www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 20. dubna 2024, Svátek má Marcela, zítra Alexandra

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Intercontinental Rally Challenge 2012

Al Attiyah definitivně posledním vítězem soutěže IRC (+ ohlasy)

4. listopadu 2012 • 17:05

Historie seriálu Intercontinental Rally Challenge se defintivně uzavře tento víkend. Tečku za sedmiletou existencí šampionátu, který v roce 2006 uvedla v život televizní společnost Eurosport, se uzavře na středomořské Cyprus Rally. Soutěž, která mixuje šotolinové úseky s asfaltovými, nabídne vcelku zajímavé startovní pole - s výjimkou továrních jezdců ŠM nechybí prakticky nikdo z pravidelných účastníků IRC a v kombinaci s dravými jezdci z FIA MERC lze očekávat napínavou bitvu.

Online výsledky - Rally Radio - Další informace k Cyprus Rally

2. etapa

Ohlasy z cíle

Násir Al-Attíja: „Nebyl jsem v závěru vůbec nervózní. Prostě jsme jen upravili tempo tak, jak bylo potřeba a zajížděli slušné časy. Pak měl Andreas defekt a my už jsme jen v klidu dojeli do cíle. Ale prakticky s touhle taktikou jsme jeli od včerejška, jel jsem celou dobu na tvrdých Michelinech, které fungovaly skvěle a neměli jsme defekt. Jsme moc rádi, že jsme vyhráli poslední soutěž IRC a předposlední rally MERC. Pokud jde o příští rok, ano, pozvali jsme sem Malcolma Wilsona a jednáme o příští sezóně, příští týden se uvidí. Proč ne, pokud bychom mu mohli příští rok pomoci, bylo by to skvělé. Mám v plánu mistrovství světa, ale je možné, že bych se objevil i v ME.“

Andreas Mikkelsen: „Letos to tu bylo hodně drsné. Začali jsme tu defektem a pak museli stahovat a hodně riskovat, pak přišly další defekty a bylo rozhodnuto.“ Na poslední RZ řídil Ola a když jsem se ho ptal na rozpis, řekl, že jsi byl se čtením pořád pozadu: „Ne ne, já jsem četl celou dobu správně :-) Jinak roky naší dlouhé spolupráce byly skvělé a určitě to teď není lehké ukončit a je to hodně emotivní, ale věci jsou takové jaké jsou. Každopádně je to můj velký kamarád a hodně pro mě udělal. Doufám, že příští rok u Volkswagenu bude skvělý a uvidíme, jak se nám povede.“

Toši Arai: „Nebyla to lehká rally a naštěstí jsme byli jen jednou mimo trať. Možná mi to paradoxně pomohlo, protože pak jsem jel relativně v klidu a vyhýbal se defektům. To asi byla ta správná cesta. Pokud jde o příští rok, zatím nevím, vše záleží na tom, jak se rozhodne Subaru.“

Jarkko Nikara: „Byl to hodně těžký víkend. Včerejšek byl strašný jak pro auto, tak pro mě, protože mě hrozně bolela hlava. Dnes to bylo o hodně jednodušší, ale už jsme neměli důvod spěchat, protože karty byly rozdané, Toši byl před hodně námi a Savvas hodně za námi. Ale mám z toho dobrý pocit, i když jsem tuhle rally chtěl původně vyhrát, je to lepší než nic. Naše auto bylo po celou dobu hodně spolehlivé, je to fakt dobré auto. K příští sezóně zatím nehledím, teším se na příští týden a start s Mini WRC.“

Sepp Wiegand: „Na poslední zkoušce to na mokru opravdu hodně klouzalo a zase jsem se toho hodně naučil. Po včerejšku jsem rád, že jsme dnešek zvládli a dojeli na pátém místě. Bohužel mi uteklo pódium, ale věřím, že příště to dokážeme. Letos mi hodně vyšla první polovina sezónym, dost jsem se zlepšil a hodně jsem se naučil. Druhá půlka nebyla zlá, ale dvakrát mi uteklo pódiové umístění. Občas jsem byl prostě docela zklamaný. Příští sezóna je pořád ve fázi možná možná. Zatím není vůbec jasné, co vlastně pojedeme, možná SWRC, možná ME, opravdu teď nevím. Ale doufám, že rozhodnutí přijde velmi brzy. “

Armin Kremer: „Jsme rádi, že jsme dojeli až do cíle. Auto je celé, ale podle mě pořád nemá dost výkonu. Vyměnili jsme katalyzátor, ale podle mě to nepomohlo. Uvidíme v dílně. Ale sedmé místo absolutně a druhé ve skupině N je pěkné. “

Misfer AlMarri: „Jsem sice rád, že jsme dojeli až do cíle, ale výsledkem nejsem rozhodně nadšený. Jsme teď na třetí příčce v MERC, snad v Dubaji zajedeme dobrý výsledek. Pokud jde o naše ranní potíže s motorem, pořád nevíme, co se vlastně stalo.“

Harry Hunt: „Jsem moc rád, že jsme tady na Kypru získali titul. Kromě včerejšího defektu jsme neměli problémy a dnes jsme se snažili dojet v klidu až do cíle. Bylo to tu hodně rozbité, jsem rád, že jsme to přežili. V závěru jsem nebyl nervózní, ale bylo to hodně zrádné na poslední RZ, kde bylo mokro a bylo to hodně uklouzané. Na příští sezónu ještě program nemám, teď jsme se soustředili na Kypr a další rok začneme řešit až pozítří.“

László Vizin: „Závěr rally byl v klidu, ale poslední zkouška byla hrozně uklouzaná. Jsem moc rád, že jsme v cíli a na desátém místě.“

Andreas Aigner: „Dnešek byl fakt dobrý, časy byly skvělé. Trochu jsme zabrali, ale ne moc. Neměli jsme žádné potíže a dokonce jsme zajeli jeden druhý čas absolutně. Škoda včerejšího odstoupení, ale to se nedá nic dělat, i když to samozřejmě bylo zklamání. S letošní sezónou jsem spokojený, nebylo to jednoduché vrátit se zpět a odjet celý seriál na dvě tréninkové jízdy. Ale povedlo se a mám zpět dostatek jistoty. O příští sezóně už sice nějak jednáme, ale zatím není nic jasného.“

Marco Tempestini: „Bylo to moc těžké. Včera jsme ztratili sedmnáct minut a bylo vymalováno. Máme za sebou první sezónu a skončili jsme nakonec čtvrtí v produkčních autech, protože jsme o spoustu bodů přišli kvůli technickým problémům , možná polovinu toho, co jsme získali. Příští rok musíme tedy něco v týmu změnit, abychom měli spolehlivé auto a pojedeme ME.“

RZ 13 - Gialia 2 (14.82 km)

Defintivně posledním jménem, které přibude na seznam vítězů jednotlivých soutěží IRC, bude Nasser Al Attiyah. Katařan celkově zvítězil v Cyprus Rally, závěrečném podniku IRC 2012. Díky koeficientu 2 připsal na konto M-Sportu cenných 50 bodů, jenže protože žádná z řady dalších nasazených Fiest S2000 nedorazila do cíle, musejí se nakonec v Británii spokojit s konečným třetím místem ve značkách - na druhý Peugeot schází pouhých sedm bodů... Pro samotného jezdce je ale mnohem důležitější příděl bodů do seriálu FIA MERC, kde se díky tomuto triumfu Al Attiyah aktuálně posunul do vedení.

Nasser Al Attiyah - Giovanni Bernacchini, Ford Fiesta RRC - Cyprus Rally 2012Andreas Mikkelsen - Ola Floene, Škoda Fabia S2000 - Cyprus Rally 2012

Cestu chtěl Katařanovi ztížit Andreas Mikkelsen. Díky absenci továrních jezdců Škody, kteří oba měli ještě teoretickou šanci na jezdecký titul, mohl být nakonec Nor korunován dvojnásobným šampionem IRC už před startem soutěže. A tak byla jeho taktika pro Kypr jasná - naplno! Mikkelsen dostál svým slovům a skutečně vyhrál podstatnou část rychlostních zkoušek, leč celkem tři defekty ho připravily o kontakt s Al Attiyahem hned v úvodu a následnou ztrátu se mu již nepodařilo eliminovat. Ale druhé místo se také cení, o to víc, že to byl Norův poslední společný závod s jeho dlouholetým navigátorem Olou Floenem - možná i proto, na rozloučenou, Floene absolvoval poslední kyperskou vložku za volantem bílozelené fabie.

Celkové třetí a čtvrté místo v Cyprus Rally trochu překvapivě patří nejrychlejším vozům IRC Production Cupu. Na posledním podiovém stupínku stanul nestor mezinárodních soutěží a dlouholetý ambasador značky Subaru, Japonec Toshi Arai. Za ním skončilo dravé mládí z Finska, Jarkko Nikara. Oba jezdci pilotovali vozy Subaru Impreza R4 z dílen Tommiho Mäkinena a jejich společný výsledek se postaral o to, že japonský výrobce celkem jednoznačně poskočil na konečné čtvrté místo ve značkách - za jeho záda se poroučel francouzský Renault. Subaru bohužel utekl jezdecký titul, který měl na dosah Andreas Aigner. Jeho vůz - připravovaný pro změnu u Manfreda Stohla - se bohužel porouchal už v první etapě Rally Cyprus a ani snaha díky restartu v neděli nezabránila tomu, aby produkční titul přece jen zůstal u Roberta Consaniho, který si dosavadní body vyjel s Renaultem Mégane RS.

Toshihiro Arai - Dale Moscatt, Subaru Impreza STi R4 - Cyprus Rally 2012Harry Hunt - David Moynihan, Citroën DS3 R3T - Cyprus Rally 2012

Consani nechyběl ani na Kypru, ale kvůli absenci šotolinové verze musel nechat Mégana doma a vzít za vděk menším Cliem R3. S ním se na asfalto-šotolinových tratích středomořského ostrova pokusil vybojovat titul mistra IRC ve dvoukolkách, čímž by na svém kontě měl hodně unikátní double. Leč italští mechanici jaksi zapomněli do převodovky nalít olej, Consani odstoupil už v první etapě a protože Harry Hunt bez větších problémů dojel až do cíle (celkově desátý), připadl nakonec primát v kategorii 2WD právě pilotovi zeleného Citroënu DS3 R3T.

Kapitola jménem IRC tedy měla vcelku důstojný závěr. Sedmiletá existence tohoto seriálu se na Cyprus Rally definitivně uzavřela a nezbývá než se těšit na start obrozeného mistrovství Evropy FIA, které si od příštího roku bere pod patronaci právě dosavadní promotér IRC - televizní společnost Eurosport. Čekání to nebude dlouhé, startuje se totiž už za několik týdnů na rakouské Jänner Rallye ve Freistadtu.

Cyprus Rally 2012
1.Nasser Al Attiyah - Giovanni BernacchiniQAT/ITAFord Fiesta RRC3:16:25.2
2.Andreas Mikkelsen - Ola FloeneNORŠkoda Fabia S2000+3:35.3
3.Toshihiro Arai - Dale MoscattJAP/AUSSubaru Impreza STi R4+10:07.1
4.Jarkko Nikara - Jarkko KalliolepoFINSubaru Impreza STi R4+12:42.1
5.Sepp Wiegand - Timo GottschalkDEUŠkoda Fabia S2000+14:00.6
6.Savvas Savva - Andreas PapandreouCYPMitsubishi Lancer Evo IX+15:45.1
7.Armin Kremer - Klaus WichaAUT/DEUSubaru Impreza STi+16:52.4
8.Misfer Al Marri - Nicola ArenaQAT/ITAMini JCW S2000+17:27.0
9.Lázsló Vizin - Gábor ZsírosHUNŠkoda Fabia S2000+19:00.2
10.Harry Hunt - David MoynihanGBR/IRLCitroën DS3 R3T+19:12.1

RZ 12 - Gialia 2 (14.82 km)

Nasser Al Attiyah - Giovanni Bernacchini, Ford Fiesta RRC - Cyprus Rally 2012

Předposlední rychlostní zkouška se nesla ve velice klidném duchu a v elitní desítce se nepostara o jedinou změnu. Po lapálii z předchozí RZ zpomalil i Andreas Mikkelsen, který se začal soustředit na bezpečný zisk druhého místa a v RZ 12 daroval nejrychlejšímu Al Attiyahovi pět sekund. Dá se očekávat, že v podobném duchu se ponese i závěrečný test, neboť mezi všemi soupeři jsou momentálně rozestupy v řádu desítek sekund. Šlo o poslední šotolinový úsek, závěrečná RZ se totiž pojede kompletně na asfaltu.

RZ 11 - Prodromi 2 (19.43 km)

Andreas Mikkelsen - Ola Floene, Škoda Fabia S2000 - Cyprus Rally 2012

Již jistý mistr IRC 2012 Andreas Mikkelsen loňský triumf na Cyprus Rally s největší pravděpodobností neobhájí. Tedy v případě, že vedoucího Al Attiyaha na posledních dvou testech nepotká smůla. A proč to? Další, už třetí Mikkelsenův defekt na této soutěži. Nor v jedenáctém testu musel měnit proraženou gumu a tím ztratil téměř dvě minuty. Ztráta na vedoucí pozici se tak rázem rozrostla na propastné dvě a tři čtvrtě minuty, což je manko, které je již nemožné smazat. Daří se ale druhé bílo-zelené škodovce, ve které sedí Sepp Wiegand. Němec opět zajel třetí čas a v celkové klasifikaci přeskočil doposud pátého Savvase Savvu.

Ohlasy po RZ 10

Násir Al-Attíja: „Máme teď 49 vteřin náskok a Andreas se ještě snaží vyhrát. Na nás je, abychom to ustáli. Myslím, že teď to bude lepší, protože trať bude čistější. Pro mě je vítězství a body do MERC důležité, potřebujeme prostě vyhrát a určitě by bylo hezké vyhrát poslední soutěž IRC. Uděláme pro to maximum.“

Andreas Mikkelsen - Ola Floene, Škoda Fabia S2000 - Cyprus Rally 2012

Andreas Mikkelsen: „Nemáme co ztratit, tak proč to nezkusit. Ale myslím, že to bude těžké, museli bysme být pořad o vteřinu na kilometru rychlejší. Nemyslím, že bych mohl jet ještě rychleji a bude to spíš o tom, jak rychle pojede Násir. Jsem spokojený se svojí jízdou i celkovým výkonem, ale byl bych mnohem radši, kdybysme vyhráli. Měli jsme obuté do kříže pneu s měkkou a tvrdou směsí, fungovalo to docela dobře.“

Tošihiro Arai: „Jen v klidu jedeme, rozdíly jsou velké. Nejedeme sice úplně pomalu, ale na jistotu. Snad nám to vydrží, není to nic příjemného, těžko se mi drží koncentrace.“

Sepp Wiegand: „Jsem spokojený s tím, co jsme dnes zajeli. Změnil jsem styl jízdy a cítím se lépe než včera. Hlavně jsem neměl žádnou zkušenost s tím, jak jet na asfaltu na šotolinových kolech, snažil jsem se do toho nějak napasovat. Druhá zkouška se nám povedla, šel jsem do zatáček víc bokem a pod plynem a bylo to rychlejší než se snažit jet plynule. Takže jsem musel úplně změnit svůj styl jízdy. Uvidíme, co bude ve druhém kole.“

Jarkko Nikara: „Na první vložce jsme měli trochu krizi, minuli jsme odbočku a šli rovně, ale naštěstí tam byla taková smyčka, kde jsme se mohli v pohodě otočit. Taky jsem trefil nějakou díru na přechodu ze šotoliny na asfalt a rozhodil geometrii. Jinak to nebylo zlé, navíc nemáme kam spěchat. A hlavně že už mě dnes nebolí hlava :-)“

Armin Kremer: „Ráno nám nevyšlo, neměli jsme vůbec výkon a rychlost. Možná potíže s katalyzátorem.“

Andreas Aigner: „Na šotolině už jsme se hodně dlouho pořádně nesvezli, takže dnes se snažím získat trochu na rychlosti a sebejistotě na tomto povrchu. Sezóna nebyla zase tak úplně špatná, třikrát jsme vyhráli, dvakrát jsme měli holt smůlu. Včera to byla fakt velká smůla, auto bylo připravené dobře. Koneckonců, dneska jsme zajeli dva nejrychlejší časy ve své kategorii.“

Nicola Arena (Misfer AlMarri): „Je to pro nás frustrující. Na prvním ranním testu nám zničeho nic zhasnul motor a pak asi po dvou minutách najednou auto zase chytlo. Vůbec netušíme, co se stalo. i když jsme nebyli včera moc spokojení s časy, byli jsme sedmí a mohli jsme mít nějaké body, teď jsme klesli na osmou pozici, ale můžeme se rozloučit se zlepšením. Je to frustrující, ale i to je rally.“

Laszló Vizin: „Vše bylo v pořádku, jen na RZ 9 jsme měli potíže s nastavením auta, bylo to hodně přetáčivé. Budeme to muset v servisu upravit.“

Harry Hunt: „Kromě včerejšího defektu je vše v pořádku. Dnes jedeme opatrně, snažíme se vyhýbat velkým kamenům a dírám. Snad v klidu dojedeme až do cíle.“

Marco Tempestini: „Měli jsme nějakou krizi na první zkoušce, ale jinak bylo v šechno v pohodě. Auto funguje, ale po včerejší ztrátě je těžké nějak se koncentrovat. Hlavně nesmíme vyrobit nějakou zbytečnou chybu a neublížit autu.“

RZ 9 - Stavros 1 (15.91 km)

Nasser Al Attiyah - Giovanni Bernacchini, Ford Fiesta RRC - Cyprus Rally 2012

Poslední vložka první nedělní sekce se jela kompletně na asfaltu a do celkového pořadí výrazněji nepromluvila. Prvních pět míst zůstalo beze změn, menší korekce se udály až v druhé půlce první desítky - Wiegand podle očekávání přeskočil krajana Kremera, polepšili si také Misfer Al Marri a Harry Hunt. Smůla potkala pravidelného účastníka IRC 2WD Cupu, Maďara Krózsera, jenž havaroval. Na špici vládne setrvalý stav - zkoušky jako na běžícím páse vyhrává Mikkelsen, nicméně vede stále Al Attiyah. Mezi oběma je nyní devetačtyřicetisekundový rozestup.

Po poledním přeskupení a servisní pauze v Pafosu bude následovat identická trojice vložek z dopoledne.

RZ 9 - Gialia 1 (14.82 km)

Sepp Wiegand - Timo Gottschalk, Škoda Fabia S2000 - Cyprus Rally 2012

Sepp Wiegand si chce polsední den existence IRC asi užít naplno. Ve druhé nedělní vložce zajel jen o dvě sekundy pomalejší čas než Mikkelsen a díky tomu se hned posunul o jedno místo vpřed. I přes včerejší penalizaci za nedokončenou RZ mladému Němci momentálně patří sedmé místo. A to má ve velice těsném dosahu i šestou příčku Armina Kremera.

Na samotné špici se stále nic nemění. Vede Al Attiyah, kterého ale Mikkelsen aktuálně obral o dalších jedenáct sekund - vzájemný rozestup činí necelých osmapadesát sekund. Technické problémy začaly sužovat Harryho Hunta. Pokud by nedojel, jazýček vah v otázce zisku titulu v IRC 2WD by se opět překývnul na stranu již včera vyřazeného Roberta Consaniho.

RZ 8 - Prodromi 1 (19.43 km)

Nedělní ráno Al Attiyahovi příliš nevyšlo. Největšímu rivalovi Mikkelsenovi ze svého náskoku odevzdal jednadvacet sekund a jejich vzájemný rozestup se tak zmenšil na minutu a osm sekund. Nor byl opět celkově nejrychlejší, třetí čas za Katařanem patří Seppu Wiegandovi, který se po včerejším výpadku vrátil do soutěže v rámci Rally2, podobně jako Aigner, Griazin nebo Consani. Úvodní nedělní vložka byla pohromou pro blízkovýchodní ekipu Mini - už tak nevýrazný Misfer Al Marri ztratil téměř čtyři minuty a propadl se ze sedmého na desáté místo, mnohem hůř ale dopadl Abdulaziz Al Kuwari, který svého coopera vyslal mimo trať dva kilometry před cílem vložky - odstupuje ze slušného třetího místa, na které se aktuálně posunuje nejrychlejší 'produkčák' Toši Arai.

1. etapa

Ohlasy po RZ 7

Násir Al-Attíja - Giovanni Bernacchini, Ford Fiesta RRC - Cyprus Rally 2012

Násir Al-Attíja: „Odpoledne nebylo z našeho pohledu špatné. Snažili jsme se držet krok s Mikkelsenem, ale je pravda, že na prvních dvou zkouškách do toho šel opravdu hodně. Na nejdelším testu jsme se rozhodli přidat, abysme neztráceli víc než vteřinu na kilometr. Byla to dlouhá a pomalá zkouška, dobrá příprava na Dakar :-) Teď už si můžeme hlídat rychlost a zítra se jen budeme snažit udržet Andrease za zády. Pokud zítra v první sekci ztratíme půl minuty, nic se neděje. Zítřek bude navíc zase novým dnem a pro mě je hodně důležité vyhrát, protože potřebuji co nejvíce bodů do MERC. Určitě nám dnes pomohla sázka na jistotu v podobě Michelinek pro mistrovství světa, protože jsme neudělali defekt, i když to na nich na druhou stranu víc klouzalo. Navíc je to z mého pohledu zde osvědčená volba. Kromě toho už si zvykám na auto, které je pro mě nové, a zítra to nebude tak rozbité.“

Andreas Mikkelsen: „Bylo to dobré a na poslední zkoušce jsme do toho šli opravdu hodně na maximum a po třinácti kilometrech jsme měli na Násira k dobru čtrnáct vteřin. Byla to poslední šance, ale necelých osm kilometrů před cílem jsme udělali defekt a přišli o ni. Teď už to tedy není v mých rukou, abych Násira dohonil, musel by udělat chybu, ale už to nebude o rychlosti. Pochybuji, že bych se mohl ještě zlepšit, poslední tři zkoušky jsem jel skoro na hraně, víc už jsem udělat nemohl. Zítra to bude trochu příjemnější, nebude to tak rozbité, ale tím se taky snižují naše šance. Ale do téhle situace jsem se dostal sám. Trefoval jsem doslova všechno co se dalo.“

Abdulaziz Alkuwari: „Je to dobré, jsme teď na třetím místě. Určitě musím poděkovat inženýrů, za změny, které na autě udělali v poledním servisu, fungovalo to dobře. Druhé kolo bylo hodně dramatické. Veděli jsme, že bysme měli jet pomalu, nechybovat a vyvarovat se defektů a díky tomu jsme tady. Jenom jsme trošku zpomalili u Wieganda a u ruské Fiesty, nechali jsme tam možná dvacet vteřin. Zítra se budeme snažit udržet naši pozici, protože Arai je kousek za námi, uvidíme. Tady to není nikdy snadné a musíte absolvovat celou rally. Navíc letos poprvé se do MERC počítají všichni jezdci, což mě stálo body už třeba v Libanonu nebo v Jordánsku. Ale tak to je a když chcete být dobrý soutěžní pilot, musíte bojovat s ostatními. Třeba ještě vyhrajeme, kdo ví :-) Pro nás je to pořád o získávání zkušeností, máme se o učit, takže mi vyhovuje i mix asfaltových a šotolinových zkoušek.“

Tošihiro Arai: „Trochu jsem se trápil s pneumatikami, protože bylo velké horko a trať byla hodně zakroucená. Ale jinak žádné větší drama, drželi jsme se na cestě a jeli svoje tempo. zítra to bude opět náročné, důležité bude udržet si koncentraci. Jsem opravdu rád, že jsme to dneska přežili.“

Jarkko Nikara: „Na první vložce jsem se cítil opravdu mizerně, strašně mě bolela hlava. Druhá se povedla, i když jsem těžko udržoval koncentraci. Na poslední jsme udělali defekt pravé zadní pneu a museli to vyměnit, ale pak jsme docela rychle dojeli Tempestiniho a jeli za ním v prachu zhruba patnáct kilometrů, to byla hrůza.“

Misfer Al-Marri: „Druhá runda nebyla nic moc. Už s tou první jsme nebyli dvakrát spokojení a i když jsme před druhým kolem udělali změny v nastavení auta, pořád jsme nedokázali jet dost rychle. Navíc jsme zjistili, že ráno nám na poslední zkoušce prasklo rameno a to byl důvod, že jsme skončili v hodinách a hodně ztratili.“

Armin Kremer: „V prvním kole to nakonec byly potíže se spojkou. Do druhého kola jsme vyrazili s jiným nastavením podvozku a bylo to o dost lepší. Jenom jsme neměli plný výkon motoru, těžko říci proč, možná jsme zmáčkli výfukové potrubí. Problém byl hlavně na delších rovinách na čtverku. Bylo to opravdu znát. Ale jinak jsem spokojený s naším momentálním umístěním.“

László Vizin: „Tentokrát jsme neměli žádné problémy, vše je v pořádku. Auto funguje jak má.“

Marco Tempestini: „Diferenciál se povedlo vyměnit a auto bylo v pořádku. Na poslední zkoušce jsme ale měli defekt levé přední pneumatiky.“

RZ 7 - Panayia 2 (30.41 km)

Nasser Al Attiyah - Cyprus Rally 2012

Poklidnému sobotnímu odpolední na Cyprus Rally 2012 udělala přítrž závěrečná zkouška dne. Vyhrál ji Nasser Al Attiyah, který druhému Mikkelsenovi nadělil jedenáct sekund. Nutno dodat, že Nora potkal zhruba sedm kilometrů před cílem defekt, na kterém pak dojel až do konce zkoušky. Méně štěstí měl Jarkko Nikara, který defekt musel opravovat přímo na trati a ztratil jak cenných pět minut, tak dosavadní celkové třetí místo. A když se navíc rozsypalo řízení u fabie Seppa Wieganda a ten tak musel skončit, třetím mužem průběžné klasifikace se najednou stal Abdulaziz Al Kuwari na Mini. Ze hry se poroučel take Vasilij Griazin, takže doposud sedmý Arai je po první etapě na čtvrtém místě (1. v IRC PC) a do první desítky také nakoukla nejrychlejší dvoukolka Harryho Hunta.

Cyprus Rally - 1. etapa
1.Nasser Al Attiyah - Giovanni BernacchiniQAT/ITAFord Fiesta RRC2:00:59.5
2.Andreas Mikkelsen - Ola FloeneNORŠkoda Fabia S2000+1:30.2
3.Abdulaziz Al Kuwari - Killian DuffyQAT/IRLMini JCW S2000+6:20.7
4.Toshihiro Arai - Dale MoscattJAP/AUSSubaru Impreza STi R4+6:52.9
5.Savvas Savva - Andreas PapandreouCYPMitsubishi Lancer Evo IX+9:55.0
6.Jarkko Nikara - Jarkko KalliolepoFINSubaru Impreza STi R4+10:16.6
7.Misfer Al Marri - Nicola ArenaQAT/ITAMini JCW S2000+10:31.0
8.Armin Kremer - Klaus WichaDEUSubaru Impreza STi+10:58.2
9.Kyriacos Kyriacou - Christos AristidouCYPSubaru Impreza STi+11:33.5
10.Harry Hunt - David MoynihanGBR/IRLCitroën DS3 R3T+11:48.4

RZ 6 - Salamiou 2 (12.43 km)

Nejkratší zkouška dne, která je z téměř dvou třetin tvořena asfaltem, nepřinesla zásadní překvapení. Opět byl nejrychlejší Mikkelsen, který ale tentokrát ukrojil z Al Attiyahova náskoku jen mizivých 3.6 sekund. Jedinou změnou v Top 10 byl propad Al Marriho s Mini JCW za hranice elitní desítky.

RZ 5 - Koilinia 2 (23.97 km)

Andreas Mikkelsen - Ola Floene, Škoda Fabia S2000 - Cyprus Rally 2012

Andreas Mikkelsen se opravdu ze všech sil snaží eliminovat manko z první sobotní vložky. I úvodní vložce třetí sekce byl nejrychlejí a Al Attiyahovi v přímém souboji neovlivněném nějakými problémy ujel o celých jedenáct sekund. Katařan má celkově sice k dobru přes minutu a dvacet sekund, Nor mu ale vyslal jasný vzkaz, že ještě není rozhodnuto. Třetí čas zajel Sepp Wiegand, kterému stejná pozice patří i v celkovém pořadí, a podobně si vede i celkově čtvrtý Nikara. Pořadí na prvních šesti místech zůstalo po RZ 5 nezměněné, k drobným korekcím ale došlo na dalších místech - polepšili si Arai i Al Marri, ti jsou nyní na sedmém, resp. devátém místě.

Ohlasy po RZ 4

Násir Al-Attíja: „Na poslední zkoušce nám hned na začátku praskl řemen na alternátoru a po celou zkoušku jsem myslel jenom na to, kdy se auto zastaví. Ztratil jsem koncentraci a trefil v zatáčce levým předním kolem velký kámen a ohnul řízení. Naštěstí jsme na Mikkelsene ztratili jen osmnáct vteřin, což není nic hrozného. Teď dáme vše do pořádku a věřím, že budeme pokračovat v solidním tempu. Máme dobře nastavené auto a pneumatiky se moc nesjíždějí a hodně to klouzalo. Navíc jsem se rozhodl jet pneu určené pro mistrovství světa, raději ztratím pár vteřin, než abych riskoval větší šanci defekt. Každopádně to není lehké.“

Misfer Almarri: „Měli jsme problémy s nastavením podvozku a hodně nám to klouzalo. Jsme rádi, že jsme teď dojeli až do servisu a musíme něco vymyslet. Zkoušky jsou hodně rozbité, musíme auto přitvrdit a zdvihnout. Doufám, že ve druhém kole pojedeme lepší časy.“

Andreas Mikkelsen: „Hned na první zkoušce jsme dělali defekt a pak nám odešel zadní tlumič. Vůbec nevím, jak jsme k tomu defektu přišli.Na druhé a třetí zkouše jsme tak museli zpomalit, protože auto bylo hodně nervózní na zadní nápravě. Nebylo to tedy úplně dobré ráno a dobrý start do soutěže. Ale ve druhém kole chceme zaútočit, i když máme samozřejmě velikou ztrátu na Násira. Ale v téhle rally jeden nikdy neví. S prachem jsme problém neměli, tři minuty jsou dostatečný odstup.“

Sepp Wiegand: „Zkoušky jsou hodně náročné. Hlavně ta první, je pomalá a klikatá, těžko se na ní hledá rytmus. Možná jsem byl i trochu moc agresivní a hodně se klouzal. Druhá byla pěkná, rychlejší, dobrá na rytmus, ale poslední byla opět jako ta první. asi musím přizpůsobit svůj styl jízdy. Navíc jsem dělal hodiny půl kilometru po startu, auto zhaslo a musel jsem na několikrát couvat. Jinak auto funguje dobře, není problém ani s pneumatikami. Raději byl sice jel měkkou směs, ale nevím, jestli by to přežila, takže zůstaneme u tvrdých pneu.“

Abdulaziz Alkuwari: „Bylo to lepší než jsem čekal, ale zkoušky jsou hrozně náročné. Pokaždé jsem byl rád, že jsme už v cíli. Dost posádek už odstoupilo, my jsme dost dávali pozor na to, abysme neublížili autu. Potřebujeme dojet a uvidíme. Zatím v klasifikaci šampionátu Dálného Východu vedeme my, ale Násir bude možná brát maximum bodů. My jsme teď blízko třetímu místu, uvidíme. Na druhé kolo musíme upravit nastavení auta, hodně nám to odskakovalo na zadek. Jinak bylo vše v pořádku a doufám, že soutěž zdárně dokončíme, což by byla dobrá motivace před Španělskem.“

Vasilij Grjazin: „Dnes ráno jsme udělali jen pár drobných chyb, jinak bylo vše v pořádku. Auto funguje dobře, na další rundu nepočítáme s nějakým i změnami v nastavení.“

Laszló Vizin: „Na první zkoušce jsme před asfaltovou sekcí dělali hodiny, na další zkoušce jsme měli potíže s rozpisem a na poslední zkoušce jsme minuli odbočení. Takže pokaždé něco. Pokud jde o auto, vše je v pořádku.“

Marco Tempestini: „Na první zkoušce nám po pěti kilometrech odešel středový diferenciál a jeli jsme jen s pohonem zadní nápravy. Neměli jsme tedy žádnou trakci, bylo to moc těžké.“

Jarkko Nikara: „První a druhá zkouška se nám povedly a nebyly žádné potíže. Na RZ 4 jsme ale v polovině zkoušky dostali defekt levého zadního kola a kromě toho jsem se netrefil na jeden úzký mostek a musel couvat. Pak jsme ještě dojížděli Tempestiniho a dost se nám prášilo, takže tahle zkouška pro mě nebyla nic moc. Auto jinak funguje opravdu dobře, jen nemůžu vypínat motor, protože nechce startovat a musel bych se rozjíždět z hodně velkého kopce.“

Tošihiro Arai: „Problém na druhé zkoušce jsem si vyrobil sám. Přeslechnul jsem rozpis a místo abych jel přes horizont naplno, odbočil jsem za ním doprava a skončil mimo trať. Nevím proč jsem to udělal. Zaseknuli jsme se, museli jezdit pořád dopředu a dozadu a nechali tam dvě minuty. Obešlo se to naštěstí bez defektu a poškození auta, poškozený jsem jenom já :-)“

Armin Kremer: „Myslím, že to nebylo zlé. Jedeme úplně v klidu. Máme sice nějaké menší potíže s autem, ale to myslím v servisu vyřešíme. Na druhé zkoušce jsem musel trochu přibrzdit kvůli Tošimu, protože se tam hodně prášilo, trochu jsme tam nechali. Ale celkově jsem teď spokojený. Nikam se neženeme, rally je dlouhá a navíc jsem jel naposledy v Argentině.“

RZ 4 - Panayia 1 (30.41 km)

Nejdelší test první etapy při svém prvním průjezdu rozhodně nenechal účastníky Cyprus Rally vydechnout. Nejrychlejší byl opět Andreas Mikkelsen, který stahuje ztrátu po defektu z RZ 2. Obavy o technický stav jeho vozu se nakonec ukázaly jako liché - škodovka s poškozeným tlumičem byla sice prý o něco hůře řiditelná, třicet kilomerů RZ Panaya ale přečkala bez problémů.

Naopak Fiesta RRC Násira Al Attíji přišla o jednu z poloos, což Katařana stálo bezmála dvacet vteřin. Tento jezdec i nadále vede, avšak Mikkelsenův výkon katapultoval Nora už na druhé místo před Wieganda a Nikkaru. Mladý Němec se ve zkoušce v jednom místě přetočil a musel couvat, to byl asi hlavní důvod jeho více než minutové ztráty. Mimo hru je Robert Consani, kterého zradila spojka jeho Renaultu Clio R3. Po úvodní sobotní trojici vložek posádky míří do servisu, po kterém bude následovat opakování dopolední sekce.

RZ 3 - Salamiou 1 (12.43 km)

Andreas Mikkelsen - Cyprus Rally 2012

Ani nejkratší sobotní vložka neměla klidný průběh. Problémy trvají u Andrease Mikkelsena, u jehož fabie vytekl jeden z tlumčů. Nor sice zajel nejrychlejší čas, má však vážné obavy, zda se s poškozeným vozem vůbec podaří projet následující třicetikilometrový test. Ze hry venku je doposud druhý Yazeed Al Rajhi, který svou Fiestu RRC poslal mimo trať. Posádka je v pořádku, důležité body do MERC a pro Ford v IRC se ale obrátily v prach. Problémy i nadále pronásledují 'subaristy' - Toshi Arai chvíli stál v rychlostní zkoušce a propadl se až za první desítku. Japonský prapor tak hájí průběžně třetí Jarkko Nikara. V soutěži i nadále bezpečně vede Násir Al Attíja, který má před druhým Wiegandem více než minutu náskok.

RZ 2 - Koilinia 1 (23.97 km)

Nasser Al Attiyah - Cyprus Rally 2011

První klasická rychlostní zkouška Kyperské rally udělala v celkové klasifikaci pořádný průvan. Předně se propadl Andreas Mikkelsen, který deset kilometrů po start prorazil kolo a defekt opravoval přímo na trati. Výsledek: dvě minuty ztráty a propad z prvního až na osmé místo. Na druhé straně se potvrdilo, že vozy RRC budou na technické trati dominovat - dva nejrychlejší časy zajeli Nasser Al Attiyah a Yazeed Al Rajhi (+17.8), oba na přeplňovaných fiestách. Třetí čas patří Seppu Wiegandovi s klasickou dvoutisícovkou, ten ale za Al Attiyahem zaostal o více než padesát sekund. V celkovém pořadí se příliš nedaří vozů Subaru - jak Nikara, tak Arai se propadli o jednu příčku, největší pohroma ale postihla Andrease Aignera, u jehož imprezy vypověděly službu brzdy. Rakušan tak definitivně ztrácí šanci na titul v IRC Production Cupu. Pět minut ztratil také další pravidelný účastník IRC PC, Marco Tempestini.

RZ 1 - Super Special Stage Pafos (3.20 km)

Andreas Mikkelsen - Ola Floene, Škoda Fabia S2000 - Rally San Marino 2012

Nechybělo málo a hned první test Kyperské rally mohl skončit zrušením. Na vině byli diváci, kteří k trati speciálky v ulicích Pafosu vyrazili v tak hojném množství, že veškerá pořadatelská a bezpečnostní opatření vzala za své. Po pouhých dvou průjezdech soutěžních vozů (Al Attiyah a Al Marri) byla vložka zastavena a na trať znovu vyrazily organizační vozy.

Situaci se podařilo víceméně uklidnit až poté, co na trať testu pěšky houfně vyrazili domácí jezdci a jejich spolujezdci, kterým se podařilo diváky částečně umravnit a uklidnit totální chaos, který okolo městské superspeciálky v daných chvílích panoval. Diváků totiž přišlo odhadem dvojnásobek oproti loňskému roku, pořadatelů na trati však bylo naopak méně. Samotní jezdci pak nechtěli mluvit o tom, co by se mohlo stát, kdyby některý ze soutěžních vozů například jen 'zakopnul' o obrubník ...

Po téměř hodině se zkoušku povedlo znovu oživit, o obnovený start se postaral Andreas Mikkelsen s Fabií S2000, který zároveň zajel vůbec nejrychlejší čas pátečního večera. I druhý čas nakonec patří Skandinávci, překvapivě jde o Jarkka Nikaru jedoucího se Subaru Impreza R4. Třetí je klasifikovaný Nasser Al Attiyah (Ford Fiesta RRC) následovaná další imprezou Tošiho Araie. Nejrychlejší dvoukolkou je Renault Clio R3 Roberta Consaniho, který má na Kypru jen jediného přímého konkurenta - Harryho Hunta.

-hof-, -jav- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist