www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 6. května 2024, Svátek má Radoslav, zítra Stanislav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2010

Citroën uvedl novou DS3 WRC

30. září 2010 • 13:50

Na pařížském autosalonu po konkurenčním Fordu představil své nové WRC i Citroën. DS3 bude zbraní francouzské automobilky od sezony 2011, kdy vejdou v platnost upravené technické předpisy pro vozy nejvyšší kategorie.

Největší změnou v porovnání s WRC předchozí generace je pohonný agregát - pod kapotu se nastěhoval motor o objemu 1,6 l s přímým vstřikováním. Citroën uvádí maximální hodnoty výkonu 300 koní a točivého momentu 350 Nm. O přenos na kola se stará soustava transmisí od společnosti Sadev, obsahující šestistupňovou sekvenční převodovku obsluhovanou klasickou pákou na středovém tunelu. Na převodovou skříň navazují přední a zadní diferenciál.

Karoserie sériové DS3 se nafoukla do šířky a do maxima využívá limitu 1820 mm, nové jsou aerodynamické prvky jako přední nárazník či zadní křídlo. Ocelový skelet je doplněn díly z uhlíkových vláken, předepsanou bezpečnostní nezbytností jsou polykarbonátová boční okna a pěnové výplně ve dveřích.

Novým regulím se musel podřídit i podvozek, stejně jako již dříve u vozů S2000 je i nových WRC požadováno užité shodného zavěšení jak na přední, tak na zadní nápravě. Tlumiče jsou dílem vlastního vývoje Citroën Racing, brzdy jsou na DS3 v porovnání s dosavadní C4 o něco menší – kotouče mají průměr 355 mm (asfalt) či 300 mm (šotolina) vpředu a 300 mm vzadu.

Celý vývoj byl komplikován Mezinárodní automobilovou federací, která až poměrně záhy definovala konečnou podobu nových technických regulí. Citroën začal s vývojem na konci roku 2009, na řadu přišla nejprve nová karoserie, do které byl zamontován motor z původní C4 se sníženým výkonem. S tímto hybridem se během první poloviny roku 2010 ladil podvozek, a to jak na šotolině, tak na asfaltu. Nový motor 1,6 l byl připraven pro testy na zkušebně v dubnu 2010, spojení se šasi a první jízdy konečného vozu se odehrály na testovací dráze Citroënu v Satory koncem července. Za volantem se během testů vystřídali Phillippe Bugalski, Sébastien Loeb, Dani Sordo a Sébastien Ogier. Prvním ostrým nasazením vozu bude začátkem února 2011 Švédská rally, úvodní díl další sezony mistrovství světa.

Technická data
Karoserie
StrukturaKaroserie vyztužená vevařeným ochranným rámem
SkeletOcelový doplněný o kompozitní díly
Motor
TypCitroën Racing - přeplňovaný motor 1,6 l s přímým vstřikováním
Vrtání/zdvih82/75,5 mm
Objem1,598 cm3
Max. výkon300 k/6000 ot./min.
Točivý moment350 Nm/3250 ot./min.
VstřikováníPřímé vstřikování s řídící jednotkou Magneti Marelli SRP-HP
Spojka
TypKovokeramické kotouče s vnitřním chlazením
Pohon
Uspořádání4x4
PřevodovkaManuální šestistupňová sekvenční Sadev
DifferenciályPřední a zadní, samosvorné, mechanické
Brzdy
PředníVentilované disky 355 mm (asfalt) nebo 300 mm (šotolina), vodou chlazené čtyřpístkové třmeny
ZadníVentilované disky 300 mm, vodou chlazené čtyřpístkové třmeny
Rozdělení brzdného tlakuNastavitelné z kabiny
Ruční brzdaHydraulická
Podvozek
ZavěšeníMcPherson vpředu i vzadu
TlumičeČtyřsměrně nastavitelné Citroën Racing
Řízení
TypS hydraulickým posilovačem řízení
Kola
Asfalt8 x 18”
Šotolina a sníh7 x 15”
Parametry
Délka3948 mm
Šířka1820 mm
Rozvor2461 mm
Rozchod1618 mm vpředu i vzadu
Nádrž75 litrů
Hmotnost1200 kg

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
30.09.2010 16:38
Mirekfric
350 Nm má DS3 R3. WRC má rozhodně podstatně víc...

Pěkné prezentační video: odkaz na www.citroen-wrc.com
toplist