www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 26. dubna 2024, Svátek má Oto, zítra Jaroslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2011

Michelin po prvním roce v MS

25. listopadu 2011 • 12:00

Francouzská společnost Michelin má za sebou první rok od obnovené premiéry v mistrovství světa. Předtím totiž byla tři roky exklusivním dodavatelem pneumatik pro MS italská firma Pirelli a ještě předtím se Michelin v MS prezentoval pod obchodní značkou BFGoodrich. Ta se ale vrátila zpět za oceán a Michelin se začal opět točit na závodních kolech soutěžních vozů po celém světě.

Michelin

Premiérový ročník francouzské značky v MS zakončila Wales Rally GB. „V průběhu celé sezony byly výkony pneumatik zcela odlišné od předchozích Pirelli,“ řekl George Black, který je hlavním poradcem přes pneumatiky ve společnosti M-Sport, připravující tovární fordy. „Ve Walesu byl na tratích tradiční tenký film bahna ležící na tvrdém základě, kvůli čemuž se gumy stejně tradičně staly terčem kritiky mnoha jezdců. V průběhu let jsme zkoušeli řadu různých směsí a vzorků, které by mohly zafungovat v těchto specifických podmínkách, ale zatím se na to žádné zázračné řešení nenašlo. Výrazným prvkem v minulosti ale bylo to, že Pirelli vždy mělo o dva milimetry hlubší vzorek, což v těžkých podmínkách Britské rally mohlo přinést výhodu větší mechanické přilnavosti.“

Důležitou událostí letošního Walesu bylo, že čínský DMack, druhý registrovaný dodavatel pneumatik pro MS, na této soutěži využil žolíka umožňujícího nasadit gumy se speciálním vzorkem. Jeho úpravy spočívaly v tom, že se - podobně jako v minulosti, kdy to ještě bylo povolené - v různých směrech dodatečně prořízl dezén. DMack tak získal gumu připravenou speciálně pro Wales a podle Blacka se Číňanům podařilo odvést dobrou práci, díky které se Ott Tänak umístil na šestém místě celkově.

DMack

Michelin už naplno pracuje na pneumatikách pro rok 2012. Ve fázi testů je nová asfaltová guma, která by měla zamezit problémům vyskytnuvším se zejména při letošní Německé rally. „Na základě znění kontraktu firma může na novou sezonu nachystat nové typy pneumatik,“ říká Black. „Navíc je jasné, že budou muset vyrobit i specifické gumy pro Monte Carlo, kde je určený rozměr 18 palců. Původní šestnáctipalcové gumy do těchto podmínek se nedělají už několik let. Myslím, že u šotolinových gum se toho naopak moc nezmění. Velkou otázkou tedy zůstává, jak nastavit množství gum a jednotlivých směsí, kolik bude sněhových verzí, kolik variant hřebíků, a tak dále.“

Pneumatiková pravidla pro rok 2012 ještě nejsou schválena. Zda bude při soutěžích povoleno více přezouvacích zón, či zda se z toho stane kritický bod vzhledem k prodlužování vzdáleností mezi jednotlivými servisy, to je otázkou. Podobně jako další faktory, jako například změny termínů jednotlivých rally, které mohou dosavadní poznatky docela znehodnotit. Vždyť například právě Rally GB se přesunem z listopadu na září může stát podnikem, který na gumy bude stejně drsný jako Řecko.

FIA alespoň začíná upouštět od soutěží se střídáním povrchů. Pro pneumatiky to nebude zásadní změna, ale hodně se ulehčí jezdcům. „Piloti jízdu po asfaltu s šotolinovými gumami nemají rádi. A šotolinu na asfaltových pneumatikách můžou ještě míň,“ říká Black. „Velkou lekcí byla letošní Argentina. Měkké šotolinové gumy se rychle sjely a po chvíli z nich byly slicky. Bylo to šílené. Právě tato soutěž jasně ukázala, že střídaní povrchů je chyba.“

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist