www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. března 2024, Svátek má Taťána, zítra Arnošt

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Intercontinental Rally Challenge 2012

Jiří Navrátil: „San Remo je životní zážitek!“

3. prosince 2012 • 02:00

Jiří Navrátil si splnil jeden ze svých závodnických snů, když se postavil na start legendární Rallye San Remo. A přestože si soutěž chtěl především užít, přistoupil k celému podniku se vší zodpovědností a dravostí, kterou si špičkový seriál IRC zasluhuje.

Jiří Navrátil - Julius Gál (Ford Fiesta S2000) - Rallye Sanremo 2012

Premiérová sezóna s Fordem Fiesta S2000 nemohla mít pro Interaction Ford Czech Rally Team lepšího vyvrcholení, než start ve slavné Rallye San Remo. Italský podnik, který v minulosti patřil do kalendáře mistrovství světa, se jel jako součást Intercontinetal Rally Challenge a přilákal kvalitní pole v čele s továrním týmem Škoda Motorsport. Česká posádka Jiří Navrátil – Julius Gál se na velice technických, úzkých a zatáčkovitých tratích rychlostních zkoušek neztratila. V cíli slavné soutěže ji patřilo dvacáté místo v absolutním pořadí a ještě lépe dopadla ve třídě 2 vypsané pro vozy specifikace S2000, kde obsadila desáté místo.

Největším rozdílem ve srovnání s českými soutěžemi je profil tamní tratě. Ta startuje poblíž San Rema, ale pak šplhá po točitých a úzkých cestách až vysoko do hor. Velice často se jede na úzké cestě, která je z jedné strany lemována skalami a z druhé příkrými srázy. Sebemenší chyba znamenala pád do několik desítek metrů hluboké strže. Další odlišností proti českým tratím jsou dosahované rychlostní průměry, které se v San Remu letos pohybovaly okolo 85 km/h. Připočteme-li k tomu prakticky neustále na sebe navazující zatáčky, které nedají ani jednomu z posádky chvilku oddychu, je jasné, že San Remo je velice náročnou soutěží.

Jirka s Juldou strávili v italském San Remu celý týden. Do místa soutěže se přesunuli během pondělí. V úterý dopoledne absolvovali formální přejímku a převzali itinerář tratě. Od 13:00 téhož dne byly na řadě seznamovací jízdy, které končily ve středu odpoledne. Každou RZ bylo povoleno projet dvakrát, s tím, že na noční RZ Ronde, byl povolen navíc jeden průjezd za tmy. Trénink na tak dlouhou a zatáčkovitou soutěž byl samozřejmě velice náročný a posádka Interaction Ford Czech Rally Teamu po skončení seznamovacích jízd byla ráda za volnější čtvrtek, kdy se konaly technické přejímky a shakedown.

Shakedown, který se konal na části RZ1 a měřil zhruba 3 km, byl prvním reálným srovnáním s ostatními účastníky. Jirka s Juldou ho absolvovali třikrát a k velkému překvapení posádky, byla ztráta na nejrychlejší propastná. V prvním průjezdu se pohybovala kolem 45 s, v posledním skončila na hodnotě 25 s. Je potřeba říci, že na oněch 3 km bylo zhruba tolik zatáček jako je na 10 km RZ v Česku, ale i přesto to byla ztráta dost velká a dávala tušit, jak obtížná soutěž to pro českou posádku bude.

Servisní zóna a startovní rampa byly umístěny do samotného centra San Rema, v těsné blízkosti přístavu a korza. Neopakovatelná atmosféra soutěže a italská mentalita byly hmatatelné téměř na každém kroku. V noci na pátek pršelo, ale od pátečního rána se počasí umoudřilo. Závod samotný odstartovala první posádka přejetím startovní rampy ve 14:00. Jirka s Juldou ji přejeli ve svém stanoveném čase 14:22 a vyrazili vstříc první náročné sekci. Vzhledem k pěknému počasí, mechanici zvolili pro celou první sekci slicky se středně tvrdou směsí. Záhy se ukázalo jak specifickou soutěží San Remo je. Zatímco RZ1 byla místy vlhká, tak druhá „erzeta“ byla kompletně suchá a třetí se jela na vlhku a za mlhy. Tam se také dostavila jediná krize celé soutěže. Po delší rovině (cca 100 m) byla úzká, pomalá zatáčka mezi svodidly. V mlze se Jirka snažil jet naplno co nejdéle a když šel poté agresivně na brzdy, ukázalo se, že přilnavost je mnohem menší než v předešlých zatáčkách. Naštěstí se podařilo do zatáčky nějak zatočit a Fiona zůstala bez šrámu. Na řadě byla nejnáročnější RZ celé soutěže, 44 km dlouhá RZ Ronde, která spojovala první, druhý a třetí test dohromady. Na tak dlouhé RZ bylo samozřejmě velice náročné zvolit správné tempo a nasazení. Navíc asi ve třetině RZ (zhruba na konci původní RZ1), kluci přehřáli brzdy a byli nuceni jet zhruba 2 km hodně pomalu a počkat až brzdy opět zchladnou. Poté bylo pro oba členy posádky složité nabýt plnou důvěru k autu a začít opět tlačit na pilu. Ke konci RZ již byla únava patrná na obou. Asi nejdůležitější v tu chvíli však bylo, že se podařilo tuto náročnou zkoušku dokončit bez újmy. První etapu česká posádka zakončila na 28. místě absolutně (+7:20) a na 12. místě ve třídě S2000.

Jiří Navrátil - Julius Gál (Ford Fiesta S2000) - Rallye Sanremo 2012

Sobotní etapa se jela celá za krásného počasí. Česká posádka Navrátil - Gál, která postupně přivykala tamním rychlostním zkouškám, ji pojala jako jízdu na jistotu. Po ztrátě z pátku již bylo jasné, že boj o bodované pozice se konat nebude a proto hlavním cílem bylo soutěž dokončit a co nejlépe se svézt. Sobotní vložky klukům lépe sedly a také časové ztráty na přední posádky se začaly snižovat. Kluci ráno do třetí sekce zvolili opět středně tvrdou směs slicku, která však při slunečném počasí dostávala na dlouhých „erzetách“ dost zabrat. Celou sekci kluci absolvovali bez jediné chyby nebo defektu. Plánem bylo do poslední sekce vyzkoušet slicky z nejtvrdší směsi, bohužel nedorozuměním se nepodařilo mít tyto pneumatiky pro poslední sekci připravené. I závěrečné tři „erzety“ o celkové délce téměř 60 km se podařilo absolvovat bez problémů a mohl následovat šťastný návrat do posledního krátkého servisu. Přejetí cílové rampy v San Remu, pak bylo pro posádku i celý tým sladkou odměnou!

Fanoušci Interaction Ford Czech Rally Teamu se v blízké budoucnosti mohou těšit na krátký film, který přiblíží vystoupení českého týmu v Rallye San Remo z trochu jiné perspektivy, než jen jízdy na tratích rychlostních zkoušek. Malou ochutnávku z kamer umístěných na voze najdete zde. Zajímavý příspěvek odvysílala i Česká televize, video je ke shlédnutí zde, reportáž začíná v čase 19:08.

Jiří Navrátil: „San Remo je určitě nejtěžší soutěž, jakou jsem absolvoval. Byly tam velké teplotní rozdíly, nevyzpytatelné a velice proměnlivé počasí. Ale hlavně neuvěřitelné tratě s miliony zatáček, kde 10 km je stejně náročných jako 20 km na českých rychlostních zkouškách. Nikdy bych si nedovedl představit, jak vyčerpávající a náročný může takový podnik být. Očekával jsem, že mi charakter tratí bude sedět víc než české „erzety“, ale dnes mohu říci, že bych asi potřeboval odjet více takových soutěží, aby pocit bezpečí z nižších rychlostních průměrů převážil obavy z nebezpečných srázů. S naším výkonem jsem spokojen, kromě jedné malé krizové situace, jsme neudělali žádné chyby a auto dovezli na cílovou rampu v pořádku. Samozřejmě je potřeba říci, že moje nasazení nebylo takové jako na českých soutěžích. Od soutěže a svezení tam jsem původně asi čekal víc. Již během shakedownu jsem z toho však vystřízlivěl. Proto jsem k soutěži přistoupil tak, abych ji dokončil. Rallye San Remo je prostě něco úplně jiného než jsem zvyklý. Přesto jsme doufám, alespoň chvílemi, předváděli slušný sport! V souvislosti s naším výkonem je třeba si uvědomit, že jsme i přes špičkové auto, pořád jen malý privátní tým. A to zvláště u takto náročné soutěže vyžaduje kompromisy. Jak z pohledu finančního rozpočtu, počtu lidí v týmu, informací, tak třeba i volby obutí nebo nastavení auta.“

„Poklonu musím opět složit mechanikům v sestavě Jan Mikšátko a Tomáš Novák, pod vedením závodního inženýra Víta Kouřila. Fiona zvládla celou soutěž bez jediného problému, bravo pánové! Můj zážitek z celé soutěže ještě více umocnila přítomnost nejbližších přátel a rodiny. Ti mne podporovali po celou dobu soutěže a dodávali mi velkou jistotu a klid. Když se ohlédnu za letošní sezónou, naučili jsme se při práci s vozem specifikace S2000 hodně věcí a Rallye San Remo považuji za důstojnou tečku za celým rokem.“

Julius Gál: „San Remo byla pro Jirku veliká škola. Když jsme přijeli na shakedown a v prvním průjezdu jsme na třech kilometrech dostali od Kopeckého 45 sekund, nebyl jsem z toho nadšený. Ale už při dalších průjezdech shakedownu dokázal Jirka zrychlit a začal chytat dobrý rytmus. Jsem si jistý, že kdybychom tuhle soutěž jeli znovu za půl roku, byl by rychlejší a mohl by jet někde okolo čtrnáctého místa. San Remo je velice náročná soutěž i pro spolujezdce! Jestliže mi doma na psaní rozpisu stačí jeden sešit na celou sezónu sprintů, tady jsem musel mít na každou etapu jeden! Kolikrát se stačilo špatně nadechnout a už jsem měl co dělat, abych stíhal číst rozpis! Při takovém množství zatáček je jednoduché se v rozpisu ztratit a i když si dělám značky, není snadné se znovu najít. Pro navigátora je to určitě křest ohněm. Náročné je to i pro pilota, rychlostní zkouška startuje v nadmořské výšce 600 metrů, vystoupáte do 1400 metrů a cíl je zase v 600 metrech nad mořem. Brzdy dostávají pořádně zabrat. Stejně tak jet v noci více jak 40 km dlouhý test rozhodně není nic jednoduchého. Za běžného provozu, civilní vůz na jeho projetí potřebuje přes 2 hodiny, v závodním autě jsme jej projeli za 34 minut...“

Interaction Ford Czech Rally Team
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist