rally Finland své příznivce opět nezklamala. Jubilejní 60. ročník se po dramatickém souboji o medailové posty stal svědkem vítězství domácí posádky Latvala - Anttila na Fordu Focus WRC. Své čtvrté vítězství na soutěži mistrovství světa FIA však museli Finové až do samotného závěru soutěže před zle dotírajícím Sebastienem Ogierem na Citroenu C4 WRC, který nakonec získal zasloužené druhé místo před několikanásobným úřadujícím světovým šampionem Sebastienem Loebem.

Latvala i Ogier předvedli v průběhu rally vvynikající výkon a oba tak zastínily výkon svých kolegů figurujících na postu prvního jezdce. Tovární tým BP Ford Abú Dhabí přišel už na třetí páteční zkoušce o v té době ještě vedoucího Mikko Hirvonena, který poslal svůj Focus WRC do pěti kotrmelců. Posádka vyvázla bez zranění, ale se zcela zdemolovaným vozem nemohlo být ani pomyšlení o teoretickém boji o body v podobě Superally. Po Hirvonenově chybě šel do čela soutěže soukromník Petter Solberg, ale už po sedmém testu se před něj dostal Latvala.

Finský mladík měl po první etapě náskok pouhých 9.1 vteřiny na Solberga, jehož starší bratr Henning po předchozích velmi slušných časech přehnal své snažení na osmém rychlostním testu a v kotrmelcích přerazil svým oranžovým Focusem WRC stromek. Třetí místo náleželo Ogierovi s odstupem 21.8 s na Latvalu, čtvrtý Loeb ztrácel na první místo o deset vteřin více. Solidní výkon předváděl i pátý Dani Sordo, tentokrát startující za 'juniorku' Citroenu, který po pátku zaostával za čtvrtou pozicí o 11.7 vteřiny.

Už od první sobotní rychlostní vložky bylo jasné, že nikoho nečeká odpočinkový den. Hned ráno zaútočil Sebastien Ogier a RZ 12 vyhrál o rovnou vteřinu před Latvalou a společně s Loebem začal ukrajovat vteřiny z náskoku druhého Pettera Solberga. Do první desítky se vrátil Mads Ostberg, kterého v pátek srazil defekt na RZ 5 až na 25. místo, opačným směrem v průběžné výsledkové listině naopak po jezdecké chybě a výletu mimo trať putoval do té doby osmý Kimi Raikkonen.

Na RZ 13 přeskočil Ogier Pettera Solberga a bylo jasné, že bude útočit na Latvalu, pokud tovární tým Citroen nerozhodne jinak. Latvala se na následujícím testu rozhodl vsadit vše na jednu kartu a fantastickým časem navýšil svůj malý nákok před druhým Ogierem o 7.3 vteřiny. Cenné sekundy v souboji s Loebem ztrácel i Petter Solberg, který přes veškerou snahu nebyl schopný držet s Francouzem krok.

Fantastická bitva Latvaly a Ogiera pokračovala až do samotného závěru soutěže a nabízela se otázka, zda oba mladíci ustojí pekelné tempo a zda ještě do tohoto souboje bude schopen případně zasáhnout Sebastien Loeb. Třetí jmenovaný se však nakonec spokojil raději s bronzovou pozicí a nadále neriskoval. Latvala nakonec dokázal ustát nápor svého mladšího rivala možná i díky změně startovních pozic před posledními dvěma televizními testy a mohl se v cíli RZ 19 po zásluze radovat z druhého letošního prvenství, ale absolutorium si za předvedený výkon rozhodně zaslouží i Ogier.

Třetí příčku si v závěru s přehledem pohlídal Loeb, i když Petter Solberg se ještě snažil o zvrat a nakonec zaostal za úřadujícím mistrem světa o 4.7 vteřiny. Svůj závod si ve druhé etapě jel pátý Dani Sordo, který měl na dalšího jezdce v pořadí komfortní čtyřminutový náskok. Tím dalším jezdcem byl Matthew Wilson, který ani tentokráte příliš nevykročil ze svého stínu a musel se ještě v závěru strachovat o svoji pozici, když se na něj notně dotahoval Mads Ostberg. Ten nakonec skončil o 7.1 vteřiny za pilotem týmu Stobart a mohl tak jen znovu litovat páteční tříminutové ztráty. Osmé místo patřilo legendární dvojici Kankkunen - Repo, na jejichž voze se skvěl slogan 'Rally tisíce příběhů'. Ti ve Finsku s Focusem WRC odjeli bezproblémový a evidentně pohodový závod, přestože se Kankkunen musel po dlouhé pauze hodně sžívat s novou technikou.

Finská rally skončila také velkým úspěchem pro značku Škoda, když výsledky SWRC opanovali piloti na vozech Fabia Super 2000. Z vítězství a devátého místa absolutně se radoval Juho Hanninen, hned za ním pak v cíli figurovali Per Gunnar Andersson a Patrik Sandell. Pro body za čtvrté místo si se ztrátou čtyř minut na Hanninena dojel Martin Prokop. V šampionátu produkčních vozů pokořil severské jezdce mladý talent estonské rally Ott Tanak, druhý skončil Jukka Ketomaki a třetí Hayden Paddon. Martin Semerád skončil po pátečním výletu mimo trať šestý, Patrika Flodina vyřadila ze souboje o medailové pozice porucha motoru.

Závěrem je nutno zmínit rovněž výkon Romana Kresty, který startoval po několikaleté pauze na šotolině a skončil 23. absolutně. Čtvrtý český zástupce ve startovním poli, Michael Honda, letošní Neste Oil Rally Finland nedokončil. Další soutěží letošního MS FIA bude Rally Deutschland v termínu 20. - 22. srpna 2010, kde se bude bojovat o mistrovské body ve všech kategoriích (PWRC+SWRC+JWRC).

-jav- ; AutoSport.CZ , foto: J.Petrů, P.Mäenpää
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
01.08.2010 08:47
Konvekta
Perfekní výkony co dojelí. Chyběl tam Kopecký
toplist