www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 1. května 2025, Svátek má Svátek práce, zítra Zikmund

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Intercontinental Rally Challenge 2011

Změny v předpisech pro seriál IRC v roce 2011

12. ledna 2011 • 20:10

Seriál Intercontinental Rally Challenge se neustále vyvíjí a prochází změnami. I ten nadcházející ročník několik z nich dozná. Tou nejvýznamnější je možnost bodování dvoukolek všech značek, nový systém bodování a nová kategorie pro produkčí vozy.

Andreas Mikkelsen - Ola Floene (Ford Fiesta S2000) - Sata Rally Acores 2010

Jak jsme naznačili již v článku před dvěma měsíci, asi nejvýznamnější změnou je úprava předpisů pro kategorii IRC 2WD Cup. Od sezóny 2011 budou moci v hodnocení jezdců bodovat všichni, kteří mají vůz s jednou poháněnou nápravou postavený v rámci předpisů pro skupiny A, N či R. Na rozdíl od letošního roku tedy není povinností, aby značka vozu byla zaregistrována do šampionátu. Do hodnocení značek se však budou započítávat body pouze těm vozům, jejichž výrobce je zaregistrovaný. Snahou této změny je přivést více zájemců o pravidelnější účast v seriálu IRC i nabídnout automobilkám impuls, proč se pustit do výroby vozů v rámci skupiny R. Je nutné podotknout, že na rozdíl od absolutní klasifikace se bude započítávat pouze šest nejlepších výsledků.

Další významnou změnou je zavedení nového bodovacího systému a bonifikačních koeficientů pro poslední dva podniky. Loňská změna bodování v MS a podnicích FIA přišla příliš pozdě a tak se v IRC jelo celou sezónu podle starého systému. Od nadcházejícího ročníku se tedy i v IRC bude bodovat prvních deset v absolutní klasifikaci stejně, jako v MS či ME. Novinkou je bonifikace posledních podniků. V rámci zatraktivnění konce sezóny se závody ve Skotsku a na Kypru, které budou opět přenášeny Eurosportem přímým přenosem, budou do klasifikace započítávat bohatějším bodovým přísunem. Dosažené body ve Skotsku budou násobeny koeficientem 1.5, ty kyperské dokonce koeficientem 2.

BodováníIRC
1.25 bodů
2.18 bodů
3.15 bodů
4.12 bodů
5.10 bodů
6.8 bodů
7.6 bodů
8.4 bodů
9.2 bodů
10.1 bodů

Promotér seriálu Intercontinental Rally Challenge se rozhodl vypsat pro sezónu 2011 novou kategorii, která ponese název „Production GroupN4“. Tato kategorie je určena pro všechny posádky, které budou v rámci dané soutěže startovat s klasickým produkčním vozem. Nově tedy bude vyhlášen nový mistr IRC - po absolutní klasifikaci, značkách, 2WD a 2WD značkách i nejlepší jezdec s produkčním vozem.

Novinek se dočkal také kalendář. Již nyní je jasné zařazení další legendární ex-světové soutěže - francouzské Tour de Corse. K tomu se na seznam dostala i maďarská Mecsek Rally a ukrajinská Yalta Rally. Zatím stále nebylo oficiálně potvrzeno zařazení či vyřazení argentinské soutěže, s největší pravděpodobností se však celé IRC usukuteční jen v Evropě a na přilehlých ostrovech.

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
14.01.2011 08:32
slonikyta
A další varianta na stejné téma: dělit body poměrem počtu bodovaných míst (těch je deset) ku odstartujivším.
Ale nevím, jak by to bylo v případě prvního místa z pouze jedním odstartujivším.
14.01.2011 08:17
slonikyta
Ajaj, co se týče výkonnosti tak si právě myslím, že být třeba pátý z pěti je něco jiného než být pátý ze dvaceti. Co se týče koeficientů, nemusely by býti nutně po skupinách, ale třeba plynule podle odstartujivších (ten výraz se mi hrozně líbí), po desetině za každého. Tzn. odstartuje pět, první násobí body 1,5 = 37,5bodu(čtvrtý 1,1 = 13,2), odstartuje dvacítka, první násobí body 3 = 75 (čtvrtý 2,6 = 31,2, desátý 2 = 2) při třiceti by to pak bylo první 4x = 100 (čtvrtý = 43,2, desátý 3 = 3)
13.01.2011 23:09
Pluto - moderátor
Bonusové body útěchy měl Clio R3 Trophy už v letošním roce. Každý, kdo odstartoval, dostal do hodnocení dva body a každý, kdo dojel do cíle, tak další dva...
13.01.2011 21:12
ajaj
Ještě by to chtělo bonusové body útěchy pro všechny, kteří museli odstoupit. Kýtův návrh ohledně koeficientu závislém na počtu startujících nebere v potaz výkonnost, což mě právě u Kýty překvapuje.
13.01.2011 18:50
Mirekfric
Já bych to zatím nezatracoval. Po sezoně uvidíme. Důležité je, že to všichni vědí předem.
13.01.2011 14:01
Pluto - moderátor
Nemyslím si, že Golden Stage někoho extrémně přitáhne. Koeficienty možná přitáhnou dvě tři posádky, hlavně je ale větší šance, že bude mít špička ještě pořád o co jet. A vím, že letos o Kypru po loňských zkušenostech (a hlavně přímém přenosu) uvažuje větší množství posádek. Vloni to neměl skoro nikdo v kalendáři, protože počítali s tím, že už o nic nepůjde a bude to zbytečně drahé. Letos už mají k dispozici informace z loňska a jsou schopni se podle toho zařídit.
13.01.2011 13:43
janresl
xp: Vcelku s tebou souhlasím o jednotném bodování,v tomto to vidím stejně.Ale s těma termínama s tebou,alespoň v IRC zase až tak nesouhlasím,viz loni Argentina,Brazilie,kde i když to nebylo nakonci kalendáře stejně velice nikdo nejel.Ono ani těch stabilních pilotů,kteří loni jeli více závodů,v IRC zase tolik nebylo(Škoda,Wilks,Meeke,Wittmann,Magalhaes),toť vše.Hodně tedy šlo o sílu a počet v domácích mistrácích a asi i dostupnosti soutěží celkově.Takže nějaký koeficient ve finále nepřitáhne až na možná 2-3 jezdce stejně nikoho.To možná spíš ta placená Golden Stage. ,-)
13.01.2011 13:40
-xp-
To jo, souhlasím, že rally by měla být především o spolehlivosti a že by se mělo škrtat vždy max. 20proc. výsledků. Zajímavý systém je i ten, kdy se z každé poloviny sezóny škrtá jeden výsledek, to taky trochu potlačuje efekt neobsazeného posledního závodu.
13.01.2011 13:32
janresl
sloníkyta: Něco do sebe by to mít taky mohlo,ale řekl bych,že by to byl zbytečný guláš,nehledě nato,že by se to dalo i zneužívat.Navíc není 20 jezdců jako 20 jezdců.
Ještě k těm novým bodům v IRC,mám strach,že to může spíše více někoho poškodit,než nějak pomoct.Sice by to mohlo být více zajímavé nakonec,ale o to by to mohlo být více nespravedlivé.Trošku mě to připadá jako playoff(semifinále,finále) MS v hokeji,kde alespoň ovšem nejsou tech.závady.Nevím,jestli by něco podobného mělo být i v rally.
Pluto: Když nemá být rozhodnuto v půlce sezóny,tak ať není možnost jet 12 závodů a počítat jen 7.celý tento systém a takové velké množství závodů tomu všemu nahrává,neboť opravdu jen málokdo má prachy nato,to objezdit všechno.A ten kdo nato ty prachy má,tak to zase může ze 12 závodů klidně 5x rožšvihat a přesto nemusí ještě vůbec smutnit,neb na titul to ještě klidně může stačit.V tomto se mě celé IRC nelíbilo už doteď a teď už to bude úplná hrůza.
13.01.2011 13:14
-xp-
Nebo ne úplně nesmysl, ale já zkrátka zastávám názor, že pokud už jsou soutěže zařazené ve stejném seriálu, mají být stejně hodnocené. Ty méně atraktivní pak mají určitou šanci získat na start zajímavé jedince, kteří si tam pojedou pro "laciné" body, pochopitelně pak jsou prestižnější soutěže, kde stejné body visí výš - ale určitá vyváženost je tam díky výše napsanému zajištěna, jinak by nemělo smysl vůbec jezdit seriály a stačilo by mít třeba jen jednu vybranou soutěž, něco jako olympiádu. Na druhou stranu zvýhodnění pro poslední soutěž seriálu má svůj smysl, neb jak se ukazuje u nás i jinde, když to tak není a už je v seriálu rozhodnuto, spousta lidí na to peče a buď tam nejedou vůbec a nebo to tam odjedou jen symbolicky. V tu chvíli pořadatel poslední soutěže automaticky trpí už jen tím, že má "blbej" termín, čímž vzniká rvačka o jarní termíny, kdy je v kalendáři nabito a konec sezóny je (jako u nás v MMČR poslední dobou) čím dál blíž létu, ač by se na podzim dalo bez potíží dál závodit.
toplist