www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 3. května 2024, Svátek má Alexej, zítra Květoslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství ČR 2010

Jubilejní barumka svedla dohromady bývalé vítěze

29. srpna 2010 • 09:45

Během devětatřiceti předchozích ročníků Barum rally se do análů vítězů zapsalo osmadvacet posádek. Čtyři z nich dokázaly vyhrát soutěž třikrát. Málokdo si však vzpomene na vítěze prvního ročníku z roku 1971 – Jiřího Halmazňu s Vladimírem Kostruhem. Premiéroví vítězové se během jubilejního čtyřicátého ročníku soutěže střetli na mimořádné tiskové konferenci s dalšími legendami zlínské rally – Ladislavem Křečkem, který vyhrál soutěž v roce 1983 a s Leošem Pavlíkem, jenž zde triumfoval o tři roky později.

Když se v roce 1971 zrodila Barum rallye, šlo o mototuristickou soutěž s jedinou rychlostní zkouškou Bohuslavice - Salaš, jízdou zručnosti a vědomostním testem. „S rally to nemělo nic společného. Byla to amatérská akce, která se zrodila při příležitosti zkušebního provozu gumárenského podniku Rudý říjen v Otrokovicích. Trať měřila pětačtyřicet kilometrů a technická přejímka se skládala z kontroly světel a blinkrů,“ vrátil se časem Kostruh. „Vzpomínám, že jsem tehdy vyhrál, protože se mi podařila jízda zručnosti,“ dodal historicky první vítěz Halmazňa. Oba se zúčastnili jen premiérového ročníku a shodli se, že tehdy neměli tušení, jak slavný podnik se z Barum rally během příštích let vyvine. „Pro nás to byla zábava, ale už druhý ročník ukázal potenciál soutěže. Barumka byla od poloviny sedmdesátých let na Valašsku vždycky svátkem. Lidé končili dřív v práci a u tratí se dokonce kempovalo. Dodnes má fantastickou atmosféru,“ soudil Kostruh.

Ladislav Křeček, Jan Halmazňa, Leo Pavlík, Vladimír Kostruh

Soutěž se záhy stala pravidelnou součástí mistrovství republiky, kde se představoval také tovární tým Škody. V roce 1983 pro něj vybojoval vítězný pohár Ladislav Křeček na legendární Škodě 130 RS. „Barumku jsem jel poprvé v roce 1975 se Škodou 100, od té doby jsem se sem vracel,“ řekl Křeček. Pro populární „stotřicítku“ byla zlínská soutěž posledním představením na mezinárodním podniku a odešla tehdy s opravdovou pompou. „Stotřicítky obsadily první tři místa. Byl to velký úspěch, protože Barum rally byla vždycky považovaná za nejprestižnější soutěž v republice. A platí to dodnes,“ dodal Křeček.

Patrně i díky Barum rally se Zlínsko chlubí největší líhní soutěžních jezdců v republice a nejpočetnější obcí fanoušků tohoto sportu. „Vždycky tu byla bombastická atmosféra. Míval jsem dojem, že když si tady lidé nesáhnou na auto, neusnou,“ smál se Křeček a pustil se také do hledání vítěze letošní rally. „Je těžké tipovat, kdo vyhraje. Díky počasí se hodně mění podmínky na trati, a proto bude hodně záležet i na štěstí. Věřím, že Honza Kopecký udělá maximum pro to, aby zvítězil. Držím mu palce. Na druhou stranu Hänninen udělá všechno, aby vyhrál on. Do boje v neděli určitě vytáhne i Loix, ne nadarmo se mu říká Fast Freddy. A určitě přitlačí i Angličané,“ zamýšlel se Křeček.

Na osmdesátá léta zavzpomínal také Leoš Pavlík, který byl na Barum rally vždycky jako doma. Vždyť jezdil v barvách Agroteamu Slušovice. V roce 1986 zvítězil s nezapomenutelným vozem Audi Quattro. „Tehdy byly součástí soutěže také nádherné rychlostní zkoušky na Slovensku. Pamatuji si, že na jedné z nich, byla asi třicet kilometrů dlouhá, jsem dostal defekt, ale říkal jsem si, že to dojedu na ráfku. Na asfaltu to ještě šlo, ale na šotolině to byla katastrofa. Nechtěl jsem ale zastavovat a vystupovat z auta, protože jsem se bál, že bych už nedojel, tak jsem pokračoval až do cíle. Když jsme dorazili, zjistili jsme, že jsme přijeli bez kola. Německý šéf stáje na mě tehdy řval, že mě zabije, ale mechanici auto zázračně rychle opravili a soutěž jsem ještě vyhrál,“ uzavřel vzpomínání devítinásobný mistr republiky Pavlík.

Drahomír Kvasnička, foto: Petr Sagner
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist