www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 6. května 2024, Svátek má Radoslav, zítra Stanislav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2010

Mini také odhalilo svůj vůz WRC

1. října 2010 • 07:00

S novými vozy WRC se v první den pařížského autosalonu doslova roztrhl pytel. Vedle Citroënu a Fordu představil novinku i britský Prodrive. Vůz Mini Countryman WRC přináší mezi nastupující generaci soutěžní techniky velmi atypický retro vzhled. Je také zatím největším vozem i přesto, že je kratší než odcházející Ford Focus WRC či Citroën C4 WRC.

Práce na voze započaly na konci roku 2009. Za základ byl zvolen model Mini Countryman, protože standardní Mini nesplňuje požadavky předpisů na minimální délku vozu. První testy ve Velké Británii odjezdil Mads Östberg. V dalším testování na portugalské šotolině se již střídali Markko Märtin, Kris Meeke a Marcus Grönholm. Vůz nicméně stále nebyl osazený finální variantou tlumičů, aerodynamického bodykitu, ani například systémem ALS pro redukci prodlevy turbodmychadla. Celým projektem by team Prodrive Davida Richardse chtěl navázat na úspěšnou spolupráci s BMW při vývoji vozu BMW M3 skupiny A před více než dvaceti lety.

Přeplňovaný řadový čtyřválec o objemu 1.6 litru vybavený přímým vstřikováním paliva pochází z dílen sportovního oddělení BMW Motorsport a je určen také pro vozy BMW v okruhovém seriálu WTCC. Narozdíl od Citroënu, který zvolil cestu stavby speciální závodní jednotky, pochází srdce Mini ze sériové produkce (stejně jako v případě Fordu). Poněkud kuriozní je tak fakt, že ačkoli si tento motor, který je společným produktem bavorského BMW a francouzského PSA (Peugeot Citroën Automobiles) našel cestu do soutěžních vozů obou koncernů, nepoužívají jej obě WRC. V případě PSA ho najdete jen v jednodušším Citroënu DS3 R3T. Agregát použitý v Mini Countryman WRC používá standardizované turbodmychadlo Garrett dle regulí FIA s omezením plnícího tlaku. Turbodmychadlo je také osazené restriktorem sání o vnitřním průměru buď 33 mm pro variantu WRC nebo 32 mm pro variantu Super Production.

Systém transmisí bez mezinápravového diferenciálu dodala renomovaná britská firma X-Trac a vychází ze systému používaného ve vozech Super 2000. Podvozek využívající klasické zavěšení typu MacPherson vpředu i vzadu je osazený švédskými tlumiči Öhlins. Karoserie je vyztužená ochranným rámem vlastní konstrukce Prodrive. Velké zadní křídlo, stejně jako plastová okna a výkonnější brzdy jsou vyhrazeny jen pro variantu WRC. Vozy Super Production se budou muset obejít bez těchto prvků.

Tým Mini zároveň potvrdil, že prvním továrním jezdcem, který bude s vozem bojovat na tratích mistrovství světa v rally, je mistr IRC z roku 2009 Kris Meeke. Okolo dalších členů týmu kolují více či méně podložené spekulace, nicméně zdá se, že minimálně na vybraných podnicích bude značku reprezentovat také dvojnásobný mistr světa Marcus Grönholm. Mluví se také o Per Gunnaru Anderssonovi či Madsi Östbergovi, i když v jeho případě by se jednalo spíše o vytvoření satelitního týmu Adapta WRT se stejnými vozy. Prodrive dále oznámil, že v roce 2011 absolvuje šest podniků kolotoče WRC. Očekává se, že homologaci vůz obdrží k 1. březnu 2010 a že poprvé odstartuje na Rally Italia Sardegna.

-fri- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist