www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 4. května 2024, Svátek má Květoslav, zítra Klaudie

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2010

Renault Mégane R.S. zčeří stojaté vody třídy N4!

21. září 2010 • 00:10

Po dlouhých letech dochází k oživení mezi takzvanými velkými enky, když tradiční soupeře Mitsubishi Lancer Evolution a Subaru Impreza STI doplní třetí kohout do party – Renault Mégane R.S. Ten přichází se zcela jinou filozofií. Narozdíl od větších a těžších soupeřů nenabízí pohon všech kol, ale naopak chce bodovat nižší hmotností, hbitostí a příznivou cenou. Jeho cílem je porážet japonské soupeře na asfaltu. Renault se netají tím, že šotolinové ambice s novým modelem nemá.

Novinka Renault Sport Technologies se stane novým vrcholem řady současně nabízených vozů pro rally tvořené základním Twingem R1A, pokročilejším Twingem R2B a dosud vrcholným Cliem R3C v několika odstupňovaných provedeních. Vzhledem k tomu, že zákaznický program Renaultu vždy fungoval výborně, lze Méganu předpovídat pozitivní budoucnost, byť se zřejmě nedočká významného rozšíření do „šotolinových“ zemí a ze stejného důvodu ani do mistrovství světa.

Mégane R.S. N4 přebírá ze sériového provedení specificky řešenou přední nápravu R.S. Performance Hub, která se vyznačuje nezávisle otočně uchycenou těhlicí kola ve vzpěře MacPherson. Vzpěra se pak při řízení nenatáčí, jak je zvykem. Tím je odděleno pružení a řízení. Tento systém, který je velice podobný nápravě Ford Revo Knuckle (Focus RS), má díky výhodnější geometrii oproti standardní vzpěře MacPherson především výrazně snižovat táhnutí řízení při akceleraci. Nevýhodou je ale vyšší hmotnost neodpružených hmot vůči standardnímu provedení a menší robustnost. Stejně řešenou přední nápravu používá i Renault Clio R.S., nicméně v soutěžní variantně R3 použita není. Ve světě rally tak bude nový Mégane R.S. N4 v tomto směru určitou anomálií.

Odpružení vozu zajišťují pro Renault tradičně hydraulické tlumiče švédské firmy Öhlins s třícestným seřizováním. Brzdy dodal renomovaný italský výrobce Brembo. Ty přední používají kotouče o průměru 355 mm, zadní pak 290 mm. Instalována je i nezbytná hydraulická ruční brzda. Standardně bude vůz dodáván na 18“ ráfcích s pneumatikami BF Goodrich.

Motor vychází ze sériového přeplňovaného šestnáctiventilového řadového čtyřválce F4Rt a je dle předpisů vybaven restriktorem sání o vnitřním průměru 33 mm. Řízení motoru zajišťuje elektronika Cosworth. Přenos kroutícího momentu na přední kola obstarává pětistupňová převodovka Sadev a nastavitelný svorný diferenciál.

Mégane R.S. bude veřejnosti představen v průběhu listopadové Rallye du Var, posledního podniku francouzského šampionátu a evropského Clio R3 Trophy. Homologace je plánována tak, aby byl vůz pro první zákazníky dostupný před začátkem sezony 2011.

-fri- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
23.09.2010 00:33
Mirekfric
Tady to asi nebude mít moc velký smysl i kvůli charakteru tratí s velkým důrazem na traktci. Jiná situace je ale ve Francii, Itálii, či Španělsku, kde po většinu času na asfaltech čtyřkolka nepřináší žádnou výhodu. Tam myslím, že Renault určitě může tradiční N4 porážet.
22.09.2010 23:15
Acom
V cesku asi techto aut na tratich moc nepotkame. Odhaduji, ze proti nabusenym ceskym PV by si ani neskrtly.
21.09.2010 17:00
Mirekfric
Ještě bych dodal, že na Rallye du Var pojede jako předjezdec s Méganem tovární jezdec Renaultu Manu Guigou.
toplist