www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 3. května 2024, Svátek má Alexej, zítra Květoslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Intercontinental Rally Challenge 2012

GEKO Ypres Rally letos pro Hänninena

24. června 2012 • 02:00

Jen krátkou jednotýdenní pauzu si dal seriál IRC - je tu belgická GEKO Ypres Rally, která je rovněž součástí mistrovství Evropy. Jeden z nepsaných vrcholů obou šampionátů nabídne specifické asfaltové rychlostní zkoušky, které patří k jedněm z nejnáročnějších v Evropě. Proti špičce jezdů IRC a ME se postaví rychlí domácí piloti, kteří mají na rovinatých a rychlých vložkách díky znalosti prostředí v rukávu nejedno eso. V jejich čele stojí Freddy Loix, po několika letech opět za volantem Peugeotu.

Online výsledky - Rally Radio - Další informace k GEKO Ypres Rally

- - - - - - - 2. etapa - - - - - - -

RZ 18 - Kemmelberg 2 (13.39 km)

Juho Hänninen - Mikko Markula, Škoda Fabia S2000 - GEKO Ypres Rally 2012

Vítězstvím v závěrečné rychlostní zkoušce Juho Hänninen zpečetil svůj celkový triumf na letošní GEKO Ypres Rally. Stal se prvním Finem od dob Henriho Toivonena, kdo na této specifické asfaltové soutěži triumfoval. Druhé místo připadlo Freddymu Loixovi, který tak loňské prvenství neobhájil.

Stabilním a vyrovnaným výkonem si pro třetí místo dojel Pieter Tsjoen, 'brambora' pak vyšla na belgického nestora Patricka Snijerse. Ten startoval s Mini JCW S2000, avšak protože se oproti příslibu z letošního května Mini doposud nezaregistrovalo do IRC, bude Snijers brát body jen do mistrovstvé Evropy a domácího šampionátu. Michal Solowow nakonec uhájil pátou příčku před Patrikem Flodinem, který na závěrečné vložce zajel druhý čas celkově. Pro Švéda to byl nicméně podařený debut s novým vozem, novými pneumatikami a na neznámých asfaltových tratích. Díky odstoupení Vincenta Verschuerena v posledním testu nakonec do konečné nejrychlejší desítky nakoukl i Antonín Tlusťák.

Kategorii dvoukolek jasně ovlídl Martin Kangur s Hondou Civic Type R R3, se ztrátou necelých tří minut jej následovala druhá Melissa Debackere. V IRC Production Cupu si pro prvenství při belgické premiéře dojel Andreas Aigner. Jeho největší soupeř a favorit této kategorie, Holanďan Japser van del Heuvel, byl nucen odstoupit už na druhé dopolední vložce sobotní etapy kvůli porouchané převodovce.

GEKO Ypres Rally 2012
1.Juho Hänninen - Mikko MarkkulaFINŠkoda Fabia S20002:36:52.7
2.Freddy Loix - Lara VannesteBELPeugeot 207 S2000+46.5
3.Pieter Tsjoen - Eddy ChevaillierBELŠkoda Fabia S2000+2:14.6
4.Patrick Snijers - Johan GitselsBELMini JCW S2000+2:55.7
5.Michał Sołowow - Maciek BaranPOLPeugeot 207 S2000+5:25.4
6.Patrik Flodin - Göran BergstenSWEFord Fiesta S2000+ 5:55.5
7.Mathias Viaene - Pieter VynckeBELPeugeot 207 S2000+9:37.8
8.Jonas Langenakens - Nico BeernaertBELPeugeot 207 S2000+9:55.6
9.Andreas Aigner - Daniela ErtlAUTSubaru Impreza STI R4+10:27.1
10.Antonín Tlusťák - Jan ŠkaloudCZEŠkoda Fabia S2000+10:38.9

RZ 17 - Hollebeke 2 (28.82 km)

První z vložek závěrečné sekce opět patřila Freddymu Loixovi, nicotných šest desetin sekundy uspořených z účtu Juha Hänninena však Finovi vrásky na čele neudělalo. Pátým časem se blýskl Mathias Viaene, který v celkovém pořadí mohl poskočit o dvě příčky na osmé místo - Top 10 nyní uzavírá Aigner. Flodinovy útoky snad definitivně zastavil Solowow, který už Švédovi nedává moc šancí na uměnu vzájemného gardu.

RZ 16 - Watou 2 (12.86 km)

První čtyři nejrychlejší časy v šestnácté vložce naprosto přesně kopírovaly absolutní pořadí - nejrychlejší byl Hänninen, za ním skončili Loix, Tsjoen a Snijers. Pořadí v první desítce se tentokrát měnilo až na jejím konci - Andreas Aigner se kvůli špatné volbě pneumatim propadl na deváté místo, Mathias Viaene pak odsunul našeho Antonína Tlusťáka za vnější hranici Top 10. Na obou zmíněných frontách jsou ale rozdíly jen v řádu sekund, takže se v závěru ještě může leccos změnit.

RZ 15 - Vleteren-Krombeke 2 (14.34 km)

Freddy Loix si na patnácté vložce připsal další dílčí výhru, z Hänninnovy časové rezervy ale odkrojil jen nepodstatné 1.4 sekundy. Téměř kompletně se minula účinkem snaha Flodina obrat Solowowa o jeho páté místo - Švéd trefil kámen, poškodil řízení a v cíli vložky mohl jen sledovat nárůst ztráty na aktuálně největšího soka o dalších jedenáct sekund. Bohužel už před startem vložky soutěž přišla o Roberta Barrabla - z převodovky jeho fabie vytekl olej.

RZ 14 - Watou 2 (12.86 km)

Juho Hänninen potvrdil roli vedoucího jezdce i na opakováném průjezdu testem Watou. Freddymu Loixovi ujel o téměř třináct sekund, čímž dal Belgičanovi jasnou odpověď na jeho dopolední útočné pokusy. Na páté místo Michala Solowowa si brousí zuby Patrik Flodin, ze vzájemného rozestrupu nyní Švéd odebral deset sekund.

RZ 13 - Kemmelberg 1 (13.39 km)

Juho Hänninen - Mikko Markkula , Škoda Fabia S2000 -  Geko Ypres Rally 2012

Pátou sekci letošní Geko Ypres Rally zakončil první průjezd Kemmelbergem. Na něm byla o pouhou jednu desetinu vteřiny rychlejší Škoda Fabia S2000 Juho Hänninena než Peugeot 207 S2000 pilotovaný domácím Freddym Loixem. Další z několika třetích časů zaznamenal Patrick Snijers, před čtvrtým Patrikem Flodinem se tentokrát musel sklonit Pieter Tsjoen. Na šest a půl minuty si nedobrovolně ustal se svou Fiestou S2000 do té doby šestý Oleksandr Saliuk, navíc jeho potíže vyústili ve zpomalení několika dalších posádek, včetně našeho Antonína Tlusťáka.

Na čele soutěže udržuje nadále svůj náskok necelé půl minuty Hanninen před Loixem, třetí Tsjoen ztrácí na vedoucího Fina 1:40.6 minuty. Čtvrtý je nadále Snijers před Solowowem, na šesté místo se posunul Patrik Flodin. Z první desítky naopak vypadnul Antonín Tlusťák, pravděpodobně i zásluhou výše uvedených potíží při vyprošťování Saliukova vozu diváky.

RZ 12 - Show Wasquehal (1.88 km)

Na kratičké městské zkoušce ve Wasquehal se předvedl publiku v nejlepším světle Freddy Loix, který zde pokořil Juho Hänninena o 2.7 sekundy a stáhnul vzájemný odstup bývalých týmových kolegů na rovných 27 vteřin. Za třetím Patrickem Snijersem se čtvrtým časem blýsknul Andreas Aigner s Imprezou Sti R4. Celkově však tato vložka nepřinesla žádné změny v prakticky celé první polovině průběžné absolutní klasifikace.

RZ 11 - Lille - Eurométropole (8.47 km)

První ze dvou testů na území Francie vyhrál znovu Hänninen před Loixem, třetí byl tentokrát Tsjoen před Snijersem. První desítka celkového pořadí nedoznala kromě vzájemných časových odstupů mezi jednotlivými posádkami žádných změn. Ty si většinou pochvalovaly podmínky na trati, kde tentokráte nebylo tolik nečistot, jako na předchozích zkouškách.

RZ 10 - Hollebeke 1 (28.82 km)

Při prvním průjezdu nejdelší zkouškou letošní Ypres Rally se na pomyslného koně vyšvihnul opět Juho Hänninen, který zde byl rychlejší Freddyho Loixe o 4.1 vteřiny. Třetí čas tentokrát zaznamenal veterán Patrick Snijers před Pieterem Tsjoenem, pátý byl Patrik Flodin s již plně funkční Fiestou S2000 před Peugeotem S2000 Michala Solowowa.

Hänninen tak zatím drží situaci na čele rally pod kontrolou, neotřesitelné se zdá být i druhé místo Loixe, na kterého třetí Tsjoen ztrácí minutu. V první desítce nedošlo ke změnám, jedinou výjimkou byla právě desátá příčka, na kterou postoupil Antonín Tlusťák.

RZ 9 - Watou 1 (12.86 km)

Vítězstvím na další rychlostní zkoušce stáhnul Freddy Loix dosavadní náskok lídra Juho Hänninena na 22.8 sekundy. Druhý byl s odstupem 6.6 sekundy na této zkoušce opět Pieter Tsjoen, třetí Hänninen zaostal za Loixem o 10.6 vteřiny. Následovali, už celkem tradičně, Snijers, Solowow a Saliuk a tato uvedená šestice pilotů se také dělí o prvních šest příček průběžné absolutní klasifikace letošní Geko Ypres Rally.

Technické potíže opět přibrzdily Patrika Flodina (poloosa) a Andrease Aignera (brzdy), jediný Čech ve startovním poli, Antonín Tlusťák, byl za Rakušanem na 11. pozici o 1.9 vteřiny.

RZ 8 - Vleteren - Krombeke 1 (14.34 km)

Z prvního nejrychlejšího času se mohl na RZ 8 radovat sedminásobný vítěz Ypres Rally Freddy Loix. Druhý čas si pak na své konto připsal Pieter Tsjoen před Juhem Hännienem a Patrickem Snijersem. Na čele celkového hodnocení rally se nic nezměnilo, ale na pátou pozici si polepšil Michal Solowow, neboť problémy s prasklou poloosou srazily Patrika Flodina až na sedmé místo za Oleksandra Saliuka. Do cíle zkoušky nedorazil Jasper Van Den Heuvel, kterého zradila technika.

RZ 7 - Heuvelland 1 (26.75 km)

První ranní zkouška přinesla double pro Škodu Fabii S2000 v podání Juho Hänninena a Pietera Tsjoena, třetí čas získal Freddy Loix na Peugeotu 207 S2000. Oba Belgičané však na nejrychlejšího finského pilota ztratili jedenáct vteřin. Výborný čtvrtý čas zajel Van Den Heuvel na Lanceru Evo X R4, šestým místem se za pátým Snijersem blýsknul Ukrajinec Saliuk.

Do cíle testu nedorazil Andreas Mikkelsen, který netrefil odbočku a skončil mimo trať s poškozeným autem. Havárie vyřadila ze hry také lídra dvoukolek Princena i rychlého De Cecca, který přerazil sloup elektrického vedení. Na čele průběžné absolutní klasifikace tedy zůstalo trio Hänninen, Loix a Tsjoen, o příčku výše, tedy na čtvrté místo si po odstoupení Mikkelsena polepšil Snijers.

- - - - - - - 1. etapa - - - - - - -

RZ 6 - Langemark (18.84 km)

Na nejdelší a zároveň poslední rychlostní zkoušce první etapy letošní Geko Ypres Rally potvrdil svou dnešní dominanci Juho Hänninen, který své skóre z úvodního dne soutěže uzavřel pátým nejrychlejším časem. O 1.4 vteřiny pomalejší byl na flanderských polích v okolí Langemarku Andreas Mikkelsen, třetí Freddy Loix ztratil dalších šest desetin sekundy. O čtvrté a páté místo se podělili zkušení domácí harcovníci Pieter Tsjoen a Patrick Snijers, vynikající šestý čas zaznamenal Van Den Heuvel na Lanceru Evo X R4. Menší zaváhání pak pomohlo na RZ 6 Patriku Flodinovi ke ztrátě 22.9 sekundy.

Celkově vede po dnešku Hänninen na tovární Škodě Fabia S2000, druhý Loix s Peugeotem 207 S2000 ztrácí na finského pilota 26.8 vteřiny. Dalších 33.8 sekundy ztrácí Tsjoen, Mikkelsen si polepšil o dvě pozice a postoupil na čtvrtou příčku s odstupem 13.4 vteřiny na nejnižší pódiové místo. Na páté a šesté místo se tak vrátili Snijers a nováček na belgických tratích Flodin, solidní sedmé místo nadále drží Polák Solowow. Osmý je domácí Viaene před Ukrajincem Saliukem a první desítku uzavírá Ir Barrable. Jediný český zástupce na letošní Ypres Rally, Antonín Tlusťák, nastoupí do zítřejší druhé etapy ze 14. místa.

V hodnocení produkčních aut zůstal i po šesté rychlostní zkoušce na čele Andreas Aigner před Belgičany De Ceccem a Princenem, na pátou příčku klesl na RZ 6 Colsoul. V klasifikaci vozů s jednou poháněnou nápravou vede v těsném souboji o 2.6 sekundy Princen před Estoncem Kangurem, třetí Arzeno ztrácí na lídra své kategorie 50.4 vteřiny.

RZ 5 - Mesen - Sauvegarde 2 (15.08 km)

Pátá rychlostní zkouška přinesla významnou změnu na čele soutěže. Nejlepší čas opět zajel Hänninen, ale doposud druhý Andreas Mikkelsen chyboval a skončil mimo trať s minutovou ztrátou. Zároveň podle všeho lehce přibrzdil Freddyho Loixe, který přesto zajel druhý čas před Pieterem Tsjoenem. Výše zmiňovaní jsou zároveň stejně seřazeni v průběžných absolutních výsledcích, Mikkelsen klesnul na šestou příčku za Patrika Flodina.

RZ 4 - Dikkebus 2 (14.3 km)

Úvod druhé sekce začal přesně podle not z konce sekce první. Za 'silnou trojkou' - Hänninenem, Mikkelsenem a Loixem - se s odstupem seřadili Flodin, Snijers a Solowow a přesně v tomto duchu se odvíjela také dosavadní celkové klasifikace. Antonín Tlusťák podniknul menší výlet mimo trať a ztratil necelou minutu.

RZ 3 - Mesen - Sauvegarde 1 (15.08 km)

Závěrečným testem první sekce opět doslova prolétnul Juho Hänninen, když jeho Fabia S2000 proťala cílovou fotobuňku o 5.9 sekundy dříve než stejný vůz vedený dnešním oslavencem (23 let) Andreasem Mikkelsenem. Třetí čas opět zaznamenal Freddy Loix s Peugeotem a tak trojlístek Hänninen, Mikkelsen a Loix v tomto pořadí i nadále figuruje na čele průběžné absolutní klasifikace letošní Ypres Rally.

O čtvrtý a pátý čas se na RZ 3 podělili dva Patrikové, tedy Snijers a Flodin, oba dva však v celkové klasifikaci a opačném pořadí figurují na páté a šesté příčce za Pieterem Tsjoenem. Našim Tlusťákovi se Škaloudem patřila po trojici úvodních testů třináctá příčka.

V kategorii produkčních vozů se po třech zkouškách nejlépe vedlo Colsoulovi před De Ceccem (oba Lancer Evo X) a Aignerem (Impreza Sti R4), Van de Heuvela potrápily problémy s převodovkou a unikajícím olejem. Ve dvoukolkách měl zatím navrch v souboji Citroenů DS3 R3T Arzeno před Demaerschalkem, pomyslný bronz náležel zkušenému Princenovi na Renaultu Megane RS.

RZ 2 - Westouter (7.39 km)

Juho Hänninen - Mikko Markkula , Škoda Fabia S2000 -  Geko Ypres Rally 2012

Přestože měl Juho Hänninen podle svých slov na druhém rychlostním testu velkou krizi, ani to mu nezabránilo v dosažení nejrychlejšího času. Nejkratší zkoušku dne přitom projel o rovné čtyři vteřiny rychleji než druhý Mikkelsen, třetí byli o sedm desetin zpět ve shodném čase Loix a Flodin. O další tři desetiny zaostal Tsjoen, solidní šestý čas připadl Solowowi. Do čela průběžné absolutní klasifikace se tak po RZ 2 posunul Hänninen před Mikkelsena, třetí zůstává Loix před Tsjoenem a Patrikem Flodinem.

RZ 1 - Dikkebus 1 (14.3 km)

O nejrychlejší čas na úvodním testu se doslova 'poprali' největší favorité soutěže. Nerychlejší byl nakonec Andreas Mikkelsen o osm desetin vteřiny před Juho Hänninenem, třetí Freddy Loix byl zpět o další čtyři desetiny sekundy. Čtvrtý a pátý byli na uklouzaném povrchu ostřílení domácí matadoři Pieter Tsjoen a Patrick Snijers. Do cíle zkoušky nedorazil Florian Gonon (havárie, posádka OK).

Ohlasy před startem

Freddy Loix: „Doufám, že můj přechod na Peugeot 207 S2000 je dobrý přestup nejen pro mě, ale i pro Peugeot. Rád bych tu ukázal, že mi pořád ještě neschází rychlost. Určitě mi hraje do karet místní zkušenost a tahle rally mi sedí. Důležité je tu trefovat zatáčky, držet rychlost a rytmus, ale vyvarovat se defektu. Spolupráce s Larou je dobrá, už loni jsme spolu testovali, zná systém mého rozpisu, takže je to dobré.“

Juho Hänninen: „Je to dobré být zpět na téhle specifické asfaltové soutěži. Musím přiznat, že tohle pro mě určitě není ta nejlepší rally, ale doufám, že se mi tu letos bude dařit. Nedá se tu jet rychle bez toho, že byste riskovali. Freddy ví, kde přesně může katovat a to je hodně důležité. My navíc musíme myslet i na body do mistrovství Evropy.“

Patrik Flodin: „Trochu jsme testovali a před dvěma měsíci jsme jeli ve Francii. Před týdnem jsme testovali v Belgii a Petter Solberg nám tu poskytl řadu dobrých nápadů ohledně nastavení auta. Pokud jde o mou zlomenou klíční kost, při jízdě je to už dobré, ale po vložce to vždy trochu bolí. Řekl bych, že je to dobré tak na 95 procent. Pro nás to bude hodně těžká rally, viděli jsme to už včera při shakedownu. Budeme se hlavně snažit udržet auto na cestě s dovézt ho do cíle v jednom kuse.“

Kris Princen: „Jel jsem tu už asi šestnáckrát, takže mám spoustu zkušeností. V pondělí jsme testovali a naše auto je o hodně rychlejší než loni. Mám víc jistoty. Ve dvoukolkách to bude hodně zajímavé, je tu spousta dobrých jezdců na Ranultech a Citroenech. Důležité bude nechybovat, je to dlouhá rally a i malá chyba vás může poslat do příkopy. Ypres jsou největší belgickou rally, takže se tu chce ukázat v nejlepším světle každý z domácích jezdců.“

-jav- , -hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist