www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 28. dubna 2024, Svátek má Vlastislav, zítra Robert

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2010

Martin Holmes a Malcolm Wilson o konci jedné éry – 2. část

8. listopadu 2010 • 19:30

Martin Holmes a Malcolm Wilson pokračují ve svém povídání o konci současných vozů WRC. První část najdete zde.

M.W.: „Při práci na WRC jsme zažili několik opravdu vzrušujících období. Tím prvním byl samozřejmě nástup nového Focusu v roce 1999, který byl okamžitě konkurenceschopný a zvítězil již při třetím startu na Safari. V roce 2002 pak do M-Sportu přišel na funkci technického ředitele Christian Loriaux, aby vyvinul novou specifikaci známou jako Focus WRC 03, která se od předchozích provedení výrazně lišila. Stejně jako původní Focus, také tento byl od samého počátku velmi rychlý. Dalším velkým krokem bylo představení současného modelu, který označujeme 06, na konci roku 2005. Ten se vyznačoval mnoha velkými změnami v konstrukci. Hned poté, co jsme toto zcela nové auto dokončili, jsme měli jen jeden den testů v lesích v Cumbrii, okamžitě poté jela dvě auta do Austrálie. Obě dvě (Toni Gardemeister a Roman Kresta) dosáhla na vítězství v rychlostních zkouškách. Poté samozřejmě hned při dalším startu a prvním pro Marcuse Grönholma přišlo vítězství v Rallye Monte Carlo. Když se dívám zpět na tyhle události a hlavně na to, jak dobře si auta vedla hned při svém debutu, tak to byly opravdu skvělé chvíle. Když navrhnete a vyvinete auto, dovezete ho na první soutěž a zajíždíte nejrychlejší časy, tak to pro mne znamená víc, než si lidé mimo svět rally dokáží představit.“

M.H.: „Předpisy pro stavbu vozů WRC byly revolucí v tom, jak byly koncipované. Myslíte, že to byla dobrá pravidla?“

M.W.: „Opravdu myslím, že ano. Přivedla do rallysportu mnoho výrobců. V dalším průběhu se věci trochu začaly vymykat z rukou po konstrukční stránce, ale abych byl upřímný, myslím, že právě tam Jacques Berger (vedoucí technického oddělení FIA) a technici z týmů společně provedli potřebné změny. To, co se udělalo v posledních letech pro snížení nákladů, mělo velký přínos a opravdu nám pomohlo. Ok, někteří výrobci odešli, ale mnozí zde setrvali několik let, a já vím, že dnes není program v mistrovství světa relativně dražší než před patnácti lety, když jsme získali kontrakt s Fordem.“

M.H: „Práce na vozech WRC byly impulsem ke komerčnímu využití zařízení M-Sportu v Dovenby v Cumbrii.“

M.W.: „Náš obchodní model se během let měnil. Cílem pro Ford v roce 2004, kdy jsme obnovili smlouvu, bylo vybudovat kompletní žebřík možností v rallysportu a přivést na tratě mistrovství světa zpět více Fordů, jak jsme mívali v dobách Escortů RS. Poslední roky pro nás byly opravdu vzrušující, protože programy s Fiestami nám umožnily ten pomyslný žebřík zkompletovat. Samozřejmě nejinak tomu bylo letos také díky Fiestě S2000. Myslím, že jsme nyní až někde u čtyřiceti kusů, ale nikdy jsem si nemyslel, že bychom mohli postavit devadesát sedm Focusů WRC a k tomu ještě Escorty WRC. Bylo by pěkné dostat se na těch magických sto Focusů, ale když se příští rok kompletně mění pravidla, tak už k tomu nedojde. Současné WRC si budou určitě lidé připomínat jako skvělou éru motorsportu z pohledu rally.“

Pokračování příště

-mah- ; -fri- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist