www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. dubna 2024, Svátek má Robert, zítra Blahoslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2010

Zaslechnuto ve Walesu

15. listopadu 2010 • 12:40

Poslední soutěž letošního mistrovství světa FIA v automobilových rally je po včerejším odpoledni minulostí. Jedním z četných dozvuků této rally jsou tradiční postřehy Martina Holmese z průběhu rally, které vám nyní opět přinášíme. Tentokrát začneme ale trochu netradičně.

Speciální výročí Britské rally 2010:

Před 50 lety: Erik Carlsson se poprvé stal vítězem britské RAC Rally. Zároveň se stal prvním vítězem ze zahraničí a jeho Saab prvním vítězným zahraničním vozem.

Před 40 lety: Odstoupení Jeana Luca Theriera, jehož vůz Renault Alpine zůstal uvězněn v blátě na poslední rychlostní zkoušce (s pořadovým číslem 82!) znamenalo, že jeho tým prohrál v souboji o mistrovský titul značek s konkurenčním německým Porsche.

Před 30 lety: Henri Toivonen se ve svých 24 letech stal nejmladším vítězem podniku mistrovství světa FIA rally. Tento rekord překonal až v roce 2008 Jari-Matti Latvala.

Před 20 lety: Skončila dlouholetá tradice utajených tratí a poprvé bylo posádkám umožněno absolvovat trénink a používat rozpis.

Před 10 lety: Rally se odstěhovala do Walesu, soutěž naposledy vyhrál britský pilot a průměrná rychlost vítěze poprvé překročila hranici 100 km v hodině.

Petterovy trable

Petter Solberg dlouho bojoval o prvenství na poslední soutěži letošního mistrovství světa FIA rally. Nakonec byl proti nejen vítězný Sebastien Loeb, ale také problémy s převodovkou: „Když jsem chtěl zařadit nahoru, po dvojce tam padla pětka a motor úplně přestal táhnout. Když jsem chtěl podřadit z šestky na pětku či čtverku, zůstala tam viset nejvyšší rychlost. Občas se stalo, že jsem tam chtěl nechat pětku, ale řazení vypadlo na neutrál a motor jen zaječel! Řadil jsem jedničku a zůstala mi tam viset čtyřka. Když se podíváte na onboard, uvidíte, že jsem musel řadit manuálně a používat ruční brzdu. To celé nás jenom v pátek odpoledne mohlo stát okolo patnácti vteřin a nebýt toho, mohl jsem být nejrychlejší. Miluji rychlostní zkoušky této rally a věděl jsem, že mám šanci zvítězit!“

Breenovi pomohli až hasiči

Spolujezdec Craiga Breena, Gareth Roberts, vysvětlil, proč tato dvojice předpokládala, že domácí soutěž pro ni skončí katastrofou. „Všechno začalo defektem na čtvrté rychlostní zkoušce, kdy jsme samozřejmě poškozené kolo dali zpět do auta. Věděli jsme, že se z poničené pneumatiky ještě trochu kouří, ale čekali jsme, že zchládne a přestane to. To se ale nestalo. Bylo to pořád horší a horší. Tak jsme to kolo vyndali, chytili k rámu na mé straně a jeli s otevřenými dveřmi. Pak pneumatika znovu chytla a začala hořet. Bylo nám jasné, že musíme něco udělat, protože jsme se blížili k tankovací zóně. Naštěstí si toho hasiči u tankovací zóny všimli a uhasili nás! Asi by to nebylo zrovna ideální, kdybychom podpálili tankovací zónu...“

Mikkelsenova povedená premiéra

Norský mladík Andreas Mikkelsen ukončil letošní sezónu na výtečnou. Poté co bylo oznámeno, že v roce 2011 bude v seriálu Intercontinental Rally Challenge hájit namísto Guye Wilkse barvy týmu Škoda UK, při své přemiéře s Fabií Super 2000 ve Walesu dokázal přesvědčivě zvítězit v kategorii SWRC stylem start-cíl.

Ozvěny ze Španělska

Při zahájení projektu FIA Academy, který vyvrcholil v Salou při Španělské rally, obdrželi promotéři sponzorského programu, který se pojede v rámci šestice soutěží MS FIA rally 2011, velké množství přihlášek. Z celkem šestnácti zemí přišlo rovných osmdesát přihlášek a rovná polovina z nich musela být po úvodním posouzení brána zcela seriózně.

-mah- , -jav- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
16.11.2010 11:42
Karbonyl - moderátor
Mikkelsen jel s fabií už loni na Bohemce a na Costa Brava, letos v Alsasku.
16.11.2010 08:00
John - moderátor
Tentokrát se Martin asi nic tak zajímavého nedozvěděl, snad příště ...
15.11.2010 21:06
MITY
Aha,čekal jsem jako ze Španělska nějaké zákulisní drby a nic :-(
toplist