www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 4. května 2024, Svátek má Květoslav, zítra Klaudie

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2010

Bodovaná televizní zkouška pohledem Martina Holmese

10. září 2010 • 15:20

Pohroma, která tu již byla, se jasně vybavuje. Návrh povinné televizní zkoušky ohodnocené bonusovými body na závěr každého podniku WRC oživuje projekt, který proběhl v roce 1999. Jako experiment, který už se neopakoval, dva podniky (Korsika a Finsko) uspořádaly televizní bonusovou zkoušku. Body se přidělovaly jak posádkám, tak výrobcům. V případě Korsiky šlo o deset kilometrů dlouhou horskou zkoušku, ve Finsku o tříkilometrový velmi rychlý úsek. Za obě byly přidělovány body dle schématu 3-2-1.

Už na Korzice se ukázalo několik vážných trhlin. Toto se odehrávalo ještě v letech před zavedením pavidla superrally a pro tuto zoušku bylo možné použít i vozy, které již ze soutěže odstoupily, odlehčit je a přestavět speciálně pro tuto zkoušku. Posádka tak mohla bodovat na soutěži, kde nebyla klasifikována v cíli. Desetikilometrová zkouška navíc byla příliš dlouhá pro sledování i televizní přenos. Obě vedoucí posádky na Korsice (Citroëny) neměly žádný důvod se do této aktivity zapojovat a vedení týmu tak oběma posádkám řeklo, aby se nehonily. Jejich jezdci už byli pevně usazení na prvních dvou místech a Citroën stejně nebyl zaregistrovaný do šampionátu značek.

Finská zkouška vedoucí přes slavný skok Ruuhimaki byla doslova dárkem divákům a filmařům, ale naskytly se zde zase jiné problémy. Ačkoli Tommi Mäkinen s Mitsubishi opravdu odstoupil po problémech s transmisemi, Toyota Didiera Auriola a Ford Thomase Radströma byly ze soutěže staženy zcela vědomně za účelem jejich speciální přípravy na televizní zkoušku. Protože plán počítal se startem v opačném pořadí, nevypadal tento nápad za suchých podmínek příliš rozumně. Jenže po prvních třech autech se strhla prudká bouře a změnila povrch zkoušky v bahno.

Celý systém se tak znovu změnil ve frašku. Auriol byl první, Mäkinen druhý. Sama o sobě tato zouška žádnou větší škodu nenapáchala, ale v součtu s francouzskou speciálkou změnila konečné pořadí šampionátu. Subaru, jehož vedení tento nápad dlouho podporovalo, nevydělalo na diváckých zkouškách ani bod. Jezdci Toyoty získali čtyři na Korsice a tři ve Finsku, celkem sedm bodů navíc. Na konci sezony Toyota uhájila titul před Subaru o body čtyři...

-mah- , -fri- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist