www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 28. března 2024, Svátek má Soňa, zítra Taťána

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2010

WRC je mrtvé, ať žije WRC! - 2. část

21. listopadu 2010 • 21:30

Právě v okamžiku největšího boomu S2000 přichází z Paříže další změna. Nutno říct, že v tomhle případě celkem logicky opodstatněná. FIA prostě vzala již populární S2000 a na jejich základě postavila předpisy pro nové vozy WRC. Stav světového šampionátu byl poslední tři roky tristní a změna byla nevyhnutelná. Díky otálení a tahanicím o nová pravidla ale přichází ani ne tak pět minut před, ale spíš deset minut po dvanácté.

Co je nového? V rámci současného trendu vývoje automobilového průmyslu i zde dochází k tak zvanému downsizingu, to je použití přeplňovaných motorů s menším objemem. Místo atmosferického dvoulitru tak nastupuje přeplňovaná šestnáctistovka. Ta bude dopovaná turbodmychadlem s omezením plnícího tlaku na 2,5 baru (u současných WRC to je kolem čtyř). Zatím turbodmychadlo dle nových regulí homologovala pouze firma Honeywell Garrett a minimálně ze začátku ho tak budou používat všechny automobilky. O jeden milimetr se také zúží restriktor sání, což přinese zmenšení průřezu asi o šest procent. Použití přímého vstřikování paliva zvýší účinnost, ale také cenu, neboť s tímto systémem všeobecně není v motorsportu příliš mnoho zkušeností. Zmenšení objemu motoru přinese o něco nižší vlastní mechanické ztráty. Jisté je, že nové motory budou mít hodně odlišnou charakteristiku, ale také výraznější zvuk. Budou dosahovat podstatně nižšího kroutícího momentu v nízkých otáčkách než současné jednotky. Pokles maximálního výkonu nebude podle mého názoru nijak dramatický. Využitelné spektrum otáček se ale určitě posune do vyšších hodnot a značně se zúží. Zjednodušeně řečeno, bude obtížnější správně řadit, než tomu bylo u posledních dvoulitrových vozů, kde často ani o dva stupně jiný převod nemusel znamenat časovou ztrátu.

Doslova revoluce pak čeká systém transmisí, neboť z aut zcela zmizí mezinápravový diferenciál a hydraulický systém řazení. Na toto bude jistě hodně protichůdných názorů, které všechny mají svoji pravdu. Pokud má motorsport fungovat jako jakási výkladní skříň automobilového průmyslu a má ukazovat poslední výkřiky techniky, pak návrat o dvacet let zpět je přesným opakem tohoto záměru. Jenže je tu i jiný pohled, který říká, že většina diváků a potenciálních zákazníků stejně nemá o technice potuchy a motorsport je buď prostě baví a nějakým způsobem ovlivňuje jejich vztah ke značce a nebo nebaví, a pak není co řešit. Z tohoto pohledu je potom jednoduché mechanické auto spíše plus – je náročnější na řízení a na pohled divočejší zejména při rychlých změnách směru jízdy. A i o to jde. Divák není zvědavý na auto, které prostě jen přijede, bez náznaku blokování kol či vybočení zpomalí a čistou stopou odjede, ať už je taková jízda seberychlejší. Tento názor podporují i jezdci, protože řada z nich přiznává, že jízda s novými mechanickými auty je pro ně zábavnější. V neposlední řadě je tento přístup s využitím omezeného počtu výrobců výrazně levnější.

Oproti současným S2000 se u nových WRC moc měnit v oblasti transmisí nebude. Například systém X-Trac 532 použitý u Škody Fabia či X-Trac 633 z Fordu Fiesta jsou dimenzovány na 600 Nm kroutícího momentu motoru, což by pro nové šestnáctistovky mělo bez problému stačit. Není nutné mít ani obavu z toho, že by auta bez mezinápravového diferenciálu nemohla jezdit efektními smyky s pomocí ruční brzdy. Zde se použije stejné řešení osvědčené u vozů S2000 – jednoduchá spojka v tělese zadního diferenciálu, která při zatažení ruční brzdy odpojí zadní nápravu. Nakonec určitým benefitem schématu transmisí bez mezinápravového diferenciálu jsou také o několik procent nižší ztráty výkonu v hnacím ústrojí, díky nimž se toto řešení prosadilo u přeci jen poněkud podmotorovaných S2000.

Podvozky aut zůstanou stejné jako u S2000. Tedy obě nápravy typu McPherson se čtyřmi konstrukčně shodnými tlumiči. Zde je rozdíl především proti současnému Focusu WRC, který má vzadu navíc i podélná ramena a jiné tlumiče než vpředu. Tlumiče samotné byly proti současným WRC mírně modifikovány, když došlo k zákazu použití kuličkových ložisek mezi pístní tyčí a pláštěm tlumiče sloužících k minimalizaci tření při vzájemném pohybu.

Z pohledu jezdců je nejzásadnější změnou týkající se převodovek to, že budou muset při řazení dát ruku z volantu. To vypadá vcelku archaicky, když dnes najdete „pádla“ pod volantem v běžných osobních autech i s cenovkou kolem půl milionu korun. Tady je ale dobré dodat, že pádly podobnost většinou končí. Opravdovou sekvenční převodovku, jaká je v soutěžních autech, v civilních protějšcích nenajdete. Z opačného pohledu diváka je to změna spíše kladná. Divákovi je jedno, čím jezdec řadí, ale chce vidět akci, chce vidět zápas jezdce s autem. Cena převodovky S2000 se navíc pohybuje přibližně kolem jedné třetiny až jedné poloviny ceny převodovky moderního WRC.

Další změnou oproti současným S2000 bude povolení výkonnějších brzd. Úpravou projde také aerodynamika, neboť vozy dostanou oblíbená velká křídla. Tuhle změnu ocení krom jezdců, asi především diváci na finských skocích, ostatní ji na jízdním projevu asi moc nezaznamenají. Pravdou je, že velké křídlo je proti kitovému křidélku řádově dražší. Minimální hmotnost vozů zůstává shodná s hodnotou, na níž FIA postupně posunula vozy S2000, tedy 1200 kg (původní limit pro S2000 byl 1100 kg). Proti současným WRC je to o 30 kg méně, tedy o něco větší rozdíl než váží jedno náhradní kolo.

Jistě každý si všiml, že S2000 jsou obecně menší auta než odcházející WRC. To je dané především daleko menší možností odlehčení karoserie. Dostat se tak na váhový limit s větším autem, je velice obtížné (což dokládala svého času například Toyota Corolla S2000). Po celou éru WRC platilo, že vůz musí být dlouhý alespoň čtyři metry. Vznikaly tak kuriozity, kdy výrobci uváděli na trh homologační sérii civilních vozů s uměle nataženými nárazníky, aby tento požadavek splnili. Nejmarkantnějším případem byl Peugeot 206, dalším méně výrazným třeba Škoda Fabia. Pro S2000 platí minimální délka 3,9 metru a předpokládám, že platí i pro nová WRC. Peugeot 206 by bez natažení nárazníků sám o sobě nesplnil ani tento limit...

Naopak stále roste šířka vozů. Od původní hodnoty 1770 mm z roku 1997 jsme se dostali na 1800 mm pro odcházející WRC (pro auta delší než 4,2 metru) a 1820 mm pro S2000 a nová WRC. Nutno říct, že se jedná o šířku přes blatníky, ne o šířku kabiny. Ta se oproti současným WRC většinou zmenší, i když stále platí, že tak malá jako u Peugeotu 206 nejspíš nikdy nebude. Z hlediska bezpečnosti při bočním nárazu je neoddiskutovatelné, že širší kabina je výhodnější. Na druhou stranu lehčí a kratší vůz je v tomto směru výhodnější. Je také zřejmé, že větší auto umožňuje lépe rozložit agregáty. Dalo by se říct, že delší auto obvykle bude mít ve výsledku lepší rozložení hmotnosti mezi nápravy a nižší těžiště, ale větší moment setrvačnosti karoserie. Souboj veličin, který ve své době skvěle ilustroval už Peugeot 205 T16 proti Audi Quattro Sport.

Určitě zajímavou otázkou je, co bude se současnými vozy S2000. Ačkoli se jedná o skupinu mladou a evidentně úspěšnou, tak počínaje lednem příštího roku už žádný nový vůz S2000 nevznikne. Je povoleno dále vyvíjet již existující auta, ale není možné postavit zcela nové. Tak asi takto vypadá situace při prvním pohledu na nové regule. Při tom druhém ale zjistíme, že S2000 v podstatě až na motor pokračují pod pracovním názvem Super Production. De fakto se jedná o identické vozy, jejichž jediným podstatným rozdílem je použití přeplňované šestnáctistovky s menším restriktorem než u nových WRC (31 mm proti 33 m, což znamená o 12% menší průřez) a patřičně upravených převodových poměrů.

Uvidíme nové WRC na českých tratích? Osobně se domnívám, že pravděpodobně pouze ve slabší variantě Super Production, a je docela dobře možné, že již příští rok. Podobně nejspíš bude postupovat většina národních autorit. Poměrně jednoduchá otázka ano/ne může mít docela zajímavé dopady například na zlínskou Barum rally. IRC podle všeho přeplňované šestnáctistovky v sezoně 2011 ještě nepovolí, v mistrovství Evropy zřejmě stále není rozhodnuto. Může se tak stát, že na Barumce pojede po letech opět několik aut, schopných soutěž vyhrát, ale mimo klasifikaci IRC či mistrovství Evropy. Další zajímavou otázkou jsou u nás platná omezení na průměrnou rychlost vozů v rychlostních zkouškách. Již dnes velká část tratí balancuje na hraně a osobně jsem zvědavý na to, co přinese nasazení nové techniky - zda zvýšení počtu retardérů či změnu předpisů, a nebo něco úplně jiného (myslím, že nějaká hromadná změna výběru přírodních tratí za techničtější není v České republice možná). Zatím je to otázka spíše hypotetická, protože nevíme, jak rychlá nová auta vlastně jsou. Relativně dobrou zprávou ale je, že tyto vozy Super Production určené pro regionální a národní šampionáty, by měly být poměrně snadno přestavitelné na nové WRC, s jejichž použitím se přeci jen počítá především pro mistrovství světa.

A teď to nejlepší na konec. S2000 patří rozhodnutím FIA do N4, ale není produkční vůz. Super Production je de fakto S2000, takže také není produkční vůz. K tomu nám ještě FIA povolí dále upravit ony běžné produkční vozy na nový standard R4 (přidáním sekvenční převodovky, odlehčením vozu, úpravami zavěšení či motoru). Řekněte sami, jestli to není guláš? Určitě to tak vypadá, ale pravý guláš to teprve bude, neboť existují náznaky, že od roku 2012 by všechny tyto čtyři kategorie měly startovat společně v jedné třídě. Dovedete si přestavit, že by někdo dokázal vybalancovat čtyři různé vozy tak, aby byly stejně rychlé na každé trati od Sanrema po Finsko, od Švédska po Kypr? Tohle se zcela logicky nikdy nepodařilo přes velkou snahu o sbližování ani se dvěma kategoriemi (S2000 a produkční vozy) a nemůže se to tudíž nikdy podařit ani se čtyřmi.

-fri- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
23.11.2010 11:27
Wladimeer
Ono už se před dvěmi lety psalo, že chce Toyota (vlastník Subaru) udělat něco mezi Celicou a Imprezou. Psalo se tu někde na fóru, že má mít Toyota "jasno" koncem Listopadu tak uvidíme...
23.11.2010 08:37
Walach
Nová Impreza bude opět o kousek větší, než ta současná, a na WRC tedy moc velká. Na druhou stranu, Subaru vyvíjí nové malé kupé ( odkaz na www.autocar.co.uk ) - mimochodem, ve spolupráci s Toyotou, z čehož už si WRC dokážu dost dobře představit. U Mitsubishi by to teoreticko šlo z Coltu. Stejně si ale myslím, že obě značky zůstanou pouze v kategorii R4 s jejich legendárním a ikonickými modely...i když rád bych se mýlil.
22.11.2010 21:51
rallydriver
Pravda,záleží kdo se přidá.Tehdy když WRC začala,tak to bylo jen Ford,Subaru a v sezóně si to zkusila Toyota.Třeba tu Toyotu bych rád viděl,na formuli 1 si vylámali zoubky.Měli zůstat u rally,to jim šlo dobře.Čistě jen teotreticky.Je možný že by třeba Subaru z Imprezy,nebo Mitsubishi z Lanceru mohli postavit WRC na základě předpisů,který pro nový WRC jsou.Je to jen teda spekulace,oni o to nemají zájem,možná i proto,že tyhle auta jsou přeci jenom větší,teda delší než Fiesta nebo DS 3.Takže by asi určitě byli v nevýhodě.Pro ně bude asi určitě zajímavější R4,je vlastně tak trochu pro ně dělaná.
22.11.2010 21:12
Mirekfric
rallydriver: Dal bych tomu dva tři roky na rozjezd. Zatím to vypadá, že změna předpisů pár automobilek oslovila, otázkou je, kde zůstane jen u úvah a kde to fakt vyjede. Zatím můžeme krom těch tří, co jsi jmenoval, brát za téměř jistou účast VAG, ať už se Škodou nebo VW. Na technice se usilovně pracuje a nevěřím, že by pak celý vývoj zavřeli do šuplíku. O projektu WRC jedná také Tommi Makinen Racing s jednou z korejských automobilek (bohuže nevím s kterou, ani jak je to daleko). Mluví se často i o projektu Spykeru financovaném ruskými investory či o Toyotě. To jsou ale zatím jen holubi na střeše. Uvidíme za dva roky...
22.11.2010 21:05
ifi
Pěkná analýza Mirku, opravdu fundovaný rozbor!!! Díky
22.11.2010 20:57
rallydriver
Ono se možná do nových WRC vkládá až moc nadějí.Možná že budou jezdit s pohledu diváká atraktivněji,ale ve výsledku to bude stejně jen zas Citroen,Ford, nebo Loeb a ti ostatní.Jak bude jezdit Mini na to si budem muset počkat. A zas je tu vidět snaha o třídění aut. Kam WRC nesmějí,a zakládat nějaký regionální auta,nesmysl. Všichni by měli mít možnost být všude.Právě ku prospěchu WRC v prvních letech bylo,že mohly všude,že nemuseli mít něco navíc,nebo namíň.Super production nemá smysl,protože předělaný S2000 by bylo lepší hned dát do WRC a nechat tam restriktor jako u nových WRC, prostě to nekomplikovat.R4 je dobrej nápad,v podstatě je to,jak už někdo psal třída A8,ale stejně jako N4 i S2000, všechny tyhle kategorie už dávno měli být odděleně. Jaký to pak bude mít pro jezdce smysl,když polovina startovního pole,a všichni,kdo budou mít techniku na bednu,pojedou v jedný třídě.Tak můžem si tady psát a postěžovat si,mít návrhy,ale ono to bohužel stejně půjde mimo nás,ti pání ve vedení to stějně splácají jak se jim bude hodit.Jinak článek moc pěkný,hodně sem se dočetl o detailech,který běžně takhle pohromadě nejsou.Díky.
22.11.2010 19:04
Ruba
Já jsem právě poukázat na tu totální blbost a guláš... S2000 a N4 dohromady je úplná blbost... R4 by měli patřit do áček, stejně jako je to u R2 a R3, a čistě závodní auta se budou jmenovat Super Produkční ..?
22.11.2010 18:21
MITY
Jednuduše,jak to píše Mirek: S2000 a N4 jsou jasná. R4 jsou vylepšená N4 a Super Produktion je očesané WRC pro národní šampionáty
22.11.2010 12:47
pet
Krásné a velice poučné čtení. Alespoň pro můj rozhled určitě. Díky.
22.11.2010 11:07
Ruba
Jak bys to udělal teda ty..?
toplist