www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 24. ledna 2020, Svátek má Milena, zítra Miloš

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Reklama

Intercontinental Rally Challenge 2012

Exkluzivní rozhovor o budoucnosti ME s Francoisem Ribeirem

5. listopadu 2012 • 07:00

Exkluzivní rozhovor pro AutoSport.CZ poskytl v průběhu Kyperské rally výkonný ředitel společnosti Eurosport Events pro motoristický sport Francois Ribeiro. Téma naší téměř třičtvrtěhodinové debaty se samozřejmě soustředilo na nový ročník nejstaršího rallyového seriálu, tedy mistrovství Evropy, jehož novým promotérem bude právě Eurosport.

O sloučení IRC a ME

Francois Ribeiro

Myslím, že sloučit IRC a ERC bylo správným krokem. Pokaždé, když se IRC jelo mimo Evropu, ať už to bylo v Argentině, Keni nebo Číně, setkávalo se to s nezájmem ze strany soutěžících. IRC bylo silné pouze tehdy, pokud se jelo v Evropě. Nemělo by tedy jakýkoliv smysl pořádat IRC jako další seriál pouze v Evropě, tedy de facto další evropský šampionát. IRC by mělo další smysl pouze tehdy, pokud by se jelo mimo Evropu, ale to je teď nemyslitelné. Je to náročné na organizaci, a to nejen pro nás, ale i pro týmy.

Otázka budoucnosti IRC zůstává otevřena

V momentě, kdy jsme oznámili naši dohodu s FIA ohledně pořádání mistrovství Evropy, každý týden mám dotazy od pořadatelů mimo Evropu, zda by se mohli stát součástí seriálu IRC. Byly to požadavky ze Střední Ameriky, Afriky, Asie. Je nemožné tohle všechno zastřešit. Podívejte se na to, jaké problémy má se soutěžemi mimo Evropu mistrovství světa, zvlášt v současné ekonomické situaci. Je to hodně obtížné. Takže pokud jde o případnou budoucnost IRC, jediné co mohu říci, že pokud bude existovat, bude to mimo Evropu. I to je možnost, ale pak by tu byla otázka formátu a tak dále. A kromě toho máme opravdu hodně práce s mistrovstvím Evropy a to je pro nás aktuálně největší prioritou.

Mistrovství Evropy má tradici, ale chyběl mu promotér

Pokud jde o evropský šampionát, nemusíme vymýšlet nic nového, protože je to nejstarší seriál rally a je tu už šedesát let. Jediným jeho problémem bylo to, že nikdy neměl žádného promotéra. V sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století to byl hodně silný šampionát, ale pořád postrádal promotéra. V tomto období se přitom řada soutěží započítávala nejen do mistrovství Evropy, ale zároveň i do mistrovství světa a národních šampionátů, takže třeba v Itálii, Anglii, Španělsku či Portugalsku tehdy čítaly startovní listiny dvěstě až třista posádek. To všechno je ale už dávno pryč.

Jasný koncept

Noty pro mistrovství Evropy jsou jasné. Je dán existující formát, jsou jasné technické předpisy a sportovní řády. Jediné co chybí je silná podpora ze strany promotéra, který by distribuoval televizní přenosy a záznamy, spolupracoval s médii, týmy a jezdci, komunikoval s místními autoritami a také dokázal do tohoto seriálu přinést finance. To je věc, kterou vidíme v mistrovství Evropy jako chybějící.

Diskuse ohledně ME začala v roce 2011

S FIA jsme se na základě diskuse, která započala už loni, tedy dohodli na tom, že IRC v Evropě skončí. FIA má zájem na globalizaci mistrovství světa, menším počtu evropských soutěží a větším počtu rally v nových zemích, které by měly být marketingově zajímavé pro výrobce, tedy např. Brazílie, Rusko, Čína či Indie. S ohledem na to FIA prohlásila, že je pro ni důležité přesunout mistrovství světa mimo Evropu, ale zároveň mít silný evropský šampionát. Protože ať už se to někomu líbí nebo ne, kořeny automobilových rally jsou v Evropě. Největší počet soutěžních jezdců, týmů, homologovaných vozů byl vždy v Evropě.

Co očekává samotná FIA od nového promotéra

FIA chce navázat na kdysi silný šampionát Evropy, který dnes ztratil svoji hodnotu. Podívejte se na to, kolik jezdců absolvovalo kompletní mistrovství Evropy za poslední tři roky. Maximálně desítka. Mezitím tu bylo IRC, které mělo díky společnosti Eurosport Events silné mediální zázemí, ale nemělo žádný status titulu FIA. Takže jsme si společně s FIA řekli, proč nevzít to nejlepší z obou seriálů a nevytvořit z nich jeden.

Dlouhodobý kontrakt

Došli jsme k závěru, že za určitých podmínek tedy IRC v Evropě skončí. Líbí se nám navržený koncept a skončíme tedy s IRC, ale budeme promotérem ME na hodně dlouhé období, protože zároveň zastavíme byznys, který jsme vytvořili v podobě IRC - nemůžeme uzavřít dohodu na tři roky a pak o vše přijít, takže naše první podmínka byl desetiletý kontrakt. Tou druhou podmínkou bylo to, že nebudeme muset rušit spolupráci se zeměmi a pořadateli, kde jsme fungovali s IRC i na bázi komerční. Toto tedy zůstane do budoucna zachováno i v ME, tedy pokud nebudeme moci vytvářet kalendář, nedojde k dohodě. A samozřejmě nám zůstanou k dispozici stejní lidé, kteří se podíleli na úspěchu IRC. Takže také tým mající na starost televizní produkci, logistiku, promo, komunikaci. Tyto lidi chceme mít k dispozici i v ME. V podstatných věcech jsme s FIA rychle našli společnou řeč a mohli se věnovat detailům, protože jablko případného sváru se vždy skrývá v detailech.

Nový kalendář bude koncepčně shodný s MS

Dohodli jsme se, že nebude docházet k termínové kolizi s mistrovstvím světa, což je důležité také z pohledu týmů, novinářů a diváků a budeme se snažit oba kalendáře maximálně sladit, takže země, v níž se pojede MS, by zároveň neměla pořádat podnik ME. Zároveň jsme ale v tomto požadovali jistou flexibilitu, protože nemůžete mít silný evropský šampionát bez zařazení velkých evropských zemí z pohledu rally, jako jsou třeba Francie, Itálie, Velká Británie, Portugalsko nebo Španělsko. To by bylo hodně těžké. Jsem rád, že můžeme s Eurosportem vybudovat silný evropský šampionát, ale nemůžeme ho odjet jen ve Východní Evropě. Takže v tomto směru jsme dostali od FIA jistou volnost. Kalendář, který hodláme zveřejnit tento týden, bude zahrnovat soutěže v Západní, Střední a Východní Evropě na třech různých površích - sněhu, asfaltu a šotolině. Mix povrchů bude tedy úplně stejný, jako je v MS. Očekáváme, že tento formát dokáže oslovit nejen jednotlivé jezdce a týmy, ale také výrobce soutěžních aut.

Sezóna se bude dělit na dvě poloviny

Otázka kalendáře je pokaždé hodně těžká. Pokud máte dobrý kalendář, máte dobrý šampionát a opačně. Museli jsme vybírat více než z dvacítky soutěží IRC a ME a toto číslo se muselo zredukovat na maximálně třináct. Pro týmy by byla asi lepší dvanáctka, ale rozhodli jsme se nabídnout třináct rally, kdy se bude započítávat osm nejlepších výsledků. Sezóna bude rozdělena na dvě poloviny a z každé z nich se budou počítat čtyři nejlepší výsledky. To by mělo přispět i k lepšímu rozložení účasti týmů na jednotlivých rally.

Omezení počtu soutěží na ostrovech

Určitě nepojedeme tolik ostrovních soutěží jako v předchozích letech. V tomto směru jsme byli hodně tlačeni všemi týmy, protože je to náročné na finance, logistiku i čas. V uplynulých čtyřech týdnech jsme o tom hodně diskutovali a hlavní zpráva kterou jsme dostali od soutěžících zněla : prosíme, sestavte takový kalendář, aby se dal zvládnout z pohledu logistiky. A jde samozřejmě taky o peníze a o čas.

IRC bylo vstupní branou do MS

IRC bylo v uplynulých letech odrazovým můstkem do MS pro mladé jezdce - Krise Meeka, Thierryho Neuvilla a Andrease Mikkelsena. MS mělo sice JWRC a WRC Academy, ale přeci jen IRC bylo v tomto směru hodně kvalitní líhní talentů. Osobně jsem tou nejšťastnější osobou, která má radost z toho, že mistr IRC bude v příštím roce hájit barvy továrního týmu v MS. Mám z toho obrovskou radost.

Pozitivní očekávání z pohledu příštího roku

Očekáváme, že se mistrovství Evropy 2013 zúčastní opravdu hodně posádek a týmů. Společně s Jean-Pierrem Nicolasem už teď víme, že zájem o obrozený šampionát bude opravdu velký. Je naprosto úžasné, jaký byl projeven zájem ze strany týmů a jezdců poté, co jsme před čtyřmi týdny oznámili naše promotérství ME. Oni ví, že teď se můžou soustředit na jeden kvalitní šampionát s vynikajícím televizním pokrytím a propagací a bojovat o titul zastřešený FIA. Bude se bojovat nejen o celkové vítězství mezi jezdci, ale i o titul ve dvoukolkách, produkčních autech a také o týmový titul. Už nás kontaktovali třeba M-Sport , Prodrive, Kronos, italský A-Style nebo Škoda Germany. Bude to tedy úplně něco jiného než WRC, kde proti sobě bude bojovat šest továrních jezdců u tří týmů s velkým rozpočtem.

Titul pro jezdce i týmy

V ME nebude třeba být přihlášený do šampionátu jezdců, bodovat můžete i při jediném závodě. Přihlašovat se budou muset pouze týmy, ale ty nebudou muset nominovat jezdce na celou sezónu. Nebude se bojovat o titul ve značkách. Například nepočítáme s účastí továrního týmu Škoda Motorsport, neboť ten bude v jakémsi přechodném období, protože nová Škoda R5 by měla být připravena na sezónu 2014 a příští roku bude mít k dispozici jen nepřeplňované auto. Ale se Škodovkami startuje spousta soukromých týmů. Nicméně, závodit a bodovat můžete s libovolným autem, které bude mít homologaci platnou pro ME. Každopádně počítáme s tím, že uvidíme hodně aut od M-Sportu, protože to bude první R5 na trhu. Počítáme i s vozy Mini od BMW, Škodovkami a Peugetotem, který by měl nasadit R5 ve druhé polovině sezóny. A pak také produkční auta, kde budou zařazeny i vozy R4, a dvoukolky. Myslím si, že příští rok bude ještě lepší než sezóna 2011 v IRC. Budeme mít vozy kategorii S2000, RRC a novou kategorii R5. A věřte mi, že vozy kategorie R5 budou opravdu zajímavé. ME bude mít skutečně vysokou úroveň.

Na asfaltu přechodné období, poté pneumatiky podle specifikace WRC

Pneumatiky byly hodně diskutovanou otázkou. V posledních měsících bylo hodně nehod a FIA se rozhodla omezit maximální rychlost v zatáčkách a na asfaltových soutěžích se pojede na pneumatikách specifikace WRC. Samozřejmě bude existovat přechodné období, aby se mohli všichni výrobci připravit na tuto změnu, takže mezním obdobím bude 1. září 2013. Jänner Rallye se pojede na malých hřebech 'Monte Carlo', v Lotyšku to budou velké 'švédské' hřeby. Od března do posledního srpna se bude moci soutěžit na stávajících asfaltových pneu a poté se na posledních plánovaných asfaltových podnicích pojede na pneumatikách odpovídajících specifikaci pro MS. To by mělo všem výrobcům poskytnout dostatek času na přípravu. Výjimkou by měly být pouze vozy Subaru, které jedou na pneu Yokohama. U nich jsme požádali o výjimku do konce roku 2013 a předpokládáme, že ji brzy FIA schválí.

Mediální pokrytí ME v roce 2013

Televizní pokrytí bude ještě větší, než tomu bylo v případě IRC. Určitě počítáme s mnohem větším počtem živých přenosů u většího počtu soutěží. Momentálně také připravujeme nové logo pro ME, které by přeci jen mělo trochu víc odpovídat dnešní dynamické době. Oficiální internetové stránky IRC pak budou přetransformovány na stránky mistrovství Evropy a inovovány.

Mistrovství světa uzavřenou kapitolou

Francois Ribeiro

O mistrovství světa aktuálně zájem nejevíme. O získání jeho promotérství jsme se pokoušeli v poslední době dvakrát. Poprvé jsme o to byli požádání na sklonku minulého roku za hodně dramatické situace při krachu tehdejšího promotéra, společnosti North One, kdy nás kontaktovala FIA, protože se blížilo Monte Carlo a nebyl nikdo, kdo by zajišťoval mediální pokrytí. Takže jsme byli požádáni o vytvoření nouzového plánu, což jsme byli schopni zajistit díky naší předchozí zkušenosti s Monte Carlem. Myslím, že v dané situaci a tak krátkém čase jsme to nakonec zvládli velmi dobře.

Po této soutěži následovala další diskuse, ale nedokázali jsme se dohodnout a ukončili vzájemná jednání. To bylo týden před startem Švédské rally. Švédsko a Mexiko si tak musely zajistit vše po své vlastní linii a poté se objevilo řešení v podobě EBU - European Broadcasting Union. V polovině sezóny jsme se přihlásili do tendru na promotéra, kterého se zúčastnila řada velkých uchazečů, a na konci července jsme na FIA poslali naši nabídku. FIA se nicméně nakonec rozhodla pro Red Bull Media House a Sportsman Group. To je ale samozřejmě v pořádku. Měli jsme samozřejmě zájem na tomto kontraktu, nabízeli jsme solidní pokrytí pod křídly Eurosportu, včetně rozšíření živých přenosů a dvou až tří televizních kanálů v osmi nejzajímavějších zemích z pohledu automobilového trhu. Ale myslím, že konkureční nabídka byla prostě lepší. Samozřejmě je také potřeba dodat, že to z našeho podhledu není žádná tragédie, protože zůstáváme promotérem WTTC a IRC/ERC. WRC je vlastnictvím FIA, takže rozhodnutí bylo jen a jen na nich. Navíc šlo o tendr, kde prostě vyhrává nejlepší nabídka.

O mediální pokrytí MS novým promotérem strach nemám

Když se podíváte do historie, vše co Red Bull Media House ve sportu organizoval, ať už to byla Formule 1, motokros, letecké šou, extrémní sporty, všechno zvládnul perfektně. Vůbec tedy nepochybuji o tom, že by svou úlohu nezvládli na sto procent. Mají obrovské zkušenosti a určitě zvládnout i mistrovství světa v rally. Jediné, co je v tomto pohledu nové, je fakt, že se musí vypořádat s již existujícím a daným formátem, protože u ostatních projektů vždy přicházeli s vlastním konceptem.

Jan Vaškovič; AutoSport.CZ - Pafos
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
06.11.2012 14:03
Mirekfric
Když o tom přemýšlím, tak menší gumy podle starší specifikace by mohly teoreticky přinést výhodu spíš za deště než za sucha. Alespoň co jsem se bavil se Zdeňkem Hrůzou, tak na suchu ty WRC gumy tak moc pomalé nejsou, ale na mokru ano. Každopádně v MS letos soukromníci nepřihlášení do žádného seriálu mohli jet klasické gumy a kdyby to přineslo nějakou zásadní výhodu, tak bychom o tom asi věděli.

Co se peněz týče, tak problém je to pro chudší týmy, které nejezdí na nových gumách. U nových jak píšeš by se sjednocením dezénu spíš zlevnilo.
06.11.2012 13:51
Karbonyl - moderátor
Mirek: souhlasím s tebou. Menší a užší kola by pévéčkům zjevnou výhodu asi nepřinesly, ale někteří čeští jezdci S2000 si to evidentně nemyslí :-)
06.11.2012 13:49
Karbonyl - moderátor
XP: nikde jsem zatím nenarazil na zmínku, že by nové gumy měly být dražší. Určitě budou pomalejší, ale vzhledem k tomu, že údajně má být jednotný dezén na sucho i mokro, tak bych z ekonomického hlediska ve vzduchu možná čul i celkové zlevnění.
06.11.2012 10:37
Mirekfric
Nemyslím si, že by enkům sedmnáctky slicky proti S2000 nějak pomohly. Ten rozdíl v technice je už moc velký. Nejsem si navíc jistý, jestli se s velkýma brzdama sedmnáctky vůbec dají nasadit na auto?
06.11.2012 09:05
-xp-
...takže jediný možný postup bude všude oddělit startovní pole zájemců o body v ME od zbytku, protože jinak se to všem už kvůli gumám opět o kus zdraží a spousta lidí se na tu soutěž vykašle... Nebo právě to je ten hlavní zájem FIA apod.?
06.11.2012 07:35
Karbonyl - moderátor
...a pro všechny rozměry. Původní plán totiž hovořil jen o 18" kolech v první vlně, což se nelíbí dvoutisíckářům, neboť ti se novému nařízení nevyhnou, narozdíl od PV, kde lze využívat starší 17" kola a tudíž i starší specifikaci gum.
06.11.2012 01:37
Pluto - moderátor
Původně měly začít WRC pneumatiky už od 1.1.2013. Pak se to neoficiálně posunulo na 1.4., teď to vypadá na 1.9. Já osobně bych to v tomto případě už nezaváděl celý rok a naopak to předhlásil, že to bude od 1.1.2013 všude...
05.11.2012 20:11
Mirekfric
Barumka začíná ještě v srpnu, v září je až druhá etapa, takže já bych to viděl spíš na slicky. I když zrovna Barumka je určitě jeden z těch závodů, který k zavedení WRC pneumatik v regionálních šampionátech přispěl nejvíc...
05.11.2012 20:05
krb
chápu-li to dobře tak na barumce budou muset jezdci startovat na pneu co se jezdí svět? nevím jestli je to dobré,protože si myslím,že to některé naše posádky co jezdí i starší gumy odradí
05.11.2012 17:58
Pluto - moderátor
Proto taky v poslední době tvrdím, že ME má obrovský potenciál a má šanci stát se svou atraktivností zajímavějším, než MS.
toplist