www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 6. května 2024, Svátek má Radoslav, zítra Stanislav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství ČR 2010

AJR pracovala i v létě

15. září 2010 • 19:30

Ani přes letní prázdniny Asociace jezdců rallye nezahálela a kromě standardní služby pořadatelům – tj. kontroly tratí, bez kterých by nemohla být schválena ZU soutěže, připravila několik bodů, které posléze předložila 8. září na komisi Svazu rally v Praze.

Přípravy AJR v Radotíně

Před Barum Rally 19.8. se stejně jako každý měsíc sešel kompletní výkonný výbor AJR, ve složení Černohorský, Pech, Řihák, Singer, Štajf. Na programu bylo řešení hodnocení dosavadních podniků, podle podkladů zaslaných jezdci-členy AJR. Jsme rádi, že někteří jezdci nám své podklady zasílají, ale stále je jich méně, než by mohlo být. Tímto tedy apelujeme na všechny členy, aby nám svá hodnocení zasílali - čím víc poznatků, tím kvalitnější hodnocení. AJR se dále zabývala přípravou účasti na komisi Svazu rallye, řešila podněty od členů (shakedown na každém podniku, kvůli možnosti legálně vyzkoušet závodní vůz - viz letošní případy nehod při testech před soutěží, systém výběru podniků pro MMČR, kde bychom ideálně chtěli, aby vždy nejhůře hodnocený podnik sestoupil a nahradil ho jiný - nejlepší rallysprint či v případě nezájmu nějaký podnik z blízkého zahraničí - Polsko, Německo, Rakousko?).

AJR samozřejmě nezapomněla ani na kauzu „Hans“, kterou mají na starosti Petr Černohorský a Petr Řihák. V současné době se pracuje na odborných posudcích pod vedením MUDr. Petra Obruby, které budou posléze předloženy komisi Svazu rally.

AJR by ráda dále požádala jezdce o kontrolu provedení úhrady letošních členských příspěvků AJR. Bohužel stále ještě někteří své příspěvky neuhradili.

V současné chvíli probíhá rovněž konzultace trati pro podniky Sprintrally Vsetín a Pražský rallysprint. Zejména pražský závod bude mít po loňských výtkách jezdců k superspeciálce v Chuchli trochu jinou podobu - bude nový měřený úsek s charakterem klasické erzety a okruh v Chuchli i na Strahově dozná změn. AJR byla dále oslovena pořadateli Rallye Jeseníky, kteří požádali o předjezdecké vozidlo se členy AJR jako posádkou.

Komise Svazu rally proběhla v Praze

Následně 8. září proběhla v Praze komise Svazu rally za účasti Vojtěcha Štajfa a Tomáše Singera za AJR. Byly předneseny návrhy z Radotína v podobě požadavku na shakedown, oficiální testovací rychlostní zkoušku před každým závodem MMČR, což by zabránilo nutnosti „černého“ testování, jelikož vyzkoušet auto před startem potřebuje nějakým způsobem většina jezdců. Stanovisko některých pořadatelů je bohužel negativní. Někteří, na jejichž podnicích již shakedown není součástí zvláštních ustanovení několik let, se staví k tomuto kroku záporně s argumentem zvýšených investic. Najdou se však i pořadatelé, kteří shakedown podporují, např. Barum rally nebo Rally Bohemia.To ale nic neřeší, jelikož právě zde je shakedown v programu soutěže. Definitivní rozhodnutí tak prozatím nepadlo. AJR však má zato, že otázka bezpečnosti (vyzkoušení funkčnosti závodních automobilů oficielně a ne načerno v provozu) by měla být povýšena nad snahu ušetřit. AJR má zato, že i jezdci by byli ochotni přistoupit na malý poplatek za absolvování shakedownu, na některých zahraničních závodech tato praxe rovněž existuje.

Druhým bodem byl návrh požadavku, kdy by nejhůře hodnocený podnik spadl do rallysprintového šampionátu a nejlépe hodnocený rallysprint jej nahradil. Jen v případě hrozby sestupu totiž pořadatelé budou brát hodnocení svých podniků vážně. V případě nezájmu pořadatele nejlépe hodnocené sprintrally AJR navrhuje, aby FAS jednal se zahraničním pořadatelem, kdy by se jeden ze sedmi podniků MMČR uskutečnil v blízkém zahraničí (např. zájem mají ASN z Polska, Německa, Rakouska). Cizí podnik by jistě nabídl určitá zvýhodnění pro startující posádky v podobě zvýhodněného startovného, apod. V takovém případě by AJR chtěla, aby se započítávalo ze sedmi podniků pět místo šesti a jezdci tak mohli případně venku nestartovat. Tento požadavek některé přítomné členy rallykomise zaskočil. Ani tento bod nebyl na místě vyřešen.

Po zkušenostech s retardéry v rámci Barum Rally apeluje AJR na všechny pořadatele, aby pečlivě vážili jejich umístění a hlavně použitý materiál a taky dodrželi všechny rozměry standardního retardéru.

Na komisi Svazu rally AJR dále zaskočilo oznámení, že se z finančních důvodů možná neuskuteční tradiční vyhlášení mistrů. AJR nabídla, že se této akce zhostí sama. I na základě toho zřejmě Federace automobilového sportu AJR již kontaktovala a byli jsme ubezpečeni, že vyhlášení mistrů proběhne standardně pod organizací FASu.

Zástupci AJR se dále vyjadřovali k dalším bodům jednání komise Svazu rally, jako byla například chystaná změna bodování či v systému udílení „velkých“ licencí a snaha sjednotit a zjednodušit požadavky na licence v rámci startů v PČR, MČR a MMČR v rally.

Na závěr dodejme, že jelikož v průběhu září a října připravují členové komise Svazu rally úpravy národních sportovních řádů pro rok 2011, uvítáme podněty nejen od členů AJR, ale i od ostatních závodníků této discipliny, abychom je prostřednictvím našich zástupců mohli na zasedání komise Svazu rally případně přednést.

Marek Felt
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
16.09.2010 12:29
Pluto - moderátor
Jo, tak tohle není špatný nápad. Navíc by na Jänner jel skutečně jen ten, co musí (karty už by byly rozdány) nebo chce...
16.09.2010 10:40
-xp-
S Jännerem byl problém vždycky i díky termínu. Ač krásná a těžká soutěž, spousta lidí si ho nedokázala zařadit do kalendáře a když už, tak ho brala mnohdy spíš jako zakončení staré sezóny než jako zahájení nové. Takže se možná spíš nabízí úvaha, jestli, kdyby měl být zařazen, jestli např. Jänner 2012 jako poslední podnik sezóny 2011 než jako podnik úvodní. Já vím, že je to postavené trochu na hlavu, ale pauza mezi Jaennerem a těma šaškárnama, který se jezdí kolem Mikuláše v Praglu a Sluškách, je mnohem menší než pak pauza před začátkem opravdové sezóny - ta poslední dobou začíná až na konečku března...
16.09.2010 01:05
Pluto - moderátor
No, z tohoto jsem trošku rozpačitý. Zahraniční soutěže (již v minulém příspěvku zmíněný Matador a rakouská Jänner) nebyly mezi posádkami příliš oblíbené a každoročně se většina pravidelných účastníků MMČR přimlouvala za jejich vyřazení.

Obdobně jsou na tom i shakedowny. Před vstupem do IRC nebyl ani na Barumce o start na shakedownu žádný zájem a zvažovali jsme, zda ho vůbec pořádat. Teď už je to trochu jiné. Pokud si dobře pamatuju, i na Bohemii mívali s účastí na shakedownu problémy, kdy si řada týmů raději uspořádala vlastní test v Bělé či kdekoliv jinde. Na ostatních soutěžích mi přijde organizace shaku vzhledem k zájmu posádek zbytečná (hovořit by o tom mohli třeba na Krumlově, kde už se v posledních letech nejel). Nehledě na to, že podle nových pravidel bude nejspíš nutné jet shakedown až po technické přejímce, což bude nevyhovovat řadě posádek, které se naopak snaží o co nejúspornější časový rozvrh. Ono, se shakedowny je obecně problém i mimo ČR. Co si pamatuju třeba vloni na Elpě, tak měli podmínku, že se shakedown uskuteční jen v případě, že se do něj zaregistruje alespoň 12 posádek. Ještě den před shakem jich bylo jen 11 a všichni netrpělivě čekali, zda se podaří někoho dvanáctého sehnat...

Nevím ani, jestli je rozumné nechávat či vyřazovat podniky jen podle hodnocení jezdců. Cca dva tři roky zpátky jsem se pokoušel udělat mezi posádkami i mezi organizátory privátní průzkum, jak by si představovali rozdělení šampionátů v ČR, kolik kde podniků, které jsou oblíbené, které neoblíbené, které by vyřadili apod. A zjistil jsem, že udělat z toho nějaký kompromis není zrovna nejjednodušší. Prakticky co člověk, to názor, mnohde se nebyli schopni shodnout na rozumné variantě ani jezdec a spolujezdec. Každý říkal, že závodů v každém šampionátu je moc, ale když by měli nějaký vyřadit, tak nevěděli který. Řada z pilotů by pak při vyřazování nehleděla na kvalitu podniku, ale spíš vzdálenost od místa bydliště a svou vlastní oblíbenost dané soutěže. Platívá navíc, že letní soutěže jsou hodnocené lépě než jarní či podzimní (asi kvůli počasí?), největší důraz se klade na atraktivnost tratí (ale že spousta dalších věcí nefunguje už se do hodnocení nepromítne), někteří jezdci mají k některým podnikům negativní vztah ještě dříve, než do závodu odstartují. Udělat nějaké objektivní hodnocení není nic jednoduchého, osobně bych se v tomto ohledu přikláněl k variantě - vzít názory jezdců, vzít názory zástupců činovníků ze soutěží (pozorovatel, zápisy od sporťáků) a po vzájemné dohodě z toho udělat nějaký kompromis.
15.09.2010 23:51
Mara
AJR jen předstírá činnost. Soutěže v zahraničí nikdo z jezdců nechce a co dalo práce vyhodit Matador a Janner. Shakedown se moc neuplatní, každý si bude jezdit radši sám. A postup a sestup soutěží? Že by o tom rozhodovali sami jezdci? Utopie.
15.09.2010 21:34
Mirekfric
No nevím s těmi zahraničními soutěžemi. Pro sponzory to v 99% zajímavé není a ostatní si za hranice mohou vyjet, když se jim zachce třeba na zónové podniky a ještě dostanou přidáno na reprezentaci. Kolem Jänneru brblalo posádek celkem dost a to je přes hranice, co by kamenem dohodil.
toplist