www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 16. dubna 2024, Svátek má Irena, zítra Rudolf

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Intercontinental Rally Challenge 2012

S2000 jsou mrtvé, ať žijí R5!

26. září 2012 • 12:00

Už tento týden předvede francouzský Peugeot na autosalonu v Paříži koncept svého nejnovějšího soutěžního vozu – typu 208 R5. Půjde o vůbec první automobil této třídy, která by od roku 2013 měla nastoupit na cestu nahrazení současných automobilů kategorie S2000.

Technické předpisy FIA pro třídu R5 jsou již sice volně ke stažení na stránkách fia.com, stále jsou ale ve fázi návrhu a v definitivní platnost vstoupí až se začátkem roku 2013. Jelikož se už ale zásadní věci patrně měnit nebudou, pojďme se podívat, co budou nové automobily vlastně zač.

Peugeot 208 R5

Třída R5 by měla být vrcholnou třídou soutěžních automobilů pro regionální šampionáty FIA, pouze v mistrovství světa budou „druhou ligou“, jelikož nad nimi zůstanou stávající vozy WRC. Obecně by se „er-pětky“ měly stát nástupci současných S2000 a stejně jako dosavadní vozy budou postaveny na základě sériově vyráběných automobilů. Homologace požaduje vyprodukování alespoň 2500 kusů výchozího typu během dvanácti měsíců, minimální hmotnost soutěžního auta je stanovena na 1200 kg – ve všech těchto parametrech se R5 i S2000 shodují. Dál už se ale obě skupiny liší jak technickými detaily, tak celkovou filosofií.

Cílem kategorie R5 je poskytnout vozy, které budou adekvátní k S2000, ale zároveň celkově dostupnější a levnější na provoz. Tím se míří hlavně na vozy S2000 1.6T, které se kvůli svému celkovému pojetí blíží pořizovací cenou i provozními náklady na dostřel elitním WRC. U R5 je důraz kladen na co největší životnost komponent a maximální servisní intervaly - například Peugeot slibuje délku jednoho cyklu mezi třemi až pěti tisíci soutěžních kilometrů! Také automobily R5 budou mít pohon 4x4 a motor 1.6T, avšak pohonná jednotka bude mít méně úprav (bylo např. upuštěno od povinného přímého vstřikování, to musí být u R5 použito pouze v případě, že je jím vybaven výchozí motor) a naopak bude mít větší restriktor o průměru 32 mm (FIA v pravidlech nechala poznámku o případné korekci tohoto rozměru na základě prvních zkušeností). Maximální tlak turbodmychadla byl omezen na 2.5 baru, limit pro nejvyšší otáčky nebyl vzhledem k výkonové charakteristice turbomotoru zatím vůbec stanoven. Soutěžní motor bude moci vycházet z typu, který může, ale nemusí být přeplňovaný i v sériové verzi.

Velký zásah byl proveden do transmisí, které mohou mít u R5 pouze pětistupňovou sekvenční převodovku, povoleno je jen provedení se dvěma diferenciály. Úsporná opatření jsou také plánována pro podvozkové části – je povoleno výhradně zavěšení typu McPherson, které je zaměnitelné mezi přední a zadní nápravou (u S2000 se to týkalo jen tlumičů). Zatímco u S2000 mohlo být zavěšení kol vyrobeno ze svařovaných profilů, R5 lze osadit jen těžšími, ale levnějšími a odolnějšími obráběnými díly. I ty budou muset být zaměnitelné mezi přední a zadní nápravou.

Přestože se v prvopočátcích idey R5 uvažovalo o tom, že tyto vozy budou mít navenek sériovou „úzkou“ karoserii, nakonec byly povoleny úpravy karoserie v podobném rozsahu jako u S2000. Vozy tedy dostanou bodykit o maximální šířce 1820 mm, v nárazníku mohou být vytvořeny dodatečné větrací otvory a samozřejmě se počítá i se změnami karoserie souvisejícími se zabudováním pohonu 4x4.

Stejně jako u dřívějších speciálů S1600 a S2000 bude nastaven cenový limit na pořízení vozu i jednotlivé díly. Přestože jde o poměrně diskutované opatření, FIA tento prvek v pravidlech nechala. Více k tomu říká Karl-Heinz Goldstein, který je ve FIA zodpovědný za vytvoření pravidel pro R5: „Mnozí nebyli ze zavedení cenového stropu šťastní, ale my se rozhodli jej v řádech nechat i tentokrát. Když jsme mluvili s lidmi a společnostmi, které se o R5 zajímají, většinou si byli vědomí toho, že musejí postavit auto, které bude relativně dostupné. Inženýři byli většinou jiného názoru, ale postupem času změnili svůj postoj, který začali směrovat k úspoře prostředků. Což je určitě dobré.“ Goldstein také říká, že v současné verzi technických předpisů už nejsou nějaké zásadní problémy: „Výrobci se nás ptají, jak interpretovat různé předpisy a detaily, my jim to vysvětlujeme. Ale tak to bylo vždycky. V současnosti nás ve FIA více tíží legislativní problémy týkající se například povinných světlometů pro denní svícení…“

Vozy R5 budou od roku 2013 zařazeny do stávající třídy 2 spolu se speciály S2000 a upravenými produkčními vozy R4. Inženýři jednotlivých značek i FIA věří, že automobily budou od počátku srovnatelné a vyrovnané s dosavadní technikou, kterou by měly následně v horizontu několika let plně nahradit. „V této chvíli není na stole varianta, že by se současné S2000, jak 2.0, tak 1.6T, nějak uměle zakazovaly,“ pokračuje Goldstein. „Počítáme, že ještě i v roce 2015 budou všechny tyto automobily normálně jezdit. To samé platí i pro vozy N4. Původně se starší vozy měly nějak omezovat, ale v současné době se u těchto dvou tříd spíše počítá s politikou, že vozy zůstanou povolené, dokud samy nevymizí.“

Jak se psalo v úvodu, úplně první vůz R5 předvede Peugeot. Nedlouho po něm by měl následovat i sesterský Citroën, jehož vůz je vyvíjený stejným týmem konstruktérů. Od letošního jara se na „er-pětce“ pracuje také v české Škodě, která by měla sportovní variantu postavenou na základě třetí generaci fabie představit v roce 2014. Do hry postupně nakročil také Ford a ve vzduchu je cítit zájem i ze strany dalších, zejména asijských automobilek.

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
27.09.2012 13:14
Mara
R5 mají velký potenciál, už se na ně těším
26.09.2012 17:18
Karbonyl - moderátor
První foto peugeotu by idnes: odkaz na oidnes.cz
26.09.2012 14:10
-xp-
"Původně se starší vozy měly nějak omezovat, ale v současné době se u těchto dvou tříd spíše počítá s politikou, že vozy zůstanou povolené, dokud samy nevymizí.“ - konečně snad někdo pochopil, že restrikce celých specifikací jsou jedna velká blbost, která jen vyhání závodníky i diváky od rally, potažmo organizátorům vynáší peníze z kapes. Vždycky stačí pro "vyběhové" např. zavést vlastní třídu a všichni můžou být spokojeni.
toplist