www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 24. dubna 2024, Svátek má Jiří, zítra Marek

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2011

Nová třída R4T na dohled

25. listopadu 2011 • 10:00

Mezinárodní automobilová federace by měla na prosincovém zasedání Světové rady motosportu odsouhlasit předpisy pro ‚levné S2000‘ – novou třídu R4T. Jejími základními prvky by měl být pohon 4x4 a motor 1.6T, celkové množství povolených úprav bude ale oproti dnešním dvoutisícovkám omezeno.

Výchozí automobily budou muset mít motor o objemu do 1620 ccm vycházející ze sériové produkce. Průměr restriktoru ještě není znám a bude teprve určen na základě budoucích testů, všeobecně se ale předpokládá hodnota 32 mm. Na rozdíl od dnešních vozů S2000 1.6T nebude možné použít motor vyvinutý speciálně pro závodní účely, na druhou stranu nebude nutná instalace nákladného a technologicky náročného přímého vstřikování paliva do válců, pokud tento prvek není již na sériové verzi. Převodovky budou na rozdíl od dnešních šestistupňových pouze pětirychlostní a stejně jako u dnešních S2000 se transmise budou muset obejít bez mezinápravového diferenciálu.

Kategorie R4T je poslední, kterou v novém ‚erkovém‘ systému tříd zbývá zavést. Její název je trochu matoucí, neboť už dnes po tratích jezdí vozy R4 – upravené produkční vozy spadající do třídy 2 (Mitsubishi Lancer, Subaru Impreza). R4T s nimi ale nebudou mít nic společného, mnohem blíže budou mít k existujícím vozům kategorie R3T (např. Citroën DS3 nebo Fiat 500).

Pravidla pro třídu R4T by měla platit počínaje rokem 2013, tedy ve stejnou dobu, kdy se počítá i se zavedením nového pyramidového systému rozdělení tříd. V něm by už neexistovalo deset dosavadních tříd, které kombinují i starší třídy a skupiny, ale pouze pět hlavních kategorií: na samotném vrcholu budou vozy WRC určené výhradně pro soutěže mistrovství světa. Na druhé úrovní budou následovat právě vozy R4T, zaměřené na regionální či národní seriály, třetí skupinu mají tvořit sportovní vozy R-GT, čtvrtou kategorii současné méně nákladné automobily tříd R3 a v poslední se pak budou nacházet vozy kategorií R1 a R2, které mají sloužit jako úvodní stupeň pro vstup do rally.

Největší výzvou tak zůstává začlenění současných automobilů homologovaných v rámci skupin dosavadních skupin A a N do nového systému. Jde zejména o dvoulitrové vozy S2000 s atmosférickými motory. Těch po celém světě jezdí řádově stovky a tak je potřeba zajistit, aby tyto vozy mohly i nadále závodit. Naopak nahnuté je to asi s vozy S2000 1.6T – FIA v současné době nejeví známky, že by s těmito automobily do budoucna počítala.

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
27.11.2011 10:38
ajaj
WRC, jak třešinka na vrcholu pyramidy dávala smysl. F2-pro dvoulitry bez rozdílu úprav taky nebyl úplně blbej nápad. Co šlo ale úplně proti všemu, bylo zařazení kitů do tříd. Kity (i maloobjemové) měly bodovat jen ve F2 a absolutním. A pak už v těchto kolejích jely šejdrem S1600, zařazení S2K do N4 jen potvrdilo, že chaos je totální a pokračuje se v tom dál. Vymyslím třídu, zruším třídu a nahradím třídou jinou. Co s autama? Co s prachama za vývoj a za nákup aut? Riziko podnikání, řekl nebožtík Mehta.
26.11.2011 22:52
Mirekfric
Podle mého názoru se celý systém začal ubírat do kopru rokem 1996, kdy si automobilky vydupaly kategorii WRC zcela mimo tyhle skupiny (vlastně už předtím s VK ve skupině A), čímž se uvolnila hráz k dalším pokusům. On by se tam nejspíš odebral stejně vlivem vývoje v automobilových trzích (minimálně by prakticky zmizela skupina A8), ale bylo by to přirozenější.

26.11.2011 22:12
-xp-
Jo, o tom rozmělnění původně jasných a jednoduchých kategorií,o tom přesně mluvím. Navíc se každý rok přidávají tak dvě další... Doposud zaběhané kategorie A, N, B fungovaly tuším od roku 1982, a myslím že byly vymyšleny poměrně pochopitelně a logicky. Přes deset let fungovaly i předchozí kategorie A1-C9 (jestli se na ta čísla pamatuju správně), ty navíc byly napříč veškerým autosportem. Teď nevím dne ani hodiny, kdy zas někdo "moudrý" vymyslí něco opět a zas nového a zaručeně geniálního, no a hlavně určitě lepšího než bylo to vymyšlené před hodinou :-(
26.11.2011 21:59
ajaj
Přechodová fáze mezi A/N a eRkama byl fakt rozumnej krok. Bohužel asi jedinej. Třídy R1-4 by měly a mohly stačit. Tak proč to cipísek mršej všema Supertřídama, který po pár letech (u S1,6T ještě dřív) pošlou do šrotu? Je to už teď obrguláš a bude asi ještě hustší...
26.11.2011 17:49
Karbonyl - moderátor
To si nemyslím. Plán zavést erkové třídy namísto dosavadních skupin A/N byl avizován už před několika lety a v současné chvíli se nacházíme v přechodové fázi. Buďme rádi, že se FIA tehdy nerozhodla ve stylu některých svých úletů zavést nový systém skokově.
26.11.2011 17:30
-xp-
Jestli teda nebude hlavní problém v tom, že se federace snaží zalíbit všem, nedrží to pevně v ruce a nemá koncepci, přičemž na každou žádost odpoví tím, že vypíše novou třídu a udělá v tom zase stejnej guláš, jako je už teď.
25.11.2011 23:22
Pluto - moderátor
FIA od začátku chtěla mít auta WRC jen pro mistrovství světa. Pak se vymyslelo, že bude třída 1 i pro regionální šampionáty, které ale mají být výrazněji osekané od vozů WRC. Jenže do toho vstoupil Prodrive s politikou Richardse, který si dokázal prosadit, že auta třídy 1 nebudou od WRC tak rozdílné. Načež začali Citroen a Ford lobbovat za vytvoření nové třídy R4T pro regiony. S2000 1.6T mimo mistrovství světa defacto z fabrik kromě Mini nikdo nechce...
25.11.2011 12:27
Plhus
Ale to jen proto,že s tím vlastně nikdo nemůže...
Řekni Pechovi, že se s ním už nepočítá :-D
25.11.2011 12:18
Karbonyl - moderátor
1.6T S2000 vznikly primárně proto, aby mohly jezdit nové WRC. Doposud tyhle auta reprezentovalo pár Mini v MS, než je všichni přestavěli na WRC, Ford má za sebou jediný start v Polsku a Citroën v této specifikaci dodnes veřejnost neviděla.
25.11.2011 12:03
Plhus
No já postavit S2000 1,6 T a po roce mi někdo říct,že s tím autem nepočítá...
ale to už tady vlastně bylo mockrát.
toplist