www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 25. dubna 2024, Svátek má Marek, zítra Oto

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2010

WRC je mrtvé, ať žije WRC ! - 1. část

19. listopadu 2010 • 09:00

Uplynulý víkend přinesl konec jedné éry rallysportu. V mistrovství světa skončily vozy WRC tak, jak jsme je byli zvyklí vnímat posledních čtrnáct let. To je v lidském životě dost dlouhá doba na to, abychom na ně nezapomněli. Co vlastně tahle skupina přinesla a co si z ní budeme pamatovat? Znám spoustu lidí, kteří na „wéercéčka“ nedají dopustit a jejich konec nesou docela špatně. Stejně tak ale znám spoustu těch, kteří se nemohou dočkat změny a spíš litují, že přišla až teď. Následující řádky jsou určitým zamyšlením nad tím, o co přicházíme a co nás nejspíš čeká.

Skupina WRC spatřila světlo světa v roce 1997 a důvodem jejího založení byla snaha umožnit vstup do nejvyšší ligy rallysportu automobilkám, které ve svém výrobním programu neměly vhodný vůz použitelný ve skupině A. Takových výrobců totiž ubývalo a i ti, kteří se ještě drželi, dávali často najevo, že pokračovat v nákladných programech „civilních závoďáků“ nebudou. To byl příklad třeba Fordu. Nejvýznamnějším členem skupiny potenciálních nových výrobců byl potom jednoznačně francouzský Peugeot, bez jehož tlaku by ke vzniku WRC možná ani nedošlo.

Druhým a neméně významným důvodem pro změnu byla potřeba velkého resetu regulí. Zjednodušeně řečeno, když někdo něco dělá roky, tak získá značný náskok, který nováček může jen těžko dohnat a pokud se mu to povede, tak za cenu obrovských nákladů. Na začátku takového nového období pak přichází boom díky tomu, že výrobci stojí na téměř shodné startovací čáře. Ti úspěšnější postupem času začnou unikat ostatním, kteří pomalu odpadávají až zbydou jen ti nejúspěšnější. Do rozjetého vlaku pak obvykle nikdo nepřistupuje a pokud ano, tak se zřídka udrží dlouho.

Přesně takový průběh mělo i období odcházející skupiny WRC. Bez přehánění slavila obrovský úspěch v prvních deseti letech své existence. Vždyť třeba v roce 2000 soupeřilo na tratích mistrovství světa plných sedm automobilek a na některých soutěžích se sešlo třeba i čtyřicet vozů nejvyšší kategorie. Souboje na trati měly skvělý náboj a přinesly řadu památných momentů, slavných vítězství i velkých zklamání. Na co stěžovat si rozhodně neměli ani diváci, protože vozům WRC prakticky nic nechybělo. Měly dostatečný výkon, rozumnou hmotnost, vzteklý zvuk a k agresivnímu vzhledu přidaly i nějaké ty plameny z výfuků. Rozkvět WRC šel navíc ruku v ruce s všeobecným boomem automobilového průmyslu.

Jenže později se začala karta obracet přesně dle schématu neúspěšní z kola ven. Hyundai, Škoda, Mitsubishi, Peugeot a Subaru postupně vzdali své snažení a v šampionátu zbyl pouze Ford a Citroën. Nutno říct, že se nejednalo o blesk z čistého nebe, ale několikaletý proces, který každý, kdo nebyl hluchý a slepý, viděl. Je jednoznačnou chybou FIA bez ohledu na další faktory, že situaci nechala dospět až do dnešních dnů, kdy dva roky na tratích soutěží jen dvě značky, diváci vidí stále stejných deset aut se stejnými jmény v téměř neměnném pořadí. Ekonomické problémy automobilek problematickou situaci šampionátu samozřejmě zhoršily, nicméně svádět pozdější úpadek WRC na ekonomickou krizi je laciné. Automobilky totiž většinou odcházely ještě v době, kdy jim prodeje a zisky rostly.

V téhle souvislosti se musím pozastavit nad asi nejzásadnějším rozhodnutím FIA v období WRC. Tím byl zákaz těchto vozů v regionálních šampionátech a pohárech vydaný v roce 2004. Fanoušky proklínané rozhodnutí mělo bezpochyby své kladné stránky, ale v konečném důsledku mohlo být pro vývoj skupiny fatální. Dalo by se souhlasit s argumentem, který říkal, že na národní či regionální bázi dal zákaz WRC šanci méně majetným soutěžícím a zabránil tomu, aby několik let vyhrával jezdec s výrazně nejlepším vozem. Bohužel tím ale téměř zmizel sekundární trh pro auta z mistrovství světa a navíc ti méně úspěšní výrobci ztratili možnost prezentovat své úspěchy alespoň na regionální či národní úrovni (vzpomeňme například kampaň Škody v českém či německém mistrovství). Šampionáty, které toto rozhodnutí FIA z různých důvodů přejaly, se pak sice poněkud vyrovnaly, ale také často změnily na divácky a sponzorsky nepříliš atraktivní značkové poháry. To platilo nejen u nás, ale zejména v šotolinových šampionátech, kde prostě s jiným vozem než Subaru či Mitsubishi nemělo smysl startovat.

Je jasné, že právě Mitsubishi a Subaru byli ti poslední, komu by nové pořádky vadily. Jenže po pouhém jednom roce přišla další novinka ze strany FIA, a to skupina Super 2000. Tento experiment sloužící k ověření propojení regulí rally a okruhového šampionátu cestovních vozů dlouho vypadal, že nedopadne na živnou půdu, ale nakonec si přes pomalejší rozjezd získal značnou popularitu především díky aktivitám Eurosportu – a především na úkor Mitsubishi a Subaru. Je bez debat, že bez snahy Eurosportu založit si svůj šampionát, by S2000 nedosáhly své současné popularity.

I když se jedná o skupinu mezi fanoušky kontroverzní díky použití slabšího atmosferického motoru, všeobecně ji musíme označit za úspěšnou. Od roku 2006, kdy na tratě vyjely první vozy, získalo homologaci FIA celkem deset různých vozů, k nimž se přidalo ještě několik národních či regionálních. Celkem vznikly celosvětově za čtyři roky téměř tři stovky těchto aut. Na příkladu britského M-Sportu je pak vidět ekonomický potenciál S2000 pro výrobce. M-Sport v průměru od roku 1999 vyrobil zhruba osm Focusů WRC ročně. Za pouhý jeden rok ale také postavil již čtyřicet dva Fiest S2000!

Pokračování příště

-fri- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
22.11.2010 20:48
Mirekfric
Souhlas s Harykem, co se týče té ceny. Jednoznačně nejvíc ji vystřelila právě ta nemožnost prodávat. Což jsem se snažil i na tom pozdějším vývoji v Holandsku či Irsku ilustrovat. Někteří se v tom ale asi snažili hledat něco jiného, co jsem fakt na mysli neměl.
22.11.2010 18:13
ajaj
Cena nových aut samozřejmě vyskočila kvůli téměř nulovému odbytu lehce jetých aut z továren. Cena starších aut (již soukromých) naopak prudce klesla kvůli okleštění možností jejich dalšího využití. Pekelně se tak rozevřely nůžky mezi "vraky" a novými auty. Změna předpisu o povolených materiálech a technologiích asi byla složitější, než zákaz a vymyšlení nových tříd a skupin. Nebožtík Mehta to při své návštěvě v Praze vystihl jasně. Riziko podnikání. V Africe to tak chodí. Jednou máš farmu, zejtra máš šrapnel Majere.
22.11.2010 17:59
Pluto - moderátor
Ono je to trošku jinak. Cena těch aut nešla nahoru kvůli zákazu, ale kvůli použitým technologiím a elektronice, která se do toho začala cpát. Naopak, právě zákaz vozů WRC vedl k velkému propadu cen aut, takže se k nim byli schopni dostat i jezdci z druhého a třetího sledu. I díky nucenému přesunu do superšvestek pak mohli vyrůst jezdci jako Sordo, Andersson, Wilks, Meeke, Ogier, Aava, Katajamäki, Sandell, Burkart, Kościuszko či Prokop.

Nikde neobhajuju, že zákaz WRC ze strany FIA byl správný krok. Jen to, že se tahle kategorie začala ubírat spirálovitě do extrémních částek (a konkrétně třeba u Citroënu jim bylo ukradené, jestli budou v nižších šampionátech WRC povolené nebo zakázané, jejich filosofie stejně nebyla postavena na pouštění aut do soukromých rukou, což se posléze dokázalo s Xsarou WRC, C4 WRC a to samé to bude i DS3 WRC příští rok ; i sám Wilson bude mít obdobnou strategii v roce 2011).
22.11.2010 17:37
ajaj
Brečet nad tím, že někdo nemohl vyrůst kvůli bohatým staříkům co se vozí ve WRC považuju za šílenou zvrácenost. Základ je totiž v tom zákazu WRC v mezinárodním měřítku. Jedněm to zničilo investici. Druhejm zase dokonale zrušili odbyt. Pro třetí to znamenalo, že cena jakéhokoli novějšího WRC vyskočila raketově do obřích výšek. Zbyly tedy jen ty vraky, na který zakazovači tak rádi poukazujou. Další nádhernou ukázkou pokrytectví je naříkát nad tím, že fakriky nemají šanci a tím ani zájem konkurovat starým WRC. Bodejď by měly, když jim před tím tu možnost konkurence seberu.

Při ponechání normálního vývoje, by ceny aut přirozeně klesaly a ti vzývaní talenti by na ně časem dosáhli. Tak jako to bylo i u nás, kdy se do WRC postupně dostávali i jezdci z druhého a třetího sledu. Nejprve na horší, pak na lepší a ti nejšťastnější třeba i na poslední modely. Nuceným vytlačením talentů do superšvestek, nebo později S2K, jsme (obecně, nejen u nás) přišli o generaci jezdců, kteří by mohli a uměli s WRC zavodit. Ti chybějí a ne že staříci přebývají. To by si ale pupíci na FIA a v dalších sekretariátech museli přiznat, že do zkopali. Což se nestane a radši pošlou do kytek další třídu, nebo skupinu a vymyslej novou a nebo ještě novější SuperMaxiMega třídu.
22.11.2010 13:51
Pluto - moderátor
Suzuki skončilo kvůli vnitřním rozporům defacto ještě před tím, než začala první sezóna. Tu ale kvůli smlouvě s ISC museli odjet (jinak hrozila velká pokuta).
22.11.2010 11:22
Karbonyl - moderátor
Myslím, že chybí a nechybí. Seat i Toyota odešly z rally kvůli jiným firemním prioritám (WTCC, resp. F1), a Suzuki to zabalilo protože to byla fakt asi největší bída v historii kategorie WRC.
22.11.2010 11:01
MITY
Všiml jsem si,že mezi odpadlíkama ti chybí Seat :-)
21.11.2010 23:06
Pluto - moderátor
Koukám, že se to tu za dobu mé nepřítomnosti pěkně rozjelo. Kategorie WRC byla pěkně nastartovaná, ale začala se ubírat směrem, kdy už se stávala finančně nesmírně nákladnou, kdy se i mezi jednotlivými vozy WRC začaly objevovat velké (výkonnostní) rozdíly. Federaci FIA začalo vadit, že v MS ubývá posádek, tak si asi mysleli, že když je zakážou na nižších úrovních, tak všichni půjdou do MS... Ze zákazu WRCček jsem taky nebyl nadšený, ale na tu dobu si pamatuju moc dobře, byl jsem v kontaktu s řadou jezdců a věděl jsem, jak jsou jejich rozpočty našponované a řada z ních zvažovala přechod do schůdnější kategorie. Asi by WRC nevymřely samy, ale určitě by klesl jejich počet. Zajímavý je i Mirkův postřeh o dosluhujících WRC v národních šampionátech a jejich vliv na rozvoj šampionátu. Příkladem je třeba Holandsko, kde teď kralujou "důchodci s WRC". Až jejich současné WRC přestanou jezdit (skončí homologace, dojdou náhradní díly), co přijde potom? Bude chybět současná generace, která nemá šanci na rozumnější rozvoj. Vezměme si třeba Francii - při současném stavu nemá žádná z automobilek zájem o vstup do seriálu na podporu vlastních jezdců. Jednou z obětí "WRCománie" se stal Bryan Bouffier, protože Peugeot před pár lety zavřel plánovaný program, protože s S2000 neměl šanci bojovat proti WRCům. Zachránily ho aktivity v Polsku, na letošní rok se Peugeot Sport pokusil jej opět nasadit doma. A v současné době to vypadá, že to bylo opět nadlouho naposled, protože automobilka nemá zájem investovat do startu posádky, kterou v nerovném souboji poráží šest-sedm let staré auto.

Doufám, že se nová kategorie WRC (a s tím související SP pro soutěže mimo MS) podaří, automobilové soutěže by to potřebovaly. Největším problémem rally je totiž nepředvídatelnost technických předpisů. Vývoj soutěžního auta určité kategorie zabere hodně měsíců a spolkne miliony peněz, nikdo však nemá zaručené, jak dlouho to auto bude moct jezdit. Stačí se jen podívat, kolik vozů kategorie S2000 bylo rozpracováno a kvůli změně předpisů nikdy nespatří/ily světlo světa. A bojím se, že aktuální stav s předpisy pro WRC (kdy dlouho nebylo jasné, co a jak bude moct být), hodně nepřesně formulované předpisy pro SP a prakticky neznámé možnosti úprav v rámci R4 příliš optimismu nedodává. A to se bavíme teprve o roce 2011. Zůstane to v roce 2012 konzolidované nebo přijde další kotrmelec?
21.11.2010 21:30
Mirekfric
rallydriver: V pohodě, já jsem občas reaguju trochu zbrkle...
21.11.2010 20:35
jonas3
Myslim, ze uz nema cenu lamentovat nad minulosti. WRC je na startu nove ery a doufejme, ze se FIA i lokalni svazy poucily z "krizoveho vyvoje" a nebudou opakovat stejne chyby.
Jinak tedy pekny clanek...
toplist