www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 27. dubna 2024, Svátek má Jaroslav, zítra Vlastislav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2010

Martin Holmes a Malcolm Wilson o konci jedné éry – 1. část

5. listopadu 2010 • 15:00

Jak vidí čtrnáct let WRC Martin Holmes, bývalý špičkový spolujezdec a dnes jeden z nejuznávanějších motoristických novinářů, a Malcolm Wilson, bývalý jezdec a dlouholetý šéf týmu M-Sport? Následující řádky, které vám přinášíme díky oblíbenému motoristickému magazínu Rally, prozradí víc.

M.H.: „Velšský podnik mistrovství světa bude znamenat konec působení současných vozů WRC v mistrovství světa. Jen jedna značka stála na startu všech soutěží této éry, která začala na Rallye Monte Carlo 1997 – Ford. Během prvních dvou let Ford nasazoval vozy Escort, které byly upravené z předchůdců skupiny A tak, aby využily výhody nových regulí. Od roku 1999, třetího roku WRC, přišel na scénu Focus. Letos je tomu tak dvanáct let, po kterých právě Focus představoval vlajkovou loď společnosti. Za tu dobu ho potkaly dvě zásadní přestavby představené v sezonách 2003 a 2006.

Předpisy WRC byly pojaty od počátku tak, aby umožnily soutěžit v šampionátu výrobcům, kteří ve svém výrobním programu neměli vhodný vůz vhodný pro použití v soutěžích, za rovných podmínek s těmi, kteří vhodná auta sériově vyráběli. Skupina WRC se ukázala být velkým úspěchem. Nakonec vůz WRC homologovala celá desítka výrobců, kteří na tratě vyslali celkem čtrnáct různých vozů. Tato iniciativa byla spojená s plánovaným celkovým rozmachem mistrovství světa. FIA požadovala, aby pouze výrobce, který vstoupí do kolotoče mistrovství světa, mohl homologovat vůz WRC. Tohle pravidlo samo osobě stálo za tím, že během celého období WRC spolu najednou soutěžilo až sedm výrobců.

Člověkem, který ve světě světové rally setrval od samého začátku WRC až do dnešních dnů, je Malcolm Wilson, jehož tým M-Sport byl aktivní v mistrovství světa již v průběhu devadesátých let. Byl to výsledek jejich soukromého týmu dosažený na Rally 1000 jezer 1996 (Jarmo Kytölehto a Harri Rovanperä s Escorty skupiny A), který vedl k uzavření dohody mezi Fordem a M-Sportem o továrním zastoupení značky v sezoně 1997.Katalánská rally 2010 byla dvoustou soutěží pro vozy WRC, a proto pro někoho, kdo nechyběl ani na jedné z nich, také jeho dvoustá jubilejní soutěž s vozy této kategorie.“

M.W.: „Nikdy jsem si nedokázal představit, jak dobře by se tato nová skupina mohla chytit. V roce 1997 jsme opravdu používali svým způsobem produkční auto, samozřejmě s nějakými úpravami, ale pořád bylo postavené na základě předchozího auta skupiny A. Na začátku to bylo jen Subaru, které okamžitě představilo opravdový soutěžní speciál, ale Carlos Sainz nakonec stejně získal druhé místo už při našem prvním startu v barvách továrního týmu na Rallye Monte Carlo 1997. Pro nás byl první opravdovou změnou, kterou přinesly nové předpisy, až Focus. Ten byl mechanicky zcela odlišný od starého Escortu. To zahrnuje hlavně přechod od podélně uloženého motoru Escortu k pohonné jednotce umístěné napříč u Focusu. To s sebou přineslo i změnu transmisí, která z pohledu Fordu byla něčím úplně novým a i pro nás v M-Sportu to byl veliký krok vpřed. Vývojové práce na budoucím Focusu jsme začali v roce 1998 a ten se stal naším vůbec prvním opravdovým WRC.“

Pokračování příště

-mah- ; -fri- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist