www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 25. dubna 2024, Svátek má Marek, zítra Oto

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mediasport mezinárodní mistrovství ČR 2012

Bezpečnost rally v číslech: Analýza a fakta versus mediální obraz

16. listopadu 2012 • 08:35

I v době, kdy vládnou diskusi kolem bezpečnosti rally pochopitelné emoce vyvolané z velké části zkreslenými informacemi v médiích, je dobré uvést pravdivá fakta.

Za posledních zapamatovatelných a dohledatelných 25 let – ano, opravdu 25 let, ale dost možná i 30 let - zemřelo na českých rally 11 diváků při pěti incidentech. Některá média uvádějí 15 diváků, ovšem tam počítají i akce, které nemají s rally nic společného. Například exhibiční jízdy veteránů. Z těchto 11 úmrtí se všechna, kromě jediného, stala v pro diváky zakázaných místech, která byla vždy zřetelně označena. Ve všech dosavadních případech, s otázkou poslední tragické události v Lopeníku, zde byli diváci vědomě a vědomě také podstupovali riziko. Nikdy, byť opět částečně s výjimkou posledního mimořádně nešťastného případu, se nejednalo o žádné náhodné přihlížející. Vždy to byli lidé, kteří se aktivně přišli podívat právě na rally. Za tuto dobu desítek let zhlédlo českou rally kvalifikovaným odhadem 20 až 30 miliónů diváků.

Jednotlivá úmrtí se udála takto:

Od druhé poloviny 80. let až do roku 2001 žádný(!) mrtvý divák. Je to až s podivem, protože divácká návštěvnost, rychlost vozů i počet soutěží byly už tehdy (zejména v 90. letech) velmi podobné jako dnes. Přitom bezpečnostní opatření byla na daleko nižší úrovni, podobně jako dodnes v řadě zahraničních států. Ani největší pamětníci a znalci nevědí o žádném úmrtí diváka na území České republiky v tomto období.

2002 – 1 mrtvý divák na Rallyšou Blovice. Muž, přibližně 25 let. Divák, který se riskantně vracel po trati závodu z jiného místa, kde sledoval rally. Stál nebezpečně na výjezdu ze zatáčky před plotem a neměl kam utéci.

2008 – 2 mrtví diváci na Pražském rallysprintu. Muži, 26 a přibližně 30 let. Stáli riskantně u trati na vnější straně zatáčky ve vypáskované zakázané zóně, aby měli lepší výhled.

2009 – 3 mrtví diváci. Otec, syn a jeho kamarád, kteří si v zakázané zóně za skokem zrovna fotili projíždějící vozy. Předtím byli ostatními diváky a pořadateli důrazně upozorňováni, aby toto místo opustili.

2012 – 1 mrtvý divák na Barum rally Zlín, muž, 54 let. Stál v povoleném prostoru, ve velmi rychlém divácky atraktivním místě. Vůz se po nehodě zcela neočekávaně odrazil a změnil směr, po čemž zasáhl přihlížejícího diváka. Příčinou byla nešťastná náhoda.

4 mrtvé divačky na Rally show Uherský brod, ženy, 20, 18, 18 a 7 let – v šetření policie. Vše zatím nasvědčuje tomu, že stály v zakázaném prostoru ve společnosti kamaráda pořadatele, který je odtud nevykázal.

Nyní pro porovnání divácká návštěvnost rally: Největší rally (Barum, Bohemia, Šumava a další) u nás každou každoročně navštěvují desítky až stovky tisíc diváků (jenom Barum rally pravidelně navštěvuje 250 tisíc diváků, Bohemii, Šumavu a ostatní cca 100 tisíc). Menší rally navštěvuje 5 - 10 tisíc diváků. Ročně to dělá přibližně 1 milion diváků z Čech, ale i ze zahraničí. Za 25-30 let je to při konstantní oblibě rallysportu zhruba výše zmíněných 20-30 milionů diváků. Z toho 11 mrtvých, ve 4 z 5 tragických událostí po pobytu v zakázané označené zóně.

Nyní pro další porovnání: Na hudebních festivalech zemřel za tuto dobu podobný počet lidí. Podobně nešťastné události se stávají na tuning-party, zde navíc často vinou alkoholu. Lidé umírají často při jiných zábavách a sportech, například při vodáctví, cyklistice - po desítkách až stovkách ročně. Desítky tisíc zbytečných a nevinných mrtvých v běžném silničním provozu, kterému se člověk na rozdíl od rally nemůže bezpečně vyhnout, nikoho příliš nevzrušují. Opravdu je zde někdo, kdo může považovat rally ve světle těchto faktů a čísel, i přes tragičnost případu z Lopeníku, za neúměrné riziko pro naši společnost? Pakliže ano, nesvědčí to o zdravém úsudku tohoto národa.

Aleš Holakovský
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
25.11.2012 15:13
Jenislav
...pokrytci...
19.11.2012 11:40
zdenekkl
To mirekfric:
Petr Pelech RČK 2012- ano souhlas následky nehody vůbec neodpovídaly síle nárazu, slyšel jsem nějaké bližší informace, ale také se dále nechci vyjadřovat.
Martin Semerád- ano souhlas, jel prostě moc rychle a překonal zákony fyziky, stejně jako mirekfric vidím příčinu v tom, že se RZ jela po stejné trati a ve stejném směru jako shakedown- pokud to není zakázané, tak by se to zakázat mělo. Martin prostě neustále zrychloval a zkoušel tu hranici až to špatně dopadlo.
Václav Kopáček- tam nesouhlasím- problém nebyl podle mě v odskočení zadní nápravy, ale v dodatečné korekci volantem během průjezdu zatáčky. On si do té mírné levé špatně najel, byl moc ve vnitřku zatáčky (byla tam zároveň odbočka doleva, tím pádem byl ten prostor hodně široký a špatně se odhadovalo to místo nájezdu do zatáčky). Když zjistil, že by se za odbočkou dostal úplně vlevo mimo silnici (tady by se dalo mluvit o katování, ale to nebylo úmyslné, jen to vyplynulo ze špatné stopy), tak musel volantem korigovat mírně doprava a tím se dostal ze své stopy, které odpovídala také nájezdová rychlost. Aby projel tu mírnou levou, tak musel volantem utáhnout více doleva (protože směřoval ven ze zatáčky) a tím ztratil adhezi a stalo se co se stalo. Takže příčinu vidím pouze ve špatném nájezdu do zatáčky a z toho vyplývající nutné korekci volantem v průběhu zatáčky.
16.11.2012 23:10
Mirekfric
Také já Vám nerozumím. Vojta Štajf (Šumava 2010), Viktor Szabó (Šumava 2008), Venda Kopáček (Barumka 2012), Mário Csente (Košice 2012), Roel Vrolix (Sezoens Rally 2012), Jarek Orsák (Valaška 2011) nebo celá řada havárií na asfaltovém nakopáváku na Starobucké RZ při Krkonoších. To jen namátkou z nehod, které všechny spojuje odskok zadní nápravy velkého enka ve velké rychlosti a naopak se v nich téměř vůbec neobjevuje katování. Část těch nehod dopadla tragicky, část ne jen díky štěstí. Krom Jarka Orsáka a Roela Vrolixe ze všech zmiňovaných existuje video. Jarkovu havárii jsem ale viděl na živo osobně.

Pokud je pro Vás tato diskuze ztrátou času, nebudu pokračovat ani já. Přesto děkuji za Váš příspěvek, byť jsem si dovolil s ním moc nesouhlasit.
16.11.2012 23:05
Pluto - moderátor
To Siola: Není to poučování. Já mám svůj názor, který jsem si udělal na základě informací, které mám k dispozici (a u všech zmíněných nehod mám těch informací bohužel dost), navíc jsem tuto problematiku probíral se spoustou lidí motajících se kolem automobilových soutěží. Každopádně nikde netvrdím, že můj názor je jediný zaručeně správný. Fatální chyby dělají i Vámi zmínění jezdci, dělají je totiž všichni (jedinou otázkou je jak často).
16.11.2012 22:56
Alexus
To Siola : Kdo byli ti zúčastnění ? Ať víme i rozsah jiných názorů. OStatně, řada jezdců se k tématu již vyjádřila.
16.11.2012 22:51
Siola
Dík za poučení.
Asi jste v soutěžáku nikdy nesděl.
Čerpat jen s ZP ,nikoli ze zkušeností je zavádějící.
Nemá smysl cokoli k tomu psát.
Ve čtvrtek jsem byl na testu a všichni zúčastnění se na mém názoru schodli.
Máte svůj názor. Nepřiměřená rychlost ????? Je co?
Jen velcí jezdci a dojížďáci ( Roman K. Kopejdo. Valda. Prokop. Tarabus a málo jiných) dovedou ZVOLNIT. Přemotivované a nezkušený jezdec dělé fatální chyby. Promiňte za účast.
16.11.2012 22:41
Mirekfric
Nehodu Martina Semeráda viděl na vlastní oči Melmisek a popsal ji ve fóru. O katování se nezmínil, jen o tom, že Martin byl prostě příliš příliš rychlý a uprostřed zatáčky si přišlápl brzdy. Navíc tam nalevo je husté křoví, nevím, jestli by tam vůbec katovat šlo. Největší vliv na tuhle nehodu, a o tom jsem skálopevně přesvědčený, mělo příliš moc průjezdů zkouškou, která předchozí den byla použitá jako shakedown. Takže alespoň zde existuje preventivní řešení pro příště a je poměrně snadně aplikovatelné.

V Lopeníku na tom horizontu je vlevo od cesty příkop přerušený nejprve betonovým mostkem a potom asfaltovým výjezdem od domu, proto verzi s katováním také nevěřím. Navíc ta zatáčka je tak mírná, že tam katování nemá smysl a myslím, že by tam nikdo ani kolík nedal.

Fakt je, že letošní tragické nehody téměř nic nespojuje. Bourali dva mladí a dva starší jezdci. Nikdo z těch čtyř není začátečník, byť Michael Bartončík s Lancerem jel poprvé, tak měl odjeto deset sezon s pouhýma dvěma haváriemi. O významném vlivu katování se nedá mluvit ani u Kopáčkovy havárie. V apexu sice lehce katoval trávou, tam ale není žádná nerovnost. To, co ho rozhodilo, je asfaltová vlna v křižovatce. Tady podle mě hraje roli i nepříliš šťastná zadní náprava nových Imprez. Podobných nehod s odskokem zadku je totiž právě u Imprez extrémně hodně. Nehoda Pelecha se vymyká tím, že se stala v podstatně pomalejším místě a následky výrazně neodpovídaly síle nárazu. Dál se k ní nechci veřejně vyjadřovat.

Tři ze čtyř nehod se staly s vozy N4, což je další (podle mě podstatně zásadnější) věc než vliv údajného katování. Těžkých havárií s velkými enky byly mraky a s tím, jak je FIA nadále zrychlovala jich jen přibývalo. Tahle auta speciálně na naše tratě jsou nebezpečná. S tím jsem se shodl i s přáteli z Belgie, kde jsou zkušenosti i trati podobné.

Mnohokrát jsem s belgickými přáteli diskutoval i otázku katování. V Belgii se totiž katuje absolutně všude. Místní jezdci narozdíl od našich protikatovací zábrany zásadně a občas dost militantně odmítají! Zmiňuji Belgii, protože ta má na části soutěží velmi podobný charakter tratí jako my (East Belgian Rally, Condroz, Bianci...). Stejně jako u nás se tam většina vážných nehod stala po skoku nebo horizontu a většinou s vozy N4, které mají krom jiného pro rally nevyhovující zdvih zadní nápravy.
16.11.2012 22:13
Pluto - moderátor
U všech zmíněných nehod podle mě nebylo příčinou katování, ale spíš nepřiměřená rychlost (Semerád, Kopáček) a souhra různých vlivů a povětrnostních podmínek (Bartončík).
16.11.2012 22:11
Pluto - moderátor
To Siola: Na tento názor máte samozřejmě právo. Jen se příliš neshoduje s výpovědí jiných svědků ani informacemi uvedenými ve vyšetřováních. Navíc, v obou případech nemá katování smysl.
16.11.2012 21:53
Siola
Jak je vidět, názorově jsem někde jinde.
Jen dodávám: byl jsem na všech uvedených místech bezprostředně po události.
Vím o čem hovořím. Projevy diváků a některých traťových komisařů nechávám stranou. Dík.
toplist