www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 31. března 2020, Svátek má Kvido, zítra Hugo

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2010

Co nového v technice v sezoně 2011?

24. prosince 2010 • 08:00

Od ledna dochází k řadě změn ve světě automobilových soutěží. Nyní máme již poněkud jasněji, takže se pojďme podívat detailněji na to, co je nového a co naopak zůstává. Předně si tedy ujasněme, co bude nyní nejvyšší kategorií aut v různých šampionátech rally.

V mistrovství světa to jsou nové vozy WRC. Pro regionální šampionáty FIA to jsou vozy S2000 1.6T (téměř totožné s předchozím, viz dále). V IRC zůstávají původní atmosférické dvoulitrové S2000. Z roztříštěnosti předpisů budou muset nějak vybruslit podniky společné více šampionátům (Ypres, Madeira, Barum). Je jasné, že Eurosport na startech nových šestnáctistovek ve svých podnicích má pramalý zájem...

Povídání o konkrétních autech začneme u WRC. Nová auta přejímají od odcházejících WRC stejný název, ale technicky se jedná o lehce upravené S2000. Počínaje lednem 2011 totiž musí všechny nové vozy S2000 být vybavené motorem o objemu do 1600 cm3 s přímým vstřikováním paliva a s turbodmychadlem, jehož maximální plnící tlak je 2,5 baru. Průměr restriktoru sání je stanovený na 33 mm. Maximální otáčky zůstávají omezené na 8500 za minutu.

Toto všechno platí jak pro S2000, tak pro WRC. U těch je navíc možnost homologovat odlišný setrvačník. Narozdíl od všeobecného očekávání tedy nové S2000 nebudou mít menší restriktor než WRC, pokud nedojde do začátku nové sezony k dalším změnám, což zatím nelze vyloučit. Už nyní tak můžeme říct, že S2000 s novým motorem nejspíš výrazně zrychlí. Podvozek a transmise stejně jako většina ostatních prvků zůstávají shodné pro S2000 a WRC. Nicméně několik dalších odlišností mezi těmito vozy najít jde. WRC mohou mít jiný přední nárazník a velké zadní křídlo. Mohou také používat jiné brzdové kotouče a třmeny. Jiné může být polykarbonátové zasklení či systém řazení (tato položka zůstane zatím zřejmě nevyužita). Tyto rozšiřující prvky jsou povinné pouze pro tovární týmy. Pro ostatní týmy nabývají povinnosti prvním použitím.

Další novinkou jsou auta dle regulí R4. Jedná se o rozšíření homologace ve skupině N pro vozy s objemem motoru nad dva litry a pohonem na všechna čtyři kola. Posledně zmíněná specifikace je poměrně překvapivá zejména po tom, co po mnoha letech pouze se dvěma značkami, přišel s novým autem ve třídě N4 francouzský Renault. Pro Mégane R.S. s pohonem pouze přední nápravy tak zůstávají brány R4 uzavřeny.

Co tedy bude kit R4 obsahovat? Výrobce může homologovat nové nápravy (pouze jednu variantu). Do předních dveří bude instalovaná pěnová bezpečnostní výplň. S tím přijde také výměna všech bočních oken za polykarbonátová. Dveře, víko kufru a kapota mohou být lehčí. Do kapoty je možné vyřezat dva otvory pro odvod horkého vzduchu z motorového prostoru. V interiéru je možné zcela odstranit původní obložení a použít náhradní lehkou palubní desku. Ta může být také umístěná níž než původní sériová.

Minimální hmotnost je pro R4 stanovená na 1300 kg. Proti produkčním vozům dojde k úspoře zhruba 50-100 kg. Přes původní očekávání nedojde k žádné změně oproti produkčním autům v použitém motoru a převodovce. Další otázkou je, jakých aut se bude rozšíření homologace o prvky kitu R4 týkat. Podle dostupných informací Mitsubishi ani Subaru neplánují umožnit přestavbu starších vozů a nové komponenty homologují pouze pro poslední evoluce svých vozů (Lancer Evo X, Impreza WRX STI 2008 a novější).

-fri- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
25.12.2010 12:54
Mirekfric
Možná budou a možná nebudou. Dokud na tom není štempl, tak to má k jistotě hodně daleko. Pravda je, že s tím výrobci počítají.
24.12.2010 18:31
Cejda
Od roku 2012 budou u R4 povoleny sekvenční převodovky. U Subaru by mělo dojít k úspoře 50 kilogramů
24.12.2010 14:33
diferak
wrc je jen jedno ne to co ted vymysleli
24.12.2010 13:17
marty66
Jeden paskvil za druhým..... :-(
toplist