www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 28. dubna 2024, Svátek má Vlastislav, zítra Robert

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2010

Čtvrtým místem ve Španělsku posílil Latvala naději na stříbro

2. listopadu 2010 • 15:30

Tým BP Ford Abu Dhabi obsadil ve výsledkové listině Rally de España čtvrtou a pátou příčku. Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila s vozem Focus RS WRC předstihli ve třídenním souboji na štěrkových i asfaltových cestách západně od Barcelony své týmové kolegy Mikko Hirvonena a Jarmo Lehtinena, kteří samozřejmě startovali se stejným typem vozu.

Latvala tak v průběžném hodnocení šampionátu jezdců stáhl náskok Sébastiena Ogiera, kterému v tuto chvíli náleží druhá příčka. Pětadvacetiletý Fin nastoupí příští měsíc do britské rallye se ztrátou jedenácti bodů na svého francouzského soupeře.

Španělská rallye se v minulosti jezdila jako výhradně asfaltová. Na oslavu dvacetiletého účinkování této soutěže v kalendáři mistrovství světa však její organizátoři opustili tradiční formát a připravili soutěž na smíšeném povrchu. V itineráři tak vedle asfaltových úseků nechyběla ani šotolina. Už v zahajovací páteční etapě si posádky vyzkoušely oba povrchy, ale štěrk převažoval. Poté týmy přestavěly svá auta ze šotolinové na asfaltovou specifikaci a další dva dny už se soutěžilo výhradně na komunikacích se zpevněným povrchem.

V okolí města Salou, kde měla soutěž základnu, čekalo na závodníky celkem šestnáct měřených testů o souhrnné délce 344,88 km. Podzimní počasí ukázalo svou přívětivější stránku, teploty šplhaly až k jednadvaceti stupňům. První den se jelo na pneumatikách Pirelli Scorpion určených na šotolinu, ale pro asfalt zvolili Latvala i Hirvonen obutí PZero s tvrdou směsí.

Latvala se zpočátku držel na druhém místě a první etapu uzavřel na třetí pozici. Včera dopoledne nebyl spokojený s nastavením vozu a zvolil měkčí podvozek, což autu přidalo na ovladatelnosti a jezdci na jistotě. Dotírající Dani Sordo se ovšem pro Latvalu ukázal být příliš tvrdým oříškem. Nakonec se finský pilot propadl na čtvrtou příčku, kde zůstal až do konce dnešní etapy.

„Byl to pro mne další povedený víkend na asfaltu,“ řekl Latvala. „Z auta jsem měl dobrý pocit, bavilo mě a při jízdě jsem se cítil uvolněný. Měl jsem i slušnou jistotu a moje rychlost na tomto povrchu se i nadále zlepšuje, ale bohužel jsem nedokázal udržet krok s jezdci přede sebou a dosáhnout na stupně vítězů. Už od včerejška trochu přemýšlím nad šampionátem a bodovou situací před závěrečným kolem příští měsíc ve Walesu. Bude to tam zajímavé, čeká nás napínavý boj.“

Hirvonen nemohl v úvodní etapě najít rytmus a na konci dne byl pátý. Lépe se mu dařilo na asfaltových rychlostních zkouškách, kde postupně snížil svoji ztrátu na Latvalu. Včera odpoledne však třicetiletý finský jezdec doplatil na uvolněnou objímku hadice od turbodmychadla, která ho stála čtyři minuty. Při nejbližší příležitosti se postaral o opravu a zůstal pátý. Dnes volil odměřené tempo a připsal si slušný bodový příděl.

„Pátek byl složitý, protože jsem na začátku první rychlostní zkoušky téměř vyjel z trati a ta chyba narušila můj rytmus,” přiznal Hirvonen. „Silnice měly hodně technickou povahu a já byl jednoduše až příliš opatrný. Včera dopoledne na asfaltu jsem se už cítil lépe, ale měl jsem smůlu s tou hadicí od turba. Naštěstí jsem ji dokázal opravit. Dnešek se vydařil a jsem rád, že moje poslední soutěž na asfaltu s Focusem RS WRC dopadla uspokojivě.“

Kálid Al Qassimi z Abu Dhabí a jeho spolujezdec Michael Orr se třetím vozem „továrního“ týmu Ford uzavřeli první den na dvanáctém místě po problémech s brzdami, ale rychle se vyšvihli na sedmou příčku. Pro jezdce z Emirátů to byl druhý nejlepší výsledek v jeho kariéře. „Tato rallye znamenala hodně pro upevnění naší sebedůvěry. Po nehodách ve Finsku a Japonsku jsme si tu zasloužili dobrý výsledek. Na smíšeném povrchu jsme začali obezřetně, ale naše trpělivost se vyplatila,“ řekl Al Qassimi.

Ředitel týmu BP Ford Abu Dhabi Malcolm Wilson prohlásil: „Solidní výsledek Jari-Mattiho znamená, že se může v britské rallye pokusit bojovat o druhé místo v šampionátu jezdců. Na asfaltu se neustále zlepšuje a bylo hezké vidět, že i Mikko opět získává na rychlosti. Včera skvěle dokázal opravit auto po problémech s hadicí turbodmychadla, udělalo to na mě velký dojem.“

Sportovní ředitel Ford of Europe Gerard Quinn dodal: „Pozornost se nyní obrací k Británii, k poslední soutěži pro Focus RS WRC a také poslední v éře WRC. Naším cílem je dosáhnout toho, aby Focus RS WRC ukončil svoji kariéru se ctí, a v následujících dvou týdnech na to zaměříme naši přípravu.“

Společnost M-Sport, která zajišťuje realizaci sportovního programu značky Ford ve světovém rallye šampionátu, obdržela cenu „Abu Dhabi Spirit of the Rally“. Tato trofej oslavuje dvoustou soutěž, kterou společnost v mistrovství světa absolvovala od zahájení spolupráce s Fordem. Oba partneři společně vybojovali dva mistrovské tituly v hodnocení týmů, konkrétně v letech 2006 a 2007.

Martin Linhart
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist