www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 4. května 2024, Svátek má Květoslav, zítra Klaudie

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2010

Preview: Rallye de France

24. září 2010 • 08:00

Letošní Rallye de France bude jiná než její předchozí ročníky. Francouzský díl seriálu mistrovství světa FIA v rally se totiž poprvé pojede na pevnině, když se po loňské přestávce konal naposledy na středomořském ostrově Korsika. Nadšení v okolí Štrasburku je obrovské, je to totiž rodný region Sebastiena Loeba a existuje více než velká pravděpodobnost, že právě zde Alsasan získá sedmý sedmý titul mistra světa v řadě. To by se už nemuselo opakovat. Tato možnost se přitom zvyšovala v průběhu sezóny s každou další soutěží. Navzdory předchozímu Loebově zklamání z výsledku z Japonska mu budou tentokrát držet pěsti asi všichni v jeho rodném městečku Haguenau, vzdáleném zhruba 30 km od Štrasburku, kde se pojedou dvě rychlostí zkoušky.

Kromě výše uvedeného bude vůbec celý víkend dost zajímavý. Slavnostní start se bude odehrávat ve stejný den, kdy se na pařížském autosalonu představí nové vozy kategorie WRC pro sezónu 2011 značek BMW, Citroen a Ford. Navíc se podruhé v letošní sezóně bude bojovat ve všech možných kategoriích (tedy Super 2000, Junior, Production Car a Pirelli Star Driver, u všech kategorií jde o předposlední rally) a navíc se ještě přidá souboj o body do francouzského šampionátu. To ale s sebou nese jisté komplikace, nejen kvůli tomu, že tento šampionát má jiná pravidla než mistrovství světa. Pojede se po stejných rychlostních zkouškách, kromě posledních dvou, ale započítávat se přitom budou body za výsledky po prvních dvanácti testech.

Regiony Alsasko a Vosges jsou tradiční francouzskou asfaltovou baštou, ačkoliv pro tuto příležitost bude využito také šotolinových úseků, podobně jako na Rallye Deutschland. Štrasburk se stal vítězem tendru pořádaného Francouzskou automobilovou federací FFSA. Neúspěšnými kandidáty byli pořadatelé z regionů Dijon a Limoges, stejně jako tradiční Korsičané. Ředitelství soutěže a servisní zóna naleznou útočiště v hale Zénith a jejím okolí, pět km od centra Štrasburku. Oficiální shakedown se pak pojede v přilehlých parcích. Samotná rally pak povede přes tři regiony. V pátek se bude závodit přes vrcholy regionu Vosges směrem k Mulhouse, vše vygraduje zkouškou Grand Ballon, nejvýše položeným testem s nádhernou kulisou vzdálených Alp, Alsaských plání a vrcholu Mont Blanc. Druhý den zavede soutěžící na západ od Colmaru, do centrálního Porýní, kde se pojede nejnáročnější zkouška rally, 34 km dlouhá RZ Pays d'Ormont. Třetí a závěrečný den se bude odehrávat severně od Štrasburku blízko města Bitche ve vojenských prostorech a blízkosti Hagenau.

Při 13-ce přihlášených vozů kategorie WRC jde v porovnání s Rallye Deutschland o zklamání. Zpestřením bude start okruhového specialisty Yvana Mullera na Xsaře WRC po Petteru Solbergovi, kterou budu mít na starost norští mechanici. Dalších osm vozů kategorie WRC je však přihlášeno do národního šampionátu. O body pro tým Stobart bude bojovat letos podruhé Američan Ken Block.

V kategorii SWRC bude ve Francii z registrovaných jezdců chybět pouze Násir Al Attiyah. Na divokou kartu budou startovat Jean-Sebastien Vigion (Peugeot 207 S2000) a Julien Maurin (Ford Fiesta S2000). O vedení se momentálně dělí Martin Prokop a Xavier Pons, třetí je Jari Ketomaa, který má na svém kontě paradoxně více vítězství než oba výše jmenovaní. Silné zastoupení bude mít Norsko, i když ve třech případech bez nároku na body. Ve vozech Super 2000 se představí Henning Solberg, Mads Ostberg, Eyvind Brynildsen a Andreas Mikkelsen, který tentokrát namísto Fordu osedlá Fabii S2000 týmu Škoda RT Italy.

V PCWRC se pod hlavičkou ruského týmu Sergeje Uspenského objeví za volantem Subaru namísto lídra šampionátu Patrika Flodina skotský pilot Dave Weston, se stejným vozem, respektive tedy s novou verzí Imprezy, pojede exotický čínský pilot Wang Rui. Na druhém místě je momentálně Armindo Araújo s náskokem 14. bodů na třetího Haydena Paddona, který kromě toho vede klasifikaci Pirelli Star Driver. Čistě teoreticky by se mohl šampionem stát i Linari, ale skutečný souboj o letošní titul v produkčních vozech je očekáván pouze mezi trojlístem Flodin, Araújo a Paddon.

Pokud jde o JWRC, každá z předchozích šesti soutěží měla jiného vítěze. Francii neměl mezi nominovanými podniky Estonec Karl Kruuda, což bude znamenat šanci pro Aarona Burkarta, který vede kategorii JWRC právě před Kruudou a Kevinem Abbringem. Jako host se ve Francii představí Jeremi Ancian se Suzuki Swift S1600.

Zajímavou podívanou slibuje také soutěž domácího šampionátu pojmenovaná Grand National, kterou pořadatelé nahradili Rallye Alsace Vosges, v letošním roce zrušenou kvůli pořádání podniku mistrovství světa. Při 70 přihlášených do MS a stejném počtu do národního šampionátu bude startovní pole pořádně 'našlapané' a objeví se v něm například taková jména, jako Pieter Tsjoen či Bryan Bouffier.

-mah- , -jav- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist